2019-06-26, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yanii
Det känns svårt att tänka sig att M var måltavlan. Vad är ett rimligt motiv till att med uppsåt mörda en åttaåring? En person med den ilskan mot familjen hade varit svår att missa.
Jag köper inte teorin om barnet som ett utvalt offer och kvinnan som ett vittne/offer. Överbevisa mig gärna angående rimligheten i den teorin, för jag ser det helt enkelt inte.
Jag håller med dig!
Det känns svårt att tänka sig att någon mördar en 8-årig pojke och en 56-årig kvinna tidigt ute en vanlig morgon. Till synes utan någon koppling till varandra.
Men vi vet att detta har hänt.
Att det började som en vanlig morgon stämmer nog inte för GM dock.
Ja det är svårt att förstå hur M kan vara målet. Är alternativet att GM skulle vara sjuk som inspirerats/triggats av skyltarna?
Tagit en drog bara just den dagen och råkat stöta ihop med M och blivit ursinnig?
Finns det andra tänkbara orsaker ?
För min del så känns ett motiv i botten mest troligt pga att jag tycker den samlade bilden väger över åt det hållet för mig. Hade det hänt nyligen så hade jag kanske inte haft den åsikten.

Jag tycker ett motiv ger fler möjligheter och fler tänkbara GM.
Tänk tex om M kommit i kontakt med en ung pedofil. Pojken med stjärnögonen, söt och som är lätt att få kontakt med.
I skolmiljö, fritids, kyrka eller inom idrotten.
En individ som absolut inte vill att detta ska komma fram.
M kan också ha sett någonting om man inte tror på motiv kopplade till familjen och deras affärsverksamheter.
Senast redigerad av Alice-the-Ant 2019-06-26 kl. 16:17.
Citera
2019-06-26, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alice-the-Ant
Bra och intressant artikel.

Det står att "tidpunkten då många människor rörde sig ute talar starkt emot ett planerat brott."

Om GM var ute efter just M så kanske detta var den enda möjliga tidpunkten, när han gick ensam till skolan. Efter skolan så kunde ju M gått med en kompis eller dyl hem.
Att stå och vänta uppe vid trappan om GM nu gjorde det tycker jag talar för att han väntade och var just där av en anledning.
Om det fanns någon som var sjuk av politisk korrekthet eller annat ärdt PÅ med sitt påstående:

"Just valet av mordvapen och tidpunkten då många människor rörde sig ute talar starkt emot ett planerat brott". A förklarar dt enkelt och bra som vanligt.
Citera
2019-06-26, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dennyabra
Om det fanns någon som var sjuk av politisk korrekthet eller annat ärdt PÅ med sitt påstående:

"Just valet av mordvapen och tidpunkten då många människor rörde sig ute talar starkt emot ett planerat brott". A förklarar dt enkelt och bra som vanligt.
Ang mordvapnet så beror det ju på vem som planerat och vad som är planerat i så fall.
Det vet vi ju inte.
Skolan brukar börja samma tid varje morgon men sluta lite olika på olika dagar också.
Alltså vet GM sannolikt när M börjar men inte när han slutar.
Morgonen på väg till skolan är det enda öppna fönstret för en GM med en plan som rör M anser jag. När kan han annars veta när han är ensam?
Att en enbart påtänd eller sjuk GM av en slump skulle befinna sig just där med bra uppsikt och kanske den bästa platsen på hela skolvägen ( ni som har bra lokalkännedom kan detta stämma?)
vid exakt tid innan skolan börjar?
Visst kan det vara så men jag tycker vågen väger över för en plan.
Senast redigerad av Alice-the-Ant 2019-06-26 kl. 22:35.
Citera
2019-06-28, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alice-the-Ant
Ang mordvapnet så beror det ju på vem som planerat och vad som är planerat i så fall.
Det vet vi ju inte.
Skolan brukar börja samma tid varje morgon men sluta lite olika på olika dagar också.
Alltså vet GM sannolikt när M börjar men inte när han slutar.
Morgonen på väg till skolan är det enda öppna fönstret för en GM med en plan som rör M anser jag. När kan han annars veta när han är ensam?
Att en enbart påtänd eller sjuk GM av en slump skulle befinna sig just där med bra uppsikt och kanske den bästa platsen på hela skolvägen ( ni som har bra lokalkännedom kan detta stämma?)
vid exakt tid innan skolan börjar?
Visst kan det vara så men jag tycker vågen väger över för en plan.

Det är möjligt men jag tror inte det, planerat ett mord med den kniven? Då är det en mycket omogen individ i så fall.
Jag tror fortfarande att gm kan vara mkt ung och må dåligt av okänd anledning.
Det kan vara som du tror, men jag känner inte alls att det klickar med den teorin att M är målet om gm inte är jämngamal med M, för då blir det en annan bild.
Citera
2019-06-28, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yanii
Det är möjligt men jag tror inte det, planerat ett mord med den kniven? Då är det en mycket omogen individ i så fall.
Jag tror fortfarande att gm kan vara mkt ung och må dåligt av okänd anledning.
Det kan vara som du tror, men jag känner inte alls att det klickar med den teorin att M är målet om gm inte är jämngamal med M, för då blir det en annan bild.
Det kan vara en yngre person som mår dåligt som du tror.
Det behöver inte vara ett planerat mord. Jag tänker mig så här och spånar lite mer kring kidnappningsspåret. Jag tycker det är ett intressant spår. Det binder ihop artikeln med GM som ballar ur pga orättfärdig orättvisa vi skrev om tidigare. I detta spår är GM i 20-års åldern. Jag har skrivit om det förut men binder ihop med lite mer lösa trådar.

En kränkt avskedad fd anställd som inte fått hjälp av företaget så han inte blir berättigad a-kassa tex. Här kan det ligga flera orsaker bakom.
Han känner sig orättvist behandlad.
Han är ursinnig på dem. Han har jobbat bra och gett dem så mycket och så bara skiter de i honom. Han har empatiproblem och lite andra trasigheter i sitt liv.
Han lejer någon som han känner som har ekonomiska problem och som ställer upp pga hot eller blir lovad en del i summan de tänker sig få.
De tänker kidnappa M och få lösensumma av familjen. De ska allt få betala.
De har kollat under veckan innan och kikat i familjens A sopor mm. Var handlar de, vad är deras vanor mm
På morgonen är bästa tiden kommer de fram till. Lilla M är minst och lättast att ta av barnen.
De är två och ska fixa detta tillsammans.
GM behöver ingen speciell kniv med parerstång. Han ska bara få med sig en liten 8-åring.
Han ska bara skrämmas lite med kniven, den fungerar bra för ändamålet.
Hur svårt kan det vara?

Den andra personen cirkulerar kring området i den röda bilen som setts köra omkring ( har den blivit funnen?)
De har bestämt en plats där de ska mötas och snabb få in M i bilen.
Men vid mötesplatsen så finns inte "kompisen" med M.
Han parkerar bilen och går in i ica butiken och köper en dricka, han är nervös och behöver få upp blodsockret. ( Mannen i den grå munkjackan som de i affären såg som verkade skygg och som de aldrig har sett igen)

GM har fått problem, det som verkade så lätt i teorin har gått helt åt helvete. Istället för en kidnappning har han nu dödat två människor. Den krångliga M med egen stark vilja och vittnet A-L.
Hans liv är över. Han går sakta från platsen. Han är varm och slänger mössan i vad han tror är en papperskorg. Han har med sig en trasa som han tänkt stoppa i M:s mun så han inte ska kunna skrika.
Den tar han och lindar in handen med. Jackan kastar han i en container el dyl som han går förbi.
Han sätter sig på en bänk i trädgårdsföreningen. Han är yr och medtagen, kan inte riktigt tänka klart.

Han blir förvånad att inte polisen letar där i trädgårsföreningen.
Antingen kommer hans kompanjon som efter letade till slut hittar honom, och de går gemensamt till bilen. Polisen söker en ensam GM så de två väcker inte någon uppmärksamhet när de går till bilen om ens någon ser dem.
Eller så kan GM ta sig hem på egen hand efter ett par timmar efter händelsen när han lugnat ner sig och polisen koncentrerar sig på närområdet.
Senast redigerad av Alice-the-Ant 2019-06-28 kl. 22:14.
Citera
2019-06-29, 13:16
Medlem
Jag läste här i våras om en kille som nu bodde i Londontrakten och som kunde vara misstänkt,
Lika så någon jypping från Linköping som seglade runt i stor segelbåtar åt amerikahållet
Är dessa avskrivna?
Citera
2019-06-29, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gormer
Jag läste här i våras om en kille som nu bodde i Londontrakten och som kunde vara misstänkt,
Lika så någon jypping från Linköping som seglade runt i stor segelbåtar åt amerikahållet
Är dessa avskrivna?

Det är nog så att polisen inte meddelar om någon inte samtycker till att topsa sig. Dom verkar bara höra av sig ibland till tipsare om personen har testat sig frivilligt och det ej är träff.
Citera
2019-06-29, 15:39
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Det är nog så att polisen inte meddelar om någon inte samtycker till att topsa sig. Dom verkar bara höra av sig ibland till tipsare om personen har testat sig frivilligt och det ej är träff.
Förstod inte ett dugg av dessa två meningar.

Vem ska polisen meddela om någon inte samtycker till topsning?

Hör polisen av sig till tipsare om vad? För att berätta vadå? Och ibland?
Citera
2019-06-29, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Förstod inte ett dugg av dessa två meningar.

Vem ska polisen meddela om någon inte samtycker till topsning?

Hör polisen av sig till tipsare om vad? För att berätta vadå? Och ibland?

När personer lämnar in tips till polisen så gör polisen en bedömning. Tycker dom att det verkar intressant så kontaktar dom personen för DNA test. Men polisen får inte topsa någon om det inte finns skälig misstanke utan dom behöver samtycke från den misstänkta personen.

Är säkert många som tror att bara dom tipsar polisen om en person så ser man om det är han som är GM, men så är det inte eftersom polisen inte får topsa med tvång.
Citera
2019-06-29, 15:46
Medlem
constants avatar
Citat:
När personer lämnar in tips till polisen så gör polisen en bedömning. Tycker dom att det verkar intressant så kontaktar dom personen för DNA test. Men polisen får inte topsa någon om det inte finns skälig misstanke utan dom behöver samtycke från den misstänkta personen.
Inga konstigheter. Men vad har det med inlägget jag inte förstod att göra?
Citat:
Är säkert många som tror att bara dom tipsar polisen om en person så ser man om det är han som är GM, men så är det inte eftersom polisen inte får topsa med tvång.
Det ser man. Vilka tror det? Och vad har det med inlägget jag inte förstod att göra?

Men om det var det du ville ha fram med din förvirrade text, så okej.
Citera
2019-06-29, 23:48
Medlem
https://www.expressen.se/gt/eleven-erkanner-dodade-sin-lararinna/
Är det omöjligt att GM mördade A-L först och sedan Mohammed om man drar parrareller med Kil-mordet?
1. GM väntade på A-L, inte Mohammed.
2. GM kommer då troligtvis från Balkan-kriget.
3. A-L var GMś lärare.

Läraren i Kil bodde ensam, i Linköping kunde inte GM gå hem till A-L då A-Lś man var hemma.
Senast redigerad av sovvandring 2019-06-29 kl. 23:53.
Citera
2019-06-30, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
https://www.expressen.se/gt/eleven-erkanner-dodade-sin-lararinna/
Är det omöjligt att GM mördade A-L först och sedan Mohammed om man drar parrareller med Kil-mordet?
1. GM väntade på A-L, inte Mohammed.
2. GM kommer då troligtvis från Balkan-kriget.
3. A-L var GMś lärare.

Läraren i Kil bodde ensam, i Linköping kunde inte GM gå hem till A-L då A-Lś man var hemma.

Tror att det är så gott som fastlagt att M var den som attackerades först. Kanske finns möjligheter i teorin för annat händelseförlopp, men till 99,9% var M det första offret. Tror också det är med säkerhet fastställt att GM var nordeuropé och inte från balkan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in