2019-06-16, 08:58
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmartaMarta666
Nej jag försöker förstå hur en religös människa med stark övertygelse kan tänkas tänka och resonera. Utgick från något jag tidigare läste ikväll om hur någon upplevt det hon skrivit. Jag förstod inte riktigt och har grubblat på vad den postaren kan menat. Minns inte vem det var som skrev det. Men så är det alla fall. Jag är inte medlem i någon kyrka, inte ens svenska kyrkan. Så jag har svårt med just detta och min avsikt var enbart att få veta om jag fattat nånting rätt av detta

MH verkar ha haft perioder i sitt liv som milt sagt inte varit så muntra. Hon tog väl skilsmässan från UW hårt och någonstans där var hon också sjuk i cancer. Jag är inte säker på att hennes sätt att resonera är specifikt religiöst utan mer allmänmänskligt, hon tycker synd om sig själv, upplever sig orättvist övergiven. Sedan har väl kristendomen likt andra religioner sina mytbildningar som syftar till att typ inspirera eller vägleda, särskilt i svåra stunder. Det är så jag tolkar hennes referens till Ruts bok. Ett sätt för henne själv att försöka förankra sig i vad som är viktigt i tillvaron när hennes livssituation är något utsatt? Jag uppfattar inte att MH liksom skulle tro att hon är Rut. Det är inte mycket annorlunda än att exempelvis Sara Danius har skapat sig en fiktiv "rolemodel" där hon ibland frågar sig "Hur skulle X gjort i ett sådant här läge" (jag är dålig på namn och minns inte vad Sara Danius kallade sin fiktiva figur). Det är nog inte särskilt "knäppt", att försöka se sina problem som vore de för en annan person när man försöker lösa dem.
Citera
2019-06-16, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Mycket bra frågor!

Jag tycker att det finns ytterligare en.

Hade MH och SD någon kontakt? Inte omöjligt enl mig då de hade något gemensamt... en kvinna som de kanske tyckte... förstört deras respektive förhållanden.

Efter LW:s anmälningar av SD försökte de nog att smyga med sitt fortsatta förhållande (om det var något). MH kanske trodde att SD hatade LW lika mycket och tog kontakt.

Ps... plats för fria spekulationer (inte bara riktat till postaren jag svarat) Ds

Jag är tveksam om MH ens kände till LWs förhållande med SD och statusen på det. Det MH verkar retat sig på har väl mer med hur barnen uppfostrades (MH är bl. a. upprörd över något av barnen som agerar ut genom att utsätta sig för fara och cykla mitt i trafikerad väg) och nyckfullheten i samband med att ändra barnveckorna.

Tvärtemot andra postare tycker jag nog att man som gift med en person nog har rätt att ifrågasätta om dennes barn agerar på så självdestruktivt sätt för att driva igenom sin vilja eller om makens ex frekvent ser till att man måste ändra planer för helgen genom att kräva att bli barnfri.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2019-06-16 kl. 09:09.
Citera
2019-06-16, 09:39
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Hur klarar UW och SD av att fortfarande bo grannar? Det är för mig fullständigt oförståeligt.
Citera
2019-06-16, 09:46
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Den enda någorlunda vettiga förklaringen till den öppna ytterdörren som jag
kan se är att hon har följt efter någon som lämnade bostaden, detta efter ett gräl å
med fart, LW springer efter.
Någon som hon bryr sig så pass mycket om så att hon kutar efter.
Min teori.

I denna teori passar den öppna dörren bra in, det tycker jag också.
Citera
2019-06-16, 10:03
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Som jag fick intryck av verkar hon mer ha använt sig av bloggandet i syfte att bearbeta uppbrottet med UW. Den var nog i första hand tänkt som en slags dagbok för henne själv, för att gå vidare efter skilsmässan som kanske inte hade skötts helt schysst från UW.

Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Om hon redan började skriva bloggen ganska snart efter uppbrottet med UW, så kan hon nog knappast haft flashbackare som sin tilltänkta målgrupp
Det har du rätt i om det är så att dateringen verkligen stämmer och det inte går att ändra i efterhand.
Jag tror att det diskuterades i bloggen men jag kommer inte ihåg vad vi kom fram till.
Citera
2019-06-16, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Handlade det inte om fakturorna? Fast jag har för mig att någon skrev att det var MH som sänt dem till UW, varför man då kan undra varför UW skulle polisanmäla MHs vårdgivare? 🤔

OBS spekulation!!
Normalt skickas räkningar automatiskt till vårdtagaren, där vårdtagaren är skriven. Jag gissar att hon lyckades få vårdgivaren att skicka dom i UW namn på UW adress.

Är hon mästare i manipulation så skulle detta vara ett bra exempel på just manipulation. Och förklarar också varför UW anmälde vårdgivaren OCH varför UW efter detta bestämde att förkorta betänketiden på skilsmässan.
Citera
2019-06-16, 10:11
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Nu var väl i och för sig inte LW kriminell men i åtskilliga trådar så framskymtar ju en uppfattning om en BO som för någon eller några upplevdes som besvärlig att på något sätt var mordet "inte förvånande". Så kan det väl sett ut från MHs perspektiv, om hon uppfattade det som väldigt stökigt runt LW och barnen.

Har man tydligt uttalat att LW dödats på platsen, dvs att platsen är BP och inte enbart FP, att hon dumpats där efter att ha dödats på annan plats? Det har ju varit diskussion kring att polisen hävde avspärrningarna ganska snart.
Det är inte unikt för det här fallet.

Det är väldigt utmärkande för Flashback att:

1. offren alltid ska skuldbeläggas så mycket det går och speciellt om det är kvinnor eller invandrare
2. kvinnor alltid ska kritiseras
3. invandrare alltid ska kritiseras

Svenska män och män från vissa europeiska länder kan eldrig göra något fel enligt många skribenter.
Citera
2019-06-16, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmartaMarta666
OBS spekulation!!
Normalt skickas räkningar automatiskt till vårdtagaren, där vårdtagaren är skriven. Jag gissar att hon lyckades få vårdgivaren att skicka dom i UW namn på UW adress.

Är hon mästare i manipulation så skulle detta vara ett bra exempel på just manipulation. Och förklarar också varför UW anmälde vårdgivaren OCH varför UW efter detta bestämde att förkorta betänketiden på skilsmässan.

Jag har inte en susning om detaljerna kring vare sig fakturorna eller vilken eventuell överenskommelse som funnits mellan UW och MH angående detta.
Citera
2019-06-16, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
Det var som tidigare skrivits TimFa som inte skrivit just mycket mer än att hen tipsar om UWs och MHs bloggar. Trådens gissning på varför bloggen stängdes var att den inte fick det mottagande som kanske väntats: istället för att ondgöra sig över LW eller UW, ifrågasatte tråden bloggerskan psykiska hälsa.

Ja det är förstås mycket troligt att den stängdes ner om hennes psykiska ohälsa ifrågasattes, det var såklart inte hennes förhoppningar med bloggen.
Man kan ju liksom ana att Flashback-tråden inte var de första att ifrågasätta och inte de sista heller.
Tack Elsa!
Citera
2019-06-16, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det är inte unikt för det här fallet.

[b] Det är väldigt utmärkande för Flashback att:

1. offren alltid ska skuldbeläggas så mycket det går och speciellt om det är kvinnor eller invandrare
2. kvinnor alltid ska kritiseras
3. invandrare alltid ska kritiseras

Svenska män och män från vissa europeiska länder kan eldrig göra något fel enligt många skribenter.

Söker du nominering till årets förnumstigaste inlägg?

Ja, nyhetsmedia tar väl av pressetiska skäl sällan upp egenheter hos BO som kan inverkat till att denne en dag är ett BO i mordfall, undantaget om exempelvis BO råkar vara man och medlem i något MC gäng. I fallet med Lotta och Martin gick ju traditionell media så långt att de till om med ljög om Lottas utsatthet. Man påstod att hon under längre tid försökt fly från Martin, men, men... FUPen visade ju att hon väldigt ofta varit den som sökt kontakt med honom, vissa tillfällen nästan på ett maniskt sätt, typ närmare 20-talet sms på kort tid där hon undrar var han är osv. Även vid tillfälle där Martin avslutat relationen och inlett en ny med en annan kvinna.

Detta skrev inte traditionell media om trots att innehållet i FUPen borde vara känt, på samma sätt som det var känt för Lotta att hon var tillsammans med en som var dömd för att oprovocerat ha dödat en annan människa. De träffades på hans muckfest. Lottas vänner ifrågasatte relationen men Lotta tyckte hon fick suveränt sex av återfallsbrottslingen.

Därmed inte sagt att Martin Jonsson är oskyldig, han sitter bra där han sitter. Och vill man kan man ju dryfta att med tanke på hur Martin och hans bror utvecklats så kanske hans morsa inte bort få skaffa barn. Eller åtminstone tagits ifrån barnen. Alla kvinnor är inte bra människor bara för att de inte har en snorre mellan benen.

Detta som exempel på vad som är "utmärkande för Flashback".

Vare sig SD eller Martin Jonsson ser vidare intressanta ut för mig men Lena och Lotta valde väl att ha en relation med dem, de var inte tvungna till umgänge genom jobbet eller så.
Vad gäller människor som beter sig dräggigt eller av någon anledning vill umgås med dräggiga människor så ligger det väl i farans riktning att att just de typiskt råkar illa ut. Och därför diskuteras det väl på Flashback.

Det "utmärkande för Flashback" blir väl då en motvikt mot exempelvis AB och Expressen, som i fallet med Martin och Lotta inte brytt sig i vad som framkommit i FUP. Man köpte anhörigas version. Anhöriga som processar om att få en miljon i skadestånd av staten för att staten har den dåliga smaken att inte med alla medel förhindra en 40-årig tant snorta kola och knulla med en återfallsbrottsling som var dömd för flera grova våldsbrott.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2019-06-16 kl. 11:09.
Citera
2019-06-16, 10:43
Medlem
Citat:
Det har du rätt i om det är så att dateringen verkligen stämmer och det inte går att ändra i efterhand.
Jag tror att det diskuterades i bloggen men jag kommer inte ihåg vad vi kom fram till.

Ja ni kom säkert fram till att dateringen ändrats, det ligger ju i linje men konspirationsteorin att syftet med bloggen var att manipulera. Då valde ni nog vanan trogen det som sanning.
Citera
2019-06-16, 10:45
Medlem
Citat:

Som jag minns det - men jag kan ju minnas fel - så var det den blogg
med få inlägg som @TimFa lade ut, och som skulle ha varit skriven av
UW som diskuterades.

Skribenter (som bl a @ModestyBlaiser?) och som är kunniga när det
gäller bloggar, diskuterade och ansåg att datumen i bloggen ev kunde
vara bakdaterade, daterade i efterhand, som jag förstod det.

Vad gäller MH:s blogg tror jag att datumen stämmer och att den till
stor del är skriven som rehabilitering efter det turbulenta uppbrottet
från äktenskapet med UW.

Även en rejält stor skopa av smutskastning av UW och LW och deras
uppfostrande/ behandling av barnen. Vilket genomsyrar ett flertal av
inläggen.

Tillägg: Den bloggen, som enligt @TimFa skulle ha varit skrivit av
UW hette: vivereiam.wordpress.com och den är ej längre tillgänglig.
Senast redigerad av OzzieTheOwl 2019-06-16 kl. 10:52. Anledning: Tillägg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in