2019-07-14, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Nej, PKU-registret är inget DNA-register. DNA är inte sekvenserat för varje prov, proven är inte sökbara och ändamålet är inte matchning genom sökning. Alltså, inget DNA-register på hela befolkningen. Det är en bank med blodprover. Enbart i undantagsfall har polisen använt PKU-banken för att identifiera personer, men då har man redan haft en misstänkt och kollat upp just dennes prov, inget annat.

Hur naiv kan man vara?
Om du har blodprov från alla födda i Sverige sedan 1975, har man då inte DNA från alla från 1975?
Det är otroligt mycket värre än Skånepolisens Z-register.

Hur tror du de satte dit Anna Linds mördare?
Sökbart (officiellt) eller inte, du finns i registret!
Det betyder att om du gjort ett brott och polisen misstänker dig, men kan inte tvinga dig till toppsning (vilket jag iofs tror att de kan idag, men du kanske håller dig undan) så kan en åklagare gå in och begära ut din profil ur registret.
Klart som fan att det är ett register!

Gissa varför jag begärt mina barn strukna?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dekorima
Låter för mig som en helt trovärdig hypotes. Det tyder på att piloten försökt kompensera och därefter tappat kontrollen helt. Alternativt att han tuppat av/fått ett medicinskt förhinder för att framföra planet.
Om man går med fören först neråt borde man ju ganska snabbt plocka upp fart, och borde då hinna avvärja markkontakt med rätta roderutslag?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buzzkillington
Låter otroligt långsökt. Alla är kvar i planet och det finns knappt plats att klia sig på näsan. Det är liksom inte så mycket som kan hända med tyngdpunkten innan folk börjar klättra ur planet.

Du har ingen erfarenhet av flyg va?

Edit.

Jag har en gång startat medvetet baktungt med en BE99 när jag flög post.
Flygningen tog längre tid än beräknat pga av dåligt väder vid dest samt motvind, när jag landade hade jag väldigt lite bränsle kvar.
Magkänslan sa att det inte kändes rätt. Innan jag stängde ner motorerna ropade jag in till station och bad dom montera stöttan under stjärten på planet. När jag stängde av motorerna föll kärran ner på stöttan.
Hade jag inte satt dit den innan jag stängde ner hade kärran stått på röven med noshjulet i luften.

Anledning, jag hade bränt av mer bränsle än planerat ut nacelltankarna.

Varför leker personer som aldrig flugit experter i tråden?
Senast redigerad av CaptainMagenta 2019-07-14 kl. 21:20.
Citera
2019-07-14, 21:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 9och0
För att identifiera offer efter tsunamim 2004 och för att få fatt i Anna Lindhs mördare.. Det är väl enda gångerna?

Polisen får dock använda sig av dna register hos företag utomlands som samlat in dna. Men har för mig att det bara var runt 100 000 svenskar som "släktforskat" på det sättet så är ju inget jättebra register.
PKU är helt irrelevant här - passagerarna är kända och de har nära släktingar i livet. Det är standard.
Citera
2019-07-14, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StuG
På bilden är det uppenbart att det rör sig om stabilisator /stjärt /tail eller vad man nu vill säga. Själva roderytan utgör ju halva ytan av föremålet.

Då har vi alltså "smäll och regnar delar" (inkl från stjärtpartiet) men också "motor som rusar och hackar som en gammal gräsklippare" (källa intervjuade vittnen)

Var och en av dessa kan ju leda till haveri. Men hur hänger de ihop? Och då har vi ju tyngdpunkten och fallskärmar som kan fastna här och var...
Sa de inte nu på aktuellt att planet var intakt (med avseende på vingarna iaf), när det gick i backen?
Citera
2019-07-14, 21:16
Medlem
buzzkillingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainMagenta
Du har ingen erfarenhet av flyg va?
Vad menar du? Jag har hoppat fallskärm ett par tusen gånger, men jag är inte pilot.

Jag antog att du syftade på att folk flyttade sig i planet men du kanske pratar om nåt annat. Ber om ursäkt i så fall.
Senast redigerad av buzzkillington 2019-07-14 kl. 21:18.
Citera
2019-07-14, 21:16
Medlem
dom brukar få lyfta ut dom i kläderna, om man går rakt ner
Citera
2019-07-14, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Att dom inte har bättre kontroll av sådant här? Detta kommer dom få skit för i Fallskärmshopparklubben

Observera att uppdatering av datum för luftvärdighetshandlingens giltighet i databasen kan vara fördröjd beroende på att den uppdateras först när Transportstyrelsen fått ta del av luftvärdighetshandlingen. Oavsett datum för luftvärdighetshandlingens giltighet i denna databas är ett luftfartyg luftvärdigt så länge giltiga luftvärdighetshandlingar medförs ombord.
Information om avgifter
Citera
2019-07-14, 21:18
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Sa de inte nu på aktuellt att planet var intakt (med avseende på vingarna iaf), när det gick i backen?

Ja det är uppfattningen jag fått av filmen och bilderna. "vingen som föll av" som tanten pratar om är helt klart från stjärtpartiet.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Om man går med fören först neråt borde man ju ganska snabbt plocka upp fart, och borde då hinna avvärja markkontakt med rätta roderutslag?
Kan ju ha hamnat snett neråt, alltså med aktern strax före nosen. I det läget är det rätt kört. Jag kan tänka mig att piloten tappade kontrollen eller att han blev försatt i ett icke-funktionellt tillstånd.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaellkritik
Jag vet inte om det finns många små sportplan som var i luften över Umeå mellan 1330-1410 idag men om planet lyfte 1333 som de sa på presskonferensen ikväll kan det varit det jag såg passera över Mariehem (lägre höjd än då de brukar hoppa). Det flög i riktning söderut/sydväst. Det kan i alla fall inte varit i samband med start något hände eftersom larmet kom 30-35 minuter efter starten??
Blev någon sjuk så de var tvungna att vända? Annat? Hur länge är de i luften innan hopp?

För 675 gången - lita inte på media, bara sommarjobbare där nu. Lita på fakta

https://www.flightradar24.com/data/aircraft/se-mes#2147aacd

Alternativ källa: https://webtrak.emsbk.com/ume3

Vrid fram klockan till 13:30 så ser du starten, SE_MES och SE-GVS startar samtidigt i riktning mot Nordmaling där SE-MES stiger hela tiden medan SE-GVS (från Umeå Flygklubb) ligger på samma höjd. SE-MED vänder åter först upp mot Umeå och gör en vända över Holmsund för att lämna plats för trafikplanet som kommer söderifrån och landar på Umeå Airport.

SE-MES går i backen vid 14:08 (vet inte hur WEBTRAK får in sitt data, men enligt den har planet passerat Storsandskär och gör en 180 grader sväng tillbaka när det går i backen). Planet från Umeå Flygklubb gör överflygning redan 14:15. Sjöräddningens stora Augusta startar 14:21:00 och är framme 14:22:30
Citera
2019-07-14, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dekorima
PKU är helt irrelevant här - passagerarna är kända och de har nära släktingar i livet. Det är standard.

Jag har inte sagt något annat. Eftersom de meddelat anhöriga vet de såklart vilka offren är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in