2012-10-25, 10:00
Medlem
ulexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
i os t.ex. får inte män konstsimma. de är bättre för att män inte "får" utöva denna sport.
Jasså, ja då förklarar det saken!
Citera
2012-10-25, 10:04
Medlem
Grievouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Ljuga?

Nix, där är jag världsledande och jag ser mig aldrig slagen av en kvinna i den ädla konsten =)
Citera
2012-10-25, 10:06
Medlem
Telchaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proteinftw
Män är alltså bättre kriminella än kvinnor?
Hahaha

Citat:
Ursprungligen postat av Turslag
Krypskytte, Soviet använde med bra utfall kvinnor som krypskyttar i WW2 bland annat. De har nämligen bättre perceptionsseende och de kan därför se sina mål lättare.
Att kvinnor är bättre på att se detaljer tror jag ingen tvivlar på.

Nja. Var en liknande tråd förut (frågan kommer upp någon gång per år) och där konstaterade man att kvinnor och män hade ganska exakt samma förutsättningar för skytte. Soviet hade också väldigt många manliga krypskyttar.

Sen tror jag faktiskt att om man skulle leta fram den bästa krypskytten som lever nu/någonsin levt så är det en man...
Citera
2012-10-25, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MethodZero
Jag syftar på både teorier och generaliseringar, menade inte att det var samma sak. Det finns en anledning varför det är extremt vanskligt att använda sig av teoribildning inom beteendevetenskap. Att då låta denna generalisering, som jag kan vara beredd att hålla med om på några plan, ta en sån stor del hos våra barns uppfostran kan knappast leda till något gott för ~50% av befolkningen. Generaliseringen betyder ingenting för den enskilda kvinnan och det betyder ingenting för den enskilda mannen.

Visst, jag kan säga att män är bättre än kvinnor på ett generellt plan, men det betyder bara något på ett teoretiskt plan eftersom alla är individer ändå.

Generaliseringar är nödvändiga, i allra högsta grad även inom beteendevetenskapen. Det är liksom svårt att komma någonstans om man bara lägger sig platt för att man inte kan förfina sökfältet på annat sätt än att lära känna alla individer.

Beteendevetenskap handlar ju också om att se till bakomliggande faktorer, att då göra generella indelningar efter socioekonomisk bakgrund eller idrottsintresse eller vad du vill är i allra högsta grad relevant.

Jag känner att vi lite glider ifrån ämnet här, det är så klart svårt att bara gissa sig till vad kvinnor kan tänkas vara bättre på.
Citera
2012-10-25, 10:10
Medlem
TheSpacePopes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MethodZero
Jag syftar på både teorier och generaliseringar, menade inte att det var samma sak. Det finns en anledning varför det är extremt vanskligt att använda sig av teoribildning inom beteendevetenskap. Att då låta denna generalisering, som jag kan vara beredd att hålla med om på några plan, ta en sån stor del hos våra barns uppfostran kan knappast leda till något gott för ~50% av befolkningen. Generaliseringen betyder ingenting för den enskilda kvinnan och det betyder ingenting för den enskilda mannen.

Visst, jag kan säga att män är bättre än kvinnor på ett generellt plan, men det betyder bara något på ett teoretiskt plan eftersom alla är individer ändå.

Se ovan, jag anser att generaliseringar inom beteendevetenskap är ganska meningslösa ja. Sen fattar jag att ingen här som hävdar det nej. Men det är för att du (förmodligen) och jag är vuxna. Men alla 12-åringar som läser detta tolkar det så.

*Edit: är även nyfiken på vilka fördelar du ser med denna generalisering?*

Att hävda att generaliseringar mellan könen är onödiga för att de inte gäller på individnivå är så otroligt korkat att jag inte vet vad jag ska börja. Men för att hålla mig kort så kan jag väl ta ett exempel istället.

Inom medicinsk forskning så vet man att kvinnor generellt har en del hälsoproblem som män har mindre av, och vice versa. Med ditt resonemang så är det onödigt att veta om patienten är man eller kvinna, bara för att båda könen kan drabbas av samma hälsoproblem. Vi kanske borde kalla patienten hen när vi ändå är på gång.

Samma sak gäller mellan raser, dvs afrikaner har en del hälsoproblem som vita inte har i samma utsträckning och vice versa. Generaliseringar är bra för att snabbt kunna hitta samband och det är endast när dessa generaliseringar visar sig inte stämma som man får gå vidare och titta mer på individen.

För övrigt så låter du att du blivit hjärntvättad av genustänk, och det är väl föga förvånande.
Senast redigerad av TheSpacePope 2012-10-25 kl. 10:14.
Citera
2012-10-25, 10:12
Medlem
I mitt fall är en kvinna det bästa valet som livskamrat.
För att träffa likasinnade tycker jag TS och alla som instämmer i detta påstående borde söka sig till de lite hårdare manliga homosexuella miljöerna, där finner du säkert många likasinnade som tycker att män är bättre på/till allt.
Citera
2012-10-25, 10:14
Medlem
Telchaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SummerWine
Jag förstår att jag kommer avlivas på plats nu men enligt en studie jag inte kan länka till är tjejer bättre på bilkörning på alla punkter utom manövrering (alltså fickparkerings osv).

Antagligen för att vi har ett lugnare temperament i trafiken och säkerhet är vad som definieras som viktigast i trafiken.

Nu vet jag inte om det är samma studie vi läst men kan det inte vara så att den drog slutsatsen från att kvinnor i mycket lägre utsträckning är inblandade/orsakar trafikolyckor? Vilket då tyder på att kvinnor är bättre än man på att köra säkert.

Men det kan ju också bero på att killar i större utsträckning inte riktigt bryr sig om att köra säkert? Så kvinnor är i alla fall bättre på att bry sig om att följa reglerna, om inte också på att köra säkert!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TroLLisGoNNaTroll
Haha, denna tråd är helt fantastiskt!

Så många bittra, ensamma oknullade män i samma tråd är det längesen jag såg. Det tragiska i kråksången är att det faktum att de sitter här och hatar kvinnor knappast kommer hjälpa dem i deras jakt på att finna en dam.

Måhända skulle dessa arga små pojkar finna lyckan med varandra? Låt mig gissa: bögar är äckliga och vidriga på samma sätt som kvinnor är sämre på allt?

Nåväl, det ser ut som ni får fortsätta vara bittra, ensamma och oknullade.

Haha, jävla dyngförlorare.

För övrigt så är jag man och jag är inte bättre än min sambo på allt. Vi är bra på helt skillda saker. Precis som i resten av världen.

Män är för de flesta fall bättre på det mesta jämfört med kvinnor, din lilla smygbög. Vet frugan att du suktar efter kuk? Eller så kanske du har sämre gener än den genomsnittliga mannen.
/välknullad och hetero.
Citera
Medlem
Kvinnor är ju bättre än män på att föda barn... Men om män hade kunnat göra det, skulle de då kunna göra det bättre?

Skulle tippa på att det skulle tas fram en hel del fler hjälpmedel till förlossning om så var fallet och dessa hjälpmedel skulle naturligtvis skapas av män.
Citera
2012-10-25, 10:15
Medlem
SlopeSliders avatar
Finmotorik, skulle jag kunna tänka mig.
Citera
2012-10-25, 10:16
Medlem
I mitt fall är en kvinna det bästa valet som partner/livskamrat.
För att träffa likasinnade tycker jag TS och alla som instämmer i detta påstående borde söka sig till de lite hårdare manliga homosexuella miljöerna, där kommer du/ni träffa många likasinnade som tycker att män är bättre på/till allt.
Citera
2012-10-25, 10:16
Medlem
MethodZeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oskar.
Generaliseringar är nödvändiga, i allra högsta grad även inom beteendevetenskapen. Det är liksom svårt att komma någonstans om man bara lägger sig platt för att man inte kan förfina sökfältet på annat sätt än att lära känna alla individer.

Beteendevetenskap handlar ju också om att se till bakomliggande faktorer, att då göra generella indelningar efter socioekonomisk bakgrund eller idrottsintresse eller vad du vill är i allra högsta grad relevant.

Jag känner att vi lite glider ifrån ämnet här, det är så klart svårt att bara gissa sig till vad kvinnor kan tänkas vara bättre på.

Dels glider vi ifrån ämnet och dels behöver jag plugga. Så jag avslutar diskussionen här också :-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in