2019-06-27, 01:30
Medlem
kaminochos avatar
Lokförare behöver definitivt bli ett välavlönat prestigeyrke.

Nu behöver vi mer av den här varan:

https://youtu.be/iG7BmY897UE
Citera
2019-06-27, 03:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bowlingjocke
Tänk att man åter igen ska behöva få torka rent skärmen efter ett besök på flashback.

Jag lutar nog åt att ända besöka en optiker innan hälsoundersökningen. För att få recept ifall det blir synkorrigeringskrav på mig (?!) Vore ju förrädiskt ifall man får underkänt för att man inte har allt klart på den biten, utan har som tidigare skrivit endast glasögonen jag fick under skoltiden.
Tänk att det är nåt så banalt som man ska gå och grubbla över.

Om vi ska fortsätta på humorspåret.. direkt när jag fick antagningsbeskedet, så köpte jag mig en.... trumvirvel.. cross-train-er.

Kolla upp om du behöver recept för synhjälpmedel genom att ringa den läkarmottagning du ska göra hälsokontrollen hos. Tänkte att om hälsokontrollen kostar upp mot 6000:- kanske det känns extra dyrt med ett besök hos optiker först också, om det inte behövs hos alla läkare. Jag TROR att det stod i min kallelse till den periodiska undersökningen att det skulle medtagas, om man använde synhjälpmedel, men kolla det så du inte behöver betala för mer än du behöver. Jag har inte min kallelse kvar, så jag kan inte kolla upp det nu.

Men en synundersökning hos optiker kostar väl inte mer än några hundra iallafall? Då det kanske kan vara bra att göra, om man är osäker på synen. Den kan väl dessutom bli gratis hos vissa, om man köper glasögon. Glasögon behöver du kanske iallafall.

Synundersökningen som jag har gjort på hälsokontrollerna är det vanliga, att man ska läsa bokstäverna på en tavla, de kollade även färgseendet genom att man får se på olika bilder där man ska kunna utläsa siffror i bilder med prickar i olika färger och även pereferiseendet testades genom att de höll upp fingrar på sidan medan man tittade rakt fram och så skulle man säga hur många fingrar de höll upp.

Aldrig fel med lite cross-trainer heller, bra kämpat! :-)
Senast redigerad av JoyyeBoy 2019-06-27 kl. 03:42.
Citera
2019-06-27, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Kolla upp om du behöver recept för synhjälpmedel genom att ringa den läkarmottagning du ska göra hälsokontrollen hos. Tänkte att om hälsokontrollen kostar upp mot 6000:- kanske det känns extra dyrt med ett besök hos optiker först också, om det inte behövs hos alla läkare. Jag TROR att det stod i min kallelse till den periodiska undersökningen att det skulle medtagas, om man använde synhjälpmedel, men kolla det så du inte behöver betala för mer än du behöver. Jag har inte min kallelse kvar, så jag kan inte kolla upp det nu.

Men en synundersökning hos optiker kostar väl inte mer än några hundra iallafall? Då det kanske kan vara bra att göra, om man är osäker på synen. Den kan väl dessutom bli gratis hos vissa, om man köper glasögon. Glasögon behöver du kanske iallafall.

Synundersökningen som jag har gjort på hälsokontrollerna är det vanliga, att man ska läsa bokstäverna på en tavla, de kollade även färgseendet genom att man får se på olika bilder där man ska kunna utläsa siffror i bilder med prickar i olika färger och även pereferiseendet testades genom att de höll upp fingrar på sidan medan man tittade rakt fram och så skulle man säga hur många fingrar de höll upp.

Aldrig fel med lite cross-trainer heller, bra kämpat! :-)
Jag har krav på glasögon eller linser och behövde inte ha med recept utan man måste ha med glasögonen. Sen gör man syntestet både med och utan glasögon.
Citera
2019-06-27, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andersson5035
Jag har krav på glasögon eller linser och behövde inte ha med recept utan man måste ha med glasögonen. Sen gör man syntestet både med och utan glasögon.

Hittade min gamla kallelse till hälsokontrollen, jag måste ha kommit ihåg fel, ser inget om recept på synhjälpmedel längre, dock ska glasögon medtagas och linser ska vara urtagna för att kolla synen utan dessa, de ska också tas med så synen testas även med dessa.

Däremot recept på eventuella mediciner man står på tas med. Tänk på att det nog görs CDT-test, så ta det lugnt med festandet och alkoholen en tid före hälsokontrollen.
Naturligtvis inga droger, äter man medicin som kan ge utslag på dessa tester så berätta det innan.
Citera
2019-06-27, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andersson5035
Norvia-kliniken på Armégatan i Solna.
Såg att dom hade hälsoundersökning lagstadgad, och bara 2500?

Så antar att dom är godkända att boka hos?
Citera
2019-06-27, 10:39
Medlem
När är sista svarsdag att tacka JA?
Citera
2019-06-27, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hannaroosen
Såg att dom hade hälsoundersökning lagstadgad, och bara 2500?

Så antar att dom är godkända att boka hos?
Om jag minns rätt fick jag också pris under 3000 först, men då tänkte inte de på CDT-test utan det fick jag göra själv sen och betala extra för, det var rätt dyrt. Så totalt blev det typ 3400 eller nåt.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/jarnvag/lokforarbevis/Trafikmedicin/Giltiga-tillstand--lakare-och-psykologer/
Här söker du godkända läkare, läkaren på Norvia finns med där, godkänd till 2022.
Citera
2019-06-27, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coma80
När är sista svarsdag att tacka JA?

På fredag för oss i Hässleholm
Citera
2019-06-27, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snurrekalabaj
På fredag för oss i Hässleholm

Ok!

För er i Stockholm?
Citera
2019-06-27, 22:58
Medlem
Boiis avatar
Jag har inte fått någon info om läkarbesök av Protrain i Hässleholm, så jag tänkte avvakta med att boka till den 28:e då vår deadline är. Men man kan ju kolla runt lite i förväg. Någon som vet en billig klinik i Skåne? Ni som läst i Skåne, vart gick ni?
Citera
2019-06-28, 02:43
Medlem
bowlingjockes avatar
Vi i Dalarna har inte heller fått reda på något mer om läkartest. Minns knappt vad det stod om det.
Mottar också gärna tips på någon bra här.

Jag har också fått ett tydligt kvitto på att jag är en grubblare utan dess like. Sitter redan nu och funderar hur jag ska göra med lägenhet och grejer efter utbildningen. Ska man bo kvar? Kommer det funka?
Pendla 1 timme 15 min var väg med tåg t/r till utbildningen går ju an ändå. Låter som det är verkar vara rätt bra schema med lite självstudier osv. Det är väl LIA-perioderna då. Men tror det är rätt kört att få stationering Mora sen, då de flesta jobb verkar finnas i Borlänge/Falun. Men klart.. man kan ju fara runt och övernatta lite var stans.

Jag är samtidigt ute efter att gärna få testa så mycket som möjligt under praktiken, så det blir väl kanske att hoppa runt lite. Men boendefrågan grubblar jag mest över. Speciellt under LIA då skolan säger att boendet ska bekostas självt. Borde gå att deala med järnvägsföretagen där tänker jag. Hur har ni som haft LIA löst det?
Citera
2019-06-28, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bowlingjocke
Vi i Dalarna har inte heller fått reda på något mer om läkartest. Minns knappt vad det stod om det.
Mottar också gärna tips på någon bra här.

Jag har också fått ett tydligt kvitto på att jag är en grubblare utan dess like. Sitter redan nu och funderar hur jag ska göra med lägenhet och grejer efter utbildningen. Ska man bo kvar? Kommer det funka?
Pendla 1 timme 15 min var väg med tåg t/r till utbildningen går ju an ändå. Låter som det är verkar vara rätt bra schema med lite självstudier osv. Det är väl LIA-perioderna då. Men tror det är rätt kört att få stationering Mora sen, då de flesta jobb verkar finnas i Borlänge/Falun. Men klart.. man kan ju fara runt och övernatta lite var stans.

Jag är samtidigt ute efter att gärna få testa så mycket som möjligt under praktiken, så det blir väl kanske att hoppa runt lite. Men boendefrågan grubblar jag mest över. Speciellt under LIA då skolan säger att boendet ska bekostas självt. Borde gå att deala med järnvägsföretagen där tänker jag. Hur har ni som haft LIA löst det?

Nej, boendet får man oftast lösa själv, vandrarhem eller liknande eller om man har någon släkt och vänner man kan inkvartera sig hos. Ofta söker man praktik nära där man känner någon som man kan bo hos.
Tror inte företagen sponsrar boende eftersom de inte vet om man kommer klara utbildningen och sedan bli anställd av just de.
Alla bolag behöver inte lokförare heller för tillfället, men ställer ändå upp och tar emot elever.

Det enda dealandet jag kan tänka mig är om det går att få praktik nära där man bor eller om man kan låna något rum för tidig tjänst, som finns på en del ställen, men dessa rum är ju främst för anställd personal som behöver de.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in