2019-07-15, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaellkritik
Flera vittnen har uppgett att de tyckt sig ha sett att planet mist ena vingen i luften. Men det bildmaterial från olycksplatsen som Statens haverikommission tagit del av visar att båda huvudvingarna är kvar, enligt Peter Swaffer.

- Sen om de är där till fullo är omöjligt att säga från bilderna. Bak på flygplanet sitter höjdrodret, huruvida det finns kvar eller ej är också omöjligt att säga från bilderna.
Källa: www.vk.se

Svårtolkat vad som menas med "kvar" i det fallet.
Den ena vingen föll enligt uppgift ner strax efter planet men hittades i vattnet av en man som med egen båt senare hjälpte till att forsla räddningstjänsten till ön. Se intervju på AB.
Citera
2019-07-15, 14:16
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Men - hur är det möjligt att fallskärmen löser ut av sig själv? Jag trodde att man föll fritt en stund först, och sedan utlöste fallskärmen genom att dra i ett snöre? Och sedan finns det väl en reservfallskärm som utlöses av sig själv också (om fallskärmshopparen inte utlöser huvudfallskärmen av någon anledning), men då på någon indikator - förmodligen ett lufftryck som närmar sig jordytans. Inte på 4000 m:s höjd i alla fall. Nu skulle jag verkligen önska att någon som har egen erfarenhet av fallskärmshoppning kom hit och upplyste oss!
"Snöret" är instoppad i en liten ficka längst ner på fallskärmen och skulle teoretiskt kunna dras ur av misstag i trängseln i planet. Tror inte på den orsaken .
Citera
2019-07-15, 14:17
Medlem
Mainforcepatrols avatar
Då stabilisatorn har en "vingbalk" precis som huvudvingen verkar det sannolikt att fenan "följt med" när sabilisatorn slets loss.
Citera
2019-07-15, 14:18
Avstängd
Ksenia74s avatar
Nej jag tror på någon form av utslitna fästen till vingen det har till slut brustit av påfrestningarna så man har slarvat vid besiktning av planet om det ens gjorts någon besiktning det senaste det är min teori . Någon som vet hur ofta flygplan besiktigas ?`Bilar besiktigar vi ju en gång om året
Citera
2019-07-15, 14:19
Medlem
Citat:
Nej, man svimmar inte - de var inte tillräckligt högt uppe för det. Det är det som är så hemskt - de var förmodligen vid medvetande hela vägen ner...

Ja, det är konstigt. Men man kan ju tänka sig, att planet krängde till så fort, att de for iväg och kanske slog sig, och att det nästan genast blev en sådan vinkel att de inte kunde kämpa sig tillbaka (emot G-kraften, centrifugalkrafter, vinddrag) till utgången.

Här finns en artikel från 2007 där en hoppare beskriver exakt vad som händer om man hoppar ut på 4000 meters höjd och fallskärmen inte vecklar ut sig. Jo, han överlevde och var vid medvetande hela tiden.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/21pq3a/stortade-4000-meter--overlevde
Citera
2019-07-15, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Det tror inte jag då det bekräftats att det var erfarna hoppare men ok ingenting är ju omöjligt även dom mest erfarna råkar då och då ut för olyckor med dödlig utgång.

Det var blandat. Erfarna och mindre erfarna. Orkar inte leta reda på källan. Finns i tråden.
Citera
Medlem
Catings avatar
Citat:
Men - hur är det möjligt att fallskärmen löser ut av sig själv? Jag trodde att man föll fritt en stund först, och sedan utlöste fallskärmen genom att dra i ett snöre? Och sedan finns det väl en reservfallskärm som utlöses av sig själv också (om fallskärmshopparen inte utlöser huvudfallskärmen av någon anledning), men då på någon indikator - förmodligen ett lufftryck som närmar sig jordytans. Inte på 4000 m:s höjd i alla fall. Nu skulle jag verkligen önska att någon som har egen erfarenhet av fallskärmshoppning kom hit och upplyste oss!

Allt det här stöttes och blöttes i tråden igår kväll. Där både hoppare och piloter ger sin syn på saken. Det var intressant att läsa och det går säkert att söka sig fram till inläggen med sökfunktionen.
Själv är jag alltför okunnig inom området för att kunna sammanfatta deras information
Testa att söka på tex pilotskärm
Citera
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:

Det är fullt möjligt(av en rad olika orsaker), du ser hur det sker här om du tittar noga på fallskärmen.

https://youtu.be/imo3Nip-slc

Passerar man 250 meters höjd(vanligtvis, varierar något) med för hög hastighet aktiverar räddningsutlösaren( AAD/Automatic Activation Device) reservskärmen automatiskt.
Citera
2019-07-15, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Jag tänker att det kan vara person med fallskärm som utlöst och fastnat i vingen. Fallskärmen som fastnar i vingen och skapar turbulens. Vingen går av och planet störtar. Eftersom man var redo för att hoppa borde man planat ut och inga kraftiga svängar som kunnat belasta vingen så pass att den går av. Därför tror jag att olyckan har nått med hopparna att göra.

Vet inte om man har utrustning för att snappt kapa fallskärmen om man fastnar? (därav är alla personer fortfarande kvar i planet.

Det är inte möjligt för fallskärmen att fastna i vingen då den befinner sig ovanför hopparen. Om den vecklas ut innan uthoppet så sker det bakåt pga av fartvinden och det är då i stjärtpartiets stabilisatorer som den kan häkta fast vid.
Citera
2019-07-15, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Dock flyger det väl fler än 200 st plan av samma konstruktion och från samma tillverkare.
De olyckor jag har sett hittills dokumenterade med plan i trafik har alla berott på piloten eller motorstrul.
Men visst, någon gång skall vara den första.

Jag tror mer på att vingen slets av på vägen ned.

Ja, det kan vara en sekundärskada just p.g.a den olämpliga nedfärden. Sedan är utmattning till sin form en statistisk händelse. Man lägger sig tillräckligt långt ner från utmattningsgränsen för att säkerställa att säg, vad vet jag, 1 på 100 000 staginfästningar kommer att klara sig livet igenom. Någon gång kommer dock det 100 001:sta fallet att inträffa även om det är högst osannolikt.

Sedan verkar de senaste rapporterna tyda på att det är en del av vingen som har brutits av och därefter hittats i älven. Rimligen borde brottet ha skett just vid staginfästningen gentemot vingen är min tanke. Där finns det spänningskoncentrationer samt en fundamental kraftöverföring in till staget.
Citera
2019-07-15, 14:25
Medlem
Kaellkritiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Ja det var ju bra då är det till 100% bekräftat behöver det inte spekuleras i det längre.

– Det stämmer. En del av ena vingen fanns inte vid vraket utan den har hittats på annan plats. Den har brutits av i luften, säger han.

Fast samma person vill inte bekräfta det till Aftonbladet utan säger ”det får stå för dem” (DN) och hänvisar t presskonferensen kl 17...
Citera
2019-07-15, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Vet du vad g-krafter är? Antagligen inte, för då skulle du inte ställt din fråga.
Har själv hoppat ur ett litet plan. Man har fallskärmen på sig FÖRE man stiger ombord, och man kan utlösa den med ett ryck i snöret. Kanske det inte gick att få upp dörren? Den brukar vara lätt att öppna annars. Var det ingen som överlevde?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in