Citat:
Ursprungligen postat av MethodZero
Jag syftar på både teorier och generaliseringar, menade inte att det var samma sak. Det finns en anledning varför det är extremt vanskligt att använda sig av teoribildning inom beteendevetenskap. Att då låta denna generalisering, som jag kan vara beredd att hålla med om på några plan, ta en sån stor del hos våra barns uppfostran kan knappast leda till något gott för ~50% av befolkningen. Generaliseringen betyder ingenting för den enskilda kvinnan och det betyder ingenting för den enskilda mannen.
Visst, jag kan säga att män är bättre än kvinnor på ett generellt plan, men det betyder bara något på ett teoretiskt plan eftersom alla är individer ändå.
Se ovan, jag anser att generaliseringar inom beteendevetenskap är ganska meningslösa ja. Sen fattar jag att ingen här som hävdar det nej. Men det är för att du (förmodligen) och jag är vuxna. Men alla 12-åringar som läser detta tolkar det så.
*Edit: är även nyfiken på vilka fördelar du ser med denna generalisering?*
Att hävda att generaliseringar mellan könen är onödiga för att de inte gäller på individnivå är så otroligt korkat att jag inte vet vad jag ska börja. Men för att hålla mig kort så kan jag väl ta ett exempel istället.
Inom medicinsk forskning så vet man att kvinnor generellt har en del hälsoproblem som män har mindre av, och vice versa. Med ditt resonemang så är det onödigt att veta om patienten är man eller kvinna, bara för att båda könen kan drabbas av samma hälsoproblem. Vi kanske borde kalla patienten hen när vi ändå är på gång.
Samma sak gäller mellan raser, dvs afrikaner har en del hälsoproblem som vita inte har i samma utsträckning och vice versa. Generaliseringar är bra för att snabbt kunna hitta samband och det är endast när dessa generaliseringar visar sig inte stämma som man får gå vidare och titta mer på individen.
För övrigt så låter du att du blivit hjärntvättad av genustänk, och det är väl föga förvånande.