2019-07-13, 14:43
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaraVaraSams
Det är misshandel, finns ingen grov misshandel att tala om. TR tillrättavisade till och med åklagaren som först ville slå på stora trumman enbart för att BO tillhör det folk som av regeringens blivit utvalt.
"Grovheten" i brotten har inget med häktningen att göra. Den är politisk, och tar inte hänsyn till Flackos livsstil och arbete. Det är som sagt inte längre 1900-talet när folk bor och jobbar i samma stad. Vi lever i en Union och många av oss jobbar internationellt. Världsstjärnor ska ha precis samma rättigheter att slippa häktas som de som råkar bo i samma håla som de jobbar i.

Exakt. Häktningen är 100% politisk. Hade BO varit en svensk narkoman som betett sig på samma sätt hade polisen knappt orkat ta upp anmälan och Rocky hade varit kung på svenska löpsedlar efter att ha försvarat gatufriden och stått upp för de sexuellt utnyttjade. Enbart pga att BO tillhör det av regeringen utvalda folket klarar man i Sverige inte av att se till det faktiska händelseförloppet - vilket är det rättsväsendet borde göra!
Det vore inte helt oväntat om BOs ålder vore nedskriven till minderårig. Tänk dig själv vilket problem man får med Sverigebilden när man ska åtala en internationell superstar för barnmisshandel av någon som inte är barn. Vad skulle egentligen annars förklara all sekretess kring den åtalade? Varför får denne eller dennes kumpan inte komma till tals? Mig veterligen hade kompanjonen inte ens förhörts av polisen när ASAP Rocky med entourage häktades.

Jag har ytterst svårt att se rasistvinkeln här då etnicitet inte spelar in i den gjorda bedömningen av åklagaren. Det leder inte direkt framåt att fantisera om helikoptrar eller lagändringar som bara ska gälla internationella artister.

Flacko får förhålla sig till gällande svensk lag som alla andra då han misshandlar människor i Sverige. Att Flacko är en matkverulant och kräver att bli behandlad som prinsessan på ärten i häktet urholkar väl bara hans påklistrade bad-boy-stämpel?

Finns det bilder från de massiva Free-Rocky-demonstationerna i Washington DC? Eller är de bara en myt?
Citera
2019-07-13, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaraVaraSams
Det är misshandel, finns ingen grov misshandel att tala om. TR tillrättavisade till och med åklagaren som först ville slå på stora trumman enbart för att BO tillhör det folk som av regeringens blivit utvalt.
"Grovheten" i brotten har inget med häktningen att göra. Den är politisk, och tar inte hänsyn till Flackos livsstil och arbete. Det är som sagt inte längre 1900-talet när folk bor och jobbar i samma stad. Vi lever i en Union och många av oss jobbar internationellt. Världsstjärnor ska ha precis samma rättigheter att slippa häktas som de som råkar bo i samma håla som de jobbar i.

Exakt. Häktningen är 100% politisk. Hade BO varit en svensk narkoman som betett sig på samma sätt hade polisen knappt orkat ta upp anmälan och Rocky hade varit kung på svenska löpsedlar efter att ha försvarat gatufriden och stått upp för de sexuellt utnyttjade. Enbart pga att BO tillhör det av regeringen utvalda folket klarar man i Sverige inte av att se till det faktiska händelseförloppet - vilket är det rättsväsendet borde göra!
Det vore inte helt oväntat om BOs ålder vore nedskriven till minderårig. Tänk dig själv vilket problem man får med Sverigebilden när man ska åtala en internationell superstar för barnmisshandel av någon som inte är barn. Vad skulle egentligen annars förklara all sekretess kring den åtalade? Varför får denne eller dennes kumpan inte komma till tals? Mig veterligen hade kompanjonen inte ens förhörts av polisen när ASAP Rocky med entourage häktades.

Absolut, du har rätt ang. Grov misshandel kontra Misshandel. Nu är Misshandel sagt och det är väl det Vi borde rätta oss efter. Men du får inte glömma att det var DEN ENSKILDA DOMAREN i häktningsförhandlingen som gjorde bedömningen, utefter den DÅVARANDE BEVISNINGEN som lades fram under JUST DEN häktningsförhandlingen. Det kan ju vara så att åklagaren vid nästa häktningsförhandling fått fram tillräckligt med bevis, uppgifter, omständigheter för att få upp det till Grov misshandel. Det kan vara så att nästa domare som dömer i kommande häktningsförhandling anser att det skall vara Grov misshandel.

Min erfarenhet säger att en åklagare som driver ett fall efter en viss rubricering (t ex Grov misshandel) men får den misstänkte häktad på lägre rubricering (t ex Misshandel) väcker åtal på rubriceringen "Grov misshandel alternativt Misshandel".

Resten du skriver kommenterar jag inte ens.
Citera
2019-07-13, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Jag har ytterst svårt att se rasistvinkeln här då etnicitet inte spelar in i den gjorda bedömningen av åklagaren. Det leder inte direkt framåt att fantisera om helikoptrar eller lagändringar som bara ska gälla internationella artister.

Flacko får förhålla sig till gällande svensk lag som alla andra då han misshandlar människor i Sverige. Att Flacko är en matkverulant och kräver att bli behandlad som prinsessan på ärten i häktet urholkar väl bara hans påklistrade bad-boy-stämpel?

Finns det bilder från de massiva Free-Rocky-demonstationerna i Washington DC? Eller är de bara en myt?
Då ligger felet hos åklagaren, detta var uppenbart rasistiskt. Som när mena folk försökte slänga en svart man från en bro
Citera
2019-07-13, 15:00
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Nu är det absolut möjligt att ASAP släpps när dessa 2 veckor gått. Men hur menar du att det inte finns juridiska skäl att hålla honom fortsatt häktad?

Enligt hans advokat var häktning inte nödvändig enligt befintligt lagrum. Det var en oproportionerlig åtgärd.
Citera
2019-07-13, 15:12
Medlem
LagomLats avatar
Det är klart att hans advokat hävdar det, enligt honom är inget brott begånget.

LL
Citera
2019-07-13, 15:12
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Enligt hans advokat var häktning inte nödvändig enligt befintligt lagrum. Det var en oproportionerlig åtgärd.

Det ligger lite i en försvarsadvokats uppgift att skarva lite i underkant då denne fabulerar och beskriver sanningen. Allt en advokat häver ur sig bör tas med en nypa salt.

Mina 50 cent går till att det blir förlängd häktning nästa vecka.
Citera
2019-07-13, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det ligger lite i en försvarsadvokats uppgift att skarva lite i underkant då denne fabulerar och beskriver sanningen. Allt en advokat häver ur sig bör tas med en nypa salt.

Mina 50 cent går till att det blir förlängd häktning nästa vecka.

Gäller samma sak en åklagare enligt dig?
Citera
2019-07-13, 15:27
Medlem
BaraVaraSamss avatar
Citat:
Jag tycker du skriver väldigt intressanta och tänkvärda grejer....

Men jag undrar: Har vi (Sverige) alltid sagt att vi "är så bra"? Tänker t ex på häktningsfrågan där Sverige fått kritik från både EU och FN (för att inte tala om kritiken från landets egna jurister, advokater m fl.) och där kritiken varit tydlig: "Sveriges häktningsförfarande kan klassas som tortyr", "I Sverige häktar man barn", "I Sverige häktar man funktionsnedsatta och psykiskt sjuka", "I Sverige har man för långa häktningstider", "Sverige är ett av få länder i Sverige som inte har en tidsgräns för häktning", "I Sverige häktar man för enkelt", "Rättssäkerheten för dom som sitter häktade i Sverige är för låg" osv.

Du har mestadels rätt, men trots alla rubriker känner jag att häktningsfrågan inte tagits på allvar av svenska folket (vilket troligtvis också är anledningen till att rubrikerna fortsätter). Allt det som hänt med ASAP Rocky skulle i ett vettigt land kunnat bli en möjlighet att tala om häktningsprocessen. Men istället för en "#ViMåsteTalaOmDet" blev det en ytterligare "last night in Sweden" - SVTs propagandaartikel fick folk att göra narr av det som TMZ skrev som ligger helt i fas med hur det kan vara att vara inspärrad i en fyllecell i flera dygn i Sverige (andra människor har i andra publikationer rapporterat exakt samma sak).
Flera i tråden har även hävdat att det är "omöjligt" att man lägger häktade isolerade i en fyllecell i flera dygn - oavsett om de är påverkade eller ej - men detta är praxis för att "mjuka upp dem" inför domstolsprocessen. Är häktet fullt så får man dessutom dela fyllecell med någon.
Det finns ingen logik i att häktningsprocessen ska vara värre än fängelset, och detta är något svenskar lätt glömmer när de betänker hur bra våra fängelseinterner har det (och detta var exakt vad svenskar och andra kommenterade på ASAPs instagram när häktningen ägt rum - att fansen kan vara lugna därför att vi har de mest bekväma fängelserna i världen). De enorma riskerna med det nuvarande häktningssystemet där oskyldiga utsätts för tortyr tas inte på allvar trots alla rubriker som du nämner. Vad kan man egentligen göra åt? Vi måste börja prata om det helt enkelt.
Folk i Sverige måste sluta stirra blint på politik och börja bry sig om människor och samhällsfrågor som berör oss alla.

Citat:
Men nödvärnslagen i Sverige är väl vad en riktig nödvärnslag skall vara!? Jag menar att ha en lag som säger att man HAR RÄTT att ta till våld om nöden kräver, men att det ALDRIG får vara ett överdrivet våld eller mer våld än vad nöden kräver - Det är väl en väldigt bra lag och reglering? Jag menar alternativet hade ju varit: 1. "Du får ALDRIG bruka våld mot någon annan, hur situationen än ser ut" ELLER 2. "Du får i vilken situation som helst använda våld mot någon annan, och det får ske på vilket sätt som helst, med hur mycket våld som helst". Är då inte den nu gällande nödvärnslagen ganska rimligt?

Rimligt formulerad, men inte rimligt i praktiken, vilket också en annan medlem beskrev bra. Nedan följer ett citat (men inlägget är värt att läsa i sin helhet).

Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
det har visat sig i en lång rad fall att domstolarna här i landet inte precis är på den ofredades sida om denne/dessa t ex ger ett par ligister örfilar eller håller fast dem och trycker upp dem mot en vägg för att se till att de lugnar ner sig. Sådant klassas oftast som övervåld och bestraffas, särskilt ifall ligisterna inte ännu hade hunnit försöka slå ner dig eller direkt ta ifrån dig din plånbok, din mobil, din cykel osv.

Vilket jag även svarade på i ett långt inlägg: (FB) Lex Rocky - Lagändringen som tillåter (extra) våld mot påstridiga bråkmakare

Jag kan tycka att formuleringen verkar sund, men om den inte fungerar i praktiken måste den göras om. För det första känns den väldigt 1900-tal. Antalet fysiska hot omkring oss har mångdubblats sen dess, inte minst i det offentliga rummet. Det finns idag psykopater över allt, även under dygnets ljusa timmar på välbesökta offentliga platser mitt i centrum. Det var inte alls samma sak tidigare.
Precis som ovanstående noterat står lagen idag på de kriminellas sida. Inte minst psykopater utan gränser likt de som attackerade ASAP med entourage. De var precis som andra människor som gör vad de vill på bekostnad av vem som helst ute på gatan direkt efter händelsen för att fortsätta begå brott, och detta är praxis. Folk som saknar begränsningar är ute och härjar på gatorna medan folk som utåtagerat i en nödsituation spärras in.

Jag vill vara tydlig med att jag personligen har väldigt svårt för övervåld - men en viktigare princip för mig är att värna om de oskyldiga, de ofredade. De ska inte behöva ta risker i sina liv när de blir påhoppade; måste man freda sig genom att slå gärningsmannen till den grad att denne inte längre slår tillbaka så måste man. I ASAP Rockys fall var det uppenbarligen ett krav eftersom gärningsmannen uppvisade ett gränslöst beteende som i princip var en tickande bomb.
Hade inte ASAP Rocky med entourage tappert återtagit det offentliga rummets frid från ligisterna så var det bara en tidsfråga innan ett stickvapen eller en tvåsiffrig förstärkning dök upp.
Detta måste domstolen beakta - att alla människor har olika gränser dvs behöver olika mycket våld för att neutraliseras. Det kan vara svårt att bevisa ett beteende i efterhand, framför allt hos psykopater som också vet hur man "spelar god", men lagen måste ta hänsyn till detta.
Det är övervåld att slå någon på käften som inte vill slåss men det är INTE övervåld att knocka någon som har ett gränslöst beteende, därför att en sådan handling kan vara det enda sättet för offret att ta sig ur situationen utan att själv ådra sig skador. Som sagt - lagen ska inte kräva att offer utsätter sig själva för risker.
Summering: Det lagen måste ta hänsyn till är att man som offer för människor som inte uppvisar några som helst begränsningar i sitt beteende måste få freda sig mot dessa på ett helt annat sätt än människor som de facto går att kommunicera med och innehar begränsningar.

Om jag själv tolkar lagen som den är skriven så anser jag att ASAP Rocky med entourage tydligt agerat i nödvärn för att stoppa en fullkomligt urspårad individ - men om lagen inte tolkas som så i praktiken i en domstol då är det ett problem, och då måste den ändras. Som HepCat-X också skrev i sitt inlägg "Problemet är att lagarna här i landet är mycket otydliga ifråga om hur pass mycket våld eller tvång man får ta till vid ett envarsgripande". En sån här viktig princip ska inte vara godtycklig.
Senast redigerad av BaraVaraSams 2019-07-13 kl. 15:36.
Citera
2019-07-13, 15:29
Avslutad
Många skriver att Sverige gör bort sig men faktum är att utanför vissa musikkretsar är häktningen en liten nyhet. ASAP rocky är inget världsnamn utanför hiphopen och nyheten att han är häktad har knappt ens tagits upp i media utanför denna krets i USA och i normala nyhetsmedia i europa blev detta bara en notis.

värden bryr sig lika lite som den skulle om Håkan hellström häktades i Polen för att ha ljugit och kallat sig sångare
Citera
2019-07-13, 15:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Farfarsfar
Är afghanen häktad? Om inte, varför?

finns ingen anledning. Är han misstänkt för något öht så saknas risken att han försvårar utredningen eller anses ha flyktrisk.
Citera
2019-07-13, 15:31
Avslutad
vet folk här verkligen så lite om varför folk häktas? sluta tro att vårt rättsystem är som i amerikanska filmer och tv-serier
Citera
2019-07-13, 15:33
Medlem
Farfarsfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angleone
självklart inte. Så fint folk får inte sitta inlåsta .

Finns ingen brottsmisstanke mot afghanen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in