2019-07-14, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-Badanka
Ja på den nya videon aftonbladet lagt ut på det fallande planet så ser det ut som stjärtpartiet är borta och att den tjockare flygkroppen roterar runt den kvarvarande vingen som står upp, stämmer det så måste ena vingen också ha lossnat innan nedslaget.

Det finns ju faktiskt ett AD om att kontrollera vingstöttorna så det kan då vara något strukturproblem i alla fall.

Fast samtidigt fastnar en skärm och sliter sönder stjärten så kan mycket väl en vinge också överbelastas och lossna när planet går ur kontroll.

Ska bli intressant om man lyckas utreda vad som gått snett här, Fast haveriutredarna lyckas många gånger få fram rätt mycket trots att sådana här småplan inte har svarta lådor.(sedan kan det finnas lagrad data i gps och annan utrustning som kan ge ledtrådar) och här finns delar av förloppet på film dessutom.

Skulle det också råka finnas film ev med ljud från någon hoppare inne i planet kanske den kan kasta ljus över saken vad som hänt i det tidigare skedet innan planet blir synligt under molnen.
Ja inget snack om rotationen. Det förklarar ju i alla fall varför ingen hann ta sig ut, men det bör ha varit en brutal inledning på katastrofen, så kanske det är en bakvinge som brutits av trots allt. Som jag ser det är huvudvingarna på plats (eller inte, jag bör inte uttala mig, ser inte). Hemsk olycka.
Citera
2019-07-14, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katapulten
BW och SH? Har inte sett några namn på tråden alls.. trots försökt gå igenom

Leta så skall du finna.

Troligtvis hoppledaren i helgen också
https://www.faceb**k.com/Retep*j
Citera
2019-07-14, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MILFMAN
Knappast. För det första så har det gått 1,5 år sedan bulletinen utfärdades och vi vet inget om hur klubben hanterat denna info. För det andra vet vi inte att det var ngt fel på planet.

En vinge verkar lossat, så något fel var det bevisligen på planet.
Citera
2019-07-14, 23:47
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Nej, det betyder inget mer än att det har kommit en service bulletin för den typen.
För det första är det inte säkert att någon av de aktuella delarna sitter på detta flygplan, för det andra så finns det inget som skulle tyda på att ingen brytt sig om detta.

För det tredje står det vidare - "Replacement Not exceeding 6,000part hours in service ORwithin 3 calendar yearsof date of issue of this Service Bulletinwhichever occurs first"
Date of Issue: 26-Feb-2018

Visst kanske det är lite tidigt slå fast något. Men det är lite sammanträffande att det kommit en service bulletin för stag som håller vingen och nu ser vi ett plan av samma modell störta till marken, utan vinge.

Det höjer man ju iallafall på ögonbrynet åt. Jag iallafall.
Citera
2019-07-14, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Det som förbryllar mig är att händelseförloppet verkar ha gått så fort en vinge går av och 60s senare dammar planet ner i backen .

Hur länge ska ett flygplan som saknar en vinge vara i luften då menar du?
Citera
2019-07-14, 23:50
Medlem
Ballekallekobras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masaq
Har piloten haft någon kontroll över planet och på det sättet påverkat nedslagsplatsen? Eller är de helt okontrollerat som gör att nedslagsplatsen blir just där den blir? Hur nära är det att faktiskt kunna träffa bostäder eller annat på marken och ännu fler dödsfall?

Nej, tyvärr ingen som helst kontroll. En vinge borta, höjdroder borta. Det är ren slump var maskinen slår ner.
Citera
2019-07-14, 23:51
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Fan vad arg man blir på sånna där amatörer.
Inte konstigt det händer olyckor
Med tanke på hur trångt det är med en ruskig massa hoppare inklämda i ett litet flygplan är jag förvånad att detta inte inträffar oftare. I mindre plan sitter man mer eller mindre ovanpå varandra (typ Cessna 206).
Citera
2019-07-14, 23:51
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballekallekobra
Nej, tyvärr ingen som helst kontroll. En vinge borta, höjdroder borta. Det är ren slump var maskinen slår ner.

Lite synd att den skulle träffa en ö-jävel av allt. Om det nu hade spelat någon roll. Vatten kontra ön.
Citera
2019-07-14, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Det som förbryllar mig är att händelseförloppet verkar ha gått så fort en vinge går av och 60s senare dammar planet ner i backen .
Så snart vingen är av spinner flygplanet bara mer eller mindre rakt ner utan någon riktig möjlighet att påverka det. Jag tror inte att någon har analyserat aerodynamiska egenskaper av flygplanstypen med en saknande vinge, men 240 km/t (= 4 km i 60 sekunder) känns generellt som ganska rymlig fart.
Citera
2019-07-14, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buzzkillington
Uppenbarligen inte. Kan du förklara vad du menar då?

Jag kan lova dig att det finns riktigt dåliga piloter som flyger fallskärmshoppare, och jag kan lova att det finns en jävla massa hoppare som slarvar med sin utrustning eller som har väldigt dålig koll på den. Det är två högst troliga orsaker till att sånt här händer.

Jag håller helt med dig!
Jag tror på dig till 100%!
Om vi jämför med standarden inom trafikpiloter (som inte alltid är där dom borde vara på kunskapskravslistan, så tror jag att det är etter värre med hoppiloter tyvärr). Av den enkla anledning att miljön där dom opererar är betydligt slappare, samt att kontrollerna av piloterna ligger på PPL-nivå i de allra flesta fall.

Vad menar jag med att dina hopp inte spelar någon roll?
Jag menar bara att i din hopputbildning så ingår inte en bråkdel av vikt och balansuträkningar för flygplan, mot vad det gör om du tar ett flygcertifikat.

Hur kan jag ha mage att kräka ur mig allt detta? Tja, jag kanske har en grundläggande insikt genom mitt arbete på TS luftfart?

Men i just detta fall så lutar min personliga åsikt åt materialutmattning/materialfel, men jag vet inte! Vi får vänta på att SHK gör sitt jobb och ger oss förklaringen.
Citera
Medlem
Ruathas avatar
Hoppledaren är kvar på marken.
Stina och Crister som är namngivna i tråden har omkommit.
Man kan hoppa efter 15 minuter men ska man upp på höjd tar det 30-40 minuter.
Inga säten i planet. 9 personer ombord är ok. Transportstyrelsen är sena att uppdatera sin info, flygbesiktning ok.
Vådautlösning kan inträffa, det gör inte sporten i sig farlig. Fallskärmsflyg ärmindre drabbat av haverier än annat sportflyg.
Det tar ca 70 sekunder i frifall från 4000 meter till marken.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmygarBerit
En av de avlidna heter S*ina Hägg*öf

Och en annan Chr*st*r H*lg*ss*on
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto