2019-07-15, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Men här, på bild 3....

är det inte en bit tyg som sitter ordentligt inkilad i delen av stjärtdelen, med färgerna gul och blå?? Precis som en av fallskärmarna från PJs fejsboksfilmer?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/g7R7yJ/haverikommissionen-kan-finnas-kameror-och-inspelningar

Nej, det där är lyftslinga/rundsling.
https://www.sbnet.dk/auto-el-artikler-isenkram-mv/auto-ladere-loeftegrej/kaeder-surringer-rundslinger/rundsling-gul-3000-kg-36-meter
Citera
2019-07-15, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bnk
A.K. ska tydligt varit co-pilot. Har man det ens på så små kärror?
Endast tidigare under dagen. Nu flög han ensam.
Citera
2019-07-15, 19:50
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spec120
Nej, det där är lyftslinga/rundsling.
https://www.sbnet.dk/auto-el-artikler-isenkram-mv/auto-ladere-loeftegrej/kaeder-surringer-rundslinger/rundsling-gul-3000-kg-36-meter

Hah, bra letat. Ser ju identisk ut med den under vingen.
Citera
2019-07-15, 19:51
Medlem
På listan över misstänkt omkomna, alla omkomnas bilar står ännu på parkeringen, ingen som har möjlighet att ta regnummer på dessa?
Citera
2019-07-15, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoggaBoy
På listan över misstänkt omkomna, alla omkomnas bilar står ännu på parkeringen, ingen som har möjlighet att ta regnummer på dessa?

De har blommor under torkarna
Citera
2019-07-15, 19:54
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoggaBoy

Grattis till ditt första inlägg. Medlem i 9 år, och där gick oskulden.

Jag hade aldrig haft det i mig att åka och ta reg nr på dom dödas bilar. Väldigt osäkert också, bilen dom åkt dit med behöver nödvändigtvis inte stå registrerad på den avlidne som ägare. Inte heller vet vi om några samåkt eller åkt kollektivt.
Citera
2019-07-15, 19:54
Medlem
Morot91s avatar
Tror ni de blev medvetslösa av snurrandet? Eller var de vid medvetande när de slog i backen? Jag hoppas inte det
Citera
2019-07-15, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Randolph Carter
Stabbe med positiv lyftkraft finns inte på flygplan tillverkade efter 1920, med några väldigt få undantag.

Ja du har säkert rätt.
Nosen först, ev. med rotation med tanke på att kanske bara den ena stabilisatorn lossnar.

Frågan är hur snabbt ett sådant olycksförlopp skulle kunna vara.
Med tanke på att 0 av 8 hoppare verkar ha hunnit ta sig ur planet så måste det ha gått väldigt fort.
Citera
2019-07-15, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buzzkillington
Jo, jag vet hur det funkar. Jag har gjort strax över 2000 hopp med modern utrustning. I inget fall trycks någon fallskärm ut. Pilotskärmen till reserven är fjäderbelastad, men om den flyger ut på marken eller i planet då dörren är stängd händer absolut ingenting med själva fallskärmen. Den kommer att ligga kvar i sin container.

Ja, i värsta fall har man en kabin full av pilotskärmar. Det farliga är om den kommer ut och fångar vind.
Jag vill på något sätt hoppas att man kommer fram till att detta inte har med varken hopparna eller deras utrustning att göra, och inte heller med piloten för den delen. Fallskärmshoppning har generellt varit en säker sport, och det har varit hoppare som tar onödiga risker som står för den dåliga statistiken.
Citera
2019-07-15, 19:56
Avstängd
Ksenia74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voelsen
"Sling" har jag alltid kallat det. Ett engelskt ord som används av hamnarbetare i alla fall (jag har varit en)

Ja sling eller stropp det är två vanliga benämningar "Kärt barn har många namn"
Citera
2019-07-15, 19:56
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bnk
A.K. ska tydligt varit co-pilot. Har man det ens på så små kärror?

Ja.

Citat:
Peder Nyman, ordförande för Skydive Umeå AB, konstaterar att planet är byggt för totalt 10 personer.

– Det ska vara byggt för åtta passagerare plus besättning. så det är byggt för tio personer. Två personer ska kunna vara besättning och åtta som är passagerare, säger Peder Nyman

https://www.vk.se/2019-07-15/planet-hade-luftvardighetshandlingar
Citera
2019-07-15, 19:57
Medlem
Troligtvis för att det är väldigt märkligt att de inte gått ut med namnen eftersom
1. Alla anhöriga är underrättade
2. De har passager listan
3. Alla är bekräftade omkomna

Börjar undra om piloten inte hade rätt cert/ var ”Current” eller något liknande.....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in