2019-06-16, 22:43
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Som många andra pendlar jag mellan olika ståndpunkter. Jag trodde att detta fall skulle vara uppklarat för mycket länge sedan. Där hade jag fel. När det gäller skriken är jag fortfarande osäker på om dessa kom från BO. Jag kan ha fel även där.
Kanske iaf från BP...
Citera
2019-06-16, 22:57
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Alla teorier är välkomna och kan testas.
Vad tänker du ska ha skett just den tid då UW och MH gick skilda vägar? Jag har vissa tankar om det.
Hur lång tid går det sen innan mordet sker? År va? Vad sker däremellan?
Vad tänker du ska ha varit den utlösande faktorn den där ödesnatten?

Jag har funderingar kring allt detta och tänker svara så utförligt jag kan på dessa frågor i morgon.
Citera
2019-06-16, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Innocentes
Om MH mådde så pass psykiskt dåligt, hur påverkades hennes egna barn av det? Det barn hon köpte lägenhet till i Örebro (om det är sant ), kan hen ha nåt hämndbegär för sin mammas dåliga mående och belastat LW för det?

Det var intressant information, är det bekräftade uppgifter att hon köpte en lägenhet till en av sina barn där?
Visst skulle barn kunna ha hämndbegär om deras föräldrar mår mycket dåligt under lång tid, fullkomlig möjligt att belasta LW för det, om det ständigt ältas, och blir outhärdligt för barnet
Citera
2019-06-16, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmartaMarta666
Det var intressant information, är det bekräftade uppgifter att hon köpte en lägenhet till en av sina barn där?
Visst skulle barn kunna ha hämndbegär om deras föräldrar mår mycket dåligt under lång tid, fullkomlig möjligt att belasta LW för det, om det ständigt ältas, och blir outhärdligt för barnet

MH delar sin bostad med en person/tjej på 20 år i Trosa. Annat efternamn dock.
Citera
2019-06-17, 01:58
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blessedfruit
Jag borde kanske läsa hennes blogg, men nånting säger mig att det inte kommer att bli av...

Hon förändrades nog en hel del när hon flyttade till Örebro. Hon blev ju äldre, fick barn och ”misslyckades” med sitt äktenskap. Sen ville det sig väl aldrig riktigt för henne i pastorskarriären. Alltså, i en ytlig framgångsmening. Hon växlade ju inte precis mellan olika föreståndarjobb i stora och ”framgångsrika” församlingar. Jag tror att hon mer gillade att vara pastor än att hon gillade att jobba som det. Jag tror att hon hela tiden drogs mer till att jobba med ungdomar än till att vara pastor i en traditionell mening. Jag tror att drivkraften till att engagera sig i ungdomarnas väl och ve kom mer naturligt för henne. Jobbet med ensamkommande ungdomar känns mer logiskt för mig än att försöka fylla ut pastorsrocken

Men sen undrar jag om inte det ena ledde till det andra i samband med att GC-karriären tog fart. Hon var ju rätt färgstark på många sätt och jag inbillar mig att hon i någon mening kom ut som nån sorts ”sig själv” på senare år. Tog för sig på något sätt. Så, jo, nog förändrades hon en del.

Sen pratade jag en del med henne om att man (jag) blev alldeles matt av att kolla hennes insta och Facebook. Superaktiva och framgångsrika L*na, typ. Men så enkelt var det naturligtvis inte. Hon kämpade med allt möjligt bakom det där man såg utåt.

Men vad gäller maj -18 får jag tyvärr göra dig besviken. Jag vet inte hur hon såg på SD då. Jag tror, men inte på särskilt tillförlitliga grunder, att hon hade gått vidare och att det var en av sakerna GM inte tålde.

Fast syftet med det här inlägget var kanske allra mest att återintroducera lite vardaglighet i bilden av L*na.

Och förresten, ser jag nu när jag läser igenom vad jag skrev, så håller jag med om att delar av hennes kontaktnät måste ha bestått av lite ytligare kontakter.

Tack för att du berättar.

Tror du att SD är GM?

Eller kan du tänka dig någon annan
som ville henne så illa?
Citera
2019-06-17, 02:47
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jo, men man har väl timslånga samtal för att man inte talas vid så ofta. Människor uppfattas ofta olika av olika människor helt enkelt för att man ser dem i olika sammanhang. En som talar några timmar i telefon på nyårsdagen ser väl inte sådana saker som människor som finns i vardagen kan tänkas reta sig på. Att LW kanske hade tendenser som kunde uppfattas att hon ville smita undan uppgifter och dumpa dem på andra?

Blessed nämner också att LW kanske var mer intresserad av att vara präst än själva uppgifterna som prästyrket medför. Det kan man ju uppfatta som att LW hade tendenser till att vara ett slags maktmänniska, prästkragen är ett slags uniform som ger viss maktställning men biten med omsorgen om församlingsmedlemmar var inte så kul? Vigselförrättningen är ju ett slags myndighetsutövning som får tvingande konsekvenser för andra. Vilket även visar sig i att hon inleder förhållandet med SD, den omsorg som borde följa av att hon som prästvigd efterfrågat SD och HD deras löfte om trohet mot varandra så struntar hon själv i det när det killar lite i syndarynkan, då går de egna behoven först.

Att vara pastor ger också hög status inom
frikyrkovärlden. Och det gav säkert hög status åt
hennes föräldrar att ha en dotter som var pastor.
Om man är intresserad av att ha status.
När hon skilde sig och slutade arbeta som pastor
så sjönk säkert hennes status enormt.

Hon påbörjade då sin GC-karriär, som BlessedFruit kallade det.
Kanske hittade hon ett nytt sammanhang att jaga
status i?
Senast redigerad av gloriouslife 2019-06-17 kl. 03:10.
Citera
2019-06-17, 03:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Nu flikar jag in:

Om man tar i beaktande det eventuella skvallret runt de aktuella, så tänker jag mej att LW kanske låtit UW tro att de skulle kunna försöka igen. För barnens skull kanske, om inte annat.

UW kanske lade in mer i det än vad LW egentligen menade. Han kanske lät åtminstone de/det äldre/äldsta av barnen få ta del av sina förhoppningar.

Det aktualiserades just denna kväll eftersom yngsta pojken fyllde år dagen efter, och logistiken blev en tändande gnista.

Någon av dem kanske frågade LW om hon menade allvar eller om hon bara höll UW på halster, och om hon inte förstod hur det påverkade honom.

Det ena gav det andra. Gräl, bråk, någon lämnar hastigt bostaden för att ”göra något drastiskt”. LW springer efter...

Jag undrar fortfarande:
Vem/vilka befann sej i vilken bostad den aktuella kvällen/natten?

På bild syntes ett flertal cyklar, utanför LW:s bostad men innanför avspärrningarna.
Vems cyklar var det?
Användes cyklarna regelbundet, tex mellan de olika föräldrahemmen, eller var de oftast parkerade vid LW:s bostad?
Hade LW någon form av morgonrock/andra nattplagg på/bredvid sej när hon hittades?
Var hon barfota?

Det där väldigt likt en teori som jag också har lagt fram, fast du bromsade lite
där, kanske lika bra det i nuläget när vi saknar info.

En annan fråga som ligger å maler är, var befann sig SD när mobilen "pingade" i skogen.

Det är ju själva fan att det inte går å fram någon info av betydelse, väldigt frustrerande.
Citera
2019-06-17, 03:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
En luftfärd liknande den i videoklippet skulle i och för sig kunna förklara svårigheterna med att hitta användbara spår på fyndplatsen, men just flygteorin känns kanske ändå inte som den mest övertygande.

T.ex. vore det väl ett alltför osannolikt sammanträffande att hon skulle råka hamna på den plats som måste anses vara den idealiska att dumpa en kropp på, oavsett om hennes skador nu orsakades i själva bostadsområdet eller ute på motorvägen.

Jag vidhåller att det är en tvåbent mördare och inte fyrhjulig sådan.

Har svårt å tro att inte obduktionen skulle visa på klara skillnader mellan
som jag tror, en söndersparkad kropp och en bilmisshandlad kropp.
Citera
2019-06-17, 03:49
Medlem
Citat:
Eller att hon kom på att hon saknade något och bara skulle en kort sväng och fråga en granne något?

Möjligt, men tycker att hon ändå borde ha stängt dörren efter sig, möjligen
utan att låsa den men ändå stängt den.
Den sena tidpunkten talar också lite emot ett grannbesök, men vist det
kan ha varit en nattuggla till granne.
Citera
2019-06-17, 06:15
Medlem
Citat:
Jag är tveksam om MH ens kände till LWs förhållande med SD och statusen på det. Det MH verkar retat sig på har väl mer med hur barnen uppfostrades (MH är bl. a. upprörd över något av barnen som agerar ut genom att utsätta sig för fara och cykla mitt i trafikerad väg) och nyckfullheten i samband med att ändra barnveckorna.

Tvärtemot andra postare tycker jag nog att man som gift med en person nog har rätt att ifrågasätta om dennes barn agerar på så självdestruktivt sätt för att driva igenom sin vilja eller om makens ex frekvent ser till att man måste ändra planer för helgen genom att kräva att bli barnfri.
MH och UW kan jag tänka mig gick till kyrkan i Örebro när MH var på besök hos UW.

Kanske hade MH kontakter som uppdaterade henne om LW:s snedsprång med SD (efter separationen med UW) och hon fick mer "vatten på sin kvarn" vad gäller LW. Någon kanske visste att LW polisanmält SD och då utgick från att SD/LW-romansen kommit till ett slut.

Kan bara tänka mig hur det skvallrades bland folk i församlingen när deras präst prasslade.
Säkert förekom det även skvaller/spekulationer i geo-kretsar men där var varken MD eller UW inblandade vad jag förstått.

Om MH och SD hade någon kontakt så tror jag inte att dom var kompisar... mer att MH kanske kontaktade SD via nät/telefon när hon kom på att dom hade ett gemensamt hatobjekt.

Jag kan tänka mig att MH blev irriterad om hon och UW tänkt sig ha en barnfri helg och LW kommit på att hon vill göra något och överlåter barnen till UW som kanske var för svag att säga ifrån.
Nu kommer jag inte ihåg hur gamla barnen var när UW/MH separerade... kanske var dom stora nog att gå mellan föräldrarnas boende och såg det som självklart (dom bodde så nära).

Detta är spekulationer/tankar av mig... men MH har i mitt sinne funnits kvar (och även tanken om ev kontakt med SD).

Om man ska skriva av sig för sitt mående... varför inte skriva en dagbok som är långt ifrån att kunna bli läst på nätet!? Papper och penna är inte helt fel...
Citera
2019-06-17, 06:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
MH delar sin bostad med en person/tjej på 20 år i Trosa. Annat efternamn dock.

Ja så är det. Men var bor de andra tvä? Och hur mår dom?
Citera
2019-06-17, 07:03
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Möjligt, men tycker att hon ändå borde ha stängt dörren efter sig, möjligen
utan att låsa den men ändå stängt den.
Den sena tidpunkten talar också lite emot ett grannbesök, men vist det
kan ha varit en nattuggla till granne.

Jovisst, jag tänkte också på det men vid något tillfälle hade hon ju ett inlägg om hur en granne varit så hygglig att ge sig ut i pyamasen när LW som var mörkrädd plötsligt "villhövde" fixa en cache i närheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in