2019-06-30, 10:04
Medlem
Sven2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caca
PUK registret har funnits sen 1975, bara en lagändring ifrån och man kan göra om det till ett dna register.

Får man vägra att ta PKU prov?
Citera
2019-06-30, 10:08
Medlem
Skallmeja-Zorros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillapaddington
Ingen trodde på att USA övervakade oskylda medborgare heller, det var ”science fiktion”.

Varför tror du att inga amerikanska myndigheter uttalar sig om denna scam? Jo, för att de står bakom denna genialiska scam. I vanliga fall hade dessa test stoppats, då det är ett bedrägeri.

Sedan hände visst något, ett antal jihadistiska terrorister ledda av en miljardärsson, Usama bin Ladin, beslutade sig för att ta terrorismen till det amerikanska fastlandet och rikta detta mot s.k. mjuka mål, dvs allmänheten.
Citera
2019-06-30, 10:14
Medlem
JanTalibans avatar
Fråga:
Citat:
Ursprungligen postat av gzLX8Om5
Hur tänker alla dessa idioter till människor som frivilligt ger bort sitt DNA till MyHeritage, Ancestry och andra släktforskningsföretag?
Svar:
Jag funderar på att köpa DNA-analys (tex i enlighet med Karin Bojs bok ”Min europeiska familj”), och vill därför höra argument för och emot.

Jag gillar nämligen idén med att kartlägga mitt egna, och världens alla människors, genetiska arv. För att gynna vetenskap inom historia, medicin och biologi.

Att bli betraktad som idiot är tråkigt, men jag hittar inget här i tråden som KONKRET, och verklighetsförankrat, förklarar vad idiotin består i. Är det att folk blir trakasserade med direktreklam för sjukvårdsprodukter, bara för att de bär på en viss gen? Head-hunters som snokar fram ärftliga egenskaper? Visst, fast själv tror jag tex att folks internet- telefon- eller konsumtionsvanor är FAN så mycket mer träffsäkert än folks genetiska arv. (Typ om JAG var rekryterare så skulle jag hellre identifiera och sålla bort nån som köper sju liter sprit i veckan, än nån som har en alkis-gen.)

Och tyvärr; jag delar inte fantasin om att jag har en förmåga att gäcka ”totalitära regimer”; och att denna förmåga stärks pga att jag vägrar ”avslöja mitt DNA”.

Håller dock med om att priset är lite saftigt, med tanke på att det ju är kunderna själva som gör att tjänsten fungerar. Och sen kan man kritiskt fundera på vilka vetenskaper – och till vilket pris – som kommer att kunna använda det kartlagda DNA:t.
Citera
2019-06-30, 10:29
Medlem
Skallmeja-Zorros avatar
Citat:
Läs länken. Ditt ursprungsresultat baseras på databasen man använder för att jämföra. En annan databas skulle ge ett annat resultat.

Citat:
Ursprungligen postat av EffinEjit
Tack! Intressant länk!

Klistrar in en beskrivning så det syns vad den handlar om:

Spännande, kritiken som du tar på så stort allvar riktas huvudsakligen mot metoden av en av de personer som förlorar pengar på att testerna har tillkommit och Kommersialiserats, dvs Peter Sjölund som enligt SVT artikeln "skrivit flera böcker om DNA-släktforskning". Vem ifrågasätter hans s.k. kunskap som hobbygenetiker (genealogiker/släktforskare) och vem ifrågasätter varför han kristiserar den metod som gör att människor i stället för att köpa hans böcker beställer DNA-tester på nätet?

Dessutom framgår det ju tydligt hur metoden att ta fram etniciteten går till (bl.a. på MyHeritage hemsida) dvs att man jämför DNA mot s.k. "Etnicitetskartorna". Man får med andra ord precis det man betalar för. Dessutom ju fler som testar sig dessto större blir jämförelsebasen.
Senast redigerad av Skallmeja-Zorro 2019-06-30 kl. 10:54.
Citera
2019-06-30, 11:01
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven2
Man är för liten för att kunna vägra själv, men föräldrarna måste godkänna det (jag är osäker på exakt formulering).
Citera
2019-06-30, 11:47
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven2

Du kan skriva till dem och begära att ditt prov förstörs. De lyder.
Citera
2019-06-30, 12:02
Medlem
Antimentals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GillJung
Du måste vara den absolut mest korkade person jag någonsin sett på flashback...

Blev du så arg att du bara behövde ventilera utan att elaborera? Titta vem som pratar om korkade människor...
Citera
2019-06-30, 12:03
Medlem
Antimentals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
"One man's freedom figher, another man's terrorist"

Visst är det perspektiv. IS ser ju sig som frihetskämpar för Allah. Sedan ser vi resten dem som mördare. Vem anser du är frihetskämpe eller terrorist idag?
Citera
2019-06-30, 12:26
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antimental
Visst är det perspektiv. IS ser ju sig som frihetskämpar för Allah. Sedan ser vi resten dem som mördare. Vem anser du är frihetskämpe eller terrorist idag?

IS är terrorister, men det här kommer användas på dom som är emot islamism sen när kalifatet är på plats.
Citera
2019-06-30, 13:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Skallmeja-Zorro
Spännande, kritiken som du tar på så stort allvar riktas huvudsakligen mot metoden av en av de personer som förlorar pengar på att testerna har tillkommit och Kommersialiserats, dvs Peter Sjölund som enligt SVT artikeln "skrivit flera böcker om DNA-släktforskning". Vem ifrågasätter hans s.k. kunskap som hobbygenetiker (genealogiker/släktforskare) och vem ifrågasätter varför han kristiserar den metod som gör att människor i stället för att köpa hans böcker beställer DNA-tester på nätet?

Dessutom framgår det ju tydligt hur metoden att ta fram etniciteten går till (bl.a. på MyHeritage hemsida) dvs att man jämför DNA mot s.k. "Etnicitetskartorna". Man får med andra ord precis det man betalar för. Dessutom ju fler som testar sig dessto större blir jämförelsebasen.
Mina icke-vetenskapliga observationer på Youtube har övertygat mig om att metoden än så länge är helt värdelös. Negrer som sitter och gnider det magiska kuvertet och fantiserar om sitt exotiska ursprung, ”kan det vara Ghana, vad spännande...” och så blir resultatet VIT härkomst. Europa, kanske Finland...
Citera
2019-06-30, 13:47
Medlem
Normalsaltatsockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Du har aldrig lämnat blodprov på närmaste läkarmottagning, eller?

Din konspirationsteori landar ju där.

Citat:
Läs länken. Ditt ursprungsresultat baseras på databasen man använder för att jämföra. En annan databas skulle ge ett annat resultat.
Det är väl knappast bedrägeri. Du lär få din profil, men sen bygger ju allt på vilka profiler som härstammar från vilka specifika områden. Ju fler som testar sig ju mer statistik finns det att tillgå.
Citera
2019-06-30, 13:58
Medlem
Normalsaltatsockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EffinEjit
Mina icke-vetenskapliga observationer på Youtube har övertygat mig om att metoden än så länge är helt värdelös. Negrer som sitter och gnider det magiska kuvertet och fantiserar om sitt exotiska ursprung, ”kan det vara Ghana, vad spännande...” och så blir resultatet VIT härkomst. Europa, kanske Finland...

Som bruden som bröt ihop när hon fick veta att hon inte var en afrikansk prinsessa utan var till hälften Europé.. Men va fan trodde hon, när hon inte ens var kolsvart utan ljusbrun.

Däremot kommer de med nån okänd förälder men bara misstankar om vem det kan vara, eller kunna få info var i källorna de ska söka vidare i sin pappers släktforskning efter ett dna test.

Etnicitetskartor är mer som kul kuriosa men inte att fästa sig vid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in