2019-06-18, 01:36
Medlem
lighteneds avatar
Kristus är den yttre manifestationen av Fadern. Och Fadern är den inre manifestationen av Kristus. Ett och samma väsen kommunicerande mellan himlen och världen. Allt handlar om kommunikation. Alla problem kan lösas med kommunikation. Därför är det ingen slump att världen går mer och mer mot kommunikation för det är himmelskt. Ju mer kommunikation desto närmare himlen kommer världen.
Citera
2019-06-18, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lightened
Kristus är den yttre manifestationen av Fadern. Och Fadern är den inre manifestationen av Kristus. Ett och samma väsen kommunicerande mellan himlen och världen. Allt handlar om kommunikation. Alla problem kan lösas med kommunikation. Därför är det ingen slump att världen går mer och mer mot kommunikation för det är himmelskt. Ju mer kommunikation desto närmare himlen kommer världen.
Oavsett vad som sägs i kommunikationerna?
Citera
2019-06-18, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det står tydligt i bibeln att Jesus var människa, inte Gud:

"Gud är en, och en är förmedlaren mellan Gud och människor, människan Kristus Jesus" (1Tim 2:5 Bibel2000)

"Om alla dog genom en endas överträdelse, så har nu alla fått del av Guds överflödande nåd, nådegåvan som bestod i en enda människa, Jesus Kristus." (Rom 5:15 Bibel2000)

"Ty eftersom döden kom genom en människa kommer också uppståndelsen från de döda genom en människa. Liksom alla dör genom Adam, så skall också alla få nytt liv genom Kristus. " (1 Kor 15:21-22 Bibel2000)
Detta är ett missförstånd. Kristus lägger världens metafysiska grund som människa. Men vid sin död går han in i sitt verk. Som människa var han bara som en enkel människa men efter sin död är han oerhört mäktig sedan han förlänat hela den kraft som orsakade universum. Detta har inte skett ännu. Evangeliet om Jesus är bara en liknelse om honom. Han är lammet som kommer i den sista tiden.

Gud är INTE två olika personer. Kristus är Gud naturligtvis.
Citera
2019-06-18, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Gud är INTE två olika personer.

Självklart inte, det vore schizofrent.

Citat:
Kristus är Gud naturligtvis.

Vem pratar då Jesus om här:

"Gå till mina bröder och säg dem att jag stiger upp till... min Gud och er Gud.”" (Joh 20:17 Bibel2000)
Citera
2019-06-18, 09:40
Medlem
Citat:
Självklart inte, det vore schizofrent.
Så Kristus har skapat världen men han är inte Gud? Hur får du ihop det?

Citat:
Vem pratar då Jesus om här:

"Gå till mina bröder och säg dem att jag stiger upp till... min Gud och er Gud.”" (Joh 20:17 Bibel2000)
Tar du det bokstavligt så måste du också ta det bokstavligt att Kristus har lagt världens grund och att han är A och O, den förste och den siste och den allsmäktige.
Citera
2019-06-18, 10:03
Medlem
Citat:
Så Kristus har skapat världen men han är inte Gud? Hur får du ihop det?

Tar du det bokstavligt så måste du också ta det bokstavligt att Kristus har lagt världens grund och att han är A och O, den förste och den siste och den allsmäktige.

Du svarade inte på frågan, menar du att skriftstället inte ska tas bokstavligt? Förklara.

På vilket sätt ska Jesus stiga upp till hans Gud?

Om Jesus är Gud, på vilket sätt finns det någon som är hans Gud?
Citera
2019-06-18, 10:12
Medlem
Citat:
Du svarade inte på frågan, menar du att skriftstället inte ska tas bokstavligt? Förklara.

Menar du att allt ska tas bokstavligt så får du ställa skriftställena mot varandra och dra en egen slutsats om vad han menade med det.

I fallet att Kristus är Gud och världens skapare: Om han då säger att han ska stiga upp till "min Gud", så beror det på att det bara finns EN Gud och därför kan han säga att det är hans Gud även då han själv är den personen. Gud kan inte ha en annan Gud, då vore han inte Gud.

Dessuom är han när han blir iklädd makten större än han är som människa. Därför kan han som människa referera till en som är större än honom. Fast det är samma person.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2019-06-18 kl. 10:18.
Citera
2019-06-18, 10:16
Medlem
Trådar sammanfogade/Mod
Citera
2019-06-18, 10:36
Medlem
Citat:
Menar du att allt ska tas bokstavligt så får du ställa skriftställena mot varandra och dra en egen slutsats om vad han menade med det.

Det gör jag.

Citat:
Citat:

Citat:
[Det beror] på att det bara finns EN Gud och därför kan han säga att det är hans Gud även då han själv är den personen. Gud kan inte ha en annan Gud, då vore han inte Gud.

Med andra ord: Bara för att du har bestämt dig för att Jesus är Gud, så kan han säga sådana här knasiga saker som att han ska upp till Gud trots att han själv är Gud?

Citat:
Dessuom är han när han blir iklädd makten större än han är som människa. Därför kan han som människa referera till en som är större än honom. Fast det är samma person.

Så Gud kan klä av sig och sätta på sig makten?

1) Står det något i Bibeln om att Jesus iklär sig makten?

2) När Gud är avklädd makten, vem är det då som har makten?
Senast redigerad av ttsp 2019-06-18 kl. 10:50.
Citera
2019-06-18, 11:06
Medlem
Citat:
Det gör jag.
Hur kan du påstå det när du bortser från allt som säger att Kristus är Gud till förmån för det som säger att han inte är Gud?

Citat:
Med andra ord: Bara för att du har bestämt dig för att Jesus är Gud, så kan han ändå säga sådana här knasiga saker som att han ska upp till Gud trots att han själv är Gud?
Jag är av den åsikten att han inte alls har sagt detta öht. Jesus gick inte på Jorden för 2000 år sedan. Evangelierna är fiktion och bör på sin höjd betraktas som liknelser och allegorier om Kristus. Kristus är Lammet som kommer på slutet. Han stiger vid sin död in i sitt verk som är världens grund och orsak (Lammet går till sin tron som också är Guds tron. Lammet och Gud = EN person).

Citat:
Så Gud kan klä av sig och sätta på sig makten?
Inte riktigt så. Han föds som människa på Jorden och lägger världens metafysiska grund. När sedan hans jordiska kropp dör stiger han in i sitt verk och iklär sig makten.

Citat:
1) Står det något i Bibeln om att Jesus iklär sig makten?
Ja, det gör det. Se Upp 11:17, bland annat.

Citat:
2) När Gud är avklädd makten, vem är det då som har makten?
Satan! Men Satan har inte samma typ av makt som Gud har när han kommer.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2019-06-18 kl. 11:12.
Citera
2019-06-18, 12:53
Medlem
Citat:
Jag är av den åsikten att han inte alls har sagt detta öht. Jesus gick inte på Jorden för 2000 år sedan. Evangelierna är fiktion och bör på sin höjd betraktas som liknelser och allegorier om Kristus.

Ok tack. Jag ska försöka lägga ditt användarnamn på minnet så att jag inte svarar dig, eftersom utan bibeln som grund så kommer diskussionen bara handla om ens egna åsikter, vilket jag inte är intresserad av.
Senast redigerad av ttsp 2019-06-18 kl. 12:55.
Citera
2019-06-18, 13:22
Medlem
Citat:
Ok tack. Jag ska försöka lägga ditt användarnamn på minnet så att jag inte svarar dig, eftersom utan bibeln som grund så kommer diskussionen bara handla om ens egna åsikter, vilket jag inte är intresserad av.
Med Bibeln som grund kan man påstå att Jesus är Kristus samt att Kristus är Gud. Men det går att argumentera som du gör också med Bibeln som grund. Problemet är bara att verkligheten motsäger din tolkning.

För om Gud är allsmäktig och fullbordad redan nu så kan han inte vara fullkomlig och döma världen med fullkomlig rättvisa eftersom han i så fall kan anklagas för i princip allting och kallas hycklare när han dömer andra för sådant han själv gör, har gjort, eller underlåter att göra..
Senast redigerad av skrumpelnubb 2019-06-18 kl. 13:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in