2019-06-29, 17:19
Medlem
Jag både cyklar och kör bil, och utför dessa två aktiviteter 100% felfritt. Det är synnerligen irriterande med folk som inte är alert i trafiken, detta oavsett fortskaffningsmedel. När jag cyklar är det idiotslalom varje morgon. Folk cyklar i led, eller byter postition på vägen utan att titta, senast igår höll jag på att plocka en gammal vidrig kärring, som cyklade på vänster sida mot en korsning, jag skulle höger. Sen när han svängt vänster börjar hon svänga höger medan jag är bredvid henne på höger sida. Så hon körde nästan in i mig, jag började skratta.

Som alla kärringar, så försökte hon bromsa genom att sätta ner ena foten på marken istället för att använda cykelns bromsar.

Detta skedde på en "väg".
Citera
2019-06-29, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krauthammer
Vi har råkat ut för samma snubbe.
Kör man på Östermalm så dyker det upp en 50åring som försöker hindra trafiken bakom sig. Han kör en lådcykel på nätterna och gör precis samma sak. I varje korsning så lägger han cykeln på tvären även om han ska rakt fram.

Ja, det är en etnisk svensk man med vit hud.

Kan det vara han?

https://youtu.be/YWs34jgUkqk
Citera
2019-06-30, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clinto
Jag både cyklar och kör bil, och utför dessa två aktiviteter 100% felfritt. Det är synnerligen irriterande med folk som inte är alert i trafiken, detta oavsett fortskaffningsmedel. När jag cyklar är det idiotslalom varje morgon. Folk cyklar i led, eller byter postition på vägen utan att titta, senast igår höll jag på att plocka en gammal vidrig kärring, som cyklade på vänster sida mot en korsning, jag skulle höger. Sen när han svängt vänster börjar hon svänga höger medan jag är bredvid henne på höger sida. Så hon körde nästan in i mig, jag började skratta.

Som alla kärringar, så försökte hon bromsa genom att sätta ner ena foten på marken istället för att använda cykelns bromsar.

Detta skedde på en "väg".
Jag kanske missförstår, men det låter som att du körde om på höger sida. Gör aldrig det. Dels är det olagligt och dels är det livsfarligt för att folk förväntar sig inte det. Man får helt enkelt lägga sig bakom de som kör vänstertrafik och plinga/tjoa på dem tills de flyttar sig till höger. Upplys dem om att vi har högertrafik sedan 1967 och att de behöver uppdatera sina trafikkunskaper. Mycket har hänt sedan dess.
Citera
2019-06-30, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Jag kanske missförstår, men det låter som att du körde om på höger sida. Gör aldrig det. Dels är det olagligt och dels är det livsfarligt för att folk förväntar sig inte det. Man får helt enkelt lägga sig bakom de som kör vänstertrafik och plinga/tjoa på dem tills de flyttar sig till höger. Upplys dem om att vi har högertrafik sedan 1967 och att de behöver uppdatera sina trafikkunskaper. Mycket har hänt sedan dess.

Jag vet, hon betedde sig som att hon skulle svänga vänster men ångrade sig i sista sekund. Jag förväntade mig det (förväntar mig alltid idioti) så jag parerade. Kärringen blev dock totalt överraskad eftersom hon trodde sig vara den enda människan i hela Sverige.
Citera
2019-07-04, 16:04
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hampr
Dessa cykelterrorister i trikåer är farliga oavsett var de befinner sig. På cykelbanan cyklar de alldeles för snabbt i förhållande till andra normala cyklister, det blir således farligt för andra cyklister och gångtrafikanter. På vägarna är de alldeles för långsamma och ökar risken för olyckor där också.

Det bästa hade varit om de slutade cykla.

Det du skriver visar på behovet av flera filer för cyklister och det kan ordnas genom att förbjuda all biltrafik i stan. Det skulle vara utmärkt på flera sätt. Tack för tipset!

Cyklisterna är nödvändiga för framkomligheten i stan då de tar upp betydligt mindre plats per person än en bilist.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2019-07-04 kl. 16:23.
Citera
2019-07-05, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det du skriver visar på behovet av flera filer för cyklister och det kan ordnas genom att förbjuda all biltrafik i stan. Det skulle vara utmärkt på flera sätt. Tack för tipset!

Håller med.

Och eftersom cyklisterna är en dödsfara för gångtrafikanterna så föbjuder vi dem också, Cyklisterna alltså. Och bussarna. Och rälsbussarna. Och t-bana.

Vad fasen. Förbjud Sthlm. arna

Så glad att vi är överens
Citera
2019-07-05, 21:34
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmptyPengPung
Håller med.

Och eftersom cyklisterna är en dödsfara för gångtrafikanterna så föbjuder vi dem också, Cyklisterna alltså. Och bussarna. Och rälsbussarna. Och t-bana.

Vad fasen. Förbjud Sthlm. arna

Så glad att vi är överens

Ytterst sällan en cyklist dödar andra. Bilister gör det däremot varje dag.
Citera
2019-07-06, 05:32
Medlem
Arons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy

man far kora om pa hogersida

http://www.trafiksakerhet.se/omkorning-hoger-sida.htm
Citera
2019-07-06, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aron
man far kora om pa hogersida

http://www.trafiksakerhet.se/omkorning-hoger-sida.htm
Ja, under vissa förutsättningar så får man göra det, men vad jag kan se uppfylls inte något av undantagen här.
Senast redigerad av e7andy 2019-07-06 kl. 13:06.
Citera
2019-07-06, 13:06
Medlem
Citat:

Cyklisterna är nödvändiga för framkomligheten i stan då de tar upp betydligt mindre plats per person än en bilist.
Bättre att förbjuda cyklister och sådana som har IQ fiskmås
Citera
2019-07-06, 13:09
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dirtsa11
Bättre att förbjuda cyklister och sådana som har IQ fiskmås

Nej som jag skrev skulle det inte fungera om alla cyklister tog bilen istället, då skulle det korka igen direkt i stan. Däremot skulle framkomligheten öka markant om alla bilister tog cykeln istället.
Citera
2019-07-06, 13:18
Medlem
Citat:
Nej som jag skrev skulle det inte fungera om alla cyklister tog bilen istället, då skulle det korka igen direkt i stan. Däremot skulle framkomligheten öka markant om alla bilister tog cykeln istället.
Galen tanke, skulle jag cykla från kärrtorp till Jakobsberg, glöm det, och kollektivt är inte att tänka på, massa förkylda människor som hostar och nyser 🤧
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in