2019-06-22, 04:20
Medlem
[quote=Etizopapaya|67911974][quote=MOR1.GABAa.D2.|67903976]
Citat:
Ursprungligen postat av Etizopapaya
Som jag skrev är det flera faktorer som gör att just buprenorfin inte fungerar....
Läs vad jag skriver istället för att ifrågasätta mig. Vad vinner jag på att inte tala sanning?
Klart jag håller mig frisk på sånt sätt att jag inte får en akut abstinens av exempelvis heroin. Även om den oavsett dos inte tar bort 100%
Metadon är helt klart bättre då det täcker 100%, det är en full agonist precis som morfin och heroin.
Buprenorfin täcker ca 80% av opioid-receptorerna i hjärnan om jag minns min fass korrekt.
Tramadol har en svag agnostisk-effekt till my-receptorn framförallt om jag kommer ihåg.
Det är möjligt att det gapet på ca 20% kompletteras av tramadolen.
Det är bara att läsa på, väldigt väldigt vanligt att kombinera tramadol och bupre. Vilket du ser här på flashback i var och varannan sida i tramadoltråden.
Tack, precis ett sånt svar med hjälp jag hoppades på
Övergången morfin/heroin till metadon gick helt smärtfritt och känner noll cravings eller så.
Äf frisk och välmående, läst på mer om ämnet och det ackumuleras ju upp mot fem dygn. Så varje dos en tar dagligen kan bli en överdos, enligt det jag läst på fass samt ett gäng studier.
Vid underhållsbehandling ger initialt en dos på 10-40mg en gång dag beroende på hur kraftig abstinens du har. Sen titrerar man upp dosen långsamt under tre veckor till önskad måldos som verkar ligga runt 60-120mg/dygn g generellt. Kändes sådär att läsa att " vecka fyra vid upptrappning kan andningsdepression framträda från stegring av sista ökningen vecka tre. Det kan alltså framträda en vecka efter en höjd dos vid stegring.
Jag blir inte berusad / mios eller andra subjektiva eller objektiva tecken på att jag skulle vara påverkad, pigg och alert av den relativt höga dosen jag landade på första veckan.
Hade mios ett par timmar vid ett tillfälle och lite trög mage en dag. Men en rusdos tramadol gav mer på den tiden.
jämfört med H så är det här en helt annan sak...
Jag minskar inte dosen i den den takt du föreslår och som var ungefär vad jag planerade själv. Så lite fail där.
Är ej en person som har eller drar på mig beroenden i någon större utsträckning(krävdes år av löpande recept på narkotiska mediciner innan jag blev läkemedelsberoende på riktigt) men jag vill verkligen inte bli hooked på metadon. För journal och har trots allt sänkt dosen från min startdos, noll intag på impuls eller försök till attf örsöka få något rus.Eller det kanske mest avgörande, känner inget behov av det. Vilket även det känns bra. På andra opi kunde man gå och se fram mot nästa tillfälle, ta tills man var hyfsat hög även om jag aldrig gillat att bli sänkt. Så är det inte med metadon för mig, tar enligt schema och ser ej fram mot nästa dos,j känner ej av en dos. Men alla cravings och massa andra saker har styrt upp sig, så är väl ett praktexempel på hur medicinen ska fungera när den fungerar som bäst.
Tack för att du gav råd och färskade upp minnet. Nu ska jag modifiera om i schemat lite men snabba på nedtrappningen. Kommer köra grundregeln att aldrig höja. Blir det för jobbigt pausar jag på den dosen. Gör en lite snabbare sänkning nu omgående. Sen ligger jag på den dosen en stund, för att sedan fasa ut högre andel igen, sen ligga där ett tag. Sänka 5-10mg/dag som var planen först verkar vara en mindre bra ide efter all efterforskning jag gjort. Ska alltså ske Stötvis och sista 15mg långsamt verkar vara absolut bästa metoden. Även efter bara några veckors medicinering.

Detta med överdoser vid upptrappning - kan du länka studierna? Fass är ärligt talat mest en massa blaha-blaha. Wikipedia (engelska) är bättre, då de hämtar informationen från seriösa källor. Att det tar fem dagar att nå så-gott-som (åtminstone) steady-state nivåer vet jag (och vid svåra smärtor så tar det också 5 dagar innan maximal effekt), men att man skulle överdosera av att lägga till 10 mg ... av enbart intresse: källa

Kommer du klara dig helt utan opiater då? Ärligt talat nu. Statistiken talar inte för dig, och det säger jag inte för att dryga mig, utan för att du inte ska hamna i en situation där du mår uselt och tar ständiga återfall på H som slutar med att du somnar in för gott en ovacker dag.

Jag håller med dig om metadon och att inte känna något. På H eller Oxycontin eller Morfin eller vad-som-helst, så känner man ju ett rus varje dos, även om man tarsamma mängd varje dag. Det är bara att gå förbi centralen och så ser man samma horsare stå och nodda vareviga dag.

Min någorlunda kvalificerade gissning är att nivåerna av t ex morfin i blodet går ner väldigt långt och sedan brant upp, och ned igen, medans man vid metadon, p g a halveringstiden, aldrig får de där riktigt långa, branta backarna uppåt (i blodet). Å andra sidan kan jag hoppa över ett dygn och ändå inte få något vidare rus.

Men har du umgåtts med mycket metadonfolk? Jag har sett folk som sitter och noddar i sex månader i sträck på institutioner. Nästan bokstavligt talat: vakna, hets-springa till medicinrummet, dricka sin hallonsaft, sätta sig vid TV:n, nodda tills det är sovdags - upprepa. Och inte bara en...

Kanske tillhör vi båda gruppen som har "fel" gener för P-450-familjen av enzymer (som ansvarar för nedbrytningen av massvis med substanser, inklusive metadon).

Ursäkta mitt babbel: du verkar ha en bra plan. Förutom, skulle jag säga ... ekonomiskt, haha . Metadon är satans dyrt. (Vågar jag gissa priser på flaskor utan att bli bannad?).

Om du har råd så kör på, och lycka till! Jag är personligen skeptisk till att man någonsin kan bli fri opiater om man varit torsk på det, och det skriver jag för att ... det inte är plågsamt att dricka metadon varje dag, men det kan länge vara plågsat att vara ute opiater, och vid återfall så är risken för dödsfall många gånger högre utan metadon. Och dina bieffekter verkar ju ... överkomliga.

Men du har inte ens små pupiller? Det brukar nästan alla ha, oavsett hur länge man gått på det. Inte framåt natten/morgonen därpå såklart, men efter intaget.

Metadon är en intressant medicin. Utöver opioidagonist så är den svag NMDA-antagonist (som Ketamin och andra dissociativa) samt hämtar återupptaget av serotonin och noradrenalin. Sedan har den affinitet för någon nikotinreceptor också, men minns inte på vilket sätt.
Citera
2019-06-22, 09:11
Medlem
svampen211s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HornyDub
Jag går på Metadon (program) jag har 120 mg nu vilket är lagom för mig.

Jag har iof en vördigt hög tolerans nivå och jag har tagit dem flesta vanliga riktiga droger , som andra opiater som är helt meningslös om du har för 100 och tar varje dag.

Centralstimulerande droger som Kokain och Amfetamin funkar som vanligt.

Gaba droger , som Benzo , Alkohol Lyrica och Barbiturater funkar också men då ska du tolerans
emot både dessa och Metadon

LSD funkar som vanligt

MDMA MDA med fler också

Jag skulle säga att 30 mg är en utmärkt stark dos , jag kände inte mycket på 20 när ja va yngre men 30 då började d klia och den härliga opiat värmen.

Men man ska ha stor respekt för alla droger , har men det så dör man inte.

Har du aldrig tagit metadon ska du inte fylla på för mycket då den peekar efter 3 h .
Den långa halverings tiden gör att man ska vara försiktig om man ska det nästa dag för ex.

Då sitter det fortfarande en hög halt av metadon i kroppen så lös på och så , så är det inte farligt

Men att blanda är ju kanske inget man gör om man inte tagit mycket droger tidigare och har toleras emot opioider , benzo och alkohol .

TREVLIG MIDSOMMAR FLASH

Haha många år sen det där inlägget gjordes, går också på metadon nu på LARO, 110mg. Käkat benzo i hästmängder och måste läggas in på nedtrappning, eller det var deras ide, men börjar ångra mig nu. Jag gör det bara för att jag ska få testo behandling så fort jag blir ren från benzon.
Citera
2019-06-22, 12:24
Medlem
Jaggermeisters avatar
Fick min sista dos Bup nu idag, 2mg. Imorgon kommer jag vara utan, o på måndag så kommer jag påbörja metadon upptrappning, startdos 20mg. Har kämpat med o få byta från bup t metadon skitlänge nu! Äntligen
Citera
2019-06-23, 13:43
Awaiting Email Confirmation
Etizopapayas avatar
[quote=Beulenpest|67912125][quote=Etizopapaya|67911974]
Citat:
Ursprungligen postat av MOR1.GABAa.D2.

Detta med överdoser vid upptrappning - kan du länka studierna? Fass är ärligt talat mest en massa blaha-blaha. Wikipedia (engelska) är bättre, då de hämtar informationen från seriösa källor. Att det tar fem dagar att nå så-gott-som (åtminstone) steady-state nivåer vet jag (och vid svåra smärtor så tar det också 5 dagar innan maximal effekt), men att man skulle överdosera av att lägga till 10 mg ... av enbart intresse: källa

Kommer du klara dig helt utan opiater då? Ärligt talat nu. Statistiken talar inte för dig, och det säger jag inte för att dryga mig, utan för att du inte ska hamna i en situation där du mår uselt och tar ständiga återfall på H som slutar med att du somnar in för gott en ovacker dag.

Jag håller med dig om metadon och att inte känna något. På H eller Oxycontin eller Morfin eller vad-som-helst, så känner man ju ett rus varje dos, även om man tarsamma mängd varje dag. Det är bara att gå förbi centralen och så ser man samma horsare stå och nodda vareviga dag.

Min någorlunda kvalificerade gissning är att nivåerna av t ex morfin i blodet går ner väldigt långt och sedan brant upp, och ned igen, medans man vid metadon, p g a halveringstiden, aldrig får de där riktigt långa, branta backarna uppåt (i blodet). Å andra sidan kan jag hoppa över ett dygn och ändå inte få något vidare rus.

Men har du umgåtts med mycket metadonfolk? Jag har sett folk som sitter och noddar i sex månader i sträck på institutioner. Nästan bokstavligt talat: vakna, hets-springa till medicinrummet, dricka sin hallonsaft, sätta sig vid TV:n, nodda tills det är sovdags - upprepa. Och inte bara en...

Kanske tillhör vi båda gruppen som har "fel" gener för P-450-familjen av enzymer (som ansvarar för nedbrytningen av massvis med substanser, inklusive metadon).

Ursäkta mitt babbel: du verkar ha en bra plan. Förutom, skulle jag säga ... ekonomiskt, haha . Metadon är satans dyrt. (Vågar jag gissa priser på flaskor utan att bli bannad?).

Om du har råd så kör på, och lycka till! Jag är personligen skeptisk till att man någonsin kan bli fri opiater om man varit torsk på det, och det skriver jag för att ... det inte är plågsamt att dricka metadon varje dag, men det kan länge vara plågsat att vara ute opiater, och vid återfall så är risken för dödsfall många gånger högre utan metadon. Och dina bieffekter verkar ju ... överkomliga.

Men du har inte ens små pupiller? Det brukar nästan alla ha, oavsett hur länge man gått på det. Inte framåt natten/morgonen därpå såklart, men efter intaget.

Metadon är en intressant medicin. Utöver opioidagonist så är den svag NMDA-antagonist (som Ketamin och andra dissociativa) samt hämtar återupptaget av serotonin och noradrenalin. Sedan har den affinitet för någon nikotinreceptor också, men minns inte på vilket sätt.
Stod på fass för vårdpersonal att överdoser kunde uppträda så sent som en vecka efter en doshöjning.
Orkar ej leta i texten
Inte första gången. Varit beroende av opioider förrut, blir mest en ovana, lite som att snusa. Aldrig uppfyllt något kriterie för missbruk, slutat efter planerat schema utan större svårigheter. Det är fjärde gången på ca 12 år. Varit helt ren i år mellan varven. Naivitet & nyfikenhet som gör att jag faller tillbaka. har man ångest och eller vill fly måste det vara ett rent helvete och går nog inte att jämföra med mitt utgångsläge.
Nej, ingen i min umgängeskrets brukar någon drog. Möjligen någon som drar koks eller likande på fyllan ibland. Annars är det så Svensson som det kan bli, någon kk som gillat gräs. Har inte känt sug eller tagit något opi sen jag tog första tabletten metadon. Har "endast" kört heroin intranasalt i några veckor innan annars ovan på starkare opi annat än låga doser sub.
Aldrig fått ens full mios eller noddat av varken H eller Metadon, så alltid fegat med doserna. Jobbar och levt som vanligt så inte vågat ta någon rusdos helt enkelt,vet hur det kan gå så varit försiktig.

Räcker med den lilla buzz jag får. Har väldigt sällan mios, är väldigt sällan berusad av opiater, eller alkohol ens. Ogiillar att vara berusad i största allmänhet och oavsett substans så inträffar det några gånger per år. På tramadol för 15 år sedan hade jag mios första gångerna. På oxy hade jag mindre pupiller än normalt någon timme. På metadon eller H har jag varken noddat eller andra klassiska biverkningar, lite klåda och lite trög mage men det kommer man nog inte ifrån. Direkt timmarna vid intag kan pupillerna minska lite i storlek, men inte i närheten av en fullständig mios, som jag vet exakt hur det ser ut.
En liten "buzz" är vad jag eftersökt. Likt som med benso ser jag noll poäng i att ligga utslagen och nodda och vara oproduktiv. Jag blir produktiv på ej rusgivande doser opioider. Har obegränsat med resurser mer eller mindre så pengar är och har aldrig varit ett problem, det + fallenhet för opioider över tio år går sällan väl. Enligt statistiken skulle jag dött för länge sedan, men jag tror inte jag kvalar in då jag ej missbrukar.
Aldrig sökt eller behövt hjälp av någon myndighet som hjälper till med avgiftningar och nedtrappningar. Det har aldrig eskalerat och jag har alltid följt den plan jag har.
Aldrig någon i omgivningen som vad jag vet märkt något. Skött det snyggt.
Ostraffad med.

Jag ville prova H och jag ville prova att bli beroende av det då det faschinerar mig, hur dumt det än kan låta. Sen jag bestämde mig för att sluta så har jag inte varit nära att avvika från plan, känner inget behov alls av vare sig oxy lr H som annars är nr ett.
Så har inte tagit något opi eller haft tanken sen jag börja med meta. Kommer ta Metadon i lågdos en kort period så jag är helt säker.
Sist rörde jag inte en opioid på 16 månader. innan dess hade jag några månader på en lika hög dos morfin varje dag under ett par månader. Slutade med hjälp av bupre på två veckor utan problem. Då hade jag Heroin kvar att prova så visste det skulle bli en "vända" till. Nu är allt provat och jag har stillat min nyfikenhet. Fråga mig om fem eller tio år. Bortsett från ekonomiska förlusterna och stundtals nedsatt libido har jag aldrig upplevt något negativt.

Flyr man eller mår dåligt så är inte opiater att rekommendera. Har man ett normalt socialt liv med jobb, trygg och stabil uppväxt där varken droger eller alkohol förekommer och ej rör sig i miljöer där missbruk och misär förekommer och man är utan tendenser till missbruk eller psykisk problematik samt är påläst och aldrig avvikit från sin planering så är man fine, 15 års erfarenhet och stora kunskaper inom farmakologi pga mitt jobb är knappast till nackdel heller.
Kan verkligen förstå att det kan gå illa om man känner för att fly och lider av ångest och liknande.
Blev långt det här med. Men nu har du hela bakgrunden. För att svara på din fråga. Ja jag kommer klara mig utan, men som sagt, kolla igen om fem år
Senast redigerad av Etizopapaya 2019-06-23 kl. 13:53.
Citera
2019-06-25, 22:06
Medlem
Ska tända av från heroin, slutade med det för nån månad sen men fått ett återfall och rökt ca 0.5g heroin om dagen i tre veckors tid.
Ska nu sluta och har 4st 20mg metadon tabletter.
Hur använder jag dem på bäst sätt, ta en om dagen eller är det för lite?
Tacksam för svar

Mvh
Citera
2019-06-26, 00:31
Medlem
sweetlovelydeaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MsMelankoli
Ska tända av från heroin, slutade med det för nån månad sen men fått ett återfall och rökt ca 0.5g heroin om dagen i tre veckors tid.
Ska nu sluta och har 4st 20mg metadon tabletter.
Hur använder jag dem på bäst sätt, ta en om dagen eller är det för lite?
Tacksam för svar

Mvh

Jag hade tagit 20mg om dagen tills de är slut. Men beror på vad man vill, vill man bli påverkad tar man allt direkt, medans om man vill trappa ner så är det bättre med 20mg om dagen
Citera
2019-06-26, 16:30
Medlem
Dax85s avatar
Obs, snabbt svar uppskattas!

Har av anledningar som är oväsentliga idag blivit nekad min dagliga dos metadon som är på 80 mg på mottagningen och vet inte när jag kommer kunna få nästa om det så blir imorgon eller om någon dag till, tänker i varje fäll inte sitta o rulla tummarna abstinent tills dess och håller för nuvarande på o försöker lösa varor då jag inte hittar nån med metta, dock är det utan vidare framgång då jag inte längre har kontakter, inte rört horse på väl över ett år o bor numera i annan stad

Kan i absolut värsta fall få tag i oxycontin 80 mgare då en gammal kran har det i mängder, frågan är om det ens är lönt och om det kommer ta överhuvudtaget när jag har metadon i kroppen? Ska ju till fördel va varor men går det ens att slå igenom alls? Antar att vi snackar riktiga hästdoser om det blir oxy, har i varje fall verltyg så jag kan köra det IV
Citera
2019-06-26, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dax85

Har av anledningar som är oväsentliga idag blivit nekad min dagliga dos metadon som är på 80 mg på mottagningen och vet inte när jag kommer kunna få nästa om det så blir imorgon eller om någon dag till, tänker i varje fäll inte sitta o rulla tummarna abstinent tills dess och håller för nuvarande på o försöker lösa varor då jag inte hittar nån med metta, dock är det utan vidare framgång då jag inte längre har kontakter, inte rört horse på väl över ett år o bor numera i annan stad

Kan i absolut värsta fall få tag i oxycontin 80 mgare då en gammal kran har det i mängder, frågan är om det ens är lönt och om det kommer ta överhuvudtaget när jag har metadon i kroppen? Ska ju till fördel va varor men går det ens att slå igenom alls? Antar att vi snackar riktiga hästdoser om det blir oxy, har i varje fall verltyg så jag kan köra det IV
Slog i mig 80s oxy typ 24hish efter jag slagit i mig 45mg metadon och kändes knappt, så skulle inte tro de är värt de. Varför har du nekats din dagliga dos?
Citera
2019-06-26, 20:47
Medlem
Dax85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RetardedHaT
Slog i mig 80s oxy typ 24hish efter jag slagit i mig 45mg metadon och kändes knappt, så skulle inte tro de är värt de. Varför har du nekats din dagliga dos?
Som misstänkt då, nåväl sprungit runt hela jävla stan, hela jävla dan men lyckades lösa runt en gubbe jonk till slut, inte vågat bränna på så mycket men har väl tagit två fixar på ca 0.25-0.3 i och känner inget direkt bortsett från att jag blir frisk ett tag, är ensam ikväll och har ingen lust o råka OD'a pga en sån skitgrej som nekad dos

Blev nekad för jag var sen 6 jävla minuter asså, 6 fuuuuckin min pga att jag fick akut jävla diarré för att jag laxerade kvällen innan o det här hände strax innan min vanliga buss gick så hade inte mycket val än o gå på toa o ta nästa, vad är alternativet liksom, skita ner mig o gå med det på mottagningen? Fyfan va trött jag blir
Citera
2019-06-30, 20:50
Medlem
Citat:
Som misstänkt då, nåväl sprungit runt hela jävla stan, hela jävla dan men lyckades lösa runt en gubbe jonk till slut, inte vågat bränna på så mycket men har väl tagit två fixar på ca 0.25-0.3 i och känner inget direkt bortsett från att jag blir frisk ett tag, är ensam ikväll och har ingen lust o råka OD'a pga en sån skitgrej som nekad dos

Blev nekad för jag var sen 6 jävla minuter asså, 6 fuuuuckin min pga att jag fick akut jävla diarré för att jag laxerade kvällen innan o det här hände strax innan min vanliga buss gick så hade inte mycket val än o gå på toa o ta nästa, vad är alternativet liksom, skita ner mig o gå med det på mottagningen? Fyfan va trött jag blir
Du borde absolut inte bli nekad din dos om du inte är mer än 50+ min försenad, så länge kliniken är öppen borde du få den... Som att neka en cancerpatient sina smärtstillande för att den var på toan och spydde... Svensk vård är så perfekt.
Citera
2019-07-02, 22:21
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av RetardedHaT

Citat:

Antingen är han som skriver inlägget jag citerar längst upp.... konstigt skapad, eller så överdriver han. Jag går på 80 mg och injicerar jag 80 mg oxy så känner jag det utan minsta tvekan. Det är klart som fan att det inte är som när man var opiatnaiv. Jaha du tog det dagen efter... Jag tog det några timmar efter 80 mg metadon, vilket förmodligen är anledningen till att du inte kände något, emedan jag gjorde det.

Blir du hög på din metadon? Nej, du känner kanske ett litet välmående efter dosintag.

Varför skulle du gå från att inte känna något till att ODa?

Får jag fråga: vad köpte du jonket för?
Vet ej var du bor, men inte Stockholm antar jag? För då får du inläggning.
Citera
2019-07-05, 19:06
Medlem
Hallå hallå!

Undrar om det går att få fram rent pulver eller vad det kan vara ur en flaska med metta?
Tänker typ microugnen och vaporisera eller är det omöjligt?

Mvh//
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in