Citat:
Ursprungligen postat av
MaddahOfEeef
Tror inte att planet har kunnat komma upp till 4000meter (~12000 fot). Ön ligger ju rakt i banriktningen och bara nån km bort.
Om de startade från bana 14 så ligger ön i startriktningen.
Folk tar ofta fel på meter och fot när det gäller flygning. Inom flygning i väst så använder man fot , inte meter. Då kanske man kan gissa att det var 4000 fot (~1300meter) men jag tror inte att de hade kommit upp så högt heller. Speciellt med 9 pers ombord. Då stiger kärran inte som en raket direkt.
På videon ser det ut som att det var ganska låga moln och som att planet kom ut ur molnen och är i spinn.
Då ligger det nära till hands att tro att piloten inte var licensierad för instrumentflygning och när han steg upp i moln och tappade sikten och horisonten så blev han/hon disorienterad och missade att titta på fartmätaren, planet stallade pga för låg fart och vek sig och gick i spinn och drog i backen.
Finns ju också nån som hade sett att nåt lossnade från planet. Vet inte riktigt hur de har sett det eftersom molnen var rätt låga. Det ser man inte i videon i alla fall. Där ser vingarna ut att sitta fast i alla fall. Om det har hänt att nåt har fallit av planet så gissar jag på stabben. Dvs stabilisatorrodret på stjärten. Det kallas också för höjdrodret. Om det eller trimrodret som sitter längst ut på stabben lossar så blir det nästan omöjligt att kontrollera planet.
I vilket fall som helst. Otroligt tragiskt!!!!!
Planet startade i Övik, vid 13546 fot slutar spåret.
Själv tror jag på vådautlösning av skärm, som åker ut och hamnar i stabilisatorn (vittnesuppgift ang. skärm). Piloten drar på (vittnesuppgift att motorn rusar), planet går sönder (vittnesuppgift om smäll) och går rakt ner.