2012-03-16, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av water
Njae, han kan nog uppbringa lite styrka om han blir galen. Typ rätt breda axlar/underarmar, arvsmässigt enda anledningen jag kan se. Han är dock kort i rocken.. skulle fan tippa på 165+.

Jo, du skulle inte ta miste på människan på 100m.
Ja , kort och bred har jag hört han beskrivits som tidigare.
Citera
2012-03-17, 21:13
Medlem
Troians avatar
Så vitt jag kan begripa är det här juridiskt sett helt kört om det skulle visa sig att den i TR dömde personen är GM.

Citat:
BrB, 35 kap, 1 §

Påföljd må ej ådömas, med mindre den misstänkte häktats eller erhållit del av åtal för brottet inom
1. två år, om å brottet ej kan följa svårare straff än fängelse i ett år,
2. fem år, om svåraste straffet är högre men icke över fängelse i två år,
3. tio år, om svåraste straffet är högre men icke över fängelse i åtta år,
4. femton år, om svåraste straffet är fängelse på viss tid över åtta år,
5. tjugofem år, om fängelse på livstid kan följa å brottet.

Innefattar en handling flera brott, må utan hinder av vad nu sagts påföljd ådömas för alla brotten, så länge påföljd kan ådömas för något av dem.

2 § Bestämmelserna i detta kapitel om bortfallande av påföljd gäller inte för
1. mord eller dråp enligt 3 kap. 1 eller 2 §,
2. folkrättsbrott enligt 22 kap. 6 § andra stycket,
3. folkmord enligt 1 § lagen (1964:169) om straff för folkmord,
4. terroristbrott enligt 3 § 1 eller 2 jämförd med 2 § lagen (2003:148) om straff för terroristbrott, eller
5. försök till brott som avses i 1, 3 eller 4.

Har någon begått brott som avses i första stycket innan han eller hon fyllt tjugoett år, gäller dock bestämmelserna om bortfallande av påföljd i detta kapitel. Lag (2010:60).

Citat:
BrB, 29 kap, 7 §

Har någon begått brott innan han eller hon fyllt tjugoett år, ska hans eller hennes ungdom beaktas särskilt vid straffmätningen. Rätten får då döma till lindrigare straff än vad som är föreskrivet för brottet.
För brott som någon har begått innan han eller hon fyllt tjugoett år får inte dömas till svårare straff än fängelse i tio år. Om fängelse på längre tid och på livstid är föreskrivet för brottet eller om det följer av 26 kap. 2 §, får dock dömas till fängelse i högst fjorton år. Lag (2009:396).

För ett brott som kan ge "viss tid i över åtta år" är preskriptionen femton år. Huvudregeln för brott som kan ge livstids fängelse är att preskriptionen är tjugofem år. En tilläggsregel säger att om det rör sig om mord så preskriberas det överhuvudtaget inte. På den tilläggsregeln finns ytterligare en tilläggsregel som säger att för brott begångna av personer under 21 år så gäller att påföljden bortfaller.

Så tolkar jag det, men jag kan ha jättefel.
Senast redigerad av Troian 2012-03-17 kl. 21:37.
Citera
2012-03-17, 21:31
Medlem
ikaros2008s avatar
Läser lite förstrött i tråden. Läste för ett tag sedan att denne Olofs systrar bodde kvar på orten och hade bytt namn till Lindström. Vet fan inte om det stämmer men absurt om det gör det.

Mer absurt är det om Olof bytt namn. Malins äldsta halvsyster hette Wiberg som gift.

Är det ett sjukt skämt eller bara slumpen?

För övrigt skrivs det en del märkliga påståenden här som är sjukt felaktiga. Jag kände familjen mycket väl vid tidpunkten för försvinnandet och jag var med hela vägen till den friande domen.

Någon tycker det är märkligt att en kvinna stiger av bussen och blir spontant lustmördad. Är inte alla fall av mord som det här spontana? Ett random offer? Tycker inte att det låter anmärkningsvärt. Lika lite som Engla kände sin mördare kände Malin denna mördare. Olof är en mördare på fri fot och jag är övertygad om att han kommer göra det igen.
Citera
2012-03-17, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ikaros2008
Någon tycker det är märkligt att en kvinna stiger av bussen och blir spontant lustmördad. Är inte alla fall av mord som det här spontana? Ett random offer?
I de flesta fallen känner mördare och mordoffer varandra. Att just den här typen av mord är så omskrivna, är just för att de är ovanliga.
Citera
2012-03-17, 21:44
Medlem
ikaros2008s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf T
I de flesta fallen känner mördare och mordoffer varandra. Att just den här typen av mord är så omskrivna, är just för att de är ovanliga.

I de flesta mordfallen ja, men sexmord? Eller vad man nu ska kalla detta? Är det så i de fallen också?

Annars har jag nog läst det samma att offer och förövare oftast känner varandra...
Citera
2012-03-17, 21:45
Medlem
Troians avatar
Citat:
I de flesta mordfallen ja, men sexmord? Eller vad man nu ska kalla detta? Är det så i de fallen också?

Annars har jag nog läst det samma att offer och förövare oftast känner varandra...

Ja, i de flesta sexmorden finns det en relation mellan BO och GM. (Antagligen däremot inte om BO påträffas utomhus.)
Citera
2012-03-17, 23:59
Medlem
--68--s avatar
Citat:
Läser lite förstrött i tråden. Läste för ett tag sedan att denne Olofs systrar bodde kvar på orten och hade bytt namn till Lindström. Vet fan inte om det stämmer men absurt om det gör det.

Mer absurt är det om Olof bytt namn. Malins äldsta halvsyster hette Wiberg som gift.

Är det ett sjukt skämt eller bara slumpen?

För övrigt skrivs det en del märkliga påståenden här som är sjukt felaktiga. Jag kände familjen mycket väl vid tidpunkten för försvinnandet och jag var med hela vägen till den friande domen.

Någon tycker det är märkligt att en kvinna stiger av bussen och blir spontant lustmördad. Är inte alla fall av mord som det här spontana? Ett random offer? Tycker inte att det låter anmärkningsvärt. Lika lite som Engla kände sin mördare kände Malin denna mördare. Olof är en mördare på fri fot och jag är övertygad om att han kommer göra det igen.

Såvitt jag förstår är det Olofs mammas flicknamn som är Wiberg som även han har antagit.

En syster har gift sig med någon som heter Lindström och övriga två har samma efternamn som GM.
Senast redigerad av --68-- 2012-03-18 kl. 00:04.
Citera
2012-03-18, 22:52
Medlem
hobbe27s avatar
Jag gick Komvux med OW i början av 2000-talet. Då var han iaf ganska liten o späd - alldaglig till utseendet o ingen man lade märke till
Hans mamma gick där samtidigt och hon pratade vitt o brett om hur samhället förstört hennes sons liv
Synd att man inte tog en bild av f....skapet! Borde väl finnas nån som gått i skola samtidigt som honom och som har en skolkatalog
Citera
2012-04-02, 12:55
Medlem
Undrar här om någon har FUP:en liggandes och som har möjlighet att skicka?? Är den censurerad på något vis??
Citera
2012-04-02, 14:22
Medlem
smiths avatar
Ja en FUP skulle vara av intresse
Citera
2012-04-02, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smith
Ja en FUP skulle vara av intresse

Skall kolla om jag hittar den på någon av datorerna för jag vet att jag läst den. Finns den inte kvar i tråden?

Edit: Här https://www.flashback.org/t274339p17 finns iaf några sidor. (om jag nu länkar rätt)
Senast redigerad av krajna 2012-04-02 kl. 19:32. Anledning: la till länk
Citera
2012-04-02, 22:57
Medlem
Det enda jag såg var ju som sagt bara några sidor, FUP:en ska ligga på ca 800 sidor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in