2019-07-06, 13:19
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dirtsa11
Galen tanke, skulle jag cykla från kärrtorp till Jakobsberg, glöm det, och kollektivt är inte att tänka på, massa förkylda människor som hostar och nyser 🤧

Känns kanske galet för lata fetknoppar. Själv cyklade jag tidigare ganska exakt den distansen och det gick snabbare än med kollektivtrafiken.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2019-07-06 kl. 13:23.
Citera
2019-07-06, 13:24
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Fetknopp kan du vara själv pucko

Nej som jag skrev ovan cyklade jag själv ganska exakt den distansen varje dag tidigare och det gjorde mig vältränad och inte till en lat fetknopp. Det gick snabbare än med SL också.
Citera
2019-07-06, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Nej som jag skrev ovan cyklade jag själv ganska exakt den distansen varje dag tidigare och det gjorde mig vältränad och inte till en lat fetknopp. Det gick snabbare än med SL också.
Vad får dig att tro att jag är en fetknopp och inte vältränad fast jag åker bil. Pucko
Citera
2019-07-06, 13:39
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Vad får dig att tro att jag är en fetknopp och inte vältränad fast jag åker bil. Pucko

Din attityd att det är omöjligt att cykla 27 km till jobbet.
Citera
2019-07-06, 13:45
Medlem
Citat:
Galen tanke, skulle jag cykla från kärrtorp till Jakobsberg, glöm det, och kollektivt är inte att tänka på, massa förkylda människor som hostar och nyser 🤧

Det gäller dig. Det är inte representativt för alla som ska pendla till och från arbetet. För väldigt många (inte alla) skulle det gå snabbare att cykla. Cykel är dessutom ett extremt tidssäkert transportslag. Min pendlingstid tar alltid 33-34 minuter på cykel. Oavsett väder, mängden trafik eller andra oväntade saker. Samma bilresa tar minst 45 minuter i rusningen. Inte sällan över en timme. Det är alltid ett lotteri.
Citera
2019-07-06, 15:24
Medlem
Citat:
Din attityd att det är omöjligt att cykla 27 km till jobbet.
Vill och behöver inte, jag har bil
Citera
2019-07-06, 15:37
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Vill och behöver inte, jag har bil

Som sagt, det finns god grund för antagandet att du är lat och fet.
Dessutom tar du upp mycket plats som om den användes av cyklister drastiskt skulle framkomligheten för alla.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2019-07-06 kl. 15:42.
Citera
2019-07-06, 15:49
Medlem
Citat:
Som sagt, det finns god grund för antagandet att du är lat och fet.
Dessutom tar du upp mycket plats som om den användes av cyklister drastiskt skulle framkomligheten för alla.
Jag betalar skatt vilket inte cykelgalningarna gör, och har all rätt att använda vägen, pucko
Citera
2019-07-06, 15:53
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Jag betalar skatt vilket inte cykelgalningarna gör, och har all rätt att använda vägen, pucko

Det motsäger inget av det jag skrivit. Det skulle fortfarande inte fungera om alla cyklister tog bilen istället för cykeln, då skulle trafiken korka ihop totalt och du skulle inte komma till jobbet. Om däremot alla bilister ställde bilen och tog cykeln skulle alla trafikstockningar försvinna. Jag talar nu förstås om innerstan.
Citera
2019-07-06, 15:57
Medlem
Citat:

Du har helt fel. Cyklister, bilägare och alla andra kommunala invånare betalar samma skatt, x kr per intjänad 100 lapp. Eftersom de flesta cykelvägar, inte alla, är kommunala finansieras dessa av kommunens invånare. Precis som vägnätet i övrigt. I en tätort är exempelvis nästan alla gator kommunala. Stockholm stad äger nästan alla vägar inom kommunen, bortsett från Södra länken och Essingeleden och Norra länken. I princip all annat är kommunala vägar. Som alla invånare i Stockholm betalar till, oavsett om de har bil eller ej.

De fordonsskatter du refererar till antar jag. Trängselskatt, fordonsskatt och bränsleskatt+moms tillfaller staten. Som inte bygger några cykelvägar eller väger i en tätort. Sedan glömmer du att nästan alla cyklister även äger en bil. Vilket gör att de också betalar dessa skatter.
Citera
2019-07-06, 16:32
Medlem
Grisbrottarens avatar
Ett nytt fall av cyklisthat rapporteras nu, där en aggressiv bilist velat skipa "rättvisa" på plats och prejat två cyklister ned i diket för att han inte kunde trafikreglerna och trodde sig äga vägen.
Citat:
De båda cyklade i bredd på körbanan. Vid sidan om körbanan går en gemensam gång- och cykelbana. När bilföraren bakom dem signalerade lade de sig efter varandra. Bilföraren åkte i höjd med den första killen och ropade till honom att det är olagligt att cykla i bredd och att cykla på körbanan. Killen opponerade sig mot detta och menade att körbanan var lämpligaste väg.

Skulle tillrättavisa
Mannen i bilen blev arg och styrde höger för att tränga in killarna mot gång- och cykelbanan. Båda killarna kraschade.
Men det var alltså inte så att cyklisterna gjorde något fel, utan bilisten, som för det första hade fel om att cyklister inte får använda vägbanan där det finns cykelväg bredvid, för det andra om att bilister skulle få agera åklagare, domare och bödel på plats på vägen om de tycker (!) att en cyklist är i vägen.
Citat:
Bilföraren (…) menade att cyklisterna inte hade på körbanan att göra. Cyklisterna var i vägen för bilföraren.

Under utredningen medgav bilföraren att hans agerande hade varit dumt och överilat och han förstod det farliga. Han erkände brott. När utredningen sedan hamnade hos Åklagarmyndigheten beslutade ansvarig åklagare att utfärda ett strafföreläggande på 70 dagsböter för vårdslöshet och vållande till kroppsskada.
Man hoppas att det är någon av de aggressiva cyklisthatarna i tråden som åkt dit – någon av dem som sitter och skryter om hur de ska utsätta cyklister som "är i vägen" för brottsliga övergrepp.

Källa: https://paragrafhjalpen.se/cyklisterna-var-i-vagen-for-bilforaren/
Citera
2019-07-06, 16:43
Medlem
Citat:
Det motsäger inget av det jag skrivit. Det skulle fortfarande inte fungera om alla cyklister tog bilen istället för cykeln, då skulle trafiken korka ihop totalt och du skulle inte komma till jobbet. Om däremot alla bilister ställde bilen och tog cykeln skulle alla trafikstockningar försvinna. Jag talar nu förstås om innerstan.
Skulle bli ett jävla kaos när alla som tror att dom är Lance Armstrong ska vara först i mål, ha ha ha cykelgalningarna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in