2019-07-15, 01:04
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
I vintras omkom sex personer i en minibuss: https://www.expressen.se/tv/nyheter/sex-doda-i-minibussolycka/ Den olyckan fick stor uppmärksamhet under längre tid.

Hovet skickade inga kondoleanser.
Citera
Avstängd
Ksenia74s avatar
Det var ju vana hoppare också att ingen hann hoppa ut måste ju tyda på att dom på något sätt tuppat av innan planet kraschade ?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Har du siffror? För det verkar vara ett märkligt påstående. Går det ö.h.t. att få fram uppgifter globalt om antal fallskärmshopp?
Vill du ha siffror får du söka.
Citera
2019-07-15, 01:05
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frikko
Det är farligare att flyga, än hoppa fallskärm. Detta var ingen fallskärmsolycka.

Säker på det? Kanske var en fallskärm som utlöste olyckan.
Citera
2019-07-15, 01:05
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det var väl inte från detta tillfälle, snarare kvällen innan? En Midnattsflygning.

Nej, på Frans händelse på Instagram är det från idag, 12h sen står det. Men tydligen svängen innan olyckan. Han hann hoppa av alltså, före planet lyfte igen med nya hoppare.
Citera
2019-07-15, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frikko
Vill du ha siffror får du söka.
Nej, så funkar det inte. Den som påstår, den belägger. Du kan åtminstone hjälpa mig på traven och visa i vilka databaser/tidskrifter/rapporter/hörn av internet jag ska söka på. Hur jag får statistik över flygsäkerhet och flygolyckor vet jag redan, men du behöver hjälpa mig på traven när det kommer till fallskärmshopp. Speciellt måste vi vara överens om hur vi operationaliserar "fallskärmshopp". Räknas militära? Ska vi räkna på per hopp vs per flight, eller per grupp som hoppar och per passagerarkilometer, osv, osv.
Citera
2019-07-15, 01:09
Medlem
Om vingen brutits av, särskilt då vingen som är på motsatt sida om dörren, kan jag gott förstå att ingen klarade av att hoppa. Tror inte alls det är orimligt med g-krafter på närmare 4g - 6g inne i planet, du klarar inte av att förflytta dig till dörren ens över 2g om du slungas i motsatt riktning. Det är tom troligt att inte alla ens var vid medvetande då du snabbt slås medvetslös med sådana krafter som ett vingbrott.
Citera
2019-07-15, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Säker på det? Kanske var en fallskärm som utlöste olyckan.
Tveksamt
Citera
2019-07-15, 01:13
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JGG
I stort sett alla hopp görs från 4000.

Beror på vilken typ av utbildning nybörjaren gör. Är det en AFF-kurs så tror jag man börjar hoppa redan vid 4k, är det grundutbildningen så börjar man dock på 1km och arbetar sig sedan upp, så var det iaf. när jag hoppade 2001.
Citera
2019-07-15, 01:13
Medlem
Browndawgs avatar
Det är inget konstigt med att ingen hoppade ut ur planet. Dom hann helt enkelt inte före g-kraften gjorde det omöjligt röra sig i planet.
Citera
2019-07-15, 01:15
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Om vingen brutits av, särskilt då vingen som är på motsatt sida om dörren, kan jag gott förstå att ingen klarade av att hoppa. Tror inte alls det är orimligt med g-krafter på närmare 4g - 6g inne i planet, du klarar inte av att förflytta dig till dörren ens över 2g om du slungas i motsatt riktning. Det är tom troligt att inte alla ens var vid medvetande då du snabbt slås medvetslös med sådana krafter som ett vingbrott.
Klart planet kränger till hårt men de bär hjälm, men några bröt kanske armar och diverse och i kaoset rann tiden iväg. Efter krängningen bör istället g-krafterna närmat sig noll.
Citera
2019-07-15, 01:16
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Klart planet kränger till hårt men de bär hjälm, men några bröt kanske armar och diverse och i kaoset rann tiden iväg. Efter krängningen bör istället g-krafterna närmat sig noll.

Krängning? En vinge av och planet hamnar i spin rakt ner i backen som man ser på video. Var där menar du att det närmar sig noll i krafter? Ingenstans
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in