2019-03-05, 13:53
Medlem
Hypotesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zyzzz
Låt säga att jag väljer att sticka i låret, bör jag alltid sticka på samma plats sedan?

Att sticka på exakt samma ställe är inte att rekommendera. Det ger ärrvävnad på sikt. Att växla mellan låren och sticka inom en radie av säg 5-10 cm fungerar utmärkt vid långa estrar och 1-2 injektioner per vecka. Kör du kortare estrar som kräver att du sätter varje eller varannan dag bör du växla mellan säte, lår och exempelvis axlar.
Citera
2019-03-05, 21:42
Medlem
Exodus78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillehand
Stället frågan här istället, känns som den drunknar i nybörjartråden:
Är det nödvändigt att desinficera vialen innan stick? Känns som det kan hamna bakterier i oljan annars, men guiden säger inget om det.

Var skulle bakterierna komma ifrån tänker du? Du tar ju en nål ur en steril förpackning och vid varje stick tar du en ny.
Personligen har jag ett hundratal stick bakom mig och har aldrig desinficerat vialen. Jag förvarar dock alltid mina vialer i en zip-påse när de är öppnade.
Vill du vara på säkra sidan: Tvätta lite med en spritservett - dvs en likadan som du tvättar stället du sticker. Typ en Cutisoft wipe.

Mvh Exo
Citera
2019-03-05, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exodus78
Var skulle bakterierna komma ifrån tänker du? Du tar ju en nål ur en steril förpackning och vid varje stick tar du en ny.
Personligen har jag ett hundratal stick bakom mig och har aldrig desinficerat vialen. Jag förvarar dock alltid mina vialer i en zip-påse när de är öppnade.
Vill du vara på säkra sidan: Tvätta lite med en spritservett - dvs en likadan som du tvättar stället du sticker. Typ en Cutisoft wipe.

Mvh Exo
Tja, ifrån luften. Förvarar inte mina vialer sterilt på något sätt och sitter det bakterier på vialen skulle de ju kunna följa med nålen in i oljan och sedan växa till sig tills nästkommande injekt. Ingen aning om risken för detta, men tvättar nu ändå vialen (gummit) med lite alsolsprit innan varje stick.
Citera
2019-03-06, 04:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillehand
Stället frågan här istället, känns som den drunknar i nybörjartråden:
Är det nödvändigt att desinficera vialen innan stick? Känns som det kan hamna bakterier i oljan annars, men guiden säger inget om det.
Det finns inga nackdelar med att desinficera vialen, så varför inte tänker jag? Jag gör åtminstone det innan varje gång jag ska dra upp olja.
Citera
2019-03-06, 10:45
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tasemos
Det finns inga nackdelar med att desinficera vialen, så varför inte tänker jag? Jag gör åtminstone det innan varje gång jag ska dra upp olja.

Som varsam ritual gör även jag det även om jag tömmer vialen i ett par stick. Delar upp sticket i 2 p.g.a volymen i vardera noggrant spritade gluteus (skiftar mellan stora och lilla) Framför spegeln med 2 handsfatting, en hand håller pumpen på plats och den andra trycker besvärande sakta in kolven.

Med blå eller grön 25mm nål till botten så går det som en dans.

Hanterar man kanske bakterie-ovant samma vial 10 ggr (250 mg/stick) så kan man inte vara nog försiktig. Dom sekunderna det tar att också sprita gummit kan man ge sig för att känna sig trygg med att inga sjukdomsalstrande mikroorganismer följer med in.

F.ö.v är det väl så att det illa förslutna plastplupp-locket man knäpper bort finns för att visa att vialen är obruten och inte är där av anticeptiska skäl?
Senast redigerad av Taggad 2019-03-06 kl. 11:22.
Citera
2019-03-07, 21:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Som varsam ritual gör även jag det även om jag tömmer vialen i ett par stick. Delar upp sticket i 2 p.g.a volymen i vardera noggrant spritade gluteus (skiftar mellan stora och lilla) Framför spegeln med 2 handsfatting, en hand håller pumpen på plats och den andra trycker besvärande sakta in kolven.

Med blå eller grön 25mm nål till botten så går det som en dans.

Hanterar man kanske bakterie-ovant samma vial 10 ggr (250 mg/stick) så kan man inte vara nog försiktig. Dom sekunderna det tar att också sprita gummit kan man ge sig för att känna sig trygg med att inga sjukdomsalstrande mikroorganismer följer med in.

F.ö.v är det väl så att det illa förslutna plastplupp-locket man knäpper bort finns för att visa att vialen är obruten och inte är där av anticeptiska skäl?

Vad använder du för desinfektionsmedel? Funkar klorhexidin, alsolsprit eller liknande?
Citera
2019-03-07, 22:45
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bandejo
Vad använder du för desinfektionsmedel? Funkar klorhexidin, alsolsprit eller liknande?

Precis: Klorhexidinsprit.

Klorhexidin är en kemikalie med antiseptisk verkan. Den är effektiv mot såväl grampositiva som gramnegativa mikrober. Den har både baktericid och bakteriostatisk verkan, då den är membranstörande.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Klorhexidin.

Det har hänt jag slarvat men då tvättat noga med desivon eller handsprit. Aldrig ett stick utan tvätt..
Senast redigerad av Taggad 2019-03-07 kl. 22:56.
Citera
2019-03-07, 23:14
Medlem
Taggads avatar
Att tänka på för oss som trots risker tycker det vägs upp av att musklerna växer samt vikten av att vara noggrann var och vad man handlar.
Olagliga läkemedel kan innehålla föroreningar och farliga ämnen.

Det kan vara farligt att använda olagliga mediciner och dopningsmedel som köpts via nätet eller på den svarta marknaden, eftersom man inte kan känna till deras verkliga sammansättning om de inte undersökts i ett laboratorium.

Hygienstatusen i illegala läkemedelsfabriker är ofta dålig, och produkterna kan innehålla orenheter som uppstått i tillverkningsskedet. Dessutom kan de aktiva ämnena och halterna av dessa vara helt andra än vad som utlovas på förpackningens etikett.

Man har även hittat läkemedel som av säkerhetsskäl avlägsnats från marknaden, och andra skadliga komponenter, i illegala preparat. Vid tillverkningen har man kunnat använda ämnen från t.ex. byggnadsindustrin för att ersätta riktiga läkemedelkomponenter. De illegala komponenterna kan bl.a. orsaka allergiska reaktioner. [1]

Mikrober som kommer in i kroppen vid en injektion ger upphov till bölder och farliga infektioner
Orenheter i det ämne som injiceras, smutsig utrustning som används för denna injicering, och otillräcklig rengöring av huden kan leda till att injektionsstället blir infekterat då bakterier och andra mikrober kan komma in i kroppen vid ingreppet.

https://dopinglinkki.fi/sv/faktabank/dopingmedel/risker-med-att-injicera-intramuskulart
Mvh /T
Senast redigerad av Taggad 2019-03-07 kl. 23:16.
Citera
2019-06-16, 21:47
Medlem
Har en liten fråga om d är här med airlock som kanske är dum.

Låt säga man köpt ampuller och vill injecera allt i ampullen.

Har läst runt lite och sett att många fyller pumpen med första kanylen och utöver bara dra upp oljan även drar upp ca 0,2ml luft. Känns ju som det borde räcka dra in såpass mycket luft att oljan precis ligger under där kolven har sitt ändläge?

När man sedan injecerar med sprutan i vertikalt läge så ligger luftkudden bakom och pressar ut även det sista av oljan.

Känns vettigt men svårt. Axlar och lår får nästan ske liggandes eller i varje fall lurat åt sidan?

Ska man fortfarande fylla kanylen man ska injecera med olja innan man sticker? Antar man gör detta med pumpen i vertikalt läge riktad nedåt?

jättedumma frågor känns det som men kollat runt på YT och det finns ju väldigt bra filmer eller det finns i varje fall filmer på vart man injecerar osv. Men inte hittat något om airlock teknik .....
Citera
2019-06-17, 16:00
Medlem
Jag blrjar bli i blåsten med stickandet Körde länge endast i låren, ibland högre ibland lägre..nu har jag börjat använda rövmuskulaturen också. Hur mycket roterar ni? Axlarna är jävliga. Obekvämt att trycka och nålen känns mer än i låret eller gluteus.
Citera
2019-06-18, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av superellips
Har en liten fråga om d är här med airlock som kanske är dum.

Låt säga man köpt ampuller och vill injecera allt i ampullen.

Har läst runt lite och sett att många fyller pumpen med första kanylen och utöver bara dra upp oljan även drar upp ca 0,2ml luft. Känns ju som det borde räcka dra in såpass mycket luft att oljan precis ligger under där kolven har sitt ändläge?

När man sedan injecerar med sprutan i vertikalt läge så ligger luftkudden bakom och pressar ut även det sista av oljan.

Känns vettigt men svårt. Axlar och lår får nästan ske liggandes eller i varje fall lurat åt sidan?

Ska man fortfarande fylla kanylen man ska injecera med olja innan man sticker? Antar man gör detta med pumpen i vertikalt läge riktad nedåt?

jättedumma frågor känns det som men kollat runt på YT och det finns ju väldigt bra filmer eller det finns i varje fall filmer på vart man injecerar osv. Men inte hittat något om airlock teknik .....

Provade i axeln och det var rätt knepigt att bara fylla kanylen utan spill när man hade sprutan riktad nedåt.

Iövrigt var jag nog lite feg med mängden luft. drog kolven så oljan låg precis vid "röret" men verkar som det på något vis var för lite så ska nog gå på 0,2-,0,3ml luft imorgon.

Blir låret då så det behöver aspireras med, Det borde ju inte vara konstigare än innan dock

Enklarare att bara ta lite extra olja men är ju svårt när det är vial och det blir ju några ml på en kur Prop
Citera
2019-06-25, 20:27
Medlem
Tjena grabbar, är inne på slutet av min första Test E 250 e5d kur och det har börjat komma upp ett problem... sätter i nål ett som jag suger upp oljan med( orange, gröna tog slut) byter sedan till stick nålen som är en blå, sätter den i glutes och känner att jag tränger in i muskeln, aspirerar och inget blod. Dem senaste 5 sticken har de varit att de har varit stenhårt att trycka in oljan.... får trycka som en jävla idiot så jag står och skakar. Oljan går ju in men rör nålen onödigt mycket och är inte direkt skönt. Vad gör jag fel som jag inte har gjort dem andra gångerna då de har gått som smör? väldigt tacksam för svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in