2019-07-14, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Om inte en fallskärm löst ut för tidigt och direkt fastnat i planet och kraften från den slitit sönder planet. Sen som OmedelSvensson skrev, linorna täcker öppningen så ingen kommer ut i tid.

Det ingår i hopputrustning en kniv typ bäktesskärare för att kunna kapa linor, så om de hänt så har de haft möjlighet att kapa linorna, om än kanske inte hunnit i tid.
Citera
Medlem
Tycker det var märkbart fort de på plats kunde bekräfta att alla var döda direkt.

De måste snabbt ha fått listan från klubben hur många som var på planet och sedan bara räknat kroppar.

Annars hade man ju letat överlevare i flera timmar.
Citera
Medlem
skeggmuffs avatar
Fyfan vilken tragisk olycka. Man undrar vad som kan ha hänt ombord på planet. Tydligen hade dom varit uppe i luften i ca 40 minuter innan kraschen, så man undrar varför fallskärmshopparna inte redan hade lämnat planet. Jag har visserligen bara hoppat fallskärm 2 gånger i mitt liv men vill minnas att det inte ens tog 10 minuter från start tills att förste man hoppar ut ur planet båda dom gångerna. Det kan väl inte höra till vanligheterna att flyga runt i 40 minuter utan att man hoppar?
Citera
2019-07-14, 21:22
Avstängd
Ksenia74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9och0
Jag har inte sagt något annat. Eftersom de meddelat anhöriga vet de såklart vilka offren är.

Jo det vet dom såklart men kropparna skall ändå identifieras anhöriga vill ju ha rätt person att begrava . Identifieringen är ju för att avgöra vem som är vem men jag vet ju inte hur illa tilltygade kropparna är men skulle förmoda att dom är i en del fall oidentifierbara visuellt.
Citera
2019-07-14, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9och0
För att identifiera offer efter tsunamim 2004 och för att få fatt i Anna Lindhs mördare.. Det är väl enda gångerna?

Polisen får dock använda sig av dna register hos företag utomlands som samlat in dna. Men har för mig att det bara var runt 100 000 svenskar som "släktforskat" på det sättet så är ju inget jättebra register.
Precis, registret är inte till för identifiering utan är en forskningsdatabas. När polisen använt det har det alltid blivit visst rabalder. Just fallet med Anna Linds mördare är det enda fall jag känner till. Minns inte att det användes för tsunamin 2004, men om du säger det så kan det säkert vara så.

Citat:
Ursprungligen postat av CaptainMagenta
Hur naiv kan man vara?
Om du har blodprov från alla födda i Sverige sedan 1975, har man då inte DNA från alla från 1975?
Det är otroligt mycket värre än Skånepolisens Z-register.

Hur tror du de satte dit Anna Linds mördare?
Sökbart (officiellt) eller inte, du finns i registret!
Det betyder att om du gjort ett brott och polisen misstänker dig, men kan inte tvinga dig till toppsning (vilket jag iofs tror att de kan idag, men du kanske håller dig undan) så kan en åklagare gå in och begära ut din profil ur registret.
Klart som fan att det är ett register!

Gissa varför jag begärt mina barn strukna?
Håll dig till flygning du och bidra i tråden på detta sätt i stället för att fara med konspirationstrams. Jag har själv DNA från många tiotals personer i form av "prover" på lite ditt och datt, betyder det att jag har ett sökbart register? Naturligtvis inte. Polisen kontrollerar inte PKU-biobanken (som det egentligen heter) utan det är en forskningsdatabas med blodprover. Varje prov behöver sekvenseras för DNA och det har diskuterats om polisen ska få ett nationellt DNA-register, men det har inget med PKU-biobanken att göra.

Det är inte sökbart (i betydelsen matcha DNA), det faller på sin egna orimlighet att det skulle vara sökbart i "det fördolda". Forskarna har kontroll över registret och kan i princip välja att förstöra prover snarare än att ge ut det till polisen, oavsett vad för fåniga lappar en åklagare viftar med. Av lätt insedda skäl händer det inte då polisen har använt biobanken pragmatiskt och inte en masse.

Staten kan inte utan vidare omvandla en forskningsdatabas till ett nationellt DNA-register eftersom det vore appropriering av forskarresurser där forskare skulle skrika i högan sky i all tänkbar media, på alla forum och i alla sammanhang och eventuellt av integritetsskäl välja att förstöra databasen.

Som sagt, bidra med ditt kunnande kring flyg i stället. Konspirationsteorier hör inte hemma i denna forumdel.
/molekylärbiolog
Senast redigerad av DjILY 2019-07-14 kl. 21:24.
Citera
2019-07-14, 21:23
Medlem
okok1s avatar
Nåt sånt här kanske hände: http://www.youtube.com/watch?v=odBuXF6dBd0&t=0m25s

https://www.youtube.com/watch?v=imo3Nip-slc
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av South
Tycker det var märkbart fort de på plats kunde bekräfta att alla var döda direkt.

De måste snabbt ha fått listan från klubben hur många som var på planet och sedan bara räknat kroppar.

Annars hade man ju letat överlevare i flera timmar.

De kanske var kvar på plats i säten? Är väl inte helt ovanligt vid krasch så länge inte planet bryts i bitar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buzzkillington
Vad menar du? Jag har hoppat fallskärm ett par tusen gånger, men jag är inte pilot.

Jag antog att du syftade på att folk flyttade sig i planet men du kanske pratar om nåt annat. Ber om ursäkt i så fall.

Dina fallskärmshopp är inte så mycket värda när det kommer till beräkning av vikt och balans i ett flygplan.
Citera
2019-07-14, 21:24
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Stall skulle iofs kunna bero på TP-förskjutning som är utom befälhavarens kontroll när det gäller fallskärmshoppare.

www.flashback.org/sp68102862

Citat:
Statistiskt händer det att hopparna beter sig så TP blir fel men jag har gjort rätt många drops och har alltid upplevt att det funkat bra.

Det som händer i så fall är att de samlas för långt bak och maskinen blir baktung, som avlastar stabben dvs inte stabilisatorstall.

Maskinen hade lite för god fart som det ser ut på FR24 de sista sekunderna för att det borde vara huvudorsak.(orkar inte leta upp länk till det inlägget men minst 80knop indikerat hänsyn taget till TAS på höjd och vindriktning).
Citera
2019-07-14, 21:25
Medlem
buzzkillingtons avatar
Citat:
Dina fallskärmshopp är inte så mycket värda när det kommer till beräkning av vikt och balans i ett flygplan.
Uppenbarligen inte. Kan du förklara vad du menar då?

Jag kan lova dig att det finns riktigt dåliga piloter som flyger fallskärmshoppare, och jag kan lova att det finns en jävla massa hoppare som slarvar med sin utrustning eller som har väldigt dålig koll på den. Det är två högst troliga orsaker till att sånt här händer.
Senast redigerad av buzzkillington 2019-07-14 kl. 21:33.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skeggmuff
Fyfan vilken tragisk olycka. Man undrar vad som kan ha hänt ombord på planet. Tydligen hade dom varit uppe i luften i ca 40 minuter innan kraschen, så man undrar varför fallskärmshopparna inte redan hade lämnat planet. Jag har visserligen bara hoppat fallskärm 2 gånger i mitt liv men vill minnas att det inte ens tog 10 minuter från start tills att förste man hoppar ut ur planet båda dom gångerna. Det kan väl inte höra till vanligheterna att flyga runt i 40 minuter utan att man hoppar?

En ren spekulation/gissning är att det kan ha haft med sikten/moln att göra, att dom inte fick fri sikt och valde att vända åter utan genomförda hopp.
Citera
Medlem
Citat:
Tror du?
Nu handlade det om ett ministermord, man hade någon man ville kolla mot.

Är ni födda igår eller?
Ja det var ju det jag menade.

(men det visar att vissa är mer jämlika än andra, det sas att det registret Aldrig skulle användas till sådant här, utan vara blindat - men jag har inga problem med att de fångar buset, vilket sätt det än vara månde på)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in