2019-06-29, 06:15
Medlem
Hur tänker alla dessa idioter till människor som frivilligt ger bort sitt DNA till MyHeritage, Ancestry och andra släktforskningsföretag? Eller rättare sagt, varför tänker de inte?

Jag har länge ansett att människor som använder produkter och tjänster av Facebook och Google är de största idioterna som någonsin vandrat på denna vår jord. Varför skulle man frivilligt ge bort privat information om sig själv till vinstdrivande företag och sedan ge sig själv så begränsade möjligheter att påverka hur den här information används?

Nu visar det sig alltså att jag hade fel, det finns en grupp människor som är ännu större idioter än den första gruppen idioter. Idioter på en helt ny nivå. De ger inte bort platsen de befinner sig på eller röstinspelningar av sig själva till vänster och höger utan de ger bort sitt eget jävla DNA. Det mest unika och speciella för varje människa som någonsin existerat. Det heligaste av allt heligt. Det som gör du till du.

Man måste ändå ge en eloge till alla dessa förtag. Vanligtvis när man tar något av någon annan så betalar man för sig. Men de här företagen har lyckats vända på steken så att det är den som blir av med något som betalar för sig. Det räcker inte för idioterna att ge bort sitt DNA helt gratis, nej de ska betala för att ge bort sin värdefullaste egendom, sitt eget DNA. Och hästjäveln går framåt när moroten dinglar framför ögonen på den.

I den här tråden ska vi diskutera eventuella konsekvenser av att ge bort sitt DNA till släktforskningsföretag ur ett övervaknings- och integritetsperspektiv. Har man som gnäggande idiot något att oroa sig över om man gett bort sitt DNA till utländska vinstdrivande företag? Vad är det värsta som kan hända?
Citera
2019-06-29, 06:47
Medlem
Det är väl bra? Polisen kan använda företagens databaser för att matcha mot DNA från brottsplatser. Är bara för polisen att söka i GEDmatch. Har gått bra hittills, så får man fast lite mördare och annat skräp.
Citera
2019-06-29, 06:50
Medlem
Några relevanta och aktuella artiklar från SVT:

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/manniskans-dna-har-blivit-underhallning

Citat:
Företag som FamilyTreeDNA, MyHeritage, 23andMe och Ancestry säljer dna-tester via postorder. I deras databaser finns genetisk information från sammanlagt mellan 25 och 30 miljoner kunder runt om i världen. Gentekniken ger släktforskare nya möjligheter att spåra sitt biologiska ursprung. Samtidigt ställer dna-testerna invecklade frågor om människors genetiska integritet.

Citat:
I Sverige har uppskattningsvis 100 000 privatpersoner köpt ett dna-test av den typ som släktforskarna använder. Hur stor andel som har spritt sina resultat på Gedmatch eller andra öppna sajter är okänt, men utvecklingen i Sverige är på väg åt samma håll som i USA. Så i framtiden kommer det att bli svårt att hålla sig gömd om någon har tillgång till ens dna.

https://www.svt.se/kultur/konst/hon-gor-portratt-av-framlingars-dna-vill-vacka-fragor-om-biologisk-overvakning

Citat:
Heather Dewey-Hagborg fick fram främlingarnas hudfärg, ögonfärg, hudkvalité, om någon har fräknar, ungefärlig ansiktsform och storlek på näsan, vilka sjukdomar personen riskerar att få. Till och med efternamn går att spåra.

– Eftersom folk så ofta har lämnat in DNA till offentliga databaser är det faktiskt numera ganska enkelt att göra ett antagande om personens efternamn utifrån DNA.
Citera
2019-06-29, 07:05
Bannlyst
Ja det här måste vara bland det dummaste man kan göra.
Men idioterna tänker ju inte.
Citera
2019-06-29, 07:05
Medlem
EghtLeggeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gzLX8Om5
Hur tänker alla dessa idioter till människor som frivilligt ger bort sitt DNA till MyHeritage, Ancestry och andra släktforskningsföretag? Eller rättare sagt, varför tänker de inte?

Jag har länge ansett att människor som använder produkter och tjänster av Facebook och Google är de största idioterna som någonsin vandrat på denna vår jord. Varför skulle man frivilligt ge bort privat information om sig själv till vinstdrivande företag och sedan ge sig själv så begränsade möjligheter att påverka hur den här information används?

Nu visar det sig alltså att jag hade fel, det finns en grupp människor som är ännu större idioter än den första gruppen idioter. Idioter på en helt ny nivå. De ger inte bort platsen de befinner sig på eller röstinspelningar av sig själva till vänster och höger utan de ger bort sitt eget jävla DNA. Det mest unika och speciella för varje människa som någonsin existerat. Det heligaste av allt heligt. Det som gör du till du.

Man måste ändå ge en eloge till alla dessa förtag. Vanligtvis när man tar något av någon annan så betalar man för sig. Men de här företagen har lyckats vända på steken så att det är den som blir av med något som betalar för sig. Det räcker inte för idioterna att ge bort sitt DNA helt gratis, nej de ska betala för att ge bort sin värdefullaste egendom, sitt eget DNA. Och hästjäveln går framåt när moroten dinglar framför ögonen på den.

I den här tråden ska vi diskutera eventuella konsekvenser av att ge bort sitt DNA till släktforskningsföretag ur ett övervaknings- och integritetsperspektiv. Har man som gnäggande idiot något att oroa sig över om man gett bort sitt DNA till utländska vinstdrivande företag? Vad är det värsta som kan hända?

Har själv funderat på att ta ett DNA-test för att se vilka ärftliga sjukdomar jag kan ha.
Risken med att ta ett sådan test är just att någon annan kommer att få reda på vem man är släkt med.
Man kanske råkar vara släkt med en tyrann eller liknande.
I ett humant samhälle så borde det kvitta vem man är släkt med.
Tyvärr är de flesta människor idioter.
Vi lever i ett samhälle där makthavare försöker bli kvitt människor som trotsar systemet. Dvs människor som inte tror på klimathysterin och tror att makthavarna försöker att lura dem.
Det kan vara så att forskare upptäckt i folks DNA olika egenskaper som makthavare inte tycker om.
Om man tar ett släktforskningstest och råkar ha en sådan gen så kanske det slutar med att man får ett skott i huvudet eller att ens mobiltelefon sänder ut farliga bluetooth-signaler och tar död på en.
Citera
2019-06-29, 07:11
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theyarekillingus
Ja det här måste vara bland det dummaste man kan göra.
Men idioterna tänker ju inte.

Fast det beror ju på när du är född.
De flesta födda på 70-talet och framåt är redan DNA-registrerade av staten så för dem spelar det ingen roll.
Citera
2019-06-29, 07:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
De flesta födda på 70-talet och framåt är redan DNA-registrerade av staten så för dem spelar det ingen roll.
Den röda terrorn har funnits länge i Sverige.
Citera
2019-06-29, 07:42
Medlem
laserhajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gzLX8Om5

Håller till stor del med, för att gå med på ett sådant test skulle en garanti krävas att jag fick enda kopian av resultatet med mig.

Det som är lite extra tråkigt är att du blir också drabbad om några släktingar ger bort sitt DNA, man har ju använt "nära träffar" för att lösa brott. Utöver det så drabbas också testtagarnas framtida avkommor då DNA:t ärvs, om man använder argumentet "jag bryr mig inte om man har koll på mig, jag är ändå inte kriminell" för att ta ett test borde man tänka på sina framtida generationer.

Med det sagt, jag misstänker att vi är körda i vilket fall som helst genom att staten kommer att indexera DNA på alla människor inom 20 år p.g.a. något säkerhetsargument. De naiva kommer väl tycka att det är skönt då "jag behöver inte ens bära med mig passet när jag ska resa till USA" eller något annat korkat.
Citera
2019-06-29, 07:43
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Theyarekillingus
Den röda terrorn har funnits länge i Sverige.
Det är ingen röd terror. Det är för att rädda mot en mycket svår sjukdom, phenylketonuri (PKU-test). Polismyndigheten har åtminstone inte hittills fått använda sig av det registret.
Citera
2019-06-29, 07:43
Medlem
laserhajens avatar
Citat:

Har du en källa på detta? Vore intressant att se.
Citera
2019-06-29, 07:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Det är ingen röd terror. Det är för att rädda mot en mycket svår sjukdom, phenylketonuri (PKU-test). Polismyndigheten har åtminstone inte hittills fått använda sig av det registret.
Haha den var bra.
Jo, tjena!
Pku tester!
Citera
2019-06-29, 07:46
Medlem
cacas avatar
PUK registret har funnits sen 1975, bara en lagändring ifrån och man kan göra om det till ett dna register.
Sen tycker jag vad fan spelar det för roll? Hittar man inte på något skit så har man inget och dölja. Tycker det vore bara bra om komplett dna register finns för befolkningen i landet. Våldtäktsmän, tjuvar å annat skit skulle åka dit snabbare, det är nog ingen mot och övriga, vad har vi frukta med ett dna register?
Tror även med framtidens utveckling så kommer man snabbt kunna spåra exempel en grupp med viss dna som riskerar nån sjukdom och sätta in insatser tidigt.

Pass och id-handlingar gissar jag på max 15 år så kommer dessa ha info om ens dna, bra då blir det extremt svårt ta någon annans identitet. Bästa vore en nationell databas med dna för alla som skaffar ett pass, körkort, id kort etc. dax för människan ta kontroll över vilka som finns på den här planeten. Skulle underlätta när id lösa ”Barn” dyker upp vid gränsen osv,

Så de som lämnar sitt dna till släktforskning och liknande, fortsätt med det, om sen farbror Gösta åker ditt för en våldtäkt, vem bryr sig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in