Citat:
Ursprungligen postat av
9och0
För att identifiera offer efter tsunamim 2004 och för att få fatt i Anna Lindhs mördare.. Det är väl enda gångerna?
Polisen får dock använda sig av dna register hos företag utomlands som samlat in dna. Men har för mig att det bara var runt 100 000 svenskar som "släktforskat" på det sättet så är ju inget jättebra register.
Precis, registret är inte till för identifiering utan är en forskningsdatabas. När polisen använt det har det alltid blivit visst rabalder. Just fallet med Anna Linds mördare är det enda fall jag känner till. Minns inte att det användes för tsunamin 2004, men om du säger det så kan det säkert vara så.
Citat:
Ursprungligen postat av
CaptainMagenta
Hur naiv kan man vara?
Om du har blodprov från alla födda i Sverige sedan 1975, har man då inte DNA från alla från 1975?
Det är otroligt mycket värre än Skånepolisens Z-register.
Hur tror du de satte dit Anna Linds mördare?
Sökbart (officiellt) eller inte, du finns i registret!
Det betyder att om du gjort ett brott och polisen misstänker dig, men kan inte tvinga dig till toppsning (vilket jag iofs tror att de kan idag, men du kanske håller dig undan) så kan en åklagare gå in och begära ut din profil ur registret.
Klart som fan att det är ett register!
Gissa varför jag begärt mina barn strukna?
Håll dig till flygning du och bidra i tråden på detta sätt i stället för att fara med konspirationstrams. Jag har själv DNA från många tiotals personer i form av "prover" på lite ditt och datt, betyder det att jag har ett sökbart register? Naturligtvis inte. Polisen kontrollerar inte PKU-biobanken (som det egentligen heter) utan det är en forskningsdatabas med blodprover. Varje prov behöver sekvenseras för DNA och det har diskuterats om polisen ska få ett nationellt DNA-register, men det har inget med PKU-biobanken att göra.
Det är
inte sökbart (i betydelsen matcha DNA), det faller på sin egna orimlighet att det skulle vara sökbart i "det fördolda". Forskarna har kontroll över registret och kan i princip välja att förstöra prover snarare än att ge ut det till polisen, oavsett vad för fåniga lappar en åklagare viftar med. Av lätt insedda skäl händer det inte då polisen har använt biobanken
pragmatiskt och inte
en masse.
Staten kan inte utan vidare omvandla en forskningsdatabas till ett nationellt DNA-register eftersom det vore appropriering av forskarresurser där forskare skulle skrika i högan sky i all tänkbar media, på alla forum och i alla sammanhang och eventuellt av integritetsskäl välja att förstöra databasen.
Som sagt, bidra med ditt kunnande kring flyg i stället. Konspirationsteorier hör inte hemma i denna forumdel.
/molekylärbiolog