Fråga:
Citat:
Ursprungligen postat av
gzLX8Om5
Hur tänker alla dessa idioter till människor som frivilligt ger bort sitt DNA till MyHeritage, Ancestry och andra släktforskningsföretag?
Svar:
Jag funderar på att köpa DNA-analys (tex i enlighet med Karin Bojs bok ”Min europeiska familj”), och vill därför höra argument för och emot.
Jag gillar nämligen idén med att kartlägga mitt egna, och världens alla människors, genetiska arv. För att gynna vetenskap inom historia, medicin och biologi.
Att bli betraktad som idiot är tråkigt, men jag hittar inget här i tråden som KONKRET, och verklighetsförankrat, förklarar vad idiotin består i. Är det att folk blir trakasserade med direktreklam för sjukvårdsprodukter, bara för att de bär på en viss gen? Head-hunters som snokar fram ärftliga egenskaper? Visst, fast själv tror jag tex att folks internet- telefon- eller konsumtionsvanor är FAN så mycket mer träffsäkert än folks genetiska arv. (Typ om JAG var rekryterare så skulle jag hellre identifiera och sålla bort nån som köper sju liter sprit i veckan, än nån som har en alkis-gen.)
Och tyvärr; jag delar inte fantasin om att jag har en förmåga att gäcka ”totalitära regimer”; och att denna förmåga stärks pga att jag vägrar ”avslöja mitt DNA”.
Håller dock med om att priset är lite saftigt, med tanke på att det ju är kunderna själva som gör att tjänsten fungerar. Och sen kan man kritiskt fundera på vilka vetenskaper – och till vilket pris – som kommer att kunna använda det kartlagda DNA:t.