2019-07-14, 22:19
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Från Webtrak:
På finalen, bedömt mindre än en kilometer från banänden 32 händer ngt som får maskinen att börja svänga tvärt vänster samt dyka. Inledningsvis en tvär sväng som vidgar sig något och man tappar cirka 5400 fot på knappt 30 sekunder(10.000 fot/min). Sedan händer något som får maskinen att gå i lodrät spinn, postitionen ändrar i princip inte på de sista 2300m/ 7500foten.

Det ser mer ut som en fallskärm som kom ut och orsakade vänstersväng mht luftmotståndet, och att stabben lossnade efter ett tag än en stall och spinn i början.
Citera
2019-07-14, 22:19
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattfarssas
Intervjuades piloten i det andra planet?

Nej men de hade fått uppgifter precis om detta.
Citera
2019-07-14, 22:20
Medlem
Ballekallekobras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Var har du en länk till detta? Jag har bara sett bilder på stabilisatorn. Nu hittar jag givetvis inte länken, men om du menar den bild där rodret är ca 40% av totalarean så är det inte ett skevroder på en huvudvinge, utan höjdroder (och/eller trim?) på en stabilisator.

Men jag kan ju ge dig det att det faktiskt ser ut som du säger på filmen. Jag lade bilden över planformen på planet och jämförde: https://cdn-07.minfil.com/1e166fz7n6/2e9a9f36-1563131192/Plan.png (edit: Ja, jag har tagit en frame där de horisontella delarna skjuter ut som mest)

Men, vad havkom säger har självklart större tyngd än att någon amatör som jag sitter och klipper och klistrar i Pinta (linux-motsvarighet till MS Paint). Till saken hör också att planet beter sig som nosen först nedåt i spinn. Jag vet inte hur planet skulle bete sig om det föll på sidan, men troligtvis inte riktigt på detta vis. Så det talar nog att du (och jag) har fel, även om jag givetvis är jättestolt över min lilla matchning. :P

Helt rätt. Det ser ut som maskinen spinner med nosen nedåt och vingarna horisontellt. Men det är kroppen man ser rotera, med vänster vinge rakt upp. Delen med 40% roder är en stabilisator/höjdroderhalva. Höger vinge med skevroder bärgas i vattnet.

https://www.expressen.se/nyheter/vittnet-mina-barn-sag-planet-snurra-med-nosen-nerat/
Citera
2019-07-14, 22:21
Medlem
Ballekallekobras avatar
Citat:
Ja, precis. Där är den! Så om det är denna Ballekallekobra menar så har hen fel. Men jag vet att det också postats en länk med bilder från något som bokstavligen fiskas upp ur vattnet, men hittar den inte.

https://www.expressen.se/nyheter/vittnet-mina-barn-sag-planet-snurra-med-nosen-nerat/
Citera
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Troligt förlopp:
- På 4000 meters höjd så fastnar den första hoppandes fallskärm i planet, vilket river sönder stabilisatorn
- Detta får planet att gå i spinn rakt ner
- Alla vittnesuppgifter stämmer med detta och också haveriinspektionens första uttalanden
- Också vittnet som säger att det kom delar ner efter 5-10 minuter stämmer med höjden

Nu kan jag ha missat något de senaste timmarna, men i de första rapporterna så sas det att kraschen inträffade kort efter start. Fast det beror väl på vad som menas med "kort", det tar väl bara runt en kvart att komma upp på 4000 meter med ett sånt plan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Jag vet inte hur du brukar hoppa men inte tusan gäller man ut fallskärmen i planet😂

Lite Darwin awards över det hela

Det finns exempel på när fallskärmen har fällts ut av misstag och fastnat i stjärtpartiet: https://m.youtube.com/watch?v=YLTw4RE7xYc
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Maskinen kan nog vara lite ”tveksam” i mina ögon då den finska vek ihop vingen.
De kan byggas som hembyggen men gissar att denna är fabriksbyggd.

Detta är en Gippsland GA-8 Airvan viket är ett fabriksbyggt plan med en vanlig 6-cyl kolvmotor
och har mestadels om man kollar haveristatistik på ASN Network råkat ut för huvudsakligen pilotinducerade olyckor eller olyckor nära marken med enstaka dödsfall trots sin populäritet som hoppflygplan.

Det finska planet du tänker på var däremot ett Comp Air 8 ett turbopropdrivet hembyggt byggsatsplan som är något helt annat även om de påminner om varandra och i det fallet känns det troligare som att det eventuellt kan funnits brister på planet.

Märkligt att SVT fortfarande rullade textremsan under presskonferensen efter rapport om att det hände i samband med att planet lyfte, när man tydligt kan se på FR24 tracken att det i princip var på fällningshöjd.

Tycker dina två huvudteorier verkar de troligaste gissningarna med.

Antingen vådautlöst skärm som drog sönder stabben/fenan och med hänsyn till att det ser ut att kunna sitta skärmrester kvar på planet sannolikt troligaste förklaringen. Syns tydligt på videon att båda huvudvingarna sitter kvar när planet roterar kring vertikalaxeln i sin lodräta dödsdykning.

En halv stabbe som kommer singlande ned ser defintivt för den otränade ut som en vinge, Alla som har någon koll på flygning ser direkt att stjärtpartiet är borta och vingarna sitter kvar på videon.

Din andra teori, förlorat kontrollen i IMC är väl den andra rimliga förklaringen och det är ju inte första gången det händer men gissar på vådalöst skärm för min del.

Visst det kan naturligtvis ha funnits något inneboende strukturellt fel på planet, men det känns inte som det rimligaste i detta fallet, relativt nytt plan och modellen ingen historia av återkommande strukturbrott.

Det finns förövrigt ganska tidigt i tråden en videolänk som filmad både inne i och utanför ett plan som spinner länge och väl från uthoppshöjd ända ned till låg höjd där piloten tar kärran ur spinn och där satt allting kvar på maskinen efter landning. Var inte helt enkelt för hopparna som var kvar att ta sig ur den spinnande maskinen men några gjorde det och filmade sedan det spinnande planet under hoppet.

Planet verkar väldigt tåligt av den videon att döma, vilket väl talar för skärm i stabbe/fena teorin.
Känns också som tappar du kontrollen i IMC på nästan FL100 så borde du kunna räta upp den väl nere under moln för molnlagret verkade inte särskilt tjockt ändå.

Detta är en tålig flygande transportlåda och är inte precis någon Piper Malibu som är hal som en tvålkopp och direkt bygger överfart om man tappar den. Har ju hänt ett antal olyckor med Malibu i IMC väder där piloten haft annat för sig än att flyga flygplanet vars autopilot lätt löser ut i ett kytt.
Citera
2019-07-14, 22:23
Medlem
Restaurang Rex har skrivit på sin Facebook att dom idag förlorat en kollega 😢
Citera
Medlem
Vet inte om det postats redan, men kollar man Transporttyrelsens luftfartygsregister så säger det:
"Luftvärdighetshandling giltig t.o.m. 2019-07-12" för SE-MES (om det nu är bekräftat att det är haveristen?)

Kan ju förvisso vara en sen inregistrering av papprena, annars är ju datumet lite oroväckande ödesironiskt..
Citera
Medlem
Citat:
Men jag vet att det också postats en länk med bilder från något som bokstavligen fiskas upp ur vattnet, men hittar den inte.
Från VK, den här: https://vkmedia.imgix.net/fEBUndC3M3slAuAjGI2OlzCuvI0.jpg Delen ser iaf mer som en (bit av) vinge med skevrodren.
Citera
2019-07-14, 22:25
Medlem
Catings avatar
Citat:
Var har du en länk till detta? Jag har bara sett bilder på stabilisatorn. Nu hittar jag givetvis inte länken, men om du menar den bild där rodret är ca 40% av totalarean så är det inte ett skevroder på en huvudvinge, utan höjdroder (och/eller trim?) på en stabilisator.

Men jag kan ju ge dig det att det faktiskt ser ut som du säger på filmen. Jag lade bilden över planformen på planet och jämförde: https://cdn-07.minfil.com/1e166fz7n6/2e9a9f36-1563131192/Plan.png (edit: Ja, jag har tagit en frame där de horisontella delarna skjuter ut som mest)

Men, vad havkom säger har självklart större tyngd än att någon amatör som jag sitter och klipper och klistrar i Pinta (linux-motsvarighet till MS Paint). Till saken hör också att planet beter sig som nosen först nedåt i spinn. Jag vet inte hur planet skulle bete sig om det föll på sidan, men troligtvis inte riktigt på detta vis. Så det talar nog att du (och jag) har fel, även om jag givetvis är jättestolt över min lilla matchning. :P

Tycker det ser helt logiskt ut om man kikar på din ritning. Har faktiskt svårt att ta till mig vad han säger, men samtidigt är det lika svårt att tro de skulle gå ut med felaktiga uppgifter. Det enda är väl om journalisten/journalisterna missuppfattat på något sätt... eller en felskriven kommuniké. Typ årtiondets miss.
Fan tro’t
Menar inte att ifrågasätta de riktiga experterna här, er kunskap och vilja att dela med er av den är guld värt. Stort tack till er
Citera
2019-07-14, 22:26
Medlem
Är helt oinsatt i flyg-kunskap men däremot teknisk teoretiker. Jag har tittat på bilder av planet när det är helt och jämfört med filmen och sammanställt detta till en teori som lyder enligt följande.

Planet har av okänd anledning tappat hela eller en större del av stjärtpartiet. Planet hamnar i en okontrollerbar spinn och det man ser på filmen är när planet snurrar neråt med nosen mot backen och vingarna som ses rotera likt en visp. Vad som "saknas" på filmen är den relativt stora stjärtfenan och de relativt stora bakre stabilisatorerna, dvs. bakre delen av planet. När planet tappade bakpartiet torde ha hörts en större "smäll". När planet störtdyker så ökar motorvarvet genom att luftmotståndet ökar propellerns rotation. Passagerarna har pressats bakåt i flygkroppen av den kraftiga g-kraften som störtningen orsakat och har inte haft möjlighet att lämna planet.
Senast redigerad av ZegDeg 2019-07-14 kl. 22:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in