Citat:
Ursprungligen postat av
Idiotsverige
Att det skulle vara fulare att knulla för pengar än att städa toaletter eller hämta sopor kan jag inte förstå, mer än att det är en social konstruktion, inget verkligt.
Om vi istället jämför med advokater och läkare, som ju är högstatusyrken, så ska du veta att horor ofta tjänar bättre än dessa i lön, utan att ha något studielån att betala tillbaka, och betydligt bekvämare arbetstider. En hora jobbar hur mycket eller hur lite som hon vill. En hora som jobbar 8 timmar en dag tjänar 12000:-,på en dag! i månaden blir ju det 360000 om hon jobbar helger oxå vilket de ofta gör, dvs 10 gånger så mycket som en nyutexaminerad advokat.
Det är ett väldigt attraktivt yrke för en kvinna om inte annat.
Jag tycker dock det borde vara olagligt att sälja sex, horandet kommer aldrig ta slut annars. Och den officiella ståndpunktet är ju att det ska bort.
(OBS: jag tog i i underkant ovan kanske då jag räknade med en timlön på 1500 kr, "men fick höra av en kompis" att många tar 3000 kr i timmen. Så dubbla siffrorna ovan i det fallet.)
Jo alltså jag tänker mer på det kroppsliga intrånget som görs varje gång man ska ta emot en kund. Det är ju en sak om sexsäljaren kan välja och vraka bland sina kunder (typ lyxprostitution), men så ser det nog inte ut för de flesta. Jag tänker på bordeller och sådana verksamheter. Det måste vara fruktansvärt att gå till jobbet och veta att man kan få i princip vilken kund som helst. Jag tror inte att de flesta har råd att säga nej till kunder för ofta, dels får de väl dåligt rykte och sedan kanske de faktiskt inte har ekonomi till att avböja.
Det är någonting i situationen, ett maktförhållande som inte känns trevligt sammankopplat till sex. Jag vet inte om det är en social konstruktion, men oavsett så känns det olustigt att tänka att man skulle ligga med någon och få betalt för det. Det är ändå ett "intrång" som görs i ens kropp, det är intimt, och är man inte upphetsad så kan det dessutom göra ont.
Som jag tidigare skrev så verkar män se på saken lite annorlunda, har läst flera som skriver att de gärna skulle sälja sex om det fanns marknad. Jag har inte läst eller hört särskilt många kvinnor yttra dessa ord gällande sexförsäljning.
Kanske är det anatomin som spelar roll? Att det är kvinnans kropp någonting ska in i, samt att det är mannen som främst utför det "aktiva" jobbet under ett samlag? ( Givetvis gör kvinnan sitt också men du förstår nog hur jag menar)
Eller så är det så att kvinnor har svårare att skilja sex från känslor? Så är det för mig iallafall, jag blir i princip bara attraherad av någon om jag känner någonting för personen.
En man som är vacker som en dag, perfekt på alla sätt, behöver inte alls vara upphetsande om han bara är ett skal utan insida.
Män verkar vara mer ytliga i sin sexualitet, det är iallafall min personliga uppfattning.
Håller med om att sälja sex ska vara förbjudet om det är förbjudet att köpa.