2019-08-11, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av luffarjeppe
Om mordet inte var planerat så varför gömmer han sig bakom buskarna då? Går fram och tillbaka på gångbanan innan morden, tyder väl på att han väntar på någon. Känns dessutom orimligt att från psyk gå till åsgatan. Trädgårdsföreningen känns väl mer rätt då om han ska mot city och vidare hem. Synd det inte finns några tidigare iakttagelser av mördaren innan han kom till åsgatan.
Mycket talar för att han är där han är av just anledningen att M kommer gående där, håller med dig. Är just det faktum att Åsgatan ligger där det ligger som alltid fått mig att tro att det är planerat. Om "kvinnliga vittnet" har rätt så hänger han ju mer västerut först, även om det bara är cirka 100 meter. Han skulle nog inte till någon psykakut eller annan inrättning.
Citera
2019-08-11, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Skulle chansen att finna honom via släktforskning vara mindre om han kom från exempelvis USA?
Ja, betydligt mindre då svenska polisen inte har tillgång till register för icke-svenskar. Visst, i det osannolika fallet att man får "direktträff" så kanske man kan begära personen utlämnad men då ska man ha mycket på benen. Oklart om USA är så sugna på att lämna ut folk på de lösa grunderna.

Nu är han väl mer eller mindre säkert svensk så det blir antagligen inte aktuellt.
Citera
2019-08-11, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alice-the-Ant
Det är intressanta frågor!
Stod GM där och väntade på vem som helst som skulle komma upp från tex trappan?
Ville han råna någon?
Konstigt val att välja en 8-åring i så fall som inte brukar har så mycket värdefulla ting på sig. Om han inte visste att just M hade någonting i sin ryggsäck som han ville ha.
Har det framkommit om ryggsäcken var öppnad eller uppsprättad?

Någon som känner sig hotad och inte sovit på ett bra tag och ser troll?
Honom borde de hittat ganska så omgående tror jag.
Hade han en vilja att bara döda någon?
En kall ruggig morgon och att inte vara helt säker på att vara ensam. Det är snabbt över också.
Nej, det känns som att han skulle valt ett annat ställe och en annan tidpunkt för att få möjligheten att få vara säkrare och lite längre ifred med sitt offer....?
Rasistiskt slumpvalt impulsivt hatbrott?
Lite konstigt val av offer. Då känns i så fall inte GM frisk. Hur har han då klarat sig undan och utan att göra något liknande igen om han är sjuk?

Nej jag tror som jag skrivit tidigare att M är målet.
Jag tror det pga att då på morgonen innan skolan börjar när M är ensam, var det enda tillfället som han skulle kunna komma åt honom. GM rekade antagligen innan och kom fram till att brottsplatsen ( på ett ungefär ) var den bästa platsen på M:s skolväg. Tidigt på M:s gångväg innan klasskompisar skulle kunna sammanstråla på vägen. Tillräckligt avskilt från hemmet så ingen kunde se.
Någorlunda avskilt om man kanske jämför med resten av skolvägen ( ? ) och lite dolt så han kunde överraska M. GM hade kontroll och uppsikt när M kom upp för trappan.
När annars på hela dygnet skulle en utomstående GM kunna veta när M var ensam med en regelbundenhet?
Bara precis där på morgonen, i början på sin skolväg på väg till skolan.
I början och första bästa läge.
Väntar han på just M så finns det ett motiv.
Agree, har tidigare resonerat om att Valvmannen som setts dagarna innan är GM som rekar. Om man kollar kartan så ser man att de mest troliga vägarna för M är via Karl Dahlgrens gata eller Tränggatan och den förstnämnda går förbi valvet. Kanske uteslöt han den där i valvet för att sedan gå på det andra alternativet. Genom att stå vid vändplanen garderade han sig. Å andra sidan är det inte solklart att man inte går Djurgårdsgatan och Tränggatan för att komma till skolan.

Mitt grundtips är att Valvmannen inte har med det hela att göra.
Citera
2019-08-11, 12:49
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClariNet
Kombinera lusten att döda, fantasier som kräver utlopp, skyltar med uppmaningen att döda alla barn ...
Tar sig till brottsplatsens närhet, inväntar random barn ...
Men men men varför just Åsgatan där barnen till familjen A var de enda som hade sin skolväg just där? Det fanns troligtvits noll vuxna som på morgonen hade anledning (eller ork) att ta den branta trappan från Barnhemsgatan upp till Åsgatan: p-platser fanns inte där uppe och vare sig samfärdsmedel eller arbetsplatser åt det hållet. Det var knappast random att stå och vänta på att ngt barn skulle komma upp för just den trappan.
Senast redigerad av MossTrums 2019-08-11 kl. 12:56.
Citera
2019-08-11, 15:21
Medlem
Precis han borde stå i närheten av en skola annars kan man tycka
Citera
2019-08-11, 16:43
Medlem
Citat:
Om mordet inte var planerat så varför gömmer han sig bakom buskarna då? Går fram och tillbaka på gångbanan innan morden, tyder väl på att han väntar på någon. Känns dessutom orimligt att från psyk gå till åsgatan. Trädgårdsföreningen känns väl mer rätt då om han ska mot city och vidare hem. Synd det inte finns några tidigare iakttagelser av mördaren innan han kom till åsgatan.
Jag menar att han inte skulle hem, han skulle till psyk men han våndades eller liknande när han blivit avsläppt utanför sjukhuset tog han en promenad för att samla sig först. Då är det inte orimligt att gå över till Åsgatan om han vankar runt och brottas med inre demoner.

Det är bara en tanke.
Citera
2019-08-11, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cornerofhope
Mycket talar för att han är där han är av just anledningen att M kommer gående där, håller med dig. Är just det faktum att Åsgatan ligger där det ligger som alltid fått mig att tro att det är planerat. Om "kvinnliga vittnet" har rätt så hänger han ju mer västerut först, även om det bara är cirka 100 meter. Han skulle nog inte till någon psykakut eller annan inrättning.
Behöver inte vara psyk GM hade anknytning till, han kan ha haft en tjej som precis fått missfall, gjort abort eller vad som helst för traumatiskt (ev på sjukhuset) som får honom att hata barn, vilket iof är väldigt svårt att ta in men något gör att han är där och att han mördar.
Av någon anledning är han ju där.
Sjukhuset är väl vad en troligast har anledning att besöka om en är från tex Norrköping? Och det ligger vid trädgårdsföreningen och hyfsat nära ICA och Åsgatan.
Citera
2019-08-11, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yanii
Jag menar att han inte skulle hem, han skulle till psyk men han våndades eller liknande när han blivit avsläppt utanför sjukhuset tog han en promenad för att samla sig först. Då är det inte orimligt att gå över till Åsgatan om han vankar runt och brottas med inre demoner.

Det är bara en tanke.
Är ju dock en bit från US till Åsgatan, rimligare att promenera till TRF eller Tinnerbäcken.
Citera
2019-08-11, 16:53
Medlem
LeonVances avatar
Citat:

Det finns tre vittnen som är mer problematiska än de andra:
  1. Vittnet som såg mannen vid vändplanen: detta vittne är anonymt och det enda som är sagt är att vittnet mötte en person vid den här platsen, inget om vad personen gjorde.
  2. Vittnet som såg mordet på A-L från sitt fönster: detta vittne lyckades tydligen förtränga allt hen såg, polisen tog hen därför till en person som satte hen under hypnos för att få fram dessa minnen.
  3. Vittnet som såg mannen på bänken i TGF: detta vittne hörde av sig till polisen först mer än tre månader efter dubbelmordet.

Personligen är jag säker på att dubbelmördaren inte gått genom city, han skulle ha blivit observerad. Nej, han försvann in i ett hem/lokal/bil där han kunde vara för sig själv, någonstans längs med Djurgårdsgatan eller i närheten av denna gata.
Senast redigerad av LeonVance 2019-08-11 kl. 16:58.
Citera
2019-08-11, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
  1. Vittnet som såg mannen vid vändplanen: detta vittne är anonymt och det enda som är sagt är att vittnet mötte en person vid den här platsen, inget om vad personen gjorde.
  2. Vittnet som såg mordet på A-L från sitt fönster: detta vittne lyckades tydligen förtränga allt hen såg, polisen tog hen därför till en person som satte hen under hypnos för att få fram dessa minnen.
  3. Vittnet som såg mannen på bänken i TGF: detta vittne hörde av sig till polisen först mer än tre månader efter dubbelmordet.

Personligen är jag säker på att dubbelmördaren inte gått genom city, han skulle ha blivit observerad. Nej, han försvann in i ett hem/lokal/bil där han kunde vara för sig själv, någonstans längs med Djurgårdsgatan eller i närheten av denna gata.

Cykel utanför Ica på djurgårdsgatan är en tänkbar möjlighet. Det är lättare att ingen lägger märke till någon nervös på en cykel, jämfört med någon som småspringer och ser sig om hela tiden. Frågan är bara varför han fick hjärnsläpp och slängde kniven och stoppade mössan i tidningsstället.
Citera
2019-08-11, 19:36
Medlem
zoomlanders avatar
Socialförvaltningen Linköping ligger inte långt därifrån. Kan GM varit där och fått negativt besked för att sedan ge sig av mot Åsgatan? eller skulle han dit och hämnas på ngn pk kärring men tog en promenad och fick syn på ungen?

tips nr2: Jag hade tittat närmare på Mohammeds familj. eventuella syskon, har de retat ngn eller kanske varit taskiga emot GMs syster eller bror och han på så sätt hämnas genom att knäppa lillkillen? Kvinnan försökte förmodligen hejda dådet och blev då huggen själv, inte konstigt. Är man inte polis eller liknande ska man inte gå in i sådana situationer tyvärr.
Citera
2019-08-11, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance

Vi vet ju dock inte hur uppseendeväckande han var, är inte lika säker på att han inte gick genom stadskärnan. Om twigo's pappas vittnesmål stämmer lär han försvunnit in i TRF. Håller med dig om vittnena, de är inget vidare, vad jag förstått är väl de andra inte det heller. Det jag tycker man kan läsa ut ur känd information är nog ändå att han antagligen uppehöll sig kring just denna plats snarare än att han bara "gick förbi".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in