2019-07-14, 21:42
Medlem
Gospel.of.Lukes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dekorima
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/presskonferens-nio-doda-i-flygolycka-i-umea
Det var som attans, motorn gick fortfarande.

Citat:
Vad som har hänt kan jag inte svara på ännu. Vi kan konstatera att två vingar är kvar och en gående motor, säger avdelningschef Peter Swaffer som leder haveriutredningen till TT.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/presskonferens-nio-doda-i-flygolycka-i-umea
Citera
2019-07-14, 21:43
Medlem
Jag tror att planets propeller gick sönder och sedan slet det av både vinge och bakroder.
Citera
Medlem
På bild 4 bildserien i Aftonbladets artikel visas planets vänster horosontala stabilisator, är det inte så? (Den ligger "upp ner" på bilden).

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vQ8mgl/planet-spann-i-luften-med-nosen-rakt-ner

Det är samma sida som SE-MES hadde den bakre dörren som fallskärmhopparna använder.
Citera
Medlem
Ballekallekobras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StuG
Vittnen som befann sig betydligt närmare (ca 200m) beskriver det som att planet dök med nosen först.

Kolla filmerna, det faller med högersidan nedåt och vänstervingen rakt upp. Syns även på vraket i skogen att det gått på sidan ner i terrängen. Visst, det ser ut som kärran spinner med nosen neråt, men det är en synvilla.
Citera
2019-07-14, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Undrar vad som händer med kropparna när dom slår i backen med en sådan kraft ? Blir det kroppsdelar lite överallt eller är kropparna hela?
Jag har ju varit med och plockat upp likdelar efter folk som hoppat framför tåget då kan det ligga en arm här och ett ben där och huvudet långt bort .
Erfar att det är likadant vid en sådan här flygkrasch ? Inte kul för räddningstjänsten att gå och plocka kroppsdelar fy fan
Jag har, tyvärr, varit med om att leta kroppsdelar efter piloter som havererat i både lägre och betydligt högre hastigheter... Jag väljer att bespara dig detaljer, men det är inget man gör frivilligt. Aldrig någonsin! Din liknelse med tåg är på ett sätt jämförbar, men ibland inte...
Citera
2019-07-14, 21:45
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballekallekobra
Kolla filmerna, det faller med högersidan nedåt och vänstervingen rakt upp. Syns även på vraket i skogen att det gått på sidan ner i terrängen. Visst, det ser ut som kärran spinner med nosen neråt, men det är en synvilla.

Filmen är tagen på betydligt större avstånd än 200 m.

På presskonferensen har bekräftats att båda vingarna är kvar.
Citera
2019-07-14, 21:46
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JGG
Som jag skrev tidigare, planet har plats för 8 personer när det har säten. Alla flygplan som används för fallskärmhoppning har inga säten.

Du har givetvis rätt. Frågan är om det ändå var övervikt eller inte.
Citera
2019-07-14, 21:46
Medlem
Citat:

Så vi ska avfärda vittnen på plats samt statens haverikommission som varit på platsen?
Är alla de helt okunniga menar du?
Citera
2019-07-14, 21:47
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9och0
Märkligt att de dementerar detta. Finns det någon anledning att mörka en sån sak?

Nej.

Denna tråd har skenat. Folk skriver tokigheter, det rättas till men ingen hinner läsa detta utan det kommer nya tokigheter direkt efter.

Huvudvingen är hel(till synes hel). Flygplanet spinner med nosen nedåt, huvudvingen hel men
Stabilisatorn saknas, möjligt att fenas saknas också.

De två stabilisatordelarna( ”bakvingen”) är beskrivna som återfunna på annan plats än i där planet havererade. En på land, en i vattnet.

Detta är mer eller mindre fakta, men det kommer nog fortsätta spekuleras fel i tråden.
Citera
2019-07-14, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieFoxtrot01
Jag tror att planets propeller gick sönder och sedan slet det av både vinge och bakroder.

Varför tror du det?
Citera
2019-07-14, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9och0
Så vi ska avfärda vittnen på plats samt statens haverikommission som varit på platsen?
Är alla de helt okunniga menar du?

Om du tittar på filmen en gång till kommer du också att se det, det är så tydligt så hur kan man missa det. En vinge står rätt upp och flygplanskroppen roterar horisontellt i luften.
Citera
2019-07-14, 21:49
Medlem
Citat:

Varför skulle de ljuga om att vingarna sitter på plats? Däremot dåligt av reportrarna att inte ställa följdfrågan om höjd- eller sidorodret satt kvar men det handlar sannolikt om okunskap hos media. Vittnen stärker ju teorin om att den gick med motorn ner först, svårt att avgöra på en halvtaskig video om den gått med sida eller nosen nedåt först.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in