2019-07-11, 10:28
Medlem
Antagen till B&E! Jäklar vad skönt!

Till de som börjat tidigare år och också gått sommarmatten, hur värderade ni den? Är den irrelevant ifall man siktar på att skriva av Matematik A direkt istället för det diagnostiska provet?
Citera
2019-07-11, 10:31
Medlem
Okej, jag blev emot all min förmodan och verkliga beslut (läsa teknisktbasår, sen indek, valde HHS som förstahands bara på skoj) antagen till Ekonomie kanditat på HHS. Jag tror jag ska läsa det, eller vad tycker ni väger tyngst, IndEk på KTH eller HHS? Måste bara hitta bostad nu och förbereda sig för en flytt från norraste Norrland.
Citera
2019-07-11, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vonArbin
Okej, jag blev emot all min förmodan och verkliga beslut (läsa teknisktbasår, sen indek, valde HHS som förstahands bara på skoj) antagen till Ekonomie kanditat på HHS. Jag tror jag ska läsa det, eller vad tycker ni väger tyngst, IndEk på KTH eller HHS? Måste bara hitta bostad nu och förbereda sig för en flytt från norraste Norrland.

För att ge min bakgrund så har jag läst några år av indek på KTH fast med lägre studietakt. Jag vill gå upp på full studietakt men känner mig inte lockad av att göra det på indek för att jag inte har en tillräcklig social grund i någon årskull, på grund av mitt individuella upplägg. Därför har jag valt att söka B&E på handels istället med målet att bli klar med bägge utbildningar men bygga ett socialt sammanhang på HHS.

Jag skulle säga att det beror på vad du har för förhoppningar efter utbildningen. Vill du bli managementkonsult så skulle jag välja Indek, du blir mer mångfacetterad vad gäller teknisk kompetens samtidigt som du också får den företagsekonomi du behöver. Är det finansvärlden du vill in i så hänger det på huruvida du vill bli kvantare eller inte, om så inte är fallet skulle jag välja HHS.

Sen beror det på vad du vill ha ut av utbildningen också. På handels får du inga "do-overs" utan måste lägga ner kraft och energi på att leverera de betyg du vill nå inom en begränsad tidsram på max fem år. På KTH kan du läsa om kurser och plussa betyg genom att göra om moment/tentor hur många gånger du vill, så är du skoltrött och riskerar drabbas av slackermentalitet är teknis ett mycket bättre alternativ.

Vad tänker du att du vill bli, och hur vill du att utbildningen ska se ut?
Citera
2019-07-11, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hogtflygande
För att ge min bakgrund så har jag läst några år av indek på KTH fast med lägre studietakt. Jag vill gå upp på full studietakt men känner mig inte lockad av att göra det på indek för att jag inte har en tillräcklig social grund i någon årskull, på grund av mitt individuella upplägg. Därför har jag valt att söka B&E på handels istället med målet att bli klar med bägge utbildningar men bygga ett socialt sammanhang på HHS.

Jag skulle säga att det beror på vad du har för förhoppningar efter utbildningen. Vill du bli managementkonsult så skulle jag välja Indek, du blir mer mångfacetterad vad gäller teknisk kompetens samtidigt som du också får den företagsekonomi du behöver. Är det finansvärlden du vill in i så hänger det på huruvida du vill bli kvantare eller inte, om så inte är fallet skulle jag välja HHS.

Sen beror det på vad du vill ha ut av utbildningen också. På handels får du inga "do-overs" utan måste lägga ner kraft och energi på att leverera de betyg du vill nå inom en begränsad tidsram på max fem år. På KTH kan du läsa om kurser och plussa betyg genom att göra om moment/tentor hur många gånger du vill, så är du skoltrött och riskerar drabbas av slackermentalitet är teknis ett mycket bättre alternativ.

Vad tänker du att du vill bli, och hur vill du att utbildningen ska se ut?

Jag har inga specifika förhoppningar eller drömmar. Har faktiskt ingen aning vilken karriärsbana jag vill ha i livet, men eget företag vill jag grunda, antingen i Sverige eller i hemlandet. Men det finns vissa saker jag absolut inte vill hålla på med. Ett av dem är att sitta på ett kontor på någon bank och kopiera och klistra in siffror på Excelark. Inte heller kvantanalys har jag något intresse i. Men att syssla med management/organisation i några år låter intressant.

Är rätt skoltrött, men största anledningen till att det lutar sig åt HHS just nu är att den utb. är på 3 år jämfört med de 6 år jag måste läsa på KTH (basår + 5 år civ ing), inte räknat i det år jag måste vänta till nästa års antagning, så totalt sju år innan jag är färdigutbildad. Bra betyg brukar jag fixa hur som helst, brukar nog bli bättre när man inte har några andra chanser.

Sen känns det lite onödigt att läsa så mycket matematik som man gör på KTH när jag inte vill jobba inom mer renodlat "tekniskt yrke".
Citera
2019-07-11, 11:20
Medlem
1 reserv i BI till RM nu efter första urvalet, har jag någon chans att komma in?

Någon som har koll på överintag osv?
Senast redigerad av wesnan 2019-07-11 kl. 11:22. Anledning: Glömde lite info
Citera
2019-07-11, 11:24
Medlem
Jaccoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wesnan
1 reserv i BI till RM nu efter första urvalet, har jag någon chans att komma in?

Någon som har koll på överintag osv?
Du är inne.
Citera
2019-07-11, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaccoo
Du är inne.

Känns som att jag borde vara ganska safe men känns ändå jobbigt. Trodde verkligen att jag skulle komma in men snittet höjdes från förra året och åren innan...

Någon som vet hur många reserver som brukar tas in? Har mailat hhs men ibte fått ngt svar.

Ser även att 57 st är antagna till 50 platser, innebär det att 8 st måste tacka nej för att jag ska få plats? Eller är det överintag även i andra utvalet?
Citera
2019-07-11, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vonArbin
Jag har inga specifika förhoppningar eller drömmar. Har faktiskt ingen aning vilken karriärsbana jag vill ha i livet, men eget företag vill jag grunda, antingen i Sverige eller i hemlandet. Men det finns vissa saker jag absolut inte vill hålla på med. Ett av dem är att sitta på ett kontor på någon bank och kopiera och klistra in siffror på Excelark. Inte heller kvantanalys har jag något intresse i. Men att syssla med management/organisation i några år låter intressant.

Är rätt skoltrött, men största anledningen till att det lutar sig åt HHS just nu är att den utb. är på 3 år jämfört med de 6 år jag måste läsa på KTH (basår + 5 år civ ing), inte räknat i det år jag måste vänta till nästa års antagning, så totalt sju år innan jag är färdigutbildad. Bra betyg brukar jag fixa hur som helst, brukar nog bli bättre när man inte har några andra chanser.

Sen känns det lite onödigt att läsa så mycket matematik som man gör på KTH när jag inte vill jobba inom mer renodlat "tekniskt yrke".

Så länge du har disciplinen att gå in för utbildningen med respekt för studiebördan, gå på föreläsningar och ser till att läsa in det som behövs i tid så kommer inte handelsskolans format vara ett hinder. Om du inte läst någon eftergymnasial utbildning tidigare så måste du bara vara med på att nivån inte kan liknas vid gymnasiekurser och att du måste lägga ner tid även om du generellt haft lätt för dig tidigare.

Med det du säger låter det definitivt som att du ska läsa på HHS. Du kan alltid söka Indek vid senare tillfälle om du skulle ångra dig, inget är satt i sten.
Citera
2019-07-11, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flustret08
Okej, intressant, och bra jobbat. Riktigt snyggt med JVM-guld. Har själv sökt via en av de största individuella idrotterna, kanske den största globalt sett.

Har tyvärr inget JVM-guld i bagaget men har varit topp 3-5 i Europa för juniorer och topp 10 i världen (bland juniorer). Min idrott är dock nästan enbart fysisk kapacitet i tävlingsmomentet, men visar kanske ändå på att man har riktigt bra driv och disciplin. Spännande att få besked imorn, ruggigt nervöst haha.

Hur gick det?
Citera
2019-07-11, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumigesh
Hur gick det?

Kom in på B&E idag otrolig lättnad...
Citera
2019-07-11, 12:47
Medlem
Har ni som fått reda på att ni kommer in hunnit fixa boende? Eller många av er kanske redan är stockholmare.
Citera
2019-07-11, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flustret08
Kom in på B&E idag otrolig lättnad...

Grattis!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto