2019-07-09, 11:23
Medlem
Azrils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Vi är helt överens gällande detta.

Det vittnen som såg den här personen vid Torpahallen i Vänersborg och som kom att kallas för "Cykelmannen" sågs av flera olika personer. Vid första tillfället var det två kvinnor. Vid det andra tillfället var det en kvinna och en man. Den kvinnan som såg honom den andra gången var också med ett se honom första gången. Hon kom därmed att få se honom två gånger och kunde därför studera honom väl.

Måste ju vara höjden av otur att efter en kort cykeltur, kanske för att köpa cigaretter, råka bli sedd av någon som inte går i egna tankar samt känner igen honom direkt efter alla år. Med tanke på detta så borde han vara sig ganska lik än idag då hans utseende inte verkar förändra sig något nämnvärt.

Citat:
Det är en bra fråga. Inte så att någon skulle ligga med kikare utanför där sonen idag bor men ett visst intresse bör allt Kjell-Åkes son ha. Kom ihåg att ca 20 år efter faderns försvinnande så talade hamnarbetarna om sonen. Därtill kommer det anonyma brevet som han erhöll som var åratal efteråt såsom jag har fattat det.

Att hamnarbetarna fortfarande talar om honom är väl inte så konstigt, jag är ganska övertygad om att det hände både det ena och andra i hamnen som inte tålde dagsljus och många va de som jobbade där hade nog en ganska bra aning, kanske t o m vetskap, om vad som hände och varför. Sedan var de väl medvetna om att sonen inte visste eller hade sin pappa och normala människor känner medlidande även om de inte kan sätta sig ner och förklara för pojken vad som hände och varför.

Brevet finner jag väldigt intressant, vi har diskuterat detta förut Skaraborg

Jag är fortfarande inne på att brevet inte skickades i vredesmod eller på pin kiv utan att det skickades av någon (kanske med dåligt omdöme) antingen med dåligt samvete alternativt medlidande som en viss förklaring på något som de insatta i händelserna visste men vi andra inklusive Kjell-Åkes pojke inte har en aning vad innehållet i brevet anspelar på.

Citat:
Kanske tror personer att sonen sitter på mer uppgifter än vad han gör och att han inte klåpar till det? Kanske finns misstankarna att fadern har, eller kommer, sätta sig i kontakt med honom? Så nog tror jag Kjell-Åkes son kan ännu idag vara av ett visst intresse för oss okända personer.

Faran med ett möte mellan Kjell-Åke och någon släkting är ju dock att frågor om vad som hände de andra två kommer ofrånkomligen att ställas. Om det nu är som "Nisse Åström" vill göra gällande att en av dem -"miste livet veckan efter den 29:e av mänsklig handa kraft" så finns det väl en vilja hos vissa att se till att Kjell-Åke inte dyker fram som gubben i lådan och som den värsta väckelsepredikant gör allt offentligt för allmänheten. Detta är den enda anledningen jag kan komma på att Kjell-Åkes son har en viss "övervakning" på sig än idag.

Vad det gäller Gay som enligt "Nisse Åström" -"miste livet veckan efter den 29:e av mänsklig handa kraft" och de två oberoende av varandra vittnena som skulle ha hört ljud av slagsmål ifrån Gays lägenhet så borde dessa båda vittnen ha satt denna händelse i samband med Gays försvinnande. Även om slagsmål var vanligt förekommande vid denna tid och i dessa kretsar och inget som gjorde att någon varken brydde sig eller höjde på ögonbrynen, så borde de ändå ha gjort en viss koppling till att Gay efter denna händelse gick upp i rök för att aldrig mer synas till.

Precis som det påtalas på Youtube av ett annat inlägg så borde de två vittnena ha pratat med kompisar om det, åtminstone nämnt det och flera skulle ha förstått att Gay blev ihjälslagen 1-2 dagar efter mötet på Mården(?). Det skulle inte ha varit någon hemlighet idag vart han tog vägen även om det kanske inte varit känt vilka som utförde hantverket.

"Nisse Åström" påstår vidare att -"de som var med befann sig i samma lokal och råkade höra delar av vad gay sa, strax efter så var de ett par styckna som ringde var sitt samtal och polisen kunde senare gripa 2 av de andra rånarna".

Sannolikheten att någon av de övriga personerna på café Mården skulle känna någon större lojalitet till polis och därmed ringa in tips och ge polisen allt serverat på silverfat finner jag ganska långsökt då det inte direkt var några söndagsskolegossar som vistades här. Möjligtvis kan "Nisse Åström" ha delvis rätt, att det ringdes ett par oberoende av varandra samtal fast till "undre världen" som inte var så imponerade av att det kom ut vart rånarna befann sig. Syddes rånarna in så försvann ju all möjlighet till den betalning som rånarna förväntades att erlägga för hjälp, planer, utrustning osv....

/Azril
Citera
2019-07-09, 17:59
Medlem
Skaraborg2s avatar
Iglamossen på vägen ut till Onsala.

[quote=krakspark|68060429]Ang videon på nätet så nämns Ekens träsk ut med onsala vägen finns inte till namnet . De heter iglamossen ock inger annat . Google Maps har gjort fel

Jag har också erhållit uppgiften från en person som känner till dessa trakter väl att det rätta namnet skall vara Iglamossen.

Vet inte varifrån namnet Ekens träsk kommer ifrån. Kan detta videofilmade ställe ha två namn?
Citera
2019-07-09, 22:04
Medlem
kraksparks avatar
Google maps har satt fel namn på Iglamossen. På Eniro är de rätt namn . De är garanterat Iglamossen på videon . Personen har lagt ut en till Ang iglamossen o tycker de är en bra badsjö, vilket det inte är . Funkar o åka skridskor på

[quote=Skaraborg2|68063639]
Citat:
Ursprungligen postat av krakspark
Ang videon på nätet så nämns Ekens träsk ut med onsala vägen finns inte till namnet . De heter iglamossen ock inger annat . Google Maps har gjort fel

Jag har också erhållit uppgiften från en person som känner till dessa trakter väl att det rätta namnet skall vara Iglamossen.

Vet inte varifrån namnet Ekens träsk kommer ifrån. Kan detta videofilmade ställe ha två namn?
Senast redigerad av krakspark 2019-07-09 kl. 22:06.
Citera
2019-07-10, 02:49
Medlem
Citat:
Som du säkert har läst så har jag också ställt mig mycket tvivlande till detta som har skrivits på Youtube.

Inte enbart jag själv utan också ett flertal andra personer har gjort på samma sätt.

När det gäller Kjell-Åke så överlevde han datumet den 29 juli 1965. Han kom att leva länge efteråt. Med mycket stor sannolikhet så levde han ännu hösten 2012. Detta har framkommit även om det inte går att bevisa.

Om Kjell-Åke fortfarande är i livet sommaren 2019 har jag ingen som helst aning om. För att kunna bilda sig en uppfattning om detta behövs uppgifter som går "att ta på".

Har följt tråden sporadiskt. Men finns det bevis för det? Vilka bevis finns för att kjell-åke levde långt efter 29 juli 1965?
Citera
2019-07-10, 13:19
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kjell-Åke överlevde händelserna den 29 juli 1965.

Citat:
Ursprungligen postat av Naturligt-urval
Har följt tråden sporadiskt. Men finns det bevis för det? Vilka bevis finns för att kjell-åke levde långt efter 29 juli 1965?

En helt berättigad och viktig fråga.

De flesta uppgifter är förstås från anonyma UL men det finns i a f några som tur är som inte är det.

1. Gays systers möte med "Tröjmannen" den 9 eller 10 augusti 1965. Hon hade aldrig tidigare träffat honom.

2. När Liseberg öppnade för säsongen 1966. 2017 öppnade nöjesfältet för säsongen den 27 april och bör ha varit något liknande datum 1966. En bekant till Kjell-Åke från Haga såg honom då den här dagen. Han ville inte ha någon kontakt med henne.

3. Mötet i Linköping 1972 ånyo med en gammal bekant från Haga. Han kunde den här gången inte undvika ett samtal eftersom han gick mer eller mindre rakt i armarna på henne. När hans mor fick reda på detta så ville hon att sonen skulle efterlysas igen i PU detta år vilket också kom att ske tillsammans med "det mäktiga fotot". I denna efterlysning blev fotot spegelvänt.

4. De två konfrontationerna med "Cykelmannen" i Vänersborg som skedde i september 2012 och kort tid efter att hans mor hade avlidit. Personerna den här gången hade aldrig träffat Kjell-Åke. Däremot så kände dessa modern, fadern, systern och hans båda bröder mycket väl. En av kvinnorna var också särbo med den yngre brodern.

Därför måste din fråga besvaras med att det finns bevis att Kjell-Åke överlevde händelserna den 29 juli 1965.
Senast redigerad av Skaraborg2 2019-07-10 kl. 13:22.
Citera
2019-07-10, 16:55
Medlem
Raven666s avatar
Citat:
En helt berättigad och viktig fråga.

De flesta uppgifter är förstås från anonyma UL men det finns i a f några som tur är som inte är det.

1. Gays systers möte med "Tröjmannen" den 9 eller 10 augusti 1965. Hon hade aldrig tidigare träffat honom.

2. När Liseberg öppnade för säsongen 1966. 2017 öppnade nöjesfältet för säsongen den 27 april och bör ha varit något liknande datum 1966. En bekant till Kjell-Åke från Haga såg honom då den här dagen. Han ville inte ha någon kontakt med henne.

3. Mötet i Linköping 1972 ånyo med en gammal bekant från Haga. Han kunde den här gången inte undvika ett samtal eftersom han gick mer eller mindre rakt i armarna på henne. När hans mor fick reda på detta så ville hon att sonen skulle efterlysas igen i PU detta år vilket också kom att ske tillsammans med "det mäktiga fotot". I denna efterlysning blev fotot spegelvänt.

4. De två konfrontationerna med "Cykelmannen" i Vänersborg som skedde i september 2012 och kort tid efter att hans mor hade avlidit. Personerna den här gången hade aldrig träffat Kjell-Åke. Däremot så kände dessa modern, fadern, systern och hans båda bröder mycket väl. En av kvinnorna var också särbo med den yngre brodern.

Därför måste din fråga besvaras med att det finns bevis att Kjell-Åke överlevde händelserna den 29 juli 1965.

Jag är otroligt imponerad över allt information som framför allt du - Skaraborg2- ständigt tillför den här tråden. Emellertid tycker jag att du bör vara försiktig med ordet bevis. Punkt 1 tycker jag är den mest intressanta och den lyssnade jag efter i radiodokumentären men det fanns inte med och det tyckte jag var märkligt. Hade det setts som ett bevis så borde det väl ha varit med? (Om jag missade det, och det trots allts fanns med, när jag lyssnade på dokumentären ber om jag ursäkt.)

När det gäller de tre andra punkterna så visst kan det vara så att det är riktiga iakttaganden men som ordet bevis bör användas - enligt mitt sätt att se på saken - så blir det för starkt.

Men återigen jag beundrar din förmåga att få den hår tråden att driva framåt. Dock tycker jag att det är mer av ett önsketänkande att skriva att Kjell-Åke Johansson levde så sent som 2012.
Citera
2019-07-10, 21:20
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Tvillingarna" i Haga.

Citat:
Ursprungligen postat av Raven666
Jag är otroligt imponerad över allt information som framför allt du - Skaraborg2- ständigt tillför den här tråden. Emellertid tycker jag att du bör vara försiktig med ordet bevis. Punkt 1 tycker jag är den mest intressanta och den lyssnade jag efter i radiodokumentären men det fanns inte med och det tyckte jag var märkligt. Hade det setts som ett bevis så borde det väl ha varit med? (Om jag missade det, och det trots allts fanns med, när jag lyssnade på dokumentären ber om jag ursäkt.)

När det gäller de tre andra punkterna så visst kan det vara så att det är riktiga iakttaganden men som ordet bevis bör användas - enligt mitt sätt att se på saken - så blir det för starkt.

Men återigen jag beundrar din förmåga att få den hår tråden att driva framåt. Dock tycker jag att det är mer av ett önsketänkande att skriva att Kjell-Åke Johansson levde så sent som 2012.

Vi kan tillföra ytterligare en femte punkt.

I november 1965 vid Kungstorget ses Kjell-Åke sitta i en vit Volvo av årgång 1964 tillsammans med Dahlsjö och en okänd ung man bakom ratten. De personer som då såg Kjell-Åke var också personer som kände honom väl.

Jag tycker nog att det kan ledas till bevis, med tanke på dessa vittnesiakttagelser, att Kjell-Åke överlevde detta mycket omskrivna datum.

Du tycker att uppgifterna från 2012 är ett önsketänkande. Ca två veckor innan hade hans mor avlidit. Vi vet inte men det kan mycket väl ha varit på det sättet att Kjell-Åke ville ärva pengar efter sin mor. Han kunde inte själv som obefintlig komma i besittning av några pengar men det kunde däremot hans äldre bror som också bor i Vänersborg.

"Cykelmannen" visade klart och tydligt att han inte på något sätt ville ha kontakt med dessa personer. Han gick då fortare, kastade sig på cykeln och cyklade därifrån. Döm om hans förvåning när han ytterligare en gång besökte Torpahallen och blev då återigen uppmärksammad. Han betedde sig då återigen på samma sätt.

Tilläggas kan att likheten mellan de fyra syskonen Johansson var mycket stor. Kjell-Åke och hans syster kom som barn att kallas för tvillingarna. Dels för att de alltid var tillsammans och dels för att de liknade varandra.
Senast redigerad av Skaraborg2 2019-07-10 kl. 21:30.
Citera
2019-07-10, 21:39
Medlem
Raven666s avatar
Citat:
Vi kan tillföra ytterligare en femte punkt.

I november 1965 vid Kungstorget ses Kjell-Åke sitta i en vit Volvo av årgång 1964 tillsammans med Dahlsjö och en okänd ung man bakom ratten. De personer som då såg Kjell-Åke var också personer som kände honom väl.

Jag tycker nog att det kan ledas till bevis, med tanke på dessa vittnesiakttagelser, att Kjell-Åke överlevde detta mycket omskrivna datum.

Du tycker att uppgifterna från 2012 är ett önsketänkande. Ca två veckor innan hade hans mor avlidit. Vi vet inte men det kan mycket väl ha varit på det sättet att Kjell-Åke ville ärva pengar efter sin mor. Han kunde inte själv som obefintlig komma i besittning av några pengar men det kunde däremot hans äldre bror som också bor i Vänersborg.

Det märkliga var att vid bouppteckningen var hennes pengar borta. Brodern var arg och vägrade att ge någon som helst förklaring till var pengarna hade tagit vägen.

"Cykelmannen" visade klart och tydligt att han inte på något sätt ville ha kontakt med dessa personer. Han gick då fortare, kastade sig på cykeln och cyklade därifrån. Döm om hans förvåning när han ytterligare en gång besökte Torpahallen och blev då återigen uppmärksammad. Han betedde sig då återigen på samma sätt.

Tilläggas kan att likheten mellan de fyra syskonen Johansson var mycket stor. Kjell-Åke och hans syster kom som barn att kallas för tvillingarna. Dels för att de alltid var tillsammans och dels för att de liknade varandra.

Jag vet inte om det är helt rätt att säga att jag tycker att det är ett önsketänkande. Det är för mig bara ett realistiskt sätt att se på det - inget annat.

Du skriver själv att "vi vet inte men det kan mycket väl ha varit på det sättet..." Jag håller med om att det kan ha varit så. Som du ser valde jag att ta bort mycket väl, eftersom jag anser att det är alltför starka ord i sammanhanget. Men det viktigaste är att du själv skriver: "vi vet inte...". Du måste väl själv hålla med om att man inte kan använda ordet bevis först och sedan vi vet inte?

Än en gång. Jag är mycket imponerad av ditt arbete med att hålla igång den här tråden och dessutom driva den framåt (och det gäller flera andra trådar också). Det skulle vara fantastiskt om det leder till att mysteriet blir löst och det tror jag att många av som läser det du skriver tycker.

Men än en gång; ordet bevis är för starkt för mig och jag vidhåller att jag ser det som ett önsketänkande. Det tycker jag inte du ska illa vid dig av. Och jag tror en sak till; om det här mysteriet någon blir löst så är det för att du har nystat fram svaret.
Citera
2019-07-10, 23:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
Hata slumpen.

Citat:
Ursprungligen postat av Raven666
Jag vet inte om det är helt rätt att säga att jag tycker att det är ett önsketänkande. Det är för mig bara ett realistiskt sätt att se på det - inget annat.

Du skriver själv att "vi vet inte men det kan mycket väl ha varit på det sättet..." Jag håller med om att det kan ha varit så. Som du ser valde jag att ta bort mycket väl, eftersom jag anser att det är alltför starka ord i sammanhanget. Men det viktigaste är att du själv skriver: "vi vet inte...". Du måste väl själv hålla med om att man inte kan använda ordet bevis först och sedan vi vet inte?

Än en gång. Jag är mycket imponerad av ditt arbete med att hålla igång den här tråden och dessutom driva den framåt (och det gäller flera andra trådar också). Det skulle vara fantastiskt om det leder till att mysteriet blir löst och det tror jag att många av som läser det du skriver tycker.

Men än en gång; ordet bevis är för starkt för mig och jag vidhåller att jag ser det som ett önsketänkande. Det tycker jag inte du ska illa vid dig av. Och jag tror en sak till; om det här mysteriet någon blir löst så är det för att du har nystat fram svaret.

När det gäller det här fallet så det mycket som inte är realistiskt.

Det är helt riktigt att det är mycket som vi inte vet. En del saker vet vi dock och uppgifterna kommer inte då från "de gamla vanliga" anonyma källorna. Vi vet i a f att personer som själva väl kände Kjell-Åke kom att se honom efter det ödesdigra datumet då han gick under jorden. Dessa personer har långt senare kommit att berätta och de har ingen anledning att ljuga om en sådan sak.

Jag anser fortfarande att dessa personers utsago leder till bevis att han var i livet efter detta datum.

Efter att jag, och många flera med mig, har hållit med detta fall i över 10 års tid så har ingen av oss stött på ett sådant märkligt och på många sätt ett så orealistiskt fall. Det finns så många underliga händelser som har kantat fallet precis hela tiden. "Hata slumpen" säger professorn och det gör jag också.

Jag har svårt att tänka mig att Sverige någonsin upplevt ett liknande datum som torsdagen den 29 juli 1965 gällande både försvinnanden och kriminalfall samtidigt. Något annat olöst massförsvinnande har heller aldrig skett. Åtminstone inte i mer modern tid.
Citera
2019-07-11, 12:07
Medlem
Citat:
Vi är helt överens gällande detta.
Det är en bra fråga. Inte så att någon skulle ligga med kikare utanför där sonen idag bor men ett visst intresse bör allt Kjell-Åkes son ha. Kom ihåg att ca 20 år efter faderns försvinnande så talade hamnarbetarna om sonen. Därtill kommer det anonyma brevet som han erhöll som var åratal efteråt såsom jag har fattat det.

Kanske tror personer att sonen sitter på mer uppgifter än vad han gör och att han inte klåpar till det? Kanske finns misstankarna att fadern har, eller kommer, sätta sig i kontakt med honom? Så nog tror jag Kjell-Åkes son kan ännu idag vara av ett visst intresse för oss okända personer.

Jag har väldigt svårt att tänka mig någon skulle bry sig så mycket idag om vad som hände för över 50 år sedan. Oavsett vad som hände 1965 så finns det väl knappast på kartan att någon skulle orka tänka på det nu? Det är så många år som har gått och dom flesta inblandade måste vara döda nu.
Citera
2019-07-11, 12:11
Medlem
maccuss avatar
Hej
Jag läste Om det här Mystiska fallet......för några år sedan jag råkade snubbla över en artikel om (Mysteriet med den Duvblå PV) & jag blev riktigt Seriöst intresserad av det här Fallet......& Att göra sig av med några Människors Kroppar Så att dom försvinner från Jordens yta......detta är inte ett så Speciellt Svårt Problem......Men att göra sig av med en hel bil det är lite mera Problematiskt utan kontakter......
Citera
2019-07-11, 13:32
Medlem
Skaraborg2s avatar
Svårt att ta kontakt ju längre tiden går.

Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Jag har väldigt svårt att tänka mig någon skulle bry sig så mycket idag om vad som hände för över 50 år sedan. Oavsett vad som hände 1965 så finns det väl knappast på kartan att någon skulle orka tänka på det nu? Det är så många år som har gått och dom flesta inblandade måste vara döda nu.

Så är det men åtminstone en person som själv var inblandad skall idag vara ett känt namn.

Han är i o f s avliden men han har släkt kvar i livet - bl. a. barn. Numera tror jag att den största orsaken är att så lång tid har gått och ju längre tiden går desto svårare blir det att ta kontakt med de anhöriga som finns kvar i livet från 1965.

Två av de tre lär med största sannolikhet också vara avlidna. Om Kjell-Åke fortfarande skulle vara i livet vet vi inte? Han kan ha avlidit efter 2012?

Raven666 skrev i ett av sina inägg att resaan Gays systers gjorde till broderns lägenhet i augusti inte omnämns i radiodokumentären. Länge sedan jag lyssnade på denna men skriver h*n så så stämmer det säkert. Däremot omnämns hennes besök i Eva Kullenbergs bok, 2015, längst ner på sidan 123 och längst upp på sidan 124.
Senast redigerad av Skaraborg2 2019-07-11 kl. 13:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in