2019-07-14, 23:13
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Uppenbart förvirrade uttalanden av snubben på Haverikommissionen. Lär inte uppskattas bland hans kollegor. Det är en dygd i utredarbranschen att inte säga mer än man vet. Särskilt inte till journalister som ändå misstolkar allt.

Man ser klart och tydligt att en vinge på planet saknas och att det faller sidledes med vingen pekande uppåt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av papaemeritusIII
Jag tycks se att båda vingarna är kvar men ena vingen är skadad/en del borta?

Ser ut så. Då finns säkert en bra bit av vingen kvar vid planet och uttalandet om det stämmer.
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Då hade ju dörren varit öppen och folk hade varit på väg ut, hade man inte kunnat förvänta sig någon som hamnat utanför planet i det scenariot?
Om inte linorna och hopparen slår sönder stabilisatorn direkt, då lär det gå fort nedåt och planet kanske kom i spinn omedelbart.
Inte så säkert att de han ta sig ut före det att de blev medvetslösa,
Citera
2019-07-14, 23:14
Medlem
Ballekallekobras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Ja du har fan haft rätt planet störtar ju inte alls med nosen först

Det är väldigt lätt att uppfatta det som att det är nosen neråt, men det är som sagt den kvarvarande vingen som fungerar som en flöjel, och kroppen roterar med högersidan nedåt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av papaemeritusIII
Jag tycks se att båda vingarna är kvar men ena vingen är skadad/en del borta?

Den av, vadå kvar? Skadad ja, kanske lite del kvar.

1. Fallskärmshoppare har slagit i vingen som gick sönder
2. Propellern gick av, därav motorljud som lät konstigt, och skar sönder vingen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Genderfluid
Rotationen på planet kan ha fått dem att tappa medvetandet. Många människor klarar bara av 5G innan de förlorar medvetandet och ett flygplan i en sådan här katastrofal spin kan nå högre än så.

Hoppas verkligen att det är så.
Citera
2019-07-14, 23:15
Medlem
Browndawgs avatar
Min teori är just nu att en vinge gått av som tagit med sig bakdelen av flyget också.

Någon postade för herrans massa sidor sedan ett känt problem med denna modellen, det var några stag som håller fast vingen som man skulle se över eller byta ut på dessa plan. Det var en PDF någon postade här inne.

Låter som det kan vara orsaken. Om det stänmer.
Citera
Medlem
Jag kan då inte se annat än att en vinge låg i vattnet. Jämför dessa delar med exempelvis bakpartiet syns det klart och tydligt att det är en del av vingen
https://minfil.com/E3J971z6n4/Vinge_jpg
Citera
Medlem
MILFMANs avatar
Jag tror att det mest sannolika är att en reservskärm lösts ut av misstag. De är inställda på höjd och fallhastighet i relation till aktuell markhöjd. Om en reservskärm utlöses av automatiken så åker den ut snabbt och kan fylla hela utrymmet och skapa kaos. Vissa ”sprängs” ut. Inte säkert heller att de hade dörr. Om skärmen därefter sugs ut och hoppare inte åker med så är det säkert tillräckligt för att planet ska få allvarliga problem och sedan skador.
Citera
2019-07-14, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Min gissning är att en fallskärm löst ut och sedan har kraften i skärmen skadat flygplanet.

Jag tycker det ser ut som om en skärm är bakom planet.

Men det är lätt att inbilla sig en massa. Rimligen borde väl utredarn nämna något om det om det vore så uppenbart tycker man.

Du kan ha rätt, som så många andra i tråden, men ”uppenbart” är nog inget i nuläget. Därför har man inte sagt varken det ena eller andra.
Vore märkligt om det gick så snabbt att konstatera varför ett plan och 9 personer dog.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Om inte linorna och hopparen slår sönder stabilisatorn direkt, då lär det gå fort nedåt och planet kanske kom i spinn omedelbart.
Inte så säkert att de han ta sig ut före det att de blev medvetslösa,
Man kan ju hoppas på det senare, så att de slapp den fruktansvärda ångesten att veta att de var påväg mot en säker död.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Då hade ju dörren varit öppen och folk hade varit på väg ut, hade man inte kunnat förvänta sig någon som hamnat utanför planet i det scenariot?

Aftonbladet har uppgifter från ett ögonvittne om att det var personer både i och utanför planet.

Citat:
– Vi ser hur planet har landat bara 40–50 meter från ett hus. Det är väldigt snårig skog med massor av träd, säger han och tillägger:

– Det ligger personer både utanför planet och inne i planet.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jojme/vittne-vrakdelar-foll-fran-himlen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in