2019-06-29, 18:25
Medlem
Normalsaltatsockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillapaddington
Ingen trodde på att USA övervakade oskylda medborgare heller, det var ”science fiktion”.

Varför tror du att inga amerikanska myndigheter uttalar sig om denna scam? Jo, för att de står bakom denna genialiska scam. I vanliga fall hade dessa test stoppats, då det är ett bedrägeri.

På vilket sätt är det bedrägeri?
Citera
2019-06-29, 18:25
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gzLX8Om5
De ger inte bort platsen de befinner sig på eller röstinspelningar av sig själva till vänster och höger utan de ger bort sitt eget jävla DNA. Det mest unika och speciella för varje människa som någonsin existerat. Det heligaste av allt heligt. Det som gör du till du.

Yep, och varenda gång du är hos frisören, läkaren, tandläkaren eller går på toaletten så delar du bokstavligt talat ut säckvis med ditt eget DNA årligen och till personer som du inte ens känner.

Så... Vad är du rädd för gällande släktforskningsDNAföretag och där rädslan samtidigt inte innefattar alla de som inte ens skrivit avtal med dig om vad de skall göra med det rest-DNA från dig som blotta användandet av deras tjänster ger dem hinkvis med Dina bio"produkter"?
Citera
2019-06-29, 18:31
Medlem
lillapaddingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Normalsaltatsocker
På vilket sätt är det bedrägeri?
Läs länken. Ditt ursprungsresultat baseras på databasen man använder för att jämföra. En annan databas skulle ge ett annat resultat.
Citera
2019-06-29, 18:34
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shackblaf
Du utgår ifrån att DNA:t alltid kommer finnas i handen på goda krafter. Men gränserna för vad som är ett gott syfte kan växla och vem vet hur det ser ut i framtiden? Det kanske blir omöjligt för dina barn att få jobb i framtiden om de har risk att utveckla vissa sjukdomar, som ett exempel. Du kanske inte får försäkra dig om du är genetiskt predisponerad att utveckla det ena och andra tillståndet.

Tänk dig DNA-registret i händerna på Hitler så förstår du det orimliga i ditt resonemang.

Du har aldrig lämnat blodprov på närmaste läkarmottagning, eller?

Din konspirationsteori landar ju där.
Citera
2019-06-29, 18:46
Avslutad
Citat:
Ingen trodde på att USA övervakade oskylda medborgare heller, det var ”science fiktion”.

Varför tror du att inga amerikanska myndigheter uttalar sig om denna scam? Jo, för att de står bakom denna genialiska scam. I vanliga fall hade dessa test stoppats, då det är ett bedrägeri.

Tack! Intressant länk!

Klistrar in en beskrivning så det syns vad den handlar om:
Citat:
Experter kritiserar DNA-testernas etnicitetskartor
Publicerad 4 januari 2019

Alltfler svenskar låter DNA-testa sig för att undersöka sin släkts bakgrund och sin etniska härkomst. Resultatet är bland annat en karta som påstås visa personens etnicitet. Men kritikerna menar att DNA-kartorna ger en felaktig bild.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/experter-kritiserar-dna-testernas-etnicitetskartor
Citera
2019-06-29, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salvelinus
Vi sprider väl dagligen vår DNA kors och tvärs vare sig vi vill eller inte?
Tappar hår, svettas, spottar, blöder mm
Precis, polisen har ju löst en massa mord genom att följa efter den misstänktaför att sedan samla upp deras kastade kaffemuggar, cigarettfimpar, snus och servetter och på det sättet lösa mord.
Citera
2019-06-29, 23:18
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Hur vet de vems DNA som skickas in? Vore enkelt att finta det hela genom att skicka någon annans DNA och säga att det är sitt eget.
Går du omkring med de olika företagens testningskit på dig och ber folk ställa upp på en topsning? Och om den vars dna-prov du skickar in i ditt namn senare själv skulle välja att skicka in ett prov för egen räkning till samma företag, vad händer då?
Citat:
Läs länken. Ditt ursprungsresultat baseras på databasen man använder för att jämföra. En annan databas skulle ge ett annat resultat.
Du har möjligen missförstått det hela lite tror jag. Det är det autosomala dna:t som de flesta testar för, för att det är billigast och många tycker att det räcker med det. De olika företagen har referensgrupper som de baserar en rätt grov härkomst ifrån. Därför skiljer sig just de svaren åt till en del för de olika företagen. Men det är inte det enda svaren som kunden får utan en hel del mer.

Hoppas att jag förstod dig rätt, annars ber jag om ursäkt för utläggningen.

Tycker dock att det är bra att dna-testning i allmänhet samt den big business släktforsknings-dna har blivit, diskuteras. Finns mycket att säga om det här.
Citera
2019-06-29, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salvelinus
Vi sprider väl dagligen vår DNA kors och tvärs vare sig vi vill eller inte?
Tappar hår, svettas, spottar, blöder mm

Ja, men det sammanställs inte i sökbara register. Dels för att det skulle vara kopiöst dyrt, oetiskt och skulle märkas snabbt.

Problemet är att det finns en passiv effekt som är problematisk, ungefär som rökning. De mördare man har hittat har givetvis inte varit så korkade att de anmält sig själva till registret som nyfikna släktforskare utan man har triangulerat dem utifrån avlägsna släktingar. Så man kan i praktiken registerföra personer eller grupper av personer som inte själva vill delta.

Börjar man använda detta för tveksamma saker så kan det mycket väl drabba många personer som inte samtyckt eller skickat in några uppgifter.
Citera
2019-06-29, 23:22
Medlem
Någon som har koll på hur "sårbar" en själv är om nära släktingar delat sitt DNA på publika databaser?
Citera
2019-06-29, 23:30
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Polisen har berett sig tillgång till detta register två gånger om jag inte minns fel. Fast det bara ska vara avsett för forskning.
Dessutom så har personer förvägrats medicinsk hjälp för just PKU med motiveringen att det var för dyrt.
Det första har jag redan blivit påmind om av en annan användare och svarat på tidigare i tråden.

Det andra, att människor förvägrats hjälp har jag inte hört tidigare. Låter väldigt konstigt, men konstiga saker händer hela tiden så det kanske är sant. Var har du hört det, länka gärna något som bekräftar detta. För många räcker det med att undvika viss föda (besvärligt) plus särskilt anpassat proteintillskott.
Citera
2019-06-30, 00:34
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crackmove
Någon som har koll på hur "sårbar" en själv är om nära släktingar delat sitt DNA på publika databaser?

Om Polisen kommer över just den databasen, och du har lämnat DNA på en brottsplats inom en 20-årsperiod, så åker du fast om brottet inte är preskriberat.
Citera
2019-06-30, 09:39
Medlem
Skallmeja-Zorros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shackblaf
Du utgår ifrån att DNA:t alltid kommer finnas i handen på goda krafter. Men gränserna för vad som är ett gott syfte kan växla och vem vet hur det ser ut i framtiden? Det kanske blir omöjligt för dina barn att få jobb i framtiden om de har risk att utveckla vissa sjukdomar, som ett exempel. Du kanske inte får försäkra dig om du är genetiskt predisponerad att utveckla det ena och andra tillståndet.

Tänk dig DNA-registret i händerna på Hitler så förstår du det orimliga i ditt resonemang.

Hade Hitler, haft/fått makten i dagens moderna samhälle hade vi haft helt andra och mycket större problem än huruvida han hade tillgång till ett DNA register eller ej. Dessutom lyckades han ganska väl, med sina sjuka avsikter med de primitiva verktyg han hade tillhands. Om han haft tillgång till DNA hade troligen inte gjort så stor skillnad. Avslutningsvis, om jag tar på mig din foliehatt, så tänker jag mig också att ett DNA register faktiskt skulle vara en garant för att personer som Hitler inte skulle komma till makten överhuvudtaget. Även om jag aldrig tror att vi hamnar där, dvs att vi DNA testar framtida ledare.

Gällande mina barn, skulle ingen vara lyckligare än jag om min son fastnade med hjälp av ett DNA-register och han visade sig vara samma svin som Hagamannen, Anders Eklund eller Billdalsmannen där den senare faktiskt kunde åka fast pga DNA-registrering. Åkte han fast fanns en chans att han skulle få hjälp. Åker han inte fast finns ju en chans att han fortsätter med sina avskyvärda brott. Vilket alla är förlorare på, även han.
Senast redigerad av Skallmeja-Zorro 2019-06-30 kl. 10:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in