2019-06-04, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snake-check
Absolut, det förstår jag. Det jag menade är att om den bedömningen ska ske AV ProTrain och inte psykologerna så tycker jag att de själva borde närvara på själva intervjun. Så de själva får en bättre syn om personen i fråga är kompetent nog eller ej.
Iallafall när jag gick så var det strikt efter poäng från testerna, de 30 med bäst poäng fick plats först. Men fick ni alltså inte veta direkt av psykologen om ni fått godkänt eller inte?
Citera
2019-06-04, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andersson5035
Iallafall när jag gick så var det strikt efter poäng från testerna, de 30 med bäst poäng fick plats först. Men fick ni alltså inte veta direkt av psykologen om ni fått godkänt eller inte?

Nej, som sagt, vi får besked via mail om 2-3 veckor ifall vi blivit godkända på intervjun. Därefter får man svar från ProTrain ifall man kommit in på utbildningen.

Men vad anser du om mitt senaste svar till dig? Håller du med mig eller har du andra tankar kring det? Intressant att veta vad du tycker med tanke på att du är utbildad lokförare.
Citera
2019-06-04, 22:29
Medlem
Citat:
Nej, som sagt, vi får besked via mail om 2-3 veckor ifall vi blivit godkända på intervjun. Därefter får man svar från ProTrain ifall man kommit in på utbildningen.

Men vad anser du om mitt senaste svar till dig? Håller du med mig eller har du andra tankar kring det? Intressant att veta vad du tycker med tanke på att du är utbildad lokförare.
Okej! Jag fick reda på direkt av henne att jag var godkänd men att Protrain skickar ut antagningsbesked senare. Jag frågade då hur hon trodde att jag låg till och då så hon att jag hade rätt högt på allt så jag "låg väldigt bra till", då kunde jag ju slappna av lite.

Vilket svar menar du? Att Protrain borde vara med? Jag tror att de litar till 100% på testerna och psykologens bedömning. Denne är ju godkänd av Transportstyrelsen för att kunna göra exakt dessa bedömningar.
Citera
2019-06-05, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andersson5035
Okej! Jag fick reda på direkt av henne att jag var godkänd men att Protrain skickar ut antagningsbesked senare. Jag frågade då hur hon trodde att jag låg till och då så hon att jag hade rätt högt på allt så jag "låg väldigt bra till", då kunde jag ju slappna av lite.

Vilket svar menar du? Att Protrain borde vara med? Jag tror att de litar till 100% på testerna och psykologens bedömning. Denne är ju godkänd av Transportstyrelsen för att kunna göra exakt dessa bedömningar.

Tycker det är skandalöst att en psykolog ska avgöra ifall jag är kompetent nog. That’s just me, though.
Citera
2019-06-05, 21:16
Medlem
Citat:
Tycker det är skandalöst att en psykolog ska avgöra ifall jag är kompetent nog. That’s just me, though.
Aha, nä jag har ingen åsikt om det. Tänker att de har haft såna här tester så otroligt länge så det är nog väl utarbetat.
Citera
2019-06-05, 21:24
Medlem
belfs avatar
Är lokförare ett framtidsyrke?
Jag tycker det borde vara lätt att göra tågen självgående, trafikverket styr ju redan signalering så varför inte tågen också? Om 10 år finns nog inte många lokförare kvar. Mycket mer avancerat att göra en självkörande bil och det finns redan.
Citera
2019-06-05, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av belf
Jag tycker det borde vara lätt att göra tågen självgående, trafikverket styr ju redan signalering så varför inte tågen också? Om 10 år finns nog inte många lokförare kvar. Mycket mer avancerat att göra en självkörande bil och det finns redan.

Det handlar om pengar, inte teknik. Det går alldeles utmärkt att bygga självgående tåg men det finns inga pengar för det i Sverige.

Du kan ju titta lite på Trafikverkets hemsida hur planerna för den svenska järnvägen ser ut, vi ligger inte direkt i framkant om vi säger så...
Citera
2019-06-06, 11:37
Medlem
CommanderShepards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belf

Jag tror inte du förstår vilka enorma summor det handlar om för att rusta upp järnvägen i Sverige för att kunna hantera självkörande tåg, just nu håller för det första ATC2 på att bytas ut till ERTMS vilket kommer att ta flera flera fleeeera år innan det är infört överallt.

Företaget jag kommer att jobba åt har precis köpt in ER1or (som inte är självkörande) för hiskliga summor, dessa ska hålla till 2040-2050.

Så självkörande tåg inom 10 år? Kanske att mina barn eller barnbarn får uppleva självkörande tåg, du eller jag kommer definitivt inte att uppleva det.

Skulle jag mot förmodan ha fel så kommer det fortfarande krävas ombordsansvariga och/eller operatörer som kan hantera fel.

Tunnelbana och spårvagnar däremot är en annan femma!
Citera
2019-06-06, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CommanderShepard
Jag tror inte du förstår vilka enorma summor det handlar om för att rusta upp järnvägen i Sverige för att kunna hantera självkörande tåg, just nu håller för det första ATC2 på att bytas ut till ERTMS vilket kommer att ta flera flera fleeeera år innan det är infört överallt.

Företaget jag kommer att jobba åt har precis köpt in ER1or (som inte är självkörande) för hiskliga summor, dessa ska hålla till 2040-2050.

Så självkörande tåg inom 10 år? Kanske att mina barn eller barnbarn får uppleva självkörande tåg, du eller jag kommer definitivt inte att uppleva det.

Skulle jag mot förmodan ha fel så kommer det fortfarande krävas ombordsansvariga och/eller operatörer som kan hantera fel.

Tunnelbana och spårvagnar däremot är en annan femma!

Varför måste man rusta upp för det? Man gasar väl bara och bromsar vid varje station? Det borde vara lätt att programmera in en dator som kan göra det.
Senast redigerad av ak47anZz 2019-06-06 kl. 18:02.
Citera
2019-06-06, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ak47anZz
Varför måste man rusta upp för det? Man gasar väl bara och bromsar vid varje station? Det borde vara lätt att programmera in en dator som kan göra det.

Ett självkörande lok klarar sig inte helt självt. Du måste ju ha en kommunikationskanal som talar om vad loket ska göra. Det finns inga signalsystem som kan kommunicera med självkörande lok i det svenska järnvägsnätet, inte i Europa heller i någon större omfattning. Det längsta man kommit idag är väl den här godstågs-sträckan på 10 mil i Australien som körs autonomt.

Bara SJ satsar ju runt 8 miljarder på upprustning av X2000 och nya höghastighetståg - det skulle de knappast göra om självkörande var runt knuten.

Vi kommer förmodligen inte se detta i större skala under vår livstid. Så jo - lokförare kommer det behövas.
Citera
2019-06-07, 12:02
Medlem
Gjorde psykologtestet idag, måste säga att det var väldigt jobbiga frågor, och han hade ett riktigt pokerface.
Hoppas hoppas.

Någon annan som sökt till MTR i höst?
Citera
2019-06-07, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hannaroosen
Gjorde psykologtestet idag, måste säga att det var väldigt jobbiga frågor, och han hade ett riktigt pokerface.
Hoppas hoppas.

Någon annan som sökt till MTR i höst?

Vad var det för typ av frågor? Har min intervju på tisdag! Söker dock till Protrain.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in