2019-07-08, 00:05
Medlem
ktonisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ghostedbyme
är man riktigt lycklig så kvittar det vad man äter till frukost , för tankarna är någon annanstans
fil och flingor eller fil och knäckehäxa är då gott i min mage

Precis, detta var min tanke också! Om ingen hade en bättre förklaring än så.

Men då återstår ett annat problem. Hur blir man riktigt lycklig varje dag, så att det kvittar vad man äter till frukost? Eller får vi nöja oss med att bara vara lyckliga av hela hjärtat ibland, någon enstaka dag om året?

Och övriga dagar halvlyckliga, eller inbillat lyckliga.

Det kanske vore för mycket begärt av livet att vara superlycklig varje dag.

Men här har ni i alla fall ett enkelt vardagsknep för att utpröva autenticiteten i er egen lycka. Kan rekommenderas.
Citera
2019-07-08, 00:13
Medlem
ghostedbymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ktonisk
Precis, detta var min tanke också! Om ingen hade en bättre förklaring än så.

Men då återstår ett annat problem. Hur blir man riktigt lycklig varje dag, så att det kvittar vad man äter till frukost? Eller får vi nöja oss med att bara vara lyckliga av hela hjärtat ibland, någon enstaka dag om året?

Och övriga dagar halvlyckliga, eller inbillat lyckliga.

Det kanske vore för mycket begärt av livet att vara superlycklig varje dag.

Men här har ni i alla fall ett enkelt vardagsknep för att utpröva autenticiteten i er egen lycka. Kan rekommenderas.

jag tror inte man kan jaga lyckan , den dyker upp när man minst anar ?
det folk gör , är att inte ta vara på den ordentligt när den dyker upp
för folk tror lycka är nått man bara skaffar
som den där dyra guldklockan på armen , eller den där snygga dressen
jag är rik , så jag köper lyckan , typ

men jag vet vad riktig lycka är , och den är gratis och helt underbar
Citera
2019-07-08, 00:13
Medlem
ktonisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Begntt
Ja, det kanske har något med sömnen att göra också? Om du somnar på dagen och äter kvällsmat smakar kvällsmaten äckligt då?

Något helt annat.
Ett "intelligent" medvetande måste ha känslor tror jag, så ska man göra en smart AI måste man programmera in känslor (belönings kommandon också) annars blir det bara "räknande" tror jag.

Om man lyckas göra en medveten smart AI tror du att den kan bli "knäpp" då? Typ schitzo-bipolär- eller något sånt?

Jag tror tyvärr inte på AI. Här finns goda filosofiska argument till varför medvetande och beräkning är helt skilda saker:

https://www.svd.se/ai-inget-att-oroa-sig-for--men-overtron-pa-teknik-ar-det
Citera
2019-07-08, 00:17
Medlem
ktonisks avatar
Citat:
jag tror inte man kan jaga lyckan , den dyker upp när man minst anar ?
det folk gör , är att inte ta vara på den ordentligt när den dyker upp
för folk tror lycka är nått man bara skaffar
som den där dyra guldklockan på armen , eller den där snygga dressen
jag är rik , så jag köper lyckan , typ

men jag vet vad riktig lycka är , och den är gratis och helt underbar

Du låter som en betydligt klokare människa än någon jag någonsin träffat inom det akademiska.

PM:a och ge mig receptet på riktig lycka? Om du vet vad det är och att den är gratis och underbar

Så kan jag i godan ro fortsätta äta min äckliga frukost.
Citera
2019-07-08, 00:19
Medlem
Begntts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EghtLegged
Jo det krävs inte många män på den här planeten för att skapa barn.
En man kan få miljontals barn och en kvinna ca 2 till 10.
Var väl därför man skickade ut män i krig förr i tiden.
Möjligt.

Evolutionen tycker att det är att det är ett säkert kort att föda en kvinna eftersom hon troligtvis kommer att få några ungar.

Evolutionen tycker att det är ett osäkert kort att föda en man eftersom det är större risk att han inte får några ungar, men han kan också få massor av ungar.

Det är 16 miljoner som är släkt med Djingis Khan.
Citera
2019-07-08, 00:22
Medlem
ghostedbymes avatar
Citat:
Du låter som en betydligt klokare människa än någon jag någonsin träffat inom det akademiska.

PM:a och ge mig receptet på riktig lycka? Om du vet vad det är och att den är gratis och underbar

Så kan jag i godan ro fortsätta äta min äckliga frukost.

ska fundera på det , återkommer i ämnet

god natt ! lång dag i morgon som väntar
Citera
2019-07-08, 00:25
Medlem
ktonisks avatar
Citat:
ska fundera på det , återkommer i ämnet

god natt ! lång dag i morgon som väntar

Gör det!

Sov gott allihop och tack för en god diskussion.

Många, långa och outgrundliga är spåren som leder till lycka.
Citera
2019-07-08, 00:31
Medlem
Begntts avatar
Citat:
Jag tror tyvärr inte på AI. Här finns goda filosofiska argument till varför medvetande och beräkning är helt skilda saker:

https://www.svd.se/ai-inget-att-oroa-sig-for--men-overtron-pa-teknik-ar-det
Nej det är fel.

Det är ganska sannolikt att det kommer att komma och om/när det kommer kan den lära sig själv och bli supersmart. Vi kommer knappt att vara lika smarta som en kackerlacka är för oss jämfört med den.

Finns olika sätt den skulle kunna tänka.
Ex. Medvetandet skulle kunna vara snabbt.
Som ljuset. Medans en kaffekopp ramlar ner i golvet för oss (1 sek?) tar det en dag för AIn att se den ramla ner.
o.s.v
Citera
2019-07-08, 01:10
Medlem
Begntts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EghtLegged
Jo det krävs inte många män på den här planeten för att skapa barn.
En man kan få miljontals barn och en kvinna ca 2 till 10.
Var väl därför man skickade ut män i krig förr i tiden.
Måste sova men en sista djur historia som jag läste om.

Det var några sparvar som satt i ett träd och var besvikna över alla farliga saker som skulle kan hända dem.
-Tänk vad bra det skulle vara om vi hade en vaktuggla sa påhitti.
- Den skulle kunna skrämma bort katten, sa någon.
- Ja vi måste ha en uggla säger alla sparvar efter ett tag.
- Jag kan flyga iväg och försöka hämta en uggleunge sa fliter.
- Kommer aldrig hitta någon uggleunge, säger skepto.
- Nej, hämta ingen uggleunge, hur ska vi kunna tämja den om vi hittar en? Muttrar butter.
- Vi hittar nog på något sätt att tämja den säger kloker. Vi har gott om tid på oss och börjar leta lite i biblioteket. Men hittar inget för ingen sparv hade någonsin tämjt en uggla förut.

Hur slutar det? Kommer sparvarna kunna hitta någon uggleunge och kommer de hinna lära sig att tämja ugglan i så fall? Kommer Sparv kolonin överleva?
(Kommer "vi" kunna skapa AI och kommer den "lyda" oss?)

Gillar ugglor lite mer än förut, de ser så vrånga, eller något ut.
Citera
2019-07-08, 05:25
Medlem
"Innan du diagnostiserar dig själv med t.ex depression - se först till att du inte är omgiven av idioter".

Så himla sant! Tänk om psykiatrin tänkte så, också. Man kan ha väldigt många energislukare/energitjuvar kring sig. Det är dom man ska undvika först och främst.
Citera
2019-07-08, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaffekoppen
"Innan du diagnostiserar dig själv med t.ex depression - se först till att du inte är omgiven av idioter".

Så himla sant! Tänk om psykiatrin tänkte så, också. Man kan ha väldigt många energislukare/energitjuvar kring sig. Det är dom man ska undvika först och främst.

Ja så är det
Citera
2019-07-08, 10:04
Medlem
Citat:
Jag är jätteledsen att din situation känns jobbig Mellinie. Men eftersom jag inte har all info om ditt fall så kan jag inte kommentera det i detalj. Men det här är i alla fall vad du ska göra om du fortfarande mår dåligt eller upplever dig felbehandlad:

Uppsök ny läkare, även privata, få en alternativ bedömning och en kommentar på tidigare läkares utlåtanden och aktioner i ditt fall. Eftersom psykiatrin är en så pass ung och provisorisk vetenskap händer det tyvärr ofta att läkare gör skilda bedömningar och det är svårt att veta vem som gör den bästa i varje enskilt fall. Du måste aktivt söka upp den läkare som du tycker ger den behandling som långsiktigt känns bäst för dig.

Upplever du att din far är inblandad i att du har fått felaktig vård ska du vända dig direkt till polis eller jurist. Finns advokater på internet som kan ge dig råd om hur du ska gå vidare för en slant.

Upplever du att du har fått en felaktig behandling så vänd dig i första hand till Patientnämnden i den region du bor. Den kan ge råd och slussa dig vidare.

Du kan också vända dig direkt till IVO(Inspektionen för vård och omsorg) om du tycker att att du blivit så allvarligt felbehandlad om du vill göra en anmälan. Du finner deras hemsida med ett klick.

Annars är det så att biverkningar av vissa mediciner kan sitta kvar ett tag efter avslutad behandling. Du kan påskynda bättre hälsa och mående själv genom att hålla dig aktiv och motionera dagligen, sköta din kost, avstå droger och skaffa dig en meningsfull fritidssyssla, gärna något inom kultur eller konst. Eller varför inte engagera dig inom kyrkan?

Läs gärna psykiatern Johan Cullbergs självbiografi och de böcker som skildrar den kamp han förde för att få sin allvarligt psykiskt sjuke bror frisk, den kände konstnären Erland Cullberg. Dessa böcker är varma och mänskliga och innehållsrika på idéer och tips.

Psykiatrin är inte bara kylig vetenskap och mediciner utan en levande vilja att förstå och hjälpa.

Psykiatrin är en kylig vetenskap tyvärr.

Tack för boktipset.
"Med rätt vård så spontanläker de flesta patienter med psykoser, det finns forskning som visar det. Och efter tio år klarar sig de flesta med en schizofrenidiagnos utan eller med ett minimum av mediciner. Men i stället för att hjälpa patienterna genom de här perioderna, så ger vården dem alltför höga doser som stigmatiserar och därför håller dem kvar i sjukdomen." Enl Cullberg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in