2019-07-15, 00:10
Avstängd
Ksenia74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Glasklart. Tomten på Haverikommissionen gjorde förhastade uttalanden om att "båda vingarna är kvar på planet". Lär få skämmas på jobbet ett tag.

Ingen ur haverikommissionen har väl inte ens varit på plats ännu ?
Citera
2019-07-15, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Varför använde de inte fallskärmarna? Hade de inte lärt sig använda dem än?
med tanke på att planet störtdök så hann dom nog inte få upp dörrarna...
Citera
Medlem
CarlosRexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av t3000
Om du tittar på filmen en gång till kommer du också att se det, det är så tydligt så hur kan man missa det. En vinge står rätt upp och flygplanskroppen roterar horisontellt i luften.

Håller med att det ser ut som ena vingen saknas, man ser inget nospari nedåt. Men det har bekräftats att båda vingarna satt kvar på planet vid nedslaget. Jag tror att bakpartiet på planet har gått sönder av någon anledning. Det föll ju delar ett par minuter efter att planet gått i backen.

Enligt de tider jag fått fram hade planet varit i luften ca 35 minuter när det störtade. Det tar ca 20 min från start till man lagt sig till rätta på 4000 meter för att hoppa. Men det finns uppgifter att planet bara flugit 2 km det blir inga 35 minuter.
Citera
Medlem
Pre 1914s avatar
De var alltså på hopphöjd men pga av moln så var hoppning inte aktuellt och kanske de börjat fundera på att gå ner och landa med hopparna.
Jag tycker att hade dörren varit eller varit lättöppnad hade flera lyckats ta sig ut.
Citera
2019-07-15, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballekallekobra
Jag ser på smhi att ett smalt regnväder passerad Umeå precis vid tidpunkten för haveriet. Med din beskrivning känns det lite som förlorad kontroll IMC. ( i moln )
.

Som du ser på filmerna regnade det inte. Det var däremot molnigt och inte klarblå himmel
Citera
2019-07-15, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buzzkillington
Du behöver inte vara så sarkastisk. Jag undrar alltså rent genuint vad du pratar om och hade hoppats på att du kunde förklara vad som skulle kunna föranleda det där tyngdpunktsproblemet (som inte var ett pilotfel?) du tog upp.

Ok! Sorry!
Jag kanske misstolkade dig!
Min erfarenhet av människor är följande.
Man säger åt folk var de skall sätta sig, och de sätter sig där.
Man startar, och när man vänder sig om så sitter ingen där dom borde, av en massa olika anledningar, det var inte bekvämt, det var bättre utsikt någon annanstans, jag skulle bara ta ett kort osv osv..
I en liten hoppkärra utan stolar där alla sitter på golvet och helt plötsligt hasar en meter framåt eller bakåt kan skillnaden spela ganska stor roll om man redan från början befann sig i något ändläge, eller hade räknat med lite ”marginal”, det var så jag menade.
Inget illa ment!
Människor är människor, de gör oftast ”dumma” saker för att det inte förstår bättre, inte för att de genuint vill förstöra för sig själva eller någon annan...

Även om det finns undantag.
Citera
2019-07-15, 00:18
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Mycket bra sammanställning !

Maskinen har brutits sönder i luften. Aldos beskrivning av motorljudet liksom en del medieuppgifter om samma sak tillsammans med detta och webtrack ger vid handen att maskinen sannolikt fått överfart i en grävande sväng(graveyard spin) och sedan brutits sönder. Lutar åt att piloten fått spatial desorientering inne i moln, eller pga molnformationer som lurat hjärnan om vad som varit upp och ned.
Intressant, faktiskt inte kollat Webtrak, så det var nyttig info.

Ett alternativ att ta sig ur ett sånt läge är att just tvinga in flygplanet i en spinn (som är en väldigt snäll manöver).

Bör ju minst sitta en kul å spade i instrumentpanelen, detta är ju dock helt oväsentligt om inte piloten kan flyga utan visuella referenser.
Kanske man kan tycka att det borde finnas som krav för att flyga fallskärmshoppare.
Citera
2019-07-15, 00:21
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MILFMAN
Jag tror att det mest sannolika är att en reservskärm lösts ut av misstag. De är inställda på höjd och fallhastighet i relation till aktuell markhöjd. Om en reservskärm utlöses av automatiken så åker den ut snabbt och kan fylla hela utrymmet och skapa kaos. Vissa ”sprängs” ut. Inte säkert heller att de hade dörr. Om skärmen därefter sugs ut och hoppare inte åker med så är det säkert tillräckligt för att planet ska få allvarliga problem och sedan skador.
Det finns inte en chans i världshistorien att en hoppare klarar av att sitta kvar i planet om reserven befinner sig utanför flygplanet annat än om planet i fråga är en flygande stridsvagn.
En hoppare skulle omedelbart dras ut ur flygplanet och ta en stor del av flygplanet med sig.
Personligen gissar planet skulle falla i bitar i luften, vilket skulle gett alla hopparna en mycket bra chans att klara sig. Gott om tid att komma ifrån flygplanet
Citera
Medlem
buzzkillingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainMagenta
Ok! Sorry!
Jag kanske misstolkade dig!
Min erfarenhet av människor är följande.
Man säger åt folk var de skall sätta sig, och de sätter sig där.
Man startar, och när man vänder sig om så sitter ingen där dom borde, av en massa olika anledningar, det var inte bekvämt, det var bättre utsikt någon annanstans, jag skulle bara ta ett kort osv osv..
Under inte ett enda av de tusentals hopp jag gjort har piloten haft några synpunkter på vem som ska sitta var. Det bestäms av vilken planerad uthoppsordning man har. De som ska av först sitter närmast dörren, osv.
Citera
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Mycket bra sammanställning !

Maskinen har brutits sönder i luften. Aldos beskrivning av motorljudet liksom en del medieuppgifter om samma sak tillsammans med detta och webtrack ger vid handen att maskinen sannolikt fått överfart i en grävande sväng(graveyard spin) och sedan brutits sönder. Lutar åt att piloten fått spatial desorientering inne i moln, eller pga molnformationer som lurat hjärnan om vad som varit upp och ned.

Citat:
Ursprungligen postat av Aftonbladet
– När de kraschade hörde man en riktig smäll. Sedan gick det några minuter så började det regna flygplansdelar från luften som landade i älven här utanför. Vingen och annat.

Såg du vingen?

– Jag såg inte när vingen lossnade från planet, men jag såg när den föll ner. Det var långt efteråt. Kanske två minuter .

Ja tycks som det gick sönder på hög höjd. Kanske motorrusningen kom av panikåtgärder av piloten efter själva "haveriet".
Citera
2019-07-15, 00:22
Medlem
Det skulle vara intressant att få läsa hållfasthetsberäkningsrapporten på staget mellan vinge och flygplanskropp. Så vitt jag förstår bör det finnas en relativt stor och ofrånkomlig spänningskoncentration just vid infästningspunkterna stag-vinge samt stag-kropp. Detta i kombination med cyklisk belastning är ett klassiskt exempel på utmattningsproblematik/risk.

Hur har den problematiken redovisats och hanterats?
Citera
2019-07-15, 00:23
Medlem
SnilleFixs avatar
Tycker inte vädret ser ut att vara så stabilt. Dom skulle ha kört en soligare finare dag.
Tragiskt som fan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in