2019-07-15, 01:17
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Beror på vilken typ av utbildning nybörjaren gör. Är det en AFF-kurs så tror jag man börjar hoppa redan vid 4k, är det grundutbildningen så börjar man dock på 1km och arbetar sig sedan upp, så var det iaf. när jag hoppade 2001.
Såg en film från Umeå 2015 och där släppte de en elev på aff-vis. Gissar att man bara har en typ av utbildning?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frikko
Vill du ha siffror får du söka.

Vad baserade du då ditt påstående på?
Citera
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Jag har själv hoppat från planet som kraschade vid Optands flygfält med samma rutinerade pilot vid spakarna, och vad jag minns ägdes planet av klubben. Tvivlar på att bristande underhåll var orsaken till den olyckan.

Det stämmer att planet ägdes av klubben. Oavsett, säkerhetsrutinerna är enligt mig inte tillräckliga, sen är jag bara lekman men har som sagt erfart att nära gått bort och om det kommer fram igen att det varit fel på planet så tänker inte jag tiga om tidigare olyckor.
Har också hoppat ur den innan.
Citera
2019-07-15, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Nej, på Frans händelse på Instagram är det från idag, 12h sen står det. Men tydligen svängen innan olyckan. Han hann hoppa av alltså, före planet lyfte igen med nya hoppare.

OK. Sorry.
Citera
2019-07-15, 01:19
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Krängning? En vinge av och planet hamnar i spin rakt ner i backen som man ser på video. Var där menar du att det närmar sig noll i krafter? Ingenstans
Om planet faller fritt är man viktlöst i princip planet. Och på videon är det inte mycket till spinn, men det kränger och skakar säkert ordentligt på vägen ner.
Citera
2019-07-15, 01:21
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Men rotationsaxel gick väl ungefär i längsgående riktning genom flygkroppen, Flygkroppsradien är mindre än en meter?
Nej dom föll inte med nosen nedåt. Flygkroppen låg fortfarande horisontellt
Citera
2019-07-15, 01:23
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Om vingen brutits av, särskilt då vingen som är på motsatt sida om dörren, kan jag gott förstå att ingen klarade av att hoppa. Tror inte alls det är orimligt med g-krafter på närmare 4g - 6g inne i planet, du klarar inte av att förflytta dig till dörren ens över 2g om du slungas i motsatt riktning. Det är tom troligt att inte alla ens var vid medvetande då du snabbt slås medvetslös med sådana krafter som ett vingbrott.
Hoppas verkligen att dom blev medvetslösa direkt för bara några sekunder vaken måste ha varit en otrolig fasa.
Citat:
Det är inget konstigt med att ingen hoppade ut ur planet. Dom hann helt enkelt inte före g-kraften gjorde det omöjligt röra sig i planet.
När man ser ett flygplan på film få hål i kabinen så sugs ju folk ur planet.
Borde inte luftsuget ha hjälpt till trots G krafterna så dom tog sig ut ur planet om dom var vid medvetande?
Dörren var ju uppåt när det gick mot backen och borde ha varit det hela den beräknade minut det kan ha tagit från när allt började haverera.

Om dom hade sugits ut har fallskärmar någon automatisk utlösningmekanism?
Tänker på om dom hade sugits ut när dom var medvetslösa.
Citera
2019-07-15, 01:23
Medlem
CarlosRexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Det stämmer att planet ägdes av klubben. Oavsett, säkerhetsrutinerna är enligt mig inte tillräckliga, sen är jag bara lekman men har som sagt erfart att nära gått bort och om det kommer fram igen att det varit fel på planet så tänker inte jag tiga om tidigare olyckor.
Har också hoppat ur den innan.

Verksamheten drivs av ett aktiebolag.
Citera
2019-07-15, 01:31
Avstängd
Ksenia74s avatar
Vingen som gått av är ju ganska stor man undrar ju vart vingen har landat men den går väl i tusen bitar visserligen den är väl gjord i någon form av komposit ?
Citera
2019-07-15, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Hoppas verkligen att dom blev medvetslösa direkt för bara några sekunder vaken måste ha varit en otrolig fasa.

När man ser ett flygplan på film få hål i kabinen så sugs ju folk ur planet.
Borde inte luftsuget ha hjälpt till trots G krafterna så dom tog sig ut ur planet om dom var vid medvetande?
Dörren var ju uppåt när det gick mot backen och borde ha varit det hela den beräknade minut det kan ha tagit från när allt började haverera.

Om dom hade sugits ut har fallskärmar någon automatisk utlösningmekanism?
Tänker på om dom hade sugits ut när dom var medvetslösa.
Får jag gissa så sugs man ut ut planet på högre höjder än 4000m eftersom lufttrycket inte är så lågt på så ”låg” höjd.
Citera
2019-07-15, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Vingen som gått av är ju ganska stor man undrar ju vart vingen har landat men den går väl i tusen bitar visserligen den är väl gjord i någon form av komposit ?
Den fiskas ju upp här: https://www.vk.se/2019-07-14/flygplan-har-kraschat-i-umea-nio-personer-har-omkommit
(andra bilden, men då detta är en dynamisk länk vet man aldrig hur du ser bilderna)
Citera
2019-07-15, 01:46
Avstängd
Ksenia74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Den fiskas ju upp här: https://www.vk.se/2019-07-14/flygplan-har-kraschat-i-umea-nio-personer-har-omkommit
(andra bilden, men då detta är en dynamisk länk vet man aldrig hur du ser bilderna)

Här plockas metallbitar upp av båtar i vattnet står det men jag tror vingarna är tillverkade i komposit

https://sv.wikipedia.org/wiki/Komposit
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in