2019-06-07, 10:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Å det är tyst som i graven om DNA-provet.
Undrar om man kommer å gå ut med resultatet, eller om det ska till
en läcka för att vi ska få något svar.

Jag tror personligen inte att resultatet kommer att offentlighetgöras annat än om det visar sej att han är oskyldig vilket såklart är oerhört liten chans. Finns egentligen ingen anledning att göra det annat än att stilla folks nyfikenhet. Han kommer inte att dömas för det iaf.
//
Citera
2019-06-07, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zibpka
Jag tror personligen inte att resultatet kommer att offentlighetgöras annat än om det visar sej att han är oskyldig vilket såklart är oerhört liten chans. Finns egentligen ingen anledning att göra det annat än att stilla folks nyfikenhet. Han kommer inte att dömas för det iaf.
//

Finns en liten möjlighet till, att man fått träff på någon annan som
man nu eftersöker, som sagt en väldigt liten chans.

Tyvärr så kommer mördaren sannolikt å gå fri.
Citera
2019-06-15, 19:33
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
//
Eftersom det råder olika uppfattningar om preskriptionstiden är det väl oklart vad som kommer att hända.
Men finns det något annat fall i rättshistorien där Dna resultat hemlighållits av polis?
Får man verkligen göra så?
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Finns en liten möjlighet till, att man fått träff på någon annan som
man nu eftersöker, som sagt en väldigt liten chans.

Tyvärr så kommer mördaren sannolikt å gå fri.
Chansen att det är nån annan är obefintlig.
Fallet betecknas som polisiärt uppklarat efter vad jag förstår.

Citat:
Redan nu i vår kommer besked om dna:t från Malinmordet.
– Vi hoppas kunna få svar på analysen inom två månader. Det har dom sagt från Nationellt forensiskt centrum, NFC, säger Josefin Perming Tengqvist.
Ovanstående citat fanns att läsa 10 mars.
Nu har det gått 3 månader och 5 dagar och inte ljud om DNA och Malin mördaren.
Ska det behöva ta så länge innan resultat??
Vad händer?Finns de nån som vet?
Citera
2019-06-15, 22:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme
Eftersom det råder olika uppfattningar om preskriptionstiden är det väl oklart vad som kommer att hända.
Men finns det något annat fall i rättshistorien där Dna resultat hemlighållits av polis?
Får man verkligen göra så?

Chansen att det är nån annan är obefintlig.
Fallet betecknas som polisiärt uppklarat efter vad jag förstår.

Ovanstående citat fanns att läsa 10 mars.
Nu har det gått 3 månader och 5 dagar och inte ljud om DNA och Malin mördaren.
Ska det behöva ta så länge innan resultat??
Vad händer?Finns de nån som vet?

Jag antog att den kanske hålls hemligt eftersom det har gått över tiden och han inte kan dömas för det och bara skulle försvåra hans liv ännu mer. Han är oskyldig i lagens mening och skall därför behandlas så. Därför finns egentligen ingen anledning att offentliggöra det.
Citera
2019-06-15, 22:17
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Jag antog att den kanske hålls hemligt eftersom det har gått över tiden och han inte kan dömas för det och bara skulle försvåra hans liv ännu mer. Han är oskyldig i lagens mening och skall därför behandlas så. Därför finns egentligen ingen anledning att offentliggöra det.

Uppgifter i en förundersökning är väl sekretessbelagda fram till det att eventuellt åtal väcks. Åklagare ska ha tillräckligt med bevis för att kunna anta att hen kan nå en fällande dom innan hen väcker åtal. Principiellt skulle det väl kunna vara förtal att offentliggöra delar av utredningen om man inte avser att väcka åtal.
Citera
2019-06-17, 20:36
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Uppgifter i en förundersökning är väl sekretessbelagda fram till det att eventuellt åtal väcks. Åklagare ska ha tillräckligt med bevis för att kunna anta att hen kan nå en fällande dom innan hen väcker åtal. Principiellt skulle det väl kunna vara förtal att offentliggöra delar av utredningen om man inte avser att väcka åtal.
Vad menar du?
Är det förtal att tala om vad DNA-testerna visar?
Hur många gånger sker i så fall förtal i andra fall?Tusentals gånger per år?
Citera
2019-06-17, 20:54
Medlem
Citat:
Vad menar du?
Är det förtal att tala om vad DNA-testerna visar?
Hur många gånger sker i så fall förtal i andra fall?Tusentals gånger per år?

Om man inte avser väcka åtal, för att man inte har tillräckligt bevis att nå fällande dom kan det mycket väl vara så, rättsvårdande myndigheter ska inte driva kampanjer mot enskilda genom utomrättsliga metoder.
Hur hade Lisbeth vittnat om någon frågat henne om Anders Helins ALAT-ASAT värden tror du?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2019-06-17 kl. 20:58.
Citera
2019-07-17, 01:51
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Om man inte avser väcka åtal, för att man inte har tillräckligt bevis att nå fällande dom kan det mycket väl vara så, rättsvårdande myndigheter ska inte driva kampanjer mot enskilda genom utomrättsliga metoder.
Hur hade Lisbeth vittnat om någon frågat henne om Anders Helins ALAT-ASAT värden tror du?
Jag förstår inte riktigt vad du menar egentligen.
Menar du om DNA provet visar att den tidigare åtalade gärningsgrabben är skyldig.Då är det förtal och utomrättsliga metoder om det offentliggörs?

Hur Lisbeth vittnat om nån frågat om Anders Helins levervärden vet jag inte.Jag förstår inte heller vad Helins levervärden har med mordet på Malin Lindström att göra?

Undrar om DNA testet är klart?Är det Hemligt?Skulle de inte vara klart i Maj?
Citera
2019-07-17, 20:29
Medlem
Citat:
Jag förstår inte riktigt vad du menar egentligen.
Menar du om DNA provet visar att den tidigare åtalade gärningsgrabben är skyldig.Då är det förtal och utomrättsliga metoder om det offentliggörs?

Hur Lisbeth vittnat om nån frågat om Anders Helins levervärden vet jag inte.Jag förstår inte heller vad Helins levervärden har med mordet på Malin Lindström att göra?

Undrar om DNA testet är klart?Är det Hemligt?Skulle de inte vara klart i Maj?

DNA prov i sig visar väl sällan huruvida någon är skyldig?
Lisbets vittnesmål blev "sabbat" för att hon fick tillskottsinformation om det hon skulle vittna om (och hon blev oanvändbar som vittne). Bland annat därför är man tightare med information från utredningarna nuförtiden.

Om DNA testet utförs i samband med förundersökning så råder ju förundersökningssekretess. Förundersökningsresultat kan bli offentliga i samband med att åtal väcks som har med aktuella omständigheten att göra. Således, har åklagare inte för avsikt att väcka åtal får hen nog lämpligast knipa (om bevisning de har som ändå bedöms inte räcka till att väcka åtal).

Jag tror du förstår precis vad jag menar, men du har annan uppfattning om hur offensiva åklagarna ska vara utabför rättssalen än vad jag har.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2019-07-17 kl. 20:35.
Citera
2019-07-19, 10:02
Medlem
yandaxs avatar
DNA-analysen dröjer till december:

Citat:
Polisen har länge väntat på svar från de dna-prover som har sparats efter mordet på Malin Lindström, för lite drygt 23 år sedan.

Tanken i våras var att ett resultat skulle kunna vara färdigt innan sommaren, men Josefine Perming Tengqvist, tillförordnad gruppchef för grova brott i länet, berättar att senaste svaret från NFC, Nationellt forensiskt centrum, tyder på att ett svar kan komma först i december.

https://www.allehanda.se/artikel/dna-analys-drar-ut-pa-tiden-det-ska-vara-klart-i-december
Citera
2019-07-20, 01:34
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yandax
DNA-analysen dröjer till december:

https://www.allehanda.se/artikel/dna-analys-drar-ut-pa-tiden-det-ska-vara-klart-i-december
Men vad är det som är problemet att det tar så lång tid?
Har analysen ens börjat?
Citera
2019-08-11, 14:45
Medlem
Fattar inte alla i trakten m fl måste väl veta vem som är misstänkt? Det måste ju vara hur pinsamt för han och familjen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in