2019-07-14, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JGG
Skärmen kräver luft för att veckla ut sig, vad som händer som man bara "drar i snöret" vet jag faktiskt inte, någon annan kan säkert svara. Om det verkligen är så att olyckan skett genom att en skärm trasslat in sig så borde det hänt när folk varit på väg ut, med öppen dörr folk redo att hoppa, då borde det varit några överlevare.
Är dörren stäng händer ingenting, om den är öppen och pilotskärmen tar luft och far ut genom dörren så kan det gå illa. Vill inte spekulera i om det är det som hänt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrattgrabben
Hur kunde samtliga ha dött, eftersom kraschen skedde straxt efter starten?
Det skedde inte direkt efter start, planet hade flugit i 20min innan det störtade.

En helikopter surrat just nu omkring och fotar nerslagsplatsen, dock syns den inte på flightradar24
Citera
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainMagenta
Vad var marktemperaturen?
Man brukar räkna med ett temperaturavtagande om 2°C per 1000ft (ca 300m).
Men detta skall ju ha hänt ganska tidigt efter starten så knappast troligt.
Om du inte får underkyld nederbörd på flygplanet så sker isbildning normalt sett endast i moln.

Ca 15 grader på flygplatsen enligt den METAR jag postat innan.
Den höjdvinds- och temperaturkarta Luftis har för 12z idag över umeå säger -12 till -13 grader på FL140.
Mht att det fanns moln är isbildning en möjlig faktor, frågan är hur och var piloten flög. Av egen erfarenhet, har de flesta hoppiloter flugit igenom något moln någon men att ligga i moln, speciellt i fällningsfasen tror jag inte man gör generellt. Hopparna får inte hoppa utan marksikt.
Jag såg temperaturen ganska tidigt efter att jag fått reda på olyckan, när jag kollade vindar och moln men gick inte vidare med det då jag tänkte att det är mindre troligt.

—> Som du skriver måste man ligga i moln för att få is och väderkartan hade ingen varning för måttlig eller svår isbildning så man har sannolikt behövt ligga inne i moln betydligt mer/längre tid än jag tror någon skulle göra innan det blir någon ”risk” av det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Vilka regler har klubben vid olyckor? Är det att ringa runt till anhöriga och meddela att planet han/hon åkte i störtade. Man kan faktiskt överleva en krasch också. Känns jävligt dumt då att ringa till anhöriga som befarar det värsta.
Vet ej, men för vanliga organisationer är regeln alltid att man överlåter besked åt myndigheter. Men som Martinator skrev så kan ju privatpersoner som sett olyckan ringt runt.
Citera
2019-07-14, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaddahOfEeef
Tror inte att planet har kunnat komma upp till 4000meter (~12000 fot). Ön ligger ju rakt i banriktningen och bara nån km bort.
Om de startade från bana 14 så ligger ön i startriktningen.

Folk tar ofta fel på meter och fot när det gäller flygning. Inom flygning i väst så använder man fot , inte meter. Då kanske man kan gissa att det var 4000 fot (~1300meter) men jag tror inte att de hade kommit upp så högt heller. Speciellt med 9 pers ombord. Då stiger kärran inte som en raket direkt.

På videon ser det ut som att det var ganska låga moln och som att planet kom ut ur molnen och är i spinn.

Då ligger det nära till hands att tro att piloten inte var licensierad för instrumentflygning och när han steg upp i moln och tappade sikten och horisonten så blev han/hon disorienterad och missade att titta på fartmätaren, planet stallade pga för låg fart och vek sig och gick i spinn och drog i backen.

Finns ju också nån som hade sett att nåt lossnade från planet. Vet inte riktigt hur de har sett det eftersom molnen var rätt låga. Det ser man inte i videon i alla fall. Där ser vingarna ut att sitta fast i alla fall. Om det har hänt att nåt har fallit av planet så gissar jag på stabben. Dvs stabilisatorrodret på stjärten. Det kallas också för höjdrodret. Om det eller trimrodret som sitter längst ut på stabben lossar så blir det nästan omöjligt att kontrollera planet.

I vilket fall som helst. Otroligt tragiskt!!!!!
Jo den kan mycket väl vara uppe på full höjd och på väg tillbaka mot flygfältet för att fälla hopparna, tiden mellan den har startat till larm talar för att det är så, hade det varit precis efter start så tog det extremt lång tid för någon att larma.
Citera
2019-07-14, 20:03
Avstängd
Ksenia74s avatar
Hur mycket soppa är det i en sådan kärra? Varför blev det ingen explosion?
Citera
2019-07-14, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaddahOfEeef
Tror inte att planet har kunnat komma upp till 4000meter (~12000 fot). Ön ligger ju rakt i banriktningen och bara nån km bort.
Om de startade från bana 14 så ligger ön i startriktningen.

Folk tar ofta fel på meter och fot när det gäller flygning. Inom flygning i väst så använder man fot , inte meter. Då kanske man kan gissa att det var 4000 fot (~1300meter) men jag tror inte att de hade kommit upp så högt heller. Speciellt med 9 pers ombord. Då stiger kärran inte som en raket direkt.

På videon ser det ut som att det var ganska låga moln och som att planet kom ut ur molnen och är i spinn.

Då ligger det nära till hands att tro att piloten inte var licensierad för instrumentflygning och när han steg upp i moln och tappade sikten och horisonten så blev han/hon disorienterad och missade att titta på fartmätaren, planet stallade pga för låg fart och vek sig och gick i spinn och drog i backen.

Finns ju också nån som hade sett att nåt lossnade från planet. Vet inte riktigt hur de har sett det eftersom molnen var rätt låga. Det ser man inte i videon i alla fall. Där ser vingarna ut att sitta fast i alla fall. Om det har hänt att nåt har fallit av planet så gissar jag på stabben. Dvs stabilisatorrodret på stjärten. Det kallas också för höjdrodret. Om det eller trimrodret som sitter längst ut på stabben lossar så blir det nästan omöjligt att kontrollera planet.

I vilket fall som helst. Otroligt tragiskt!!!!!
Nej ena vingen hade lossnat det är bekräftat och det skall inte kunna hända bara på grund av stallning eller spinn. Dessutom har folk på marken hört konstiga ljud smällar och vinande.
Troligen handlar det om ett strukturellt fel på planet eller att något katastrofalt har hänt med en fallskärm.
Citera
Medlem
wkus avatar
Många som hänvisar till filmen verkar tycka att planet störtar med nosen nedåt. Är det inte så att huvudvingen på ena sidan är borta och planet störtar med sidan neråt?
Citera
Medlem
Tillssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Undrar vad som händer med kropparna när dom slår i backen med en sådan kraft ? Blir det kroppsdelar lite överallt eller är kropparna hela?
Jag har ju varit med och plockat upp likdelar efter folk som hoppat framför tåget då kan det ligga en arm här och ett ben där och huvudet långt bort .
Erfar att det är likadant vid en sådan här flygkrasch ? Inte kul för räddningstjänsten att gå och plocka kroppsdelar fy fan

Bilder från nedslaget av MH17 som sköts ned från 10 000 m över Ukraina 2014. Varning: Inget för den känslige.

http://nrt24.ru/en/news/russia-has-counter-evidence-regarding-probe-mh17-crash-ukraine
http://mind1.ma/raketaval-lelottek-egy-utasszallitot-kelet-ukrajna-felett/
Senast redigerad av Tillsson 2019-07-14 kl. 20:20.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Hur mycket soppa är det i en sådan kärra? Varför blev det ingen explosion?

För det är ingen hollywoodfilm
Citera
Medlem
LeifD2s avatar
En koll i väderprognosen visar en kraftig vindgradient med start på ca 3400m. Inte något extremt, men ligger man i låg fart in på finalen med en massa folk ombord (=stall hastigheten går upp) och man får en vindskäring, så ökar förståss risken för stall.
Citera
2019-07-14, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Men det vore ju bra om du läste först och kommenterade sen (eller höll käften sen). Region Västernorrland (en myndighet) har alltså gått ut och bekräftat att de anhöriga underrättats. Du måste vara klart svagbegåvad om du tror att presskommunikatörer på RVN går ut med besked om att alla underrättats om denne syftade på att klubben ringt runt. Det finns INGEN myndighet som går ut med besked om hur många som dött eller att anhöriga underrättats om detta inte bekräftats av annan myndighet.
Hela den förklaringen hade du kunnat läsa om du läst tidigare resonemang INNAN du dykt in diskussionen. Vilket jag redan påtalat för dig. Läs först, lek smart sen.

Skulle tro att det är Region Västerbotten som gått ut med informationen, knappast Region Västernorrland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in