2019-07-08, 07:15
Medlem
Nu har inte jag bott i Sverige pa ett tag, men vad finns det for bilskatt i Sverige?
Citera
2019-07-08, 08:00
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dirtsa11
Nej nej inom en snar framtid

Men vad söt du är då. Vilka partier föreslår detta och hur tänkte du att det skulle gå till att införa en cykelskatt?
Citera
2019-07-08, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Men vad söt du är då. Vilka partier föreslår detta och hur tänkte du att det skulle gå till att införa en cykelskatt?
Är du bög,bara att registrera cyklarna,
Citera
2019-07-08, 09:55
Medlem
Citat:
Är du bög,bara att registrera cyklarna,
Vad skulle kostnaden för staten bli av att hantera registering av cyklar?
Fordonsskatt är i dag 360 kr + koldioxidkomponent vilket

Det känns inte rimligt att en cykel ska ha samma fordonsskatt som en bil då samhället sparar pengar på att folk cyklar jämfört med bilar som kostar samhället pengar. Så om man betänker det så borde egentligen cyklister få pengar av staten för att cykla då det är en ren samhällsvinst.
Var går gränsen för att det ska vara värt något att införa en fordonsskatt även på cyklar?

Noterade att man idag inte betalar fordonsskatt på mopeder.
Citera
2019-07-11, 11:43
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Du verkar inte förstå, bilägare betalar bilskatt, cyklisten betalar inte cykelskatt, alla som arbetar betalar skatt på inkomst och den berättigar inte cyklister att ställa krav.
Av de hundratusentals kronor jag årligen betalar i skatt utgör fordonsskatten på mina bilar bara några får procent. Om jag då lägger jättemycket mer i andra skatter än fordonsskatt, har jag inte rätt att ställa krav på att det ska finnas bra cykelbanor? Jag har två bilar med relativt hög skattesats. Om man ska gå på hur mycket man betalar i skatt borde jag ha mer att säga till om än en låginkomsttagare med bara en liten bil med låg skatt. Om jag då vill ha en bättre cykelbana (du vet, man kan cykla ibland fast man har bil, exempelvis när jag är full) så kan jag rättmätigen ställa det kravet.
Citera
2019-07-11, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Av de hundratusentals kronor jag årligen betalar i skatt utgör fordonsskatten på mina bilar bara några får procent. Om jag då lägger jättemycket mer i andra skatter än fordonsskatt, har jag inte rätt att ställa krav på att det ska finnas bra cykelbanor? Jag har två bilar med relativt hög skattesats. Om man ska gå på hur mycket man betalar i skatt borde jag ha mer att säga till om än en låginkomsttagare med bara en liten bil med låg skatt. Om jag då vill ha en bättre cykelbana (du vet, man kan cykla ibland fast man har bil, exempelvis när jag är full) så kan jag rättmätigen ställa det kravet.
Förstår hur du tänker, men skattepengar ska inte gå till cykelbanor
Citera
2019-07-11, 13:02
Medlem
Citat:
Förstår hur du tänker, men skattepengar ska inte gå till cykelbanor

Varför inte?
Citera
2019-07-11, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Varför inte?
Lika lite som att bilskatt går till skolan
Citera
2019-07-11, 13:17
Medlem
Citat:
Lika lite som att bilskatt går till skolan

Om jag har förstått saken rätt så får Vägverket (eller någon annan myndighet som har hand om vägarnas byggande och underhåll) mindre pengar av staten än staten tar in i fordonsskatter. Det kan jag hålla med om är fel, för skatten på fordon påstås vara för att staten skall ha råd att bygga/underhålla vägar. Om man då tar in mer pengar den vägen så urholkar det tilltron till staten.

Men så vitt jag vet finns det ingen skatt på cyklar, och det är väldigt praktiskt (åtminstone på många ställen, men inte alla) att skilja motorfordon från cyklar. Detta praktiska behov kräver cykelbanor, som måste finansieras på något vis. Då är det rimligt att de betalas genom skatten.

Och, också så vitt jag vet, är de flesta cykelbanor kommunala. Det är alltså din kommunalskatt som betalar för dem.
Citera
2019-07-11, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Om jag har förstått saken rätt så får Vägverket (eller någon annan myndighet som har hand om vägarnas byggande och underhåll) mindre pengar av staten än staten tar in i fordonsskatter. Det kan jag hålla med om är fel, för skatten på fordon påstås vara för att staten skall ha råd att bygga/underhålla vägar. Om man då tar in mer pengar den vägen så urholkar det tilltron till staten.

Men så vitt jag vet finns det ingen skatt på cyklar, och det är väldigt praktiskt (åtminstone på många ställen, men inte alla) att skilja motorfordon från cyklar. Detta praktiska behov kräver cykelbanor, som måste finansieras på något vis. Då är det rimligt att de betalas genom skatten.

Och, också så vitt jag vet, är de flesta cykelbanor kommunala. Det är alltså din kommunalskatt som betalar för dem.
Ok, då borde det vara lag på att cyklisten ska hålla sig till cykelbanan och lära sig att kliva av cykeln och leda den över övergångsstället precis som en gångtrafikant
Citera
2019-07-11, 15:04
Medlem
Citat:
Ok, då borde det vara lag på att cyklisten ska hålla sig till cykelbanan och lära sig att kliva av cykeln och leda den över övergångsstället precis som en gångtrafikant

Om din motivering är att cyklisterna sliter på något som de inte betalar för så är det argumentet bara löjligt.

Men det finns redan idag lagparagrafer som säger att cyklister skall hålla sig på cykelbanan, om det finns en. Dock finns det en del undantag.

Och min personliga erfarenhet av cykelbanor runt om i landet är att deras underhåll är tämligen dåligt! Både vad gäller det "synliga" underhållet (typ laga hål, gräva bort rötter som trycker upp asfalten så det bildas långa bulor i asfalten, och liknande) och vad gäller det mindre synliga (typ snöröjning, grussopning och liknande). Detta bristande underhåll gör ofta att cyklister väljer bilvägen istället för cykelbanan, även om lagen inte tillåter det.
Citera
2019-07-11, 21:05
Medlem
Pga att Stockholm helt huvudlöst har befolkningsökat utan att över huvud taget anpassa infrastrukturer (varken vägar, skolor, daghem, arbetsplatser, köpcentrum/handel, el & vatten, kollektivtrafik...) så går det, pga tillkommande bilister, inte att köra bil i den här skitstaden. Återstår då cykeln som rimligast alternativ. Dörr till dörr är cykeln både snabbare och mer pålitlig när det gäller punktlighet.

En undersökning från 2014 säger att bilens snittfart ligger på ungefär 23 km/h i innerstan, 33 i ytterstan -det är ungefär så snabbt som jag cyklar. Cyklar på vägen när jag känner det behövs, men inte sällan håller jag jämn takt, eller snabbare än bilarna -frågan är vem som egentligen är ivägen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in