2019-06-18, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mongomanish
Det där riktigt underbara med heroinet kommer inte om man inte slår det, så låt bli det

Angående metadonet så blockar inte det heroinet? Inte på den tiden när jag fick metadon i varje fall, men det är några år sen nu och inte i Sverige. Vill du blocka heroinet får du använda suboxone så att naloxonet kan blocker morfinet. Vad är det som inte fungerar med sub? Jag har tänt av från heroinet flera gånger med hjälp av sub. Jag brukar säga att det Ska göra ont att tända av, annars går det för långsamt. Min inställning till sub och eventuellt lite bens att man vill göra det hela uthärdligt, inte att det på något sätt ska vara bekvämt. Tar det för lång tid så tar man sig inte ur opiatbubblan, målet bör vara att få det ur systemet så fort som bara möjligt.

Jag tycker din tidsram låter rätt rimlig, jag skulle dock istället använda mig av små doser av sub. Vet inte hur mycket du tar normalt sätt, men ta små små näsor för att bli av med det Absolut värsta, inte mer.

Tänk att plåstret måste av! Om du behöver ytterligare råd om avtändningen eller att sen faktiskt hålla sig drogfri som brukar vara det svåraste så är det bar slänga iväg ett PM! Drygt fem år sen jag tände av för sista gången nu och peppa peppa att jag slipper gå igenom den skiten igen!

Stort lycka till!!

Citat:
Ursprungligen postat av Etizopapaya
Tack för svar. Både metadon och buprenorfin blockerar heroin då det har högra affinitet för receptorerna. Först relativt nyligen som naloxon blev en tillsats till många som tillverkar beredningar med bupre. Sub innehåller från början inget naloxon utan substansen i sig är en partiell antagonist som gör så rena agonister ej fungerar, undantaget tramadol som går att använda samtidigt.
Men nej buprenorfin fungerar ej i tillräcklig utsträckning för H-at.
Annars skulle jag ej vända mig till metadon.
Jag har avgiftat med sub flera gånger efter veckor på höga doser oxy i det förflutna och bekvämt är det inte, men det förstår jag att man kommer inte undan. Men det fungerar inte på ett bra sätt av flera andra anledningar. Kommer bli små doser subutex efter avslutad kort period med metadon om det verkligen krävs.
Påverkad på något positivt sätt blir jag inte av buprenorfin, det var tio år sedan en lina sub gav ett rus och välmående. Det lindrar i nuläget det värsta när jag haft mina "uppehåll", det ipren och stesolid. Har varit drogfri(helt) mellan varven under längre perioder som sagt.
Att jag trillar dit även efter år av total avhållsamhet är en annan diskussion och en annan mer grundläggande problematik antar jag och inget jag söker råd för här. Tackar verkligen för din pepp, alltid härligt att se den sidan av flashback.

Men det är framförallt råd angående dosering och upplägget av metadon som jag efterfrågar.
Att allt som är opiater/opioider ska så snabbt som möjligt ur mitt system är min inställning. En del måste behandlas i flera år. Att söka sig till LARO och det kemiska fängelse det medför är helt omöjligt för mig och min livssituation och går stick i stäv med allt, kemisk fotboja, nejtack.
När jag är färdig med avgiftning så är det ingen ångest eller annat som jag försöker fly ifrån.
Så när jag är ren så kommer jag förbli ren, förhoppningsvis så ger jag fan i att börja igen. Sist så var jag i ett land där motsvarande Citodon var receptfritt. Det och ett tillfälligt behov av starkare smärtlindring räckte för att trilla dit den gången och det blev ett 6 månaders återfall. Det var efter över ett år som helt clean ochallmänt relativt bekymmerslös. Så ren en längre period där jag ej söker tröst i berusning, utan det är snarare en naiv del och den inledande fasen som gör att jag lurar mig till en ny "omgång" Det är min nyfikenhet som gjort att jag hamnat i skiten.

Jag tänker mig ungefär en vecka på så låg dos metadon som möjligt. Jag befinner mig i en sits att jag inte kan ligga hemma och vara oförmögen till att gå utanför dörren. Sen tror jag inte det är ett bra sätt att sluta med något. Det är som upplagt för återfall och missbedömningar av tolerans och som gjort för att gå åt skogen, att bara sluta rakt av, dumt när det dessutom finns mediciner som är till för att hjälpa.
Metadon mot det mest akuta och sen om jag måste så tar jag sub helst så kort tid som det bara går då jag verkligen skyr den medicinen, siktet är att klara mig på enbart meta under den akuta fasen. Vilka doser krävs av metadon för att jag inte ska vara ett handlingsförlamat kolli under de första överjävliga dygnen.
Jag är glad att jag aldrig känt behov av att prova sprutan och jag är glad att H ej alls var så fantastiskt som jag trodde.
Jag är även glad för att jag ändå har provat det jag känt mig manad att prova. Men kanske det mest grundläggande är att jag känner inte att jag måste döva mig eller fly, det måste vara ett riktigt helvete och där kan jag verkligen förstå människor som tar starka opiater. Jag har tillgång till övriga mediciner som jag vet och kan. Det är en vecka på metadon utefter nuvarande läge med H som jag önskar råd kring. Jag påbörjar 20-24h efter sista näsan H, hur gör jag?

Haha nej metadon blockerar inte alls heroin eller någon annan opiat. Vad får ni det ifrån? Att metadon har högre affinitet (vilket jag är osäker på, källa? Morfin och Metadon har så gott som exakt samma bindningskapacitet, och nu blir heroin iofs morfin snabbt så det spelar väl ingen roll) innebär inte att det blockerar heroinet.

Det är som att hävda att man inte kan blanda bensodiazepiner med alkohol för att benso binder hårdare vid GABA-A.......
Citera
2019-06-18, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grovsnuss
Det har kommit en ny sorts Metadon på marknaden, det är Dne pharma som tillverkar det och det heter Levopidon (det aktiva ämnet är Levometadon). Den ska tydligen var dubbelt så potent! Tex 40mg Levopidon motsvarar 80mg Metadon. Är det någon som provat detta och kan ge en recension? Mvh

Så all annan metadon (t ex Nordic Drugs, det märke jag går på) är dextro-varianten av Metadon? Levometadon är långt ifrån ny. Däremot kanske den är ny på marknaden.

Dubbelt så viktpotent är den ja, och dessutom så borde ruset vara skönare och ge mer eufori.

Och
Citat:
tramadol

får gärna svara på varför buprenorfin inte skulle blockera tramadolets opioideffekt?

Och det krävs fruktansvärt höga doser av opiater för att buprenorfin inte skulle räcka vid AT. Du menar att du vid din AT väntade minst 24 timmar, drog i dig 24 mg buprenorfin och ändå var dålig? Jag tvivlar.

Du snackar mycket goja. Läs på lite.
Senast redigerad av Beulenpest 2019-06-18 kl. 15:39.
Citera
2019-06-18, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svampen211
E och tjack tsm ska du inte köra! Inte bra för hjärnan finns risk för serotonin syndrom (stavning). Metadon och e eller tjack vet jag inget om. Men jag TROR inte det är någon större fara än att du antagligen kommer få sämre effekt av Et eller tjacket. Men kör inte e och tjack tsm iaf de är så jävla onödigt och verkligen inte bra för hjärnan. Har gjort det själv, hade kört tram någon dag innan sen tog jag e och mot landningen lite tjack. Fyfan vad dåligt jag mådde. Tram är också inte bra med e eller tjack för hjärnan så det blev en ganska neurotoxics mix där. Men med metadon TROR jag som sagt det är lugnt, förutom risk att du inte får effekt.

Jag går på Metadon (program) jag har 120 mg nu vilket är lagom för mig.

Jag har iof en vördigt hög tolerans nivå och jag har tagit dem flesta vanliga riktiga droger , som andra opiater som är helt meningslös om du har för 100 och tar varje dag.

Centralstimulerande droger som Kokain och Amfetamin funkar som vanligt.

Gaba droger , som Benzo , Alkohol Lyrica och Barbiturater funkar också men då ska du tolerans
emot både dessa och Metadon

LSD funkar som vanligt

MDMA MDA med fler också

Jag skulle säga att 30 mg är en utmärkt stark dos , jag kände inte mycket på 20 när ja va yngre men 30 då började d klia och den härliga opiat värmen.

Men man ska ha stor respekt för alla droger , har men det så dör man inte.

Har du aldrig tagit metadon ska du inte fylla på för mycket då den peekar efter 3 h .
Den långa halverings tiden gör att man ska vara försiktig om man ska det nästa dag för ex.

Då sitter det fortfarande en hög halt av metadon i kroppen så lös på och så , så är det inte farligt

Men att blanda är ju kanske inget man gör om man inte tagit mycket droger tidigare och har toleras emot opioider , benzo och alkohol .

TREVLIG MIDSOMMAR FLASH
Citera
2019-06-18, 20:28
Medlem
Jaggermeisters avatar
Jag ska trappas ner från 8mg bup till fredag, för att sedan påbörja metadon upptrappning på lördag. Min startdos kommer att vara 20mg. Kommer det ens göra mig frisk? :/
Citera
2019-06-18, 23:36
Awaiting Email Confirmation
Etizopapayas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beulenpest
Så all annan metadon (t ex Nordic Drugs, det märke jag går på) är dextro-varianten av Metadon? Levometadon är långt ifrån ny. Däremot kanske den är ny på marknaden.

Dubbelt så viktpotent är den ja, och dessutom så borde ruset vara skönare och ge mer eufori.

Och

får gärna svara på varför buprenorfin inte skulle blockera tramadolets opioideffekt?

Och det krävs fruktansvärt höga doser av opiater för att buprenorfin inte skulle räcka vid AT. Du menar att du vid din AT väntade minst 24 timmar, drog i dig 24 mg buprenorfin och ändå var dålig? Jag tvivlar.

Du snackar mycket goja. Läs på lite.
Som jag skrev är det flera faktorer som gör att just buprenorfin inte fungerar....
Läs vad jag skriver istället för att ifrågasätta mig. Vad vinner jag på att inte tala sanning?
Klart jag håller mig frisk på sånt sätt att jag inte får en akut abstinens av exempelvis heroin. Även om den oavsett dos inte tar bort 100%
Metadon är helt klart bättre då det täcker 100%, det är en full agonist precis som morfin och heroin.
Buprenorfin täcker ca 80% av opioid-receptorerna i hjärnan om jag minns min fass korrekt.
Tramadol har en svag agnostisk-effekt till my-receptorn framförallt om jag kommer ihåg.
Det är möjligt att det gapet på ca 20% kompletteras av tramadolen.
Det är bara att läsa på, väldigt väldigt vanligt att kombinera tramadol och bupre. Vilket du ser här på flashback i var och varannan sida i tramadoltråden.
Personligen har jag blandat båda hej vilt utan problem. Gjorde dock missen att snorta något oxy-blandpreparat med 10 ynka mg Naloxon i. Värsta 90 minuterna av mitt liv. Trodde inte det var möjligt att må så dåligt. Sen fungerar det givetvis inte att ta buprenorfin nära inpå morfin/heroin/etc.
Sen näähädu, jag snackar inte det minsta goja, jag vågar är snarare påstå att jag är extremt välutbildad beträffande exempelvis farmakologi då det går hand i hand med mitt yrke.

Jag bad om råd angående dosering. Jag fick feedback men inte den feedback jag hade behöver.
Efter att ha konsumerat 2g H nasalt under sista dygnet så lät jag det gå dryga 20h innan jag bytte till metadon. Började med 40mg, följt av 20mg inom 3-4h. Total dygnsdos doseras två gånger per dygn och ligger just nu kring 80-100mg. Detta kommer snabbt trappas ner.
Blir inte berusad av metadonet, det tog ner mina helt enorma efatspupiller och tog bort 100% av övriga abstinensen inkl suget efter H. vilket Bupre aldrig har gjort.
Har normala pupiller som sagt, jobbar, umgås och jag känner mig på baseline, fick till en bra dosering omgående.
Citera
2019-06-18, 23:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jaggermeister
Jag ska trappas ner från 8mg bup till fredag, för att sedan påbörja metadon upptrappning på lördag. Min startdos kommer att vara 20mg. Kommer det ens göra mig frisk? :/
Du måste ge mer uppgifter än så.
Citera
2019-06-19, 02:15
Etizopapayas avatar
Citat:
Beror ju på vilken underhållsdos bupre du legat på.
Men som du själv skriver är 20mg startdos. Beroende på svar så lär din dos höjas och justeras så att det en dos som passar dig. Det går till så när man byter medicin, man trappar ner den gamla och trappar upp den nya.
Personligen tycker jag att 20mg meta slår 8mg bupre alla dagar i veckan.
Citera
2019-06-20, 22:22
Medlem
[quote=Etizopapaya|67886817]Som jag skrev är det flera faktorer som gör att just buprenorfin inte fungerar....
Läs vad jag skriver istället för att ifrågasätta mig. Vad vinner jag på att inte tala sanning?
Klart jag håller mig frisk på sånt sätt att jag inte får en akut abstinens av exempelvis heroin. Även om den oavsett dos inte tar bort 100%
Metadon är helt klart bättre då det täcker 100%, det är en full agonist precis som morfin och heroin.
Buprenorfin täcker ca 80% av opioid-receptorerna i hjärnan om jag minns min fass korrekt.
Tramadol har en svag agnostisk-effekt till my-receptorn framförallt om jag kommer ihåg.
Det är bara att läsa på, väldigt väldigt vanligt att kombinera tramadol och bupre. Vilket du ser här på flashback i var och varannan sida i tramadoltråden.[quote] Tro mig, jag är påläst. Buprenorfin agerar som agonist på 25 % av opiatreceptorerna, på just mu-receptorn, den viktiga receptorn. Men bara partionell agonist, därav den bllockerande effekten, och därför blir man högare på 2 mg buprenorfin per dag än 24 mg per dag (om man går på det).

Citat:
Personligen har jag blandat båda hej vilt utan problem. Gjorde dock missen att snorta något oxy-blandpreparat med 10 ynka mg Naloxon i. Värsta 90 minuterna av mitt liv. Trodde inte det var möjligt att må så dåligt. Sen fungerar det givetvis inte att ta buprenorfin nära inpå morfin/heroin/etc.
Sen näähädu, jag snackar inte det minsta goja, jag vågar är snarare påstå att jag är extremt välutbildad beträffande exempelvis farmakologi då det går hand i hand med mitt yrke.
Jag vet mycket väl att både Naloxon såväl som Buprenorfin orsakar så kallad "precipitated withdrawal" om man är beroende av opiater.
Citat:
Jag bad om råd angående dosering. Jag fick feedback men inte den feedback jag hade behöver.
Efter att ha konsumerat 2g H nasalt under sista dygnet så lät jag det gå dryga 20h innan jag bytte till metadon. Började med 40mg, följt av 20mg inom 3-4h. Total dygnsdos doseras två gånger per dygn och ligger just nu kring 80-100mg. Detta kommer snabbt trappas ner.
Blir inte berusad av metadonet, det tog ner mina helt enorma efatspupiller och tog bort 100% av övriga abstinensen inkl suget efter H. vilket Bupre aldrig har gjort.
Har normala pupiller som sagt, jobbar, umgås och jag känner mig på baseline, fick till en bra dosering omgående.

Om jag skulle trappa ned dig helt smärtfritt hade jag trappat:

Dag 1:100
Dag 2: 90
Dag 3: 80
Dag 4: 70
Dag 5: 60
Dag 6: 50
Dag 7: 40
Dag 8: 30
Dag 9: 20
Dag 10: 10

Och klart. En heroinavtändning varar trots allt inte särskilt länge. Men med eventuella modifieringar: om du på, säg, 70 mg börjar känna av avtändningssymptom, så ta 70 nästa dag också, och när du känner dig relativt stabil på dosen så sänker du med 10 mg till nästa dag. Hade du tänt av från Metadon blir det en betydligt längre avtändning. Men eftersom du är stabil på 80-100 mg Metadon så stanna inte där för länge och gör dig beroende av det också.

Vid kliniska metadonavtändningar brukar man stå på samma dos i en vecka innan man sänker med 10-20 mg. (Märkligt nog så höjer man betydligt långsammare enligt schemat:
Dag 1: 30 mg
Dag 2: 30
Dag 3: 30
Dag 4: 40
Dag 5: 40
Dag 6: 40
Dag 7: 50
o s v

Upp till 60-90 beroende på person innan man skrivs ut, och sedan trappas man upp ännu långsammare, om alls. Otroligt segt. Fan släng på 120 mg på en gång så att det händer något.
Citera
2019-06-20, 22:27
Medlem
Citat:
Beror ju på vilken underhållsdos bupre du legat på.
Men som du själv skriver är 20mg startdos. Beroende på svar så lär din dos höjas och justeras så att det en dos som passar dig. Det går till så när man byter medicin, man trappar ner den gamla och trappar upp den nya.
Personligen tycker jag att 20mg meta slår 8mg bupre alla dagar i veckan.

Det är för att du är ingången på opiater. 8 mg buprenorfin är ekvivalent betydligt mer än 20 mg metadon; 60 enligt denna: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9767199

Tänk dig att du har en opiatnaiv, vuxen man på 80 kg.

Ge honom 20 mg metadon: han får ett skönt rus och mår lite illa.
Ge honom 8 mg bupenorfin: han är sängliggande i 48 timmar och kaskadspyr varannan minut.
Citera
2019-06-20, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HornyDub
Jag går på Metadon (program) jag har 120 mg nu vilket är lagom för mig.

Jag har iof en vördigt hög tolerans nivå och jag har tagit dem flesta vanliga riktiga droger , som andra opiater som är helt meningslös om du har för 100 och tar varje dag.

Centralstimulerande droger som Kokain och Amfetamin funkar som vanligt.

Gaba droger , som Benzo , Alkohol Lyrica och Barbiturater funkar också men då ska du tolerans
emot både dessa och Metadon

LSD funkar som vanligt

MDMA MDA med fler också

Jag skulle säga att 30 mg är en utmärkt stark dos , jag kände inte mycket på 20 när ja va yngre men 30 då började d klia och den härliga opiat värmen.

Men man ska ha stor respekt för alla droger , har men det så dör man inte.

Har du aldrig tagit metadon ska du inte fylla på för mycket då den peekar efter 3 h .
Den långa halverings tiden gör att man ska vara försiktig om man ska det nästa dag för ex.

Då sitter det fortfarande en hög halt av metadon i kroppen så lös på och så , så är det inte farligt

Men att blanda är ju kanske inget man gör om man inte tagit mycket droger tidigare och har toleras emot opioider , benzo och alkohol .

TREVLIG MIDSOMMAR FLASH

Jag tycker, jävligt skumt nog, att man känner av metadonet betydligt mindre om man käkar bensodiazepiner. Det är extremt konstigt eftersom det är tvärtom med alla andra opioider/opiater. Det är inget du märkt?

Citat:
Vad slutar du på för dos, 2 mg?

Buprenorfinet sitter kvar i kroppen de första dagarna på metadon, så du klarar dig. Jag hade gått 2 eller 3 dagar helt utan buprenorfin när jag blev inlagd och fick 30 mg metadon och började trappa upp och var orolig för samma sak. Be om neuroleptika och sov bort dagarna, är mitt tips. Jag hade inte använt neuroleptika på länge och blev insatt på Zyprexa till natten, Seroquel om dagen och Theralen vid behov, och sov bort hela min upptrappning.

Är det i Stockholmsområdet du ska läggas in? Vilken mottagning?
Citera
2019-06-21, 23:42
Medlem
No6s avatar
Hur jävla länge tar det för en opiat-tolerans att gå ner egentligen. Var ren i 3 veckor i maj/juni. Drack en hel flaska Metadon 70 mg(provade lägre doser först ett par dagar innan, vart inte nöjd) och då blev jag lite illamående men endå inte nöjd av Metadon, kliade som fan och satt i länge men en riktig skitopi enligt mig, aldrig varit så missnöjd med en drog jag provar första gången.

Oxy speciellt verkar ta tid att få ner. toleransen på Som vanligt blev jag desperat, missnöjd och den geniala lösningen är att vräka i sig mer av det som man inte tycker funkar som det ska tills det är slut och man får en avtändning - istället för att förlänga uppehållet några månader till som man vet är rätt beslut. 6 återfall på 6 månader i år, jag kommer inte lära mig 7:e-gången heller men ska iaf vara ren 6 månader istället för 2-3 veckor. Kommer sluta med döden för mig tror jag. Hoppas bara det inte händer när jag är ren.

Sökte hjälp i oktober för mina problem med Oxycontin, höga doser. Jag undvek vården under nästan 10 år då dem inte hjälper dig endå, och jag hade rätt. Blev övertalad att ge det en chans. Fick som svar att man inte trappar ner opiater, bara bensodiazepiner. Blev bara erbjuden medicin mot blodtrycket som jag dessutom var tvungen att åka in och pissa för varje morgon, när energin försvinner av att vända sig i sängen. Så vården gör ingenting för dig endå, bad dem dra åt helvete och fick åka hem och tända av själv som alltför många gånger förr. Bara gått utför sedan dess.

Hatar att skriva om sånt här, vill få ner toleransen bara. Mer knark åt folket och mer död åt personalen inom vården som "hjälper" folk.
Senast redigerad av No6 2019-06-21 kl. 23:53.
Citera
2019-06-22, 03:15
Etizopapayas avatar
[quote=MOR1.GABAa.D2.|67903976][quote=Etizopapaya|67886817]Som jag skrev är det flera faktorer som gör att just buprenorfin inte fungerar....
Det är bara att läsa på, väldigt väldigt vanligt att kombinera tramadol och bupre. Vilket du ser här på flashback i var och varannan sida i tramadoltråden.
Citat:
Tro mig, jag är påläst. Buprenorfin agerar som agonist på 25 % av opiatreceptorerna, på just mu-receptorn, den viktiga receptorn. Men bara partionell agonist, därav den bllockerande effekten, och därför blir man högare på 2 mg buprenorfin per dag än 24 mg per dag (om man går på det).

Jag vet mycket väl att både Naloxon såväl som Buprenorfin orsakar så kallad "precipitated withdrawal" om man är beroende av opiater.

Om jag skulle trappa ned dig helt smärtfritt hade jag trappat:

Dag 1:100
Dag 2: 90
Dag 3: 80
Dag 4: 70
Dag 5: 60
Dag 6: 50
Dag 7: 40
Dag 8: 30
Dag 9: 20
Dag 10: 10

Och klart. En heroinavtändning varar trots allt inte särskilt länge. Men med eventuella modifieringar: om du på, säg, 70 mg börjar känna av avtändningssymptom, så ta 70 nästa dag också, och när du känner dig relativt stabil på dosen så sänker du med 10 mg till nästa dag. Hade du tänt av från Metadon blir det en betydligt längre avtändning. Men eftersom du är stabil på 80-100 mg Metadon så stanna inte där för länge och gör dig beroende av det också.

Vid kliniska metadonavtändningar brukar man stå på samma dos i en vecka innan man sänker med 10-20 mg. (Märkligt nog så höjer man betydligt långsammare enligt schemat:
Dag 1: 30 mg
Dag 2: 30
Dag 3: 30
Dag 4: 40
Dag 5: 40
Dag 6: 40
Dag 7: 50
o s v

Upp till 60-90 beroende på person innan man skrivs ut, och sedan trappas man upp ännu långsammare, om alls. Otroligt segt. Fan släng på 120 mg på en gång så att det händer något.
Tack, precis ett sånt svar med hjälp jag hoppades på
Övergången morfin/heroin till metadon gick helt smärtfritt och känner noll cravings eller så.
Äf frisk och välmående, läst på mer om ämnet och det ackumuleras ju upp mot fem dygn. Så varje dos en tar dagligen kan bli en överdos, enligt det jag läst på fass samt ett gäng studier.
Vid underhållsbehandling ger initialt en dos på 10-40mg en gång dag beroende på hur kraftig abstinens du har. Sen titrerar man upp dosen långsamt under tre veckor till önskad måldos som verkar ligga runt 60-120mg/dygn g generellt. Kändes sådär att läsa att " vecka fyra vid upptrappning kan andningsdepression framträda från stegring av sista ökningen vecka tre. Det kan alltså framträda en vecka efter en höjd dos vid stegring.
Jag blir inte berusad / mios eller andra subjektiva eller objektiva tecken på att jag skulle vara påverkad, pigg och alert av den relativt höga dosen jag landade på första veckan.
Hade mios ett par timmar vid ett tillfälle och lite trög mage en dag. Men en rusdos tramadol gav mer på den tiden.
jämfört med H så är det här en helt annan sak...
Jag minskar inte dosen i den den takt du föreslår och som var ungefär vad jag planerade själv. Så lite fail där.
Är ej en person som har eller drar på mig beroenden i någon större utsträckning(krävdes år av löpande recept på narkotiska mediciner innan jag blev läkemedelsberoende på riktigt) men jag vill verkligen inte bli hooked på metadon. För journal och har trots allt sänkt dosen från min startdos, noll intag på impuls eller försök till attf örsöka få något rus.Eller det kanske mest avgörande, känner inget behov av det. Vilket även det känns bra. På andra opi kunde man gå och se fram mot nästa tillfälle, ta tills man var hyfsat hög även om jag aldrig gillat att bli sänkt. Så är det inte med metadon för mig, tar enligt schema och ser ej fram mot nästa dos,j känner ej av en dos. Men alla cravings och massa andra saker har styrt upp sig, så är väl ett praktexempel på hur medicinen ska fungera när den fungerar som bäst.
Tack för att du gav råd och färskade upp minnet. Nu ska jag modifiera om i schemat lite men snabba på nedtrappningen. Kommer köra grundregeln att aldrig höja. Blir det för jobbigt pausar jag på den dosen. Gör en lite snabbare sänkning nu omgående. Sen ligger jag på den dosen en stund, för att sedan fasa ut högre andel igen, sen ligga där ett tag. Sänka 5-10mg/dag som var planen först verkar vara en mindre bra ide efter all efterforskning jag gjort. Ska alltså ske Stötvis och sista 15mg långsamt verkar vara absolut bästa metoden. Även efter bara några veckors medicinering.
Senast redigerad av Etizopapaya 2019-06-22 kl. 03:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in