2019-06-18, 13:25
Medlem
o0Halal0os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Detta är ett missförstånd. Kristus lägger världens metafysiska grund som människa. Men vid sin död går han in i sitt verk. Som människa var han bara som en enkel människa men efter sin död är han oerhört mäktig sedan han förlänat hela den kraft som orsakade universum. Detta har inte skett ännu. Evangeliet om Jesus är bara en liknelse om honom. Han är lammet som kommer i den sista tiden.

Gud är INTE två olika personer. Kristus är Gud naturligtvis.
Hur vet du det?

Myten om Jesus är i stort ett resultat av överenskommelser mellan kyrkoledare vid konsilium åren 157 och 325.
Senast redigerad av o0Halal0o 2019-06-18 kl. 13:28.
Citera
2019-06-18, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av o0Halal0o
Hur vet du det?
Kag tror jag kan argumentera för de flesta av mina påståenden utifrån Bibeln. Vilket undrar du mest över?
Citera
2019-06-18, 14:48
Medlem
Mogrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BummingAround

"Min Gud, varför har du övergett mig", ropar han från korset - vem avser han?
När till och med Jesus, Guds son, sviktar i tron undrar man hur vi andra förväntas kunna tro.
Citera
2019-06-18, 15:25
Medlem
Citat:
Med Bibeln som grund kan man påstå att Jesus är Kristus samt att Kristus är Gud.

Ja man kan påstå det, men 99,99% av skriftställena visar tydligt att Jesus är Guds son, inte Gud, och resten kan förvrängas till att Jesus är Gud, om man har god fantasi.

Citat:
Men det går att argumentera som du gör också med Bibeln som grund. Problemet är bara att verkligheten motsäger din tolkning.

Vad motsägs av verkligen menar du?

Citat:
För om Gud är allsmäktig och fullbordad redan nu så kan han inte vara fullkomlig och döma världen med fullkomlig rättvisa eftersom han i så fall kan anklagas för i princip allting och kallas hycklare när han dömer andra för sådant han själv gör, har gjort, eller underlåter att göra..

Ingen, inte heller Gud ska dömas för vad andra säger och gör.
Citera
2019-06-18, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogren
När till och med Jesus, Guds son, sviktar i tron undrar man hur vi andra förväntas kunna tro.

Jesus kunde visa att en människa kan vara trogen Gud och inte tappa tron även om man utsätts för den värsta formen av tortyr. Som tur är så behöver inte alla människor genomgå en sådan prövning, eftersom Jesus har bevisat en gång för alla att människan kan och vill följa Gud trots dom falska anklagelser som motståndare kommer med mot Gud.

Därför kan Jesus inte heller vara Gud, eftersom det är klart att Gud kan underordna sina egna regler.
Citera
2019-06-18, 15:55
Medlem
Citat:
Kag tror jag kan argumentera för de flesta av mina påståenden utifrån Bibeln. Vilket undrar du mest över?

Du kan i alla fall inte argumentera utifrån evangelierna eftersom du anser att det är fiktion:

Citat:
Evangelierna är fiktion och bör på sin höjd betraktas som liknelser och allegorier om Kristus.
Citera
2019-06-18, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ja man kan påstå det, men 99,99% av skriftställena visar tydligt att Jesus är Guds son, inte Gud, och resten kan förvrängas till att Jesus är Gud, om man har god fantasi.

Vad motsägs av verkligen menar du?

Ingen, inte heller Gud ska dömas för vad andra säger och gör.
Jag är nog på din sida i denna fråga. Dock är jag ingen expert på själva bibeln, men jag har läst och sett mycket när troende diskuterar detta.
Citera
2019-06-18, 15:58
Medlem
Citat:
Jesus kunde visa att en människa kan vara trogen Gud och inte tappa tron även om man utsätts för den värsta formen av tortyr. Som tur är så behöver inte alla människor genomgå en sådan prövning, eftersom Jesus har bevisat en gång för alla att människan kan och vill följa Gud trots dom falska anklagelser som motståndare kommer med mot Gud.

Därför kan Jesus inte heller vara Gud, eftersom det är klart att Gud kan underordna sina egna regler.
Det hade varit mer imponerande om det inte var Guds son. Och är det inte så att bibeln ”hoppar över” många år av Jesus liv?
Citera
2019-06-18, 15:59
Medlem
TwoThousands avatar
Citat:
Du kan i alla fall inte argumentera utifrån evangelierna eftersom du anser att det är fiktion:

Det är utanförskapet/förbannelsen, en total avsaknad av religion med alla dess fördelar och nackdelar.

Kan aldrig förstå, kan aldrig se något, kan aldrig höra något.

Treenigheten, kan inte komma till Jesus förutom genom Jehova välsignad med den heliga ande!
Senast redigerad av TwoThousand 2019-06-18 kl. 16:01.
Citera
2019-06-18, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Jag är nog på din sida i denna fråga. Dock är jag ingen expert på själva bibeln, men jag har läst och sett mycket när troende diskuterar detta.

Roligt att vi är överens om något i alla fall
Citera
2019-06-18, 16:12
Medlem
o0Halal0os avatar
Citat:
Bibeln är en bok författad av människor. Ingen människa kan ha sanningen om det gudomliga. Därför kallas det tro och inte vetande när vi talar om det gudomliga.
Citera
2019-06-18, 16:17
Medlem
Citat:
Det hade varit mer imponerande om det inte var Guds son.

Adam var också Guds son, men han gick emot Gud. Och det har funnits människor i historien som också varit lika trogna som Jesus, men dom har inte varit fullkomliga för att kunna motsvara Adams synd.

Jesus skapades så som Adam, som en fullkomlig människa, därför kan Jesus vara en motsvarighet till Adam:

"Ty eftersom döden kom genom en människa kommer också uppståndelsen från de döda genom en människa.*Liksom alla dör genom Adam, så skall också alla få nytt liv genom Kristus." (1 Kor 15:2-22 Bibel2000)

Jesus offrade sig för att motbevisa Satans påstående att människan inte skulle klara av att följa Gud.

Citat:
Och är det inte så att bibeln ”hoppar över” många år av Jesus liv?

Hur menar du att det skulle påverka något?
Senast redigerad av ttsp 2019-06-18 kl. 16:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in