2019-06-23, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yanii
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/23-arig-man-doms-for-mordforsok-i-norrkoping

Kanske lite väl långsökt men tänk om det var ett jämngammalt barn?

Länken gäller en 23-åring som har knivat någon.

Återkommer till det här, har funderat på det en del

”Mannen ska huggit den andra totalt 12 gånger.”
Då talar vi om ursinnigt våld. 12 hugg är mycket.

”Vår” gärningsperson:
Har ett Alibi...(?)
Eller ”en hade inte kunnat gissa” att det var den(!)
Inte känd av polisen (iaf inte för grövre brottslighet) (?)
”Barnslig” kniv
Inte missbrukare
Ingen känd motivbild,
ingen känd hotbild mot offren som varit känd för anhöriga

om det var ett barn som gjorde detta så är den fortfarande ung i alla fall.
Och även om en eller två föräldrar gett alibi och/eller hållit barnet gömd från lagens långa arm har den där ungen till slut kommit lös och gjort något likande igen (?).
Norrköping/Linköping är nästan väggivägg så en kan ju hoppas att polisen har koll på alla knivningar och likande fall.
Senast redigerad av Yanii 2019-06-23 kl. 16:48. Anledning: Länk
Citera
2019-06-23, 16:52
Medlem
Man talade ju med barn då, men topsade man barnen?
Citera
2019-06-24, 15:07
Medlem
Man topsar inte barn det är olagligt, och att ett barn är mördaren finns inte, men yngre gärningsman är möjligt.
Citera
2019-06-25, 05:59
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luffarjeppe
Man topsar inte barn det är olagligt, och att ett barn är mördaren finns inte, men yngre gärningsman är möjligt.

Ja är väl 13 år som är den lägsta åldern en gärningsman kan ha, enligt DNA?
Alltså, då ändå 5 år äldre än M.
Sen sa ju Anna-Lena att han var i 20 års åldern, alltså inget barn på ca. 8 år.
Vi borde åtminstone hålla oss till verkligheten i denna tråd.
Citera
2019-06-25, 22:27
Medlem
Ja du har rätt
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Ja är väl 13 år som är den lägsta åldern en gärningsman kan ha, enligt DNA?
Alltså, då ändå 5 år äldre än M.
Sen sa ju Anna-Lena att han var i 20 års åldern, alltså inget barn på ca. 8 år.
Vi borde åtminstone hålla oss till verkligheten i denna tråd.
Senast redigerad av Yanii 2019-06-25 kl. 22:29.
Citera
2019-06-26, 10:46
Medlem
countrychicks avatar
Hittade en äldre (från 2016) artikel från polistidningen som jag tycker är intressant. Den har antagligen varit uppe i tråden tidigare men jag lägger upp länken ändå eftersom alla kanske inte läst den.

https://polistidningen.se/2016/06/det-sista-fallet-ar-det-storsta/

Utdrag ur artikeln:
Citera
2019-06-26, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av countrychick
Hittade en äldre (från 2016) artikel från polistidningen som jag tycker är intressant. Den har antagligen varit uppe i tråden tidigare men jag lägger upp länken ändå eftersom alla kanske inte läst den.

Utdrag ur artikeln:
Bra och intressant artikel.

Det står att "tidpunkten då många människor rörde sig ute talar starkt emot ett planerat brott."

Om GM var ute efter just M så kanske detta var den enda möjliga tidpunkten, när han gick ensam till skolan. Efter skolan så kunde ju M gått med en kompis eller dyl hem.
Att stå och vänta uppe vid trappan om GM nu gjorde det tycker jag talar för att han väntade och var just där av en anledning.
Citera
2019-06-26, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClariNet
Mot bakgrund av att ingen golat eller krävt belöningspengar får man misstanken att GM inte är någon vanlig pundartyp. Kanske finns han bland de minst tänkbara gärningsmännen. Då måste man gå rejält utanför boxen och också våga ta tag i väldigt obehagliga sanningar.
Jag håller med.
Besvärligare och jobbigare än att leta efter en eländig och sjuk missbrukare.
Citera
2019-06-26, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alice-the-Ant
Bra och intressant artikel.

Det står att "tidpunkten då många människor rörde sig ute talar starkt emot ett planerat brott."

Om GM var ute efter just M så kanske detta var den enda möjliga tidpunkten, när han gick ensam till skolan. Efter skolan så kunde ju M gått med en kompis eller dyl hem.
Att stå och vänta uppe vid trappan om GM nu gjorde det tycker jag talar för att han väntade och var just där av en anledning.
Det känns svårt att tänka sig att M var måltavlan. Vad är ett rimligt motiv till att med uppsåt mörda en åttaåring? En person med den ilskan mot familjen hade varit svår att missa.
Jag köper inte teorin om barnet som ett utvalt offer och kvinnan som ett vittne/offer. Överbevisa mig gärna angående rimligheten i den teorin, för jag ser det helt enkelt inte.
Citera
2019-06-26, 12:57
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:

Utdrag ur artikeln:
Utredaren Pär Åke Ekholm har fel då han tror att många passerat mordplatsen den morgonen.

Det är precist tvärtom, platsen där morden skedde ligger avskilt.

Den enda genomfartstrafik som fysiskt kan ske längs den korta återvändsgatan Åsgatan, där morden skedde, utgörs av en förbindande kort cykel/gångväg från Västra vägen. Men det var få som använde den genvägen på väg till arbetsplatser på sjukhuset eller Garnisonen.

Så är det än idag har jag konstaterat efter att ha cyklat den genvägen flera gånger i år. Det vanligaste mötet i området nära mordplatsen är någon äldre närboende peson som är ute och rastar sin lilla hund.

Barnhemsgatan är genomfartsleden nr 1 i området för gångtrafikanter och cyklister, men därifrån vare sig ser eller hör man vad som sker uppe på Åsgatan.

Därför kan mordet också ha varit planerat, tvärtemot vad Pär Åke Ekholm tror.
Senast redigerad av MossTrums 2019-06-26 kl. 13:00.
Citera
2019-06-26, 13:11
Medlem
countrychicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Utredaren Pär Åke Ekholm har fel då han tror att många passerat mordplatsen den morgonen.

Det är precist tvärtom, platsen där morden skedde ligger avskilt.

Den enda genomfartstrafik som fysiskt kan ske längs den korta återvändsgatan Åsgatan, där morden skedde, utgörs av en förbindande kort cykel/gångväg från Västra vägen. Men det var få som använde den genvägen på väg till arbetsplatser på sjukhuset eller Garnisonen.

Så är det än idag har jag konstaterat efter att ha cyklat den genvägen flera gånger i år. Det vanligaste mötet i området nära mordplatsen är någon äldre närboende peson som är ute och rastar sin lilla hund.

Barnhemsgatan är genomfartsleden nr 1 i området för gångtrafikanter och cyklister, men därifrån vare sig ser eller hör man vad som sker uppe på Åsgatan.

Därför kan mordet också ha varit planerat, tvärtemot vad Pär Åke Ekholm tror.

Tack för info. Vet du hur det ser ut med folk en liten bit från själva mordplatsen på morgnarna? Typ inom en radie på 100-300 meter? Är det någon morgontrafik där? Eller måste man komma ännu längre bort?
Citera
2019-06-26, 13:34
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Tack för info. Vet du hur det ser ut med folk en liten bit från själva mordplatsen på morgnarna? Typ inom en radie på 100-300 meter? Är det någon morgontrafik där? Eller måste man komma ännu längre bort?
Det finns mycket morgontrafik i närområdet därför att många - arbetande och studerande - ska till det stora Universitetssjukhuset eller till Garnisonen där flera arbetsplatser som bl.a. Polis- och rättsväsendet m.m. finns.

På Tränggatan, där återvändsgatan Åsgatan ansluter, är det mycket morgontrafik med cyklister och gående - dock inga bilar - som sen ska över vid trafikljuset korset Djurgårdsgatan-Lasarettsgatan.

Den vägen försvann GM efter morden: Åsgatan-Tränggatan, till korset Djurgårdsgatan-Lasarettsgatan där tre vittnen sett honom vid trafikljuset försvinna in i Trädgårdsföreningen.

Men från Tränggatan är sikten lika med noll upp till mordplatsen på Åsgatan, därför att Åsgatan stiger uppåt och morden skedde i slutet av Åsgatan.
Senast redigerad av MossTrums 2019-06-26 kl. 13:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in