2019-08-06, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Fast nu har väl inga förutom utryckningsfordon som begär fri väg och (ofta) spårbunden trafik företräde i trafiken.

Stämmer. I trafiken är det rätt ont om rättigheter - men en hel väldans massa skyldigheter. Men gångare samt cyklister som kliver av cykeln och går kommer rätt nära vid övergångsställen.
Citera
2019-08-06, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Notera att de flesta cykelbanor finns i samhällen - och den som cyklar har alltså även betalt rejält med pengar till bilvägarna i samhället. Samt att rätt många cyklister även är bilister och betalar bilskatt - medan de förbrukar mindre av sin bilskatt de gånger de växlar över till cykel i stället.

Det är vidare inte förbjudet att cykla över vägen - däremot är det oftast inte företräde, dvs cyklisten behöver vänta på att det är fritt att korsa. Men en magiskt stor andel bilister verkar tro att cyklister måste gå över med sin cykel. Oftast exakt samma bilister som "glömmer" att de bara får korsa cykelbanor om så kanske utan att störa cyklister - dvs inte köra ut från matbutiken och ställa bilen tvärs över gång/cykelbana så gångare/cyklister måste väja eller stanna - medan bilisten väntar på att det skall bli fritt att köra ut på bilvägen.

Det brukar vara de som skriker högst som saknar ödmjukheten att själv veta vilka trafikregler som gäller för det egna fordonsslaget och följa dem.

I sammanhanget är det också centralt att påpeka att alla skatter kopplade till bilägandet tillfaller staten. Vägnätet i tätorter, inklusive gång och cykelbanor byggs ut och underhålls av kommunen via kommunalskatten. En platt skatt som är lika för alla i förhållande till sin inkomst. Alla har därmed betalt lika mycket i förhållande till sin inkomst för det kommunala vägnätet, inklusive gång och cykelbanor byggs. Oavsett om de äger en bil eller ej
Citera
2019-08-07, 07:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bayern
Helt fel. Det är tillåtet att cykla på ett övergångsställe. Dock ska andra trafikanter ges tillfälle att passera.

Vill cyklisten kliva av cykeln blir denne en fotgängare och reglerna för fotgängare gäller.
Helt fel, cyklisten måste kliva av cykeln och leda den över gatan
Citera
2019-08-07, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dirtsa11

Jaså? Kan du källhänvisa det?

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/Cyklist-mopedist-motorcyklist/Trafikregler/

Gör om, gör rätt.
Citera
2019-08-07, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bayern
Helt fel. Det är tillåtet att cykla på ett övergångsställe. Dock ska andra trafikanter ges tillfälle att passera.

Vill cyklisten kliva av cykeln blir denne en fotgängare och reglerna för fotgängare gäller.

Detta brukar väl jag och andra använda som en lite fuling där man markerar med ena benet att man är på väg av cykeln, sen när bilen stannar cyklar man över vägen på övergångsstället. No regret!
Citera
2019-08-07, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Granit66
Detta brukar väl jag och andra använda som en lite fuling där man markerar med ena benet att man är på väg av cykeln, sen när bilen stannar cyklar man över vägen på övergångsstället. No regret!
Bilförare borde vara tacksamma för att man cyklar över. Det går ju mycket snabbare vilket gör att de också kommer fram snabbare.
De som propsar på att man ska gå över har inte riktigt tänkt igenom alla konsekvenser.
Citera
2019-08-07, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dirtsa11

Vore det inte bättre om du faktiskt hade rätt när du påstår något, i stället för att bara ha en godtycklig åsikt?

Hystar du ur dig "helt fel", så ligger det ett ansvar på dig att inte bara tycka utan faktiskt läsa lagtexter och försöka förstå. Annars kan ju folk rätt lätt få för sig att du inte är så smart...
Citera
2019-08-07, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 163cm
Varför behöver man inte använda cykelbana om det finns ?? Om jag med bilen kommer till en påbudskylt, tex en pil sett ner åt höger på en refug, så säger väl den att jag ska köra på höger sida, inte att jag får kör där om jag vill, men kan lika bra köra på vänster sida.

Från min sida som startade tråden handlade det inte om att hata cyklister, utan om att tävlings/tränings cykla i trafiken och fullständigt skita i säkerhet, tarfikregler, medtrafikanter mm, och hur jag som bilist blir drabbad vid en ev olycka där jag inte på nått sätt är vållande.

Trådar om hur bilister beter sig finns det gott om redan.

Varför får dessa cyklister på väg hindra trafiken (köra mycket långsamt i förhållande till hastighetsgränsen) utan att släppa förbi bakomliggande vid första bästa tillfälle?
Så får inga motordrivna fordon hålla på iaf.
Annars älskar jag att cykla. Och gillar cyklister (Yay för miljön). Men just den grupp du pratar om... fy. Och då är jag släkt med en.
Citera
2019-08-07, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emminator
Varför får dessa cyklister på väg hindra trafiken (köra mycket långsamt i förhållande till hastighetsgränsen) utan att släppa förbi bakomliggande vid första bästa tillfälle?
Annars älskar jag att cykla. Och gillar cyklister (Yay för miljön). Men just den grupp du pratar om... fy. Och då är jag släkt med en.

Vem är det som är trafiken? Bilar, cyklister, mopeder, traktorer +annat bildar trafiken så vem är det som blir hindrad? Eller menar du att cyklister hindrar bilar? Och tänker du då att bilar ska ha företräde på vägen före andra trafikanter?
Citera
2019-08-07, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emminator
All trafik (bilar, traktorer, lastbilar, bussar, cyklar, mopeder m.fl.) får köra mycket långsamt i förhållande till hastighetsbegränsningen om de har skäl till det. De behöver inte släppa förbi bakomliggande vid första bästa tillfälle, men det uppskattas så klart om de släpper förbi annan trafik. Det finns väl få som förväntar sig att andra trafikanter ska flytta på sig så fort det blir några på kö? Då kanske man skulle fundera lite på hur man planerar sitt liv och om några minuter hit eller dit gör någon större skillnad.

Paragrafen det handlar om är "En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik."
Definiera "i onödan". Det finns mängder med trafikanter som kör omkring helt i onödan och bara genom att befinna sig i trafiken så hindrar man och stör annan trafik. Det är sällan någon ifrågasätter nöjesåkning eller att folk planerar sina liv så dåligt att de måste köra kors och tvärs för att uträtta meningslösa ärenden.
Citera
2019-08-07, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Bilförare borde vara tacksamma för att man cyklar över. Det går ju mycket snabbare vilket gör att de också kommer fram snabbare.
De som propsar på att man ska gå över har inte riktigt tänkt igenom alla konsekvenser.

Har väl med säkerhet att göra. Ganska riskfyllt om en cyklist som cyklat på cykelbana helt plötsligt kastar sig över vägen, vilket går att göra om man har lite fart. Måste man stanna kan man inte det och risken för olyckor lär minska?

Inte för att jag själv någonsin skulle få för mig att stanna och leda cykeln. Brukar lösa på annat sätt.
Citera
2019-08-07, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Granit66
Vem är det som är trafiken? Bilar, cyklister, mopeder, traktorer +annat bildar trafiken så vem är det som blir hindrad? Eller menar du att cyklister hindrar bilar? Och tänker du då att bilar ska ha företräde på vägen före andra trafikanter?

Nu har jag bara haft körkort 2 år, men då vi fick lära oss att om man kör mycket långsammare än begränsningen utan att man behöver (cyklister i klunga kan ju ex ist cykla på led för att undvika att hindra trafik) så ska man släppa förbi eventuell kö när man får möjlighet. För att inte hindra flödet.
Isf får jag ju försöka leta upp eventuellt lagrum, om det är så att jag fick lära mig fel av trafikskola.

Men jag ogillar ändå den som klungar så man får köra i 40 på 70-väg.

Edit:
Kan ha syftat på/grundats i 2 kap 1 paragrafen av Trafikförordning (1998:1276):

”En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.”
Senast redigerad av Emminator 2019-08-07 kl. 15:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in