2019-06-28, 09:15
Medlem
Det är väl Green Cargo möjligen som har stationering i Mora, men frågan är om det är lokförare eller bara växlare/radioloksoperatörer.

SJ AB har ju Falun/Borlänge, även Green Cargo har Borlänge. Sedan har du Gävle också som ligger inom ditt område något sånär iallafall.
Citera
2019-06-28, 12:14
Medlem
Har bokat tid för läkarundersökning hos Previa. Skulle landa på runt 6100 Men det verkar ju vara där det ligger så bara att bita i det sura
Citera
2019-06-28, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snurrekalabaj
Har bokat tid för läkarundersökning hos Previa. Skulle landa på runt 6100 Men det verkar ju vara där det ligger så bara att bita i det sura
Jag bokade på Norvia kliniken, ringde och frågade hur det var med cdt testet, och allting var med.
Ska gå på runt 2,5-3k.
Avbokade Avonova för 6400 kändes jätte dyrt????
Citera
2019-06-28, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hannaroosen
Jag bokade på Norvia kliniken, ringde och frågade hur det var med cdt testet, och allting var med.
Ska gå på runt 2,5-3k.
Avbokade Avonova för 6400 kändes jätte dyrt????
Härligt!
Citera
2019-06-28, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bowlingjocke
Vi i Dalarna har inte heller fått reda på något mer om läkartest. Minns knappt vad det stod om det.
Mottar också gärna tips på någon bra här.

Jag har också fått ett tydligt kvitto på att jag är en grubblare utan dess like. Sitter redan nu och funderar hur jag ska göra med lägenhet och grejer efter utbildningen. Ska man bo kvar? Kommer det funka?
Pendla 1 timme 15 min var väg med tåg t/r till utbildningen går ju an ändå. Låter som det är verkar vara rätt bra schema med lite självstudier osv. Det är väl LIA-perioderna då. Men tror det är rätt kört att få stationering Mora sen, då de flesta jobb verkar finnas i Borlänge/Falun. Men klart.. man kan ju fara runt och övernatta lite var stans.

Jag är samtidigt ute efter att gärna få testa så mycket som möjligt under praktiken, så det blir väl kanske att hoppa runt lite. Men boendefrågan grubblar jag mest över. Speciellt under LIA då skolan säger att boendet ska bekostas självt. Borde gå att deala med järnvägsföretagen där tänker jag. Hur har ni som haft LIA löst det?
Vet inte om läget med LIA-platser blivit nåt bättre nu, men när jag gick var det kaos varje gång och vi fick platser allt mellan Malmö och Skellefteå och många fick inte reda på var förrän veckan innan. Vi försökte dela upp det rättvist så alla fick vara iväg långt nån gång, men helt rättvist blir det ju inte. Bästa är om du i god tid börjar kolla med släkt/vänner var du kan bo och sen önska de städerna tidigt för att slippa hamna på nån helt okänd ort.
Citera
2019-06-29, 01:16
Medlem
bowlingjockes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Nej, boendet får man oftast lösa själv, vandrarhem eller liknande eller om man har någon släkt och vänner man kan inkvartera sig hos. Ofta söker man praktik nära där man känner någon som man kan bo hos.
Tror inte företagen sponsrar boende eftersom de inte vet om man kommer klara utbildningen och sedan bli anställd av just de.
Alla bolag behöver inte lokförare heller för tillfället, men ställer ändå upp och tar emot elever.

Det enda dealandet jag kan tänka mig är om det går att få praktik nära där man bor eller om man kan låna något rum för tidig tjänst, som finns på en del ställen, men dessa rum är ju främst för anställd personal som behöver de.
Jag syftade kanske främst på att bolaget bokar ett boende åt en för en hygglig summa, men antar man är ensam, övergiven och får gå med mössan i hand och vara tacksam att man kanske får röra spaken i loket ett par gånger.
Jag antar att airbnb kommer vara min kompis framöver.
Citera
2019-06-30, 15:22
Medlem
Citat:

Har du fått svar på vilket datum du ska utföra kontrollen?
Citera
2019-06-30, 15:29
Medlem
Jadå dom ringde och gav mig tid på torsdag. Lite knepig process, ringde kundtjänst men fick bara att "vi tar inte emot privatpersoner". Provade att mejla direkt till en av läkarna med tillstånd. Sen ringde dom upp dagen efter
Citera
2019-06-30, 15:43
Medlem
Citat:
Jadå dom ringde och gav mig tid på torsdag. Lite knepig process, ringde kundtjänst men fick bara att "vi tar inte emot privatpersoner". Provade att mejla direkt till en av läkarna med tillstånd. Sen ringde dom upp dagen efter

Okej, ska kontakta en läkare imorgon då.

Tacksam för snabbt svar!
Citera
2019-06-30, 17:00
Medlem
Citat:

Jag skickar ett PM till dig!
Citera
2019-06-30, 17:04
Medlem
Citat:

Kunde ej skicka PM pga för lite inlägg på min profil.

Iallafall,
vet du vart jag hittar alla punkter som jag/vi ska undersökas på på läkarundersökningen? Såsom syn, hörsel mm.
Citera
2019-06-30, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snake-check
Kunde ej skicka PM pga för lite inlägg på min profil.

Iallafall,
vet du vart jag hittar alla punkter som jag/vi ska undersökas på på läkarundersökningen? Såsom syn, hörsel mm.

Yes du hittar allt här https://www.transportstyrelsen.se/TSFS/TSFS%202011_61.pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in