2020-01-04, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
+1

Såg att du skrivit detta i ett tidigare inlägg;
Bibeln säger att Gud är Fadern (=som allt kommer ifrån= Skaparen). Messias är Faderns Ord, och anden är Kristi ande/Faderns ande.
Nej, Gud är en, inte tre. Inte heller en av tre.
Messias är en titel, och löftena om Honom finns i Bibeln.

Detta stämmer och det står klart och tydligt i NT. Jag blir förvånad varje gång kristna säger att Jesus är skaparen och att treenigheten är en enhet. Hur kan fadern vara detsamma som sonen och hur kan Guds ande vara detsamma som Gud. Detta är ju rena galenskapen
Citera
2020-01-04, 12:23
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Afrikanos
Bibeln säger att Gud är Fadern (=som allt kommer ifrån= Skaparen). Messias är Faderns Ord, och anden är Kristi ande/Faderns ande.

Detta stämmer och det står klart och tydligt i NT. Jag blir förvånad varje gång kristna säger att Jesus är skaparen och att treenigheten är en enhet. Hur kan fadern vara detsamma som sonen och hur kan Guds ande vara detsamma som Gud. Detta är ju rena galenskapen
I vårt kött är vi högmodiga och vill vara bättre än andra. Därför hör vi inte vad Gud säger.
Det är anledningen till att vi hellre håller fast vid våra egna lögner än vid sanningen, om vi nu gör det.

Eller som Herren säger i Johannesevangeliet:
"och detta är domen, att när ljuset kommit i världen älskade människorna mörkret mer än ljuset eftersom deras gärningar voro onda".
Det ligger i allas vårt kött.
Citera
2020-01-04, 12:28
Medlem
Citat:

Den kristna Guden består av tre "personer" som är fullständigt i harmoni och utgör tillsammans Gud.
Citera
2020-01-04, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nynyny
Den kristna Guden består av tre "personer" som är fullständigt i harmoni och utgör tillsammans Gud.

Nej detta är ett obibliskt påhitt! Däremot finns det ett samarbete mellan fadern och sonen.
Citera
2020-01-04, 12:47
Medlem
Citat:
Nej detta är ett obibliskt påhitt! Däremot finns det ett samarbete mellan fadern och sonen.
Där har du fel helt enkelt.
Citera
2020-01-04, 14:29
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nynyny
Hur många Gudar finns det?

Guds ande är helt enkelt Guds ande. Det är svårt att lyckas krångla till detta, men trinitarismen lyckas göra gröt och mörker av det enklaste budskap.
Citera
2020-01-04, 14:42
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Jesus är det "sanna vinträdet", alltså i sig själv Guds folk, eller Guds kropp på det vis sonen Israel kallas i GT.

En kung är i sig en representant för hela riket.

"ur Egypten kallade Jag min son", som NT citerar ur GT.

Tillhör man inte Kristus är man alltså inte Guds folk.

Kristus är alltså den som utför Guds vilja i oss, eller:
Kristi Ande renar oss. Så är Han medlare för nådens förbund, och nåd behöver alla människor.
Citera
2020-01-04, 15:08
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8888zoom8888
Vi har alla en helig ande som Gud skapade och alltid kommer att leva och inte kommer att dö efter döden. Men Gud är fortfarande en Gud, och vi är bara mänskliga vi tillber honom. Och alla profeterna är människor som vi som dyrkar Gud. Detta är ett stort misstag i de tre Abrahamiska religionerna. Judendom, kristendom och islam: Att säga att det finns mer än en gud i universum. Detta är ett stot misstag. Eftersom alla dessa religioner kräver att de bara tillber en gud och kräver det i Gamla testamentet fram till domens dag
Den helige anden, Guds ande,
ges de troende.
Läs Koranen 58:22 och Bibeln tex johannesevangeliet 14:25-28!
Citera
2020-01-04, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SKÅNELAND
Jag har ett tag undrat vem den heliga anden är.
Och är igentligen kristendomen en monoteistisk religion?
Fadern, sonen och den heliga anden. Hur går det ihop?

Faderns mening är ju uppenbar, sonen - avkomlingen likaså. Helig ande, ja det är ju såklart det som det är. En helig ANDE. En upplevelse, stämning, känsla av och om gud.

Människans upplevelse av gud i 3:dje hand.
Citera
2020-01-05, 19:11
Medlem
lighteneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Oavsett vad som sägs i kommunikationerna?

Ja. Ju mer kommunikation som uppstår, desto tydligare blir avståndet mellan sanning och lögn. Lögnen blir avslöjad om för mycket kommunikation släpps lös. Det är precis det som sker idag. De som står upp för sanningen kommer tydligt att kunna se skillnaden. De som inte står upp för sanningen kommer göra allt man kan för att stänga ner kommunikationskanalerna.
Citera
2021-07-27, 14:59
Medlem
Methoxetamines avatar
Om jag vill ge gud ära

Jag vill tacka gud för att han ärar mig, och det känns bra men jag fastnar vid vem jag ska ge ära till.

Så om jag förstått det rätt är det rätt att säga fader, för det är fadern man ska addressera i bön och antagligen han man ska tacka då...

Men tänker på jesus, för det är ju i samband med honom som jag blev förlåten, att jag bad honom om förlåtelse... Det känns fel att säga "tack fader för du ärar mig"... för då är inte jesus med i den frasen av tacksamhet... Samtidigt så är det fel att tacka jesus endast, det är väl dessutom tack vare både sonen och fadern jag är frälst nu. Är den heliga anden utanför ekvationen eller ska jag tacka honom med?

Tycker det är svårt med den här treenigheten och jag vill uttrycka min tacksamhet till honom på ett sätt som är rätt, som känns rätt, och det blir så veligt när jag inte är säker på rätt sätt att addressera frasen av tacksamhet.

Tack för att du hjälper mig...
peace
Citera
2021-07-27, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methoxetamine
Jag vill tacka gud för att han ärar mig, och det känns bra men jag fastnar vid vem jag ska ge ära till.

Så om jag förstått det rätt är det rätt att säga fader, för det är fadern man ska addressera i bön och antagligen han man ska tacka då...

Men tänker på jesus, för det är ju i samband med honom som jag blev förlåten, att jag bad honom om förlåtelse... Det känns fel att säga "tack fader för du ärar mig"... för då är inte jesus med i den frasen av tacksamhet... Samtidigt så är det fel att tacka jesus endast, det är väl dessutom tack vare både sonen och fadern jag är frälst nu. Är den heliga anden utanför ekvationen eller ska jag tacka honom med?

Tycker det är svårt med den här treenigheten och jag vill uttrycka min tacksamhet till honom på ett sätt som är rätt, som känns rätt, och det blir så veligt när jag inte är säker på rätt sätt att addressera frasen av tacksamhet.

Tack för att du hjälper mig...
peace

Fadern är Jesus, Jesus är fadern, Jesus är formen som Fadern (YHWH) tog när han visade sig för Hans folk. Vi skulle bokstavligen bli blinda om vi såg Hans härlighet, därför kom han i mänsklig skepnad i form av Jesus Kristus. YHWH har f.ö kommit i andra skepnader (änglar t ex) före Jesus Kristus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in