2019-06-30, 14:23
Medlem
Sven2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Du kan skriva till dem och begära att ditt prov förstörs. De lyder.
källa?
Citera
2019-06-30, 14:25
Medlem
De värsta som kan hända är väl att du blir klonad och producerad i hundra ex antal kopior som blir bosatta i ditt område, som alltid står och vinkar när du kommer hem.
Citera
2019-06-30, 14:40
Medlem
FarbrorBerits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Fast det beror ju på när du är född. De flesta födda på 70-talet och framåt är redan DNA-registrerade av staten så för dem spelar det ingen roll.

OT: Nja, om du avser "PKU-registret" så finns vävnadsprov (läs: blod) men inte ett DNA-register.

OnT: Det jag är mest orolig för är att DNA kommer att användas slapphänt av myndigheter vid t.ex. polisutredningar. D.v.s. istället för att bedriva riktigt polisarbete så trålas DNA brett.

Vi lämnar spår överallt och jag har ingen större lust att bli misstänkt för något enbart för att jag har langat ut en snus i en rabatt.
Citera
2019-06-30, 16:00
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven2
källa?

https://www.svd.se/hundratals-begar-uttrade-ur-register
Citera
2019-06-30, 16:31
Medlem
Sven2s avatar
Citat:
https://www.svd.se/hundratals-begar-uttrade-ur-register
Ok, men man kan inte kolla upp själv att kontrollera om de tagit bort allt.
Citera
2019-06-30, 16:43
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven2
Ok, men man kan inte kolla upp själv att kontrollera om de tagit bort allt.

På samma sätt som att du inte kan begära att staten gräver upp folks gravar för att du skall kunna se att den avlidne verkligen ligger där.

Sorry dude, men foliestinn paranoia är inte ett giltigt skäl för att misstro att det faktiskt tas bort när du begär det.
Citera
2019-06-30, 16:51
Medlem
ms18s avatar
Är väl kul och släktforska.

Att man är en paranoid mes bör man i stället försöka fixa i ordning.

Eller tror ni på riktigt att staten och storebror kommer veta exakt vart ni befinner er och vad ni sysslar med? 😅
Citera
2019-06-30, 18:20
Moderator
Ruskigbusss avatar
De som nu vill mäta kuk på ett anonymt nätforum ombeds vänligen göra det per PM.
OT raderat.
/Mod
Citera
2019-07-01, 13:30
Medlem
Merwinnas avatar
Jag förstår ju varför de gör det, för visst skulle det vara himla kul att hitta en okänd släkting - kanske ett halvsyskon - eller att få veta sanningen om någon gåta i familjen, där man har misstänkt otrohet, (hemlig) adoption eller bortbytingar. Men... samtidigt vet man inte vilka konsekvenser det kan få, för en själv eller ens barn eller andra närstående.

Citat:
Ursprungligen postat av Cornelia92
Det är väl bra? Polisen kan använda företagens databaser för att matcha mot DNA från brottsplatser. Är bara för polisen att söka i GEDmatch. Har gått bra hittills, så får man fast lite mördare och annat skräp.

Ja, men det är just det som är problemet. Om din son skulle begå ett brott, så skulle polisen kunna hitta honom för att du har varit dum nog att lämna ut ditt DNA i ett register där de kan söka. Och det vill du väl inte? Av samma anledning har jag låtit förstöra mina ungars PKU-prov.
Citera
2019-07-01, 13:41
Medlem
jay.simpsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ollebolle1g
De värsta som kan hända är väl att du blir klonad och producerad i hundra ex antal kopior som blir bosatta i ditt område, som alltid står och vinkar när du kommer hem.

Vad händer om du råkar falla för din klon och inleda ett förhållande med Ollebollexs. Tänk vilka perfekta framtida barn

Ett steg till i total övervakning. Se nsa och nu senast Amazon alexa som använts för att avlyssna användare.

https://www.cbsnews.com/news/amazon-workers-are-listening-to-what-you-tell-alexa/
Citera
2019-07-01, 16:57
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jay.simpson
Ett steg till i total övervakning. Se nsa och nu senast Amazon alexa som använts för att avlyssna användare.

https://www.cbsnews.com/news/amazon-workers-are-listening-to-what-you-tell-alexa/

Allvarligt?

Man köper en röststyrd Helper och sedan blir man arg för att den lyssnar på en?
Citera
2019-07-01, 17:02
Medlem
Citat:
Allvarligt?

Man köper en röststyrd Helper och sedan blir man arg för att den lyssnar på en?
Haha exakt men i praktiken vänjer vi oss med alla moderniteter och alla är inte cyniska, en del är till och med naiva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in