2019-07-13, 13:50
Medlem
BaraVaraSamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Jag skulle också tyckt att du skulle åkt, men själv skulle jag låtit bli.

... skriver en person som avslutar samma inlägg med "man ska leva som man lär".

Citat:
Han har även spelning i ryssland och kan ju när som helst lämna EU. Dessutom är det inte självklart att alla länder lämnar ut honom.

Så du menar att bara för att han har en spelning i Ryssland så ska vi sätta honom i en fyllecell i tre dygn? Man ska väl som artist inte straffas bara för att man har en spelning i Ryssland?

Citat:
Vidare så är han misstänkt, så att säga att han är oskyldig är lite tidigt. Dessutom så är jag helt säker på att han kommer dömas och då är han ju knappast oskyldig.

Alla är oskyldiga i det här landet tills det att de dömts i domstol, allt annat vore rättsvidrigt.
Det är även totalt felaktigt att insinuera att någon är skyldig på förhand med hänvisning till att man är "säker på att han kommer dömas i framtiden".

Citat:
Jag påstår att alla med lite fart mellan öronen förstår flyktrisken, egentligen. Jag tror dessutom alla i princip förstår misstanken om misshandel också.

Flyktrisk?
Självklart borde rättsväsendet beaktat att ASAP Rockys sommarjobb kräver att han reser runt i Europeiska Unionen. Det är inte 1900-talet längre och man borde inse att folk inte bara sommarjobbar med att plocka jordgubbar utan även reser runt som en superstar och har konserter över hela unionen numera. Att vilja utföra sitt arbete kan aldrig vara detsamma som att vilja fly!
Skulle någon som veckopendlar till Köpenhamn även häktas i Sverige pga "flyktrisken"? Ska folk som bor i Sverige men jobbar i Norge häktas pga "flyktrisken"?
Det här är en politisk häktning - inget annat.

Citat:
Man ska leva som man lär.

Se början på svaret. Lol.
Citera
2019-07-13, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaraVaraSams
Eftersom Flacko inte dömts i domstol är han per definition oskyldig, det förstår du väl själv.
Hans häktning är som jag sagt sedan starten en rättsvidrig inhuman politisk aktion.
Det har inget med verkligheten att göra, och nu har omvärlden talat.
Det är dags för Sverige att sluta tala om för andra länder hur bra vi är, det är dags att låta andra länder tala om hur jävla dåliga vi är. ASAP Rocky ska friges, ASAP. Därefter ska lagen om nödvärn skrivas om för att anpassas till verkligheten vi lever i där folk trakasseras i det offentliga rummet till höger och vänster, samt häktningsprocessen göras om från grunden. Det ska inte vara värre att sitta i häkte än att sitta i fängelse.
Därtill bör man ta ifrån alla särskilt utvalda folkgrupper särrättigheter och ta bort all form av rasism som finns inom politik, polis och rättsväsende.

Som jag sagt från början, hade ASAP Rocky med entourage gett sig på en svensk narkoman som sexuellt trakasserade folk på gatan hade de hyllats som kungar även i svensk media. Det är 100% rasism att kalla ASAP Rockys gaturättviseskipande hjältedåd för brottslighet enkom för att det råkar vara regeringens utvalda folk som blev tillrättavisade. #FreeASAP.

Jag tycker du skriver väldigt intressanta och tänkvärda grejer....

Men jag undrar: Har vi (Sverige) alltid sagt att vi "är så bra"? Tänker t ex på häktningsfrågan där Sverige fått kritik från både EU och FN (för att inte tala om kritiken från landets egna jurister, advokater m fl.) och där kritiken varit tydlig: "Sveriges häktningsförfarande kan klassas som tortyr", "I Sverige häktar man barn", "I Sverige häktar man funktionsnedsatta och psykiskt sjuka", "I Sverige har man för långa häktningstider", "Sverige är ett av få länder i Sverige som inte har en tidsgräns för häktning", "I Sverige häktar man för enkelt", "Rättssäkerheten för dom som sitter häktade i Sverige är för låg" osv.

Men nödvärnslagen i Sverige är väl vad en riktig nödvärnslag skall vara!? Jag menar att ha en lag som säger att man HAR RÄTT att ta till våld om nöden kräver, men att det ALDRIG får vara ett överdrivet våld eller mer våld än vad nöden kräver - Det är väl en väldigt bra lag och reglering? Jag menar alternativet hade ju varit: 1. "Du får ALDRIG bruka våld mot någon annan, hur situationen än ser ut" ELLER 2. "Du får i vilken situation som helst använda våld mot någon annan, och det får ske på vilket sätt som helst, med hur mycket våld som helst". Är då inte den nu gällande nödvärnslagen ganska rimligt?
Citera
2019-07-13, 13:53
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OberynMartell
Varför häktade åklagaren först efter ett par dar efter spelningen i Stockholm?
För att de flyktrisken tilltog då.
Citera
2019-07-13, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LupesVulpus
Tvungen att stämma av med nån expert på offer pyramiden antagligen, men osannolikt att den personen tänkte efter ordentligt samt tog omvärlden i omtanke. Åklagaren ångrar sig nog rejält

Men snälla allvarligt, nu blir det pinsamt

Jasså? Vadårå?
Citera
2019-07-13, 13:54
Medlem
Citat:
Nu är det ju inte mord det handlar om.
Citera
2019-07-13, 13:57
Medlem
Citat:
Haha herrejävlar, allvarligt?

Åklagaren slösar skattepengar på skit
Borde dömas summariskt för grovt tjänstefel, samt kriminellt medveten inkompetens.
Behandla pisshändelsen i videon som vore det århundradets mord.. rubbat
Skiten skulle avskrivits direkt.
Citera
2019-07-13, 13:58
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OberynMartell
Nu är det ju inte mord det handlar om.
Det är misshandel, eventuellt grov misshandel. Såklart att man måste kunna döma folk för det. Och anledningen till att han är häktad är för att han har flyktrisk. Annars hade han inte behövt vara inspärrad. Men man ska inte negligera brottet, det är ett förhållandevis grovt brott han är misstänkt för.
Citera
2019-07-13, 14:00
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaraVaraSams
... skriver en person som avslutar samma inlägg med "man ska leva som man lär".

Så du menar att bara för att han har en spelning i Ryssland så ska vi sätta honom i en fyllecell i tre dygn? Man ska väl som artist inte straffas bara för att man har en spelning i Ryssland?

Alla är oskyldiga i det här landet tills det att de dömts i domstol, allt annat vore rättsvidrigt.
Det är även totalt felaktigt att insinuera att någon är skyldig på förhand med hänvisning till att man är "säker på att han kommer dömas i framtiden".

Flyktrisk?
Självklart borde rättsväsendet beaktat att ASAP Rockys sommarjobb kräver att han reser runt i Europeiska Unionen. Det är inte 1900-talet längre och man borde inse att folk inte bara sommarjobbar med att plocka jordgubbar utan även reser runt som en superstar och har konserter över hela unionen numera. Att vilja utföra sitt arbete kan aldrig vara detsamma som att vilja fly!
Skulle någon som veckopendlar till Köpenhamn även häktas i Sverige pga "flyktrisken"? Ska folk som bor i Sverige men jobbar i Norge häktas pga "flyktrisken"?
Det här är en politisk häktning - inget annat.

Se början på svaret. Lol.

Just därför tycker jag att det är rätt att häkta. Jag skulle dragit så fort jag får chansen för jag skulle inte leva som jag lär. Men man BORDE såklart göra det.
Citera
2019-07-13, 14:01
Medlem
Citat:
Det är misshandel, eventuellt grov misshandel. Såklart att man måste kunna döma folk för det. Och anledningen till att han är häktad är för att han har flyktrisk. Annars hade han inte behövt vara inspärrad. Men man ska inte negligera brottet, det är ett förhållandevis grovt brott han är misstänkt för.
Polis samt åklagare har avskrivit samt lagt ner mycket grövre såsom faktiska mord o då med mer bevis.
Sverige blir till ett åtlöje ut inför omvärlden för denna grova rasism.
Åklagaren i fallet behöver historielektion i afrofobi, nazistjäveln
Citera
2019-07-13, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LupesVulpus
Haha herrejävlar, allvarligt?

Åklagaren slösar skattepengar på skit
Borde dömas summariskt för grovt tjänstefel, samt kriminellt medveten inkompetens.
Behandla pisshändelsen i videon som vore det århundradets mord.. rubbat
Skiten skulle avskrivits direkt.

Hur hade det varit om Sveriges alla åklagare var tvungen att ta ställning till skattepengar innan dom häktade folk? (och är du så jäv... rädd om skattepengarna kan du ju fundera på vad det skulle kosta att ha folk ute i samhället som misshandlar och grovt misshandlar för rena skitsaker!! Du kan också fundera över vad det skulle kosta Sverige att dra igång en "få ASAP överlämnad till Sverige så att han kan vara med under rättsprocessen-maskin" när en icke häktad ASAP Rocky håller sig undan för att slippa straffas i Sverige)
Citera
2019-07-13, 14:05
Medlem
Citat:
Det var väl utrett och synnerligen väldokumenterad med filmer. Ett par timmars förhör sen hade skuldrfrågan varit utredd. Det landar nog på ett bötesstraff och Hazarerna får svårt att driva skadestånd när man själv har framkallat situationen.
Citera
2019-07-13, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Jasså? Vadårå?
Urskuldandet av den afrofobiska rasismen som är bakgrunden till detta. Det är det som är vadårå
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in