2019-06-15, 19:33
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmartaMarta666
Mmm det är just det om hon inte alltid framstod som stabil..vad det skulle bero på i så fall? Om det låg i hennes personlighet sen lång tid tillbaka eller om det var något nytt pga ?
Eller om det är en feltolkning som inte alls stämmer med verkligheten?
Så mycket frågetecken...
Alla dessa frågetecken är ju för LW skull och för hennes nära och kära att kunna svara på..gör de inte det här i tråden så får man hoppas att de gör det hemma..med varandra!

Vad man avser och vad man framstår som kan ju skilja sig markant. LW kanske avsåg att framstå som bestämd, och ta kommando, peka med hela handen med såväl situationerna som polisanmälningarna avsåg som anmälningarna i sig. Men resultatet av beteendet kanske framstår som labilt. Såväl av den som drabbas av hennes infall om att visa var skåpet ska stå som den som ska administrera och hantera hennes anmälan, exvis poliserna som förhörde henne när hon anmälde misshandel kanske lätt kunde läsas av att de hade en uppfattning om att hon skapat situationen, oavsett att hon var kvinna. Apropå att LW önskade sig ett kvinnligt målsägandebiträde.
Citera
2019-06-15, 19:45
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blessedfruit
Jag brukar sällan haka upp mig på alla tokigheter som skrivs om L*na här i tråden. Kanske har jag bara högre förväntningar på dig än på många andra som skriver här. Du är ju ändå en av de kreativa, även om jag tycker att du har fel om vissa saker. Jag blev bara lite irriterad när du svävade iväg alldeles kring att L*ena inte hade några riktiga vänner.

Sen om hon var lycklig. Det tror jag verkligen inte att hon var, just då. Inte fan är man lycklig om man lever så utsatt som hon gjorde då. Och lycklig förresten. Det känner jag mig ibland. Jag är ofta rätt nöjd, men lycklig… Är du lycklig??

Jag gör inga särskilda anspråk på att veta exakt vem hon var 2018, om hon nu hade förändrats så radikalt som du anser. Jag sa att jag lärde känna henne tidigt 90-tal, men inte att jag bara kände henne då. Det är sant att vi knappt sågs irl de senaste 15 åren, men vi hade ändå en del kontakt. Långvarig vänskap kan faktiskt bestå...

Vet inte riktigt vad det är för radikal förändring du tänker dig att hon genomgick, men hade den varit så radikal som jag fick för mig att du menar hade jag nog märkt något av det. Klart att hon var påverkad av bökiga livsomständigheter, omständigheter som hon förvisso hade bidragit till att skapa, men ändå.

Absolut att hon hade sina sidor, men det har jag också. Har inte du det? En hel del av de omdömen som fälls om henne här är så uppåt väggarna spekulativa. De leder knappast någon vart. Ibland känns det mer som om hon vore en romanfigur och att det här är en diskussionsklubb för kreativa manusidéer.

Så vitt jag vet var det inget uppseendeväckande med skilsmässan med Ulf. Många skilsmässor är väl mer eller mindre smärtsamma/uppseendeväckande, med konflikter, slitningar och groll, men inte på ett sätt som har relevans här, så vitt jag vet. Som hon berättade det för mig om det handlade det om att de gled isär. Åtminstone i efterhand verkar hon, så vitt jag förstår, ha betraktat det med en relativt sund distans, om än jobbigt och tråkigt.

Ja, jag kände till relationen med SD. Vet inte exakt hur länge, men länge. Jag tror att L*na länge såg SD som en nära vän. Hon trodde att de skulle bilda familj, att de skulle gå från hemligt till officiellt. Det var också något som SD bedyrade att de skulle. Det bedyrade han dock inte inför andra. Det är möjligt att han menade det när han sa det, men det var inget han tog fasta på.

Lena såg inte HD som en vän. JG har jag ingen aning om. Hon berättade om diverse personer hon försökte få i hop det med genom åren, men jag har aldrig riktigt orkat sätta mig och jämföra alla namn på alla möjliga snubbar i min konversation med L*ena med de namn som förekommer här i tråden. Jag är en usel FB-deltagare. Alls inte lika driven som dig och flera av dina kreativa kollegor.

Tack för ditt svar.
Jag ber om ursäkt om jag gjorde dig ledsen.
Det var inte meningen och jag är glad att
LW tydligen hade riktiga vänner som stöttade
henne.

Mitt svar var en reaktion på SmartaMarta?s jämförelse
mellan LW och MH.

Citat:
Kände du LW och hennes familj och vänner privat?

Om du tänker att LW var en sådan person som du beskrev här...så ställ dig frågan varför LW kontaktnät var enormt...det tom står i pressen. Hur kan hon ha så många vänner? Hur kan hon vara så lycklig?
Känns det som att din beskrivning av LW fortfarande stämmer?

Känner du bloggerskan privat?
Hur kommer det sig att hon är så ensam bitter och full med hat om hon är god?
Verkar hon ha stort kontaktnät och ha ett lyckligt liv?
.

Jag tänker att med ett så stort kontaktnät som LW
hade så kan det vara svårt att hinna med att ha
djupare kontakt med så många av dem.
Vi har dessutom fått veta i tråden att SD och JG bröt
kontakten med henne efter misshandelsanmälan
och efter det verkade hon lite ensam och vilsen.
Men hon hade ju fått andra vänner istället innan hon
mördades bl.a Beholder.
Och ShHolmes var ju en annan vän så du har säkert rätt.

Och du var uppenbarligen också en vän
eftersom hon anförtrodde sig till dig.
Du vet naturligtvis bättre än mig om hon förändrades
eller inte.
Det har skrivits i tråden att hon förändrades totalt efter att
hon flyttade till Örebro.
Men jag vet inte om det stämmer.
I hennes blogg framstår hon som en småbarnsmamma
och pastor som prioriterar familjen och umgås med
andra barnfamiljer i församlingen.
Hon skriver mycket om sin tro och stöttar ungdomar i
något kristet forum (har jag för mig).

Efter skilsmässan så blir det mer och mer om GC,
SD, olika män.
Mindre om barnen. I stort sett ingenting om hennes
tro förutom att hon arbetar som vigselförrättare då och då
och någon enstaka frilanspredikan.
Hon skriver att hon är utbildad teolog och har fått en
frireligiös uppväxt men ingenting om sin personliga tro
och inga försök att sprida den på sociala media.
Jag uppfattar det som en radikal förändring
men du som kände henne vet naturligtvis bäst.
Jag ser ju bara det hon har valt att dela med sig av.
Resten vet jag ingenting om.

Är det din uppfattning att LW fortfarande hoppades på SD
i maj 2018 eller hade hon fått nog och gått vidare?

Trodde hon att det skulle bli hon och SD när SD och HD
ansökt om skilsmässa?

Var det fortfarande LW som ville mer vid tiden då hon mördades?

Du behöver inte svara om du inte vill.
Jag vill bara passa på att fråga när det är
någon här som kände LW IRL.
Citera
2019-06-15, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Så kan det ju givetvis ha varit. Men hur då förklara den öppna dörren?

Att hon sprang ut på gatan för att hon såg personen hon så gärna ville prata med.
Citera
2019-06-15, 20:19
Medlem
Citat:
Jag brukar sällan haka upp mig på alla tokigheter som skrivs om L*na här i tråden. Kanske har jag bara högre förväntningar på dig än på många andra som skriver här. Du är ju ändå en av de kreativa, även om jag tycker att du har fel om vissa saker. Jag blev bara lite irriterad när du svävade iväg alldeles kring att L*ena inte hade några riktiga vänner.

Sen om hon var lycklig. Det tror jag verkligen inte att hon var, just då. Inte fan är man lycklig om man lever så utsatt som hon gjorde då. Och lycklig förresten. Det känner jag mig ibland. Jag är ofta rätt nöjd, men lycklig… Är du lycklig??

Jag gör inga särskilda anspråk på att veta exakt vem hon var 2018, om hon nu hade förändrats så radikalt som du anser. Jag sa att jag lärde känna henne tidigt 90-tal, men inte att jag bara kände henne då. Det är sant att vi knappt sågs irl de senaste 15 åren, men vi hade ändå en del kontakt. Långvarig vänskap kan faktiskt bestå...

Vet inte riktigt vad det är för radikal förändring du tänker dig att hon genomgick, men hade den varit så radikal som jag fick för mig att du menar hade jag nog märkt något av det. Klart att hon var påverkad av bökiga livsomständigheter, omständigheter som hon förvisso hade bidragit till att skapa, men ändå.

Absolut att hon hade sina sidor, men det har jag också. Har inte du det? En hel del av de omdömen som fälls om henne här är så uppåt väggarna spekulativa. De leder knappast någon vart. Ibland känns det mer som om hon vore en romanfigur och att det här är en diskussionsklubb för kreativa manusidéer.

Så vitt jag vet var det inget uppseendeväckande med skilsmässan med Ulf. Många skilsmässor är väl mer eller mindre smärtsamma/uppseendeväckande, med konflikter, slitningar och groll, men inte på ett sätt som har relevans här, så vitt jag vet. Som hon berättade det för mig om det handlade det om att de gled isär. Åtminstone i efterhand verkar hon, så vitt jag förstår, ha betraktat det med en relativt sund distans, om än jobbigt och tråkigt.

Ja, jag kände till relationen med SD. Vet inte exakt hur länge, men länge. Jag tror att L*na länge såg SD som en nära vän. Hon trodde att de skulle bilda familj, att de skulle gå från hemligt till officiellt. Det var också något som SD bedyrade att de skulle. Det bedyrade han dock inte inför andra. Det är möjligt att han menade det när han sa det, men det var inget han tog fasta på.

Lena såg inte HD som en vän. JG har jag ingen aning om. Hon berättade om diverse personer hon försökte få i hop det med genom åren, men jag har aldrig riktigt orkat sätta mig och jämföra alla namn på alla möjliga snubbar i min konversation med L*ena med de namn som förekommer här i tråden. Jag är en usel FB-deltagare. Alls inte lika driven som dig och flera av dina kreativa kollegor.
Tack för att du berättar! Väldigt bra att höra att du åtminstone inte såg ngn påtaglig personlighetsförändring hos LW. Och angående romanen tror jag ju att du har rätt: den som betett sig helt fel i den här historien är GM.
Citera
2019-06-15, 20:56
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
Tack för att du berättar! Väldigt bra att höra att du åtminstone inte såg ngn påtaglig personlighetsförändring hos LW. Och angående romanen tror jag ju att du har rätt: den som betett sig helt fel i den här historien är GM.

Notera att Blessed också tillstår att hon inte träffat LW på 15 år. Men de har pratats vid då och då och där framkommer ju en viss skillnad mot vad många vill mena beträffande LW. Det framkommer ju att LW hade förväntningar till att förhållandet med SD skulle utvecklas till något mer. Är anmälningarna om ofredande i tidsmässigt samband där SD och HD försöker lappa ihop äktenskapet? I så fall kanske anmälningarna är ett sätt för LW att försöka nita dit SD för att hon känner sig ratad?

Men det sägs ju också att LW gått vidare med nya relationer. Fast kunde det ändå se ut som att hon svassade efter SD? Och lade nya pojkvänner märke till det. LW och SD hade ju tydligen kontakt via sms eller något sociala medier samma dag hon försvann.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2019-06-15 kl. 20:59.
Citera
2019-06-15, 21:14
Medlem
Blessedfruits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Tack för ditt svar.
Jag ber om ursäkt om jag gjorde dig ledsen.
Det var inte meningen och jag är glad att
LW tydligen hade riktiga vänner som stöttade
henne.

Mitt svar var en reaktion på SmartaMarta?s jämförelse
mellan LW och MH.

Jag tänker att med ett så stort kontaktnät som LW
hade så kan det vara svårt att hinna med att ha
djupare kontakt med så många av dem.
Vi har dessutom fått veta i tråden att SD och JG bröt
kontakten med henne efter misshandelsanmälan
och efter det verkade hon lite ensam och vilsen.
Men hon hade ju fått andra vänner istället innan hon
mördades bl.a Beholder.
Och ShHolmes var ju en annan vän så du har säkert rätt.

Och du var uppenbarligen också en vän
eftersom hon anförtrodde sig till dig.
Du vet naturligtvis bättre än mig om hon förändrades
eller inte.
Det har skrivits i tråden att hon förändrades totalt efter att
hon flyttade till Örebro.
Men jag vet inte om det stämmer.
I hennes blogg framstår hon som en småbarnsmamma
och pastor som prioriterar familjen och umgås med
andra barnfamiljer i församlingen.
Hon skriver mycket om sin tro och stöttar ungdomar i
något kristet forum (har jag för mig).

Efter skilsmässan så blir det mer och mer om GC,
SD, olika män.
Mindre om barnen. I stort sett ingenting om hennes
tro förutom att hon arbetar som vigselförrättare då och då
och någon enstaka frilanspredikan.
Hon skriver att hon är utbildad teolog och har fått en
frireligiös uppväxt men ingenting om sin personliga tro
och inga försök att sprida den på sociala media.
Jag uppfattar det som en radikal förändring
men du som kände henne vet naturligtvis bäst.
Jag ser ju bara det hon har valt att dela med sig av.
Resten vet jag ingenting om.

Är det din uppfattning att LW fortfarande hoppades på SD
i maj 2018 eller hade hon fått nog och gått vidare?

Trodde hon att det skulle bli hon och SD när SD och HD
ansökt om skilsmässa?

Var det fortfarande LW som ville mer vid tiden då hon mördades?

Du behöver inte svara om du inte vill.
Jag vill bara passa på att fråga när det är
någon här som kände LW IRL.

Jag borde kanske läsa hennes blogg, men nånting säger mig att det inte kommer att bli av...

Hon förändrades nog en hel del när hon flyttade till Örebro. Hon blev ju äldre, fick barn och ”misslyckades” med sitt äktenskap. Sen ville det sig väl aldrig riktigt för henne i pastorskarriären. Alltså, i en ytlig framgångsmening. Hon växlade ju inte precis mellan olika föreståndarjobb i stora och ”framgångsrika” församlingar. Jag tror att hon mer gillade att vara pastor än att hon gillade att jobba som det. Jag tror att hon hela tiden drogs mer till att jobba med ungdomar än till att vara pastor i en traditionell mening. Jag tror att drivkraften till att engagera sig i ungdomarnas väl och ve kom mer naturligt för henne. Jobbet med ensamkommande ungdomar känns mer logiskt för mig än att försöka fylla ut pastorsrocken

Men sen undrar jag om inte det ena ledde till det andra i samband med att GC-karriären tog fart. Hon var ju rätt färgstark på många sätt och jag inbillar mig att hon i någon mening kom ut som nån sorts ”sig själv” på senare år. Tog för sig på något sätt. Så, jo, nog förändrades hon en del.

Sen pratade jag en del med henne om att man (jag) blev alldeles matt av att kolla hennes insta och Facebook. Superaktiva och framgångsrika L*na, typ. Men så enkelt var det naturligtvis inte. Hon kämpade med allt möjligt bakom det där man såg utåt.

Men vad gäller maj -18 får jag tyvärr göra dig besviken. Jag vet inte hur hon såg på SD då. Jag tror, men inte på särskilt tillförlitliga grunder, att hon hade gått vidare och att det var en av sakerna GM inte tålde.

Fast syftet med det här inlägget var kanske allra mest att återintroducera lite vardaglighet i bilden av L*na.

Och förresten, ser jag nu när jag läser igenom vad jag skrev, så håller jag med om att delar av hennes kontaktnät måste ha bestått av lite ytligare kontakter.
Citera
2019-06-15, 21:27
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Menar du den händelsen i bilen? Att det var den hon tog tillbaka? För vad jag förstått gjorde hon väl det först men sedan ändå ändrade sig. Straffad för den blev han ju aldrig och att den blev nedlagd. Och att han inte förnekade att de suttit i bilen, han samarbetade helt enkelt.

Eller menar du en annan anmälan som hon tog tillbaka?
För visst var det väl två anmälningar hon anklagade SD för?

Ja det där med filmandet känns konstigt, anmälde hon det? Anklagade hon SD även för detta i så fall?
Eller är det bara spekulation här i tråden att det kan varit SD?
Ja jag tjatar om, jag har läst mycket men jag fann aldrig något som bekräftade hur det faktiskt var. Tänker att jag kan tolkat det helt galet...har liksom hänt förut, skäms!!
Så det där du skrev...visste LW att det var så, för att hon fick ett filmklipp sänt till sig? Eller såg hon någon göra det, vem i så fall? Och såg hon rätt eller trodde att det var SD hon såg för att hon hade en relation med honom?
Eller var det någon granne som sett men inte visste vem det var?
Den händelsen är ju något bisarr, hur många blir filmade utanför fönstren? Det känns inte som något som vanligtvis händer någon.

Med tanke på LW arbete som pastor, så kommer inte den känslan automatisk att hon är hämndlysten och får lust att nita någon för att hämnas, snarare tvärtom, (hon jobbade väl ganska länge som pastor dessutom). Det är i regel mest omogna människor kan tänkas hålla på med, yngre människor som inte lärt sig att kontrollera sina känslor fullt ut menar jag då. Och givetvis vuxna människor som drabbas av allvarlig psykisk ohälsa, som också skulle kunna vilja hämnas och nita någon.
Men förvisso jag överlämnar det till hennes vänner att bekräfta huruvida LW var kapabel att vara hämndlysten, och kunna göra såna saker.

Obs spekulation!! Nja huruvida det att SD skulle velat avsluta kärleksrelationen finns det ju några frågetecken kring förstås???!
De fortsatte åtminstone sin relation att vara vänner och umgås alla fall..och det hela tiden fram till mordet på LW. Det är bekräftat och underlättar för att fördjupa sig i detta mysterium.
Om det nu är så att hon var den drivande (som jag läst någonstans i tråden) och inte ville släppa taget. Då borde det väl vara LW som blivit anmäld av SD, OM hon nu var så jobbig kan jag tycka. Varför var inte hon anmäld i så fall?
Och om LW var övertygad om att det var SD som filmat henne utanför fönstret, så undrar åtmonstone jag hur det kom sig att LW ville umgås med honom efter det???
Eller insåg hon sitt misstag att det inte var SD? Eller om det inte var hon själv som sett någon filma, OM det var en tex en granne som påstod ha sett detta, kanske hon tänkte att grannen måste sett fel? Eller så beslöt sig LW och SD att de tillsammans skulle lista ut vem som filmade, eller rent av förstod senare vem det var? Kan det varit anledningen till att de utåt låtsades att de inte umgicks? Hände det saker som gjorde dom båda misstänksamma? Att de därför på sociala medier inte tänkte ge någon information utåt hur/när de umgicks, om LW trakasserades eller rentav både LW och SD, kanske även HD?
I så fall kanske det också förklarar varför HD verkar så oberörd av att SD och LW umgicks, och inte straffade honom, varken då eller nu, och faktiskt litade och litar på SD, som hon känt halva sitt liv. Detta är spekulation!!!

Nu vet jag inte om det faktiskt varit så att SD och LW verkligen hade en kärleksrelation eller endast var vänner.
Jag struntar i om
det endast var vänskap eller mer dom emellan, (obs, i nuläget, notera det)!!!
Lägger därför inte heller min egen åsikt eller värdering i detta, (då min egen åsikt inte är av värde överhuvudtaget, enligt mig alla fall).
Men...oavsett, (sant eller inte sant), så kan det ändock vara GM motiv. Just pga misstankarna att SD och LW hade en sådan relation. För jag gissar att detta först började med byskvaller hos grannar eller vänner?

Det enda som jag därför tycker är intressant i denna fråga, just nu för tillfället, (OBS, oavsett vänskap eller hade en kärleksrelation) är följande:
om det pratades och skvallrades om de hade en kärleksrelation, innan mordet? Eller om skvallret och ryktena kom efter mordet?
Och om rykten och skvaller kom innan mordet, hur lång tid innan mordet?
Nu syftar jag på NÄR, skvaller i kvarteret, bland vännerna, på byn började cirkulera? OCH...DET VIKTIGASTE...började skvallret innan HD skulle vetat något, hur långt innan i så fall??

Observera, jag syftar INTE på svar om att det bekräftades att de hade en relation just nu, (kan vi ta senare OM det blir intressant)
Försöker få fram lite mer exakt i tid och rum saker sker, för att inte missa viktiga små detaljer. Jag syftar på tiden innan HD fick veta, för att förenkla tidsmässigt hur läget var då?

Och du tycker att MH är osammanhängande?

Infon om att SD smygfilmade LW genom fönstret
kommer från hennes vän ShHolmes.

Läs tråden och sluta tjaffsa!
Citera
2019-06-15, 21:32
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Jag borde kanske läsa hennes blogg, men nånting säger mig att det inte kommer att bli av...

Hon förändrades nog en hel del när hon flyttade till Örebro. Hon blev ju äldre, fick barn och ”misslyckades” med sitt äktenskap. Sen ville det sig väl aldrig riktigt för henne i pastorskarriären. Alltså, i en ytlig framgångsmening. Hon växlade ju inte precis mellan olika föreståndarjobb i stora och ”framgångsrika” församlingar. Jag tror att hon mer gillade att vara pastor än att hon gillade att jobba som det. Jag tror att hon hela tiden drogs mer till att jobba med ungdomar än till att vara pastor i en traditionell mening. Jag tror att drivkraften till att engagera sig i ungdomarnas väl och ve kom mer naturligt för henne. Jobbet med ensamkommande ungdomar känns mer logiskt för mig än att försöka fylla ut pastorsrocken

Men sen undrar jag om inte det ena ledde till det andra i samband med att GC-karriären tog fart. Hon var ju rätt färgstark på många sätt och jag inbillar mig att hon i någon mening kom ut som nån sorts ”sig själv” på senare år. Tog för sig på något sätt. Så, jo, nog förändrades hon en del.

Sen pratade jag en del med henne om att man (jag) blev alldeles matt av att kolla hennes insta och Facebook. Superaktiva och framgångsrika L*na, typ. Men så enkelt var det naturligtvis inte. Hon kämpade med allt möjligt bakom det där man såg utåt.

Men vad gäller maj -18 får jag tyvärr göra dig besviken. Jag vet inte hur hon såg på SD då. Jag tror, men inte på särskilt tillförlitliga grunder, att hon hade gått vidare och att det var en av sakerna GM inte tålde.

Fast syftet med det här inlägget var kanske allra mest att återintroducera lite vardaglighet i bilden av L*na.

Och förresten, ser jag nu när jag läser igenom vad jag skrev, så håller jag med om att delar av hennes kontaktnät måste ha bestått av lite ytligare kontakter.

Tack för att du ger oss i tråden denna nyanserade bild av din vän. Det kan inte vara lätt sits för dig detta.

Som förälder själv med barn delvis i LWs barns ålder så vill jag bara inskjuta till det som skrevs om innan, att det kan finnas ganska naturliga förklaringar till att bloggar/sociala medie-konton ändrar fokus över åren då barnen växer upp. När de är små är det lätt att man går all in i föräldrarollen och den blir ens identitet, det är intensivt att ha småbarn, särskilt om det är få år emellan dem. När de sedan växer upp och börjar bli mer självständiga så får man dels mer tid att hitta tillbaka till egna fritidsintressen och man får dels förhålla sig till barnens, nu tonåringarnas, restriktioner om vad man får posta om dem och inte.

En två-åring protesterar kanske inte direkt emot att mamma postar söta blöjbilder i tid och otid, medan en tonåring kan bli väldigt irriterad om hen måste förekomma överallt i förälderns flöde. Därav tänker jag att det nog kunnat finnas helt naturliga förklaringar till att LWs sociala medier bytte fokus över åren, från barnliv till egna fritidsintressen, utan att det måste ha handlat om drastiska personlighetsförändringar. Jag själv är absolut lika mycket förälder nu som då barnen är små men jag postar inte bilder av dem på samma sätt och jag har mer tid till att bejaka mina egna intressen och posta bilder om detta. Tonårsuppfostran och skjuts till träningar syns inte i bild även om de pågår för fullt!

Bara för att LW postade mycket på Instagram så var det ju knappast hela hennes verklighet, precis som du skriver så brottades hon ju säkert med det ena och det andra men valde att inte lyfta fram det. För många är ju sociala medier en tillflykt där man väljer vilken sida man vill visa upp, väljer lite av sin egen självbild som man vill ska verka positiv och man anpassar sig efter en norm som är bland ens bekanta. Och den normen kan ju se rätt olika ut, umgås man mycket med GC-folk så blir väl postandet därefter medan folk från tidigare bekantskaper kanske tycker att ens flöde blir väl intensivt ensidigt.

Jag tycker att det är bra att vi får en bra och nyanserad bild av LW för att förstå ev motiv hos en GM men jag känner att tråden börjar spåra ur då det snart inte bara handlar om detta utan mer om att diskutera BOs skuld till sitt eget mord än att försöka få fram vem som är GM. Därför, återigen, tack för att du tillför nyansering och din bild av LW sett från en vän som faktiskt känt henne under flera år.
Citera
2019-06-15, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SonyaStolt
Vad sägs/tycks om detta;

L noterar en person på gatan som hon gärna vill prata med? En person som hon är allvarligt förälskad i men som inte har velat haft med henne att göra sedan en tid tillbaka? En person som kanske tidigare sagt eller antytt att deras magiska vänskap och relation ska leda till något mer än det som varit?

Spekulationer från mig men jag har fått höra av mina vänner i Örebro att L var påstridig och efterhängsen på SD för att hon var kär, på riktigt.

Detta gör inte misstänkt gärningsman till mindre misstänkt.

Eller såhär....Lena chattar med vänner och slår in paket, när hon plötsligt får se någon därute gå förbi som hon väl känner igen och som inte bor där eller normalt vistas där överhuvudtaget...någon hon blir orolig över..hon släpper liksom allt...kanske en väldigt ung person.
När hon kommer ut är personen på väg ner längs gatan och hon hastar efter och personen försvinner in bland träd och buskar bakom planket...L följer efter och gick rakt in i fällan
Citera
2019-06-15, 21:39
Medlem
Citat:
Eller såhär....Lena chattar med vänner och slår in paket, när hon plötsligt får se någon därute gå förbi som hon väl känner igen och som inte bor där eller normalt vistas där överhuvudtaget...någon hon blir orolig över..hon släpper liksom allt...kanske en väldigt ung person.
När hon kommer ut är personen på väg ner längs gatan och hon hastar efter och personen försvinner in bland träd och buskar bakom planket...L följer efter och gick rakt in i fällan

Vem syftar du på?
Du har skrivit att du är här för att "lösa mordet" så vem har du som misstänkt som Örebropolisen missat?
Citera
2019-06-15, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Håller med i era reflektioner här. Om vi nu ska kika på alternativa GMs med möjligt motiv utöver SD, HD och JG så håller jag fast vid att MH bör granskas. Särskilt om man varit inne på kristen fanatiker så är ju detta spår åtminstone värt att åtminstone närma sig och undersöka.

Jag var en av dem som hann läsa stora delar av bloggen då den länkades till här i tråden och nog tänkt i liknande banor som er om den. Det jag reagerade mest på var just att MH själv hela tiden utgjorde offer i alla sina relationer med andra och att det inte fanns någon normal självrannsakelse utan bara en svartvit värld där allt bara var andras fel.

För att få fram detta så tvekade hon inte ens för att hänga ut tre nyligen moderlösa barn offentligt på det mest gräsliga sätt samtidigt som hon i samma anda skröt om att vara den enda kloka, vuxna i dessa barns liv. Detta blir ganska magstarkt då en människa, nämnda barns mamma, just mördats och andemeningen i bloggen ändå är att MH är offret i dramat. Hon satte sig liksom upphöjd moraliskt över alla andra med rätt att döma och agera även då det drabbade oskyldiga.

Att MH var bitter över skilsmässan från UW är väl naturligt, säg de skilsmässor som inte lämnar en fadd bitter eftersmak? Men i bloggen passerade hon gränsen för detta och som Hoppsan beskriver så säger detta mer om henne själv än de personer hon försöker hänga ut.

Jag tror inte heller att LW var en ängel. Jag tror inte att någon människa är det utan att vi alla har våra sämre sidor som kan komma fram i olika situationer gentemot olika människor. Men i MHs blogg är världen helt svart och vit. MH är den kloka, förståndiga, moraliskt riktiga och barnens enda trygga punkt. Det är svårt att inte känna att MH förskjuter sina känslor av svek från UW på barnen och gör sig själv till ej ombedd uttolkare av barnens situation för att kanalisera sin egen besvikelse. Deras pappa är feg, deras mamma är en dålig mamma och barnen själva behöver just henne snarare än sina egna föräldrar. Det finns de som är kritiska mot att LW varit en god pastor som levt på det sätt hon gjort. Vissa ifrågasätter hennes kristendom osv. Jag skulle snarare vilja ifrågasätta MHs lämplighet som pastor, och särskilt i relation till barn och unga, ifall hon har en sådan förståelse av relationer, familjeband och sorg att hon ser sig själv som förmer än barnens egna föräldrar i en sådan svår tid för dessa barn! Jag hoppas att inget av barnen läst hennes blogg.

Lite kort "fakta" som jag minns om omständigheterna kring MH och bloggen:

1. Det var användaren TimFa som tipsade oss om både den och den påstådda s k "UW-bloggen" (som Cocinella och jag m fl bedömde som troligtvis fejkad, skriven av någon annan pga språk och troligtvis bakdatering av inlägg). Användaren TimFa har i övrigt inte varit så aktiv i tråden och inte gett oss några anledningar till varför hen ville delge oss dessa bloggar. Under året som gått har jag och andra efterlyst hen men hen väljer att tiga som jag fattar det. MH själv skrev i ett senare inlägg, innan hon stängde ner bloggens offentliga tillträde, att hon visste vad som skrevs i vissa forum på nätet (läs, denna tråd).

Men över tid så har det spekulerats i att hon själv sett till att den läckt ut här via bekanta men då den inte mottogs som önskat, dvs att folk inte köpte smutskastningen av brottsoffret, utan började granska MH själv, så låstes den.

2. Användaren Schazz har bemött tidigare reflektioner om MH och menat, utifrån viss bekantskap som jag fattat det, att hon gått vidare och mår bättre även om det var olämpligt av henne att hänga ut barnen på det sätt som hon gjorde.

3. Användaren Smult0n uppmärksammade oss tidigt på en, i mina ögon, intressant aspekt kring MHs blogg och det är dess titel. Som jag minns det hade bloggen två namn eller adresser, varav den ena var på latin och den andra bestod av en biblisk intertext då den hette "Ruts bok". När vi diskuterade detta tidigare i tråden så påpekade användaren Lonnroth klokt att verkligheten inte är som ett Morse-avsnitt är mördaren går att få fast via att man kan översätta latin eller hitta referenser i bibeln, verkligheten är oftare enklare än så. Och jag håller med men har ändå haft svårt att släppa detta. MH var tidigare pastor i en frikyrka och tidigare även medlem i en kristen sekt, man kan anta att hon är väl förtrogen med bibeln och dess gestalter. Därav så menar jag att val av bloggnamn ändå kan sägas säga något om henne och bloggen. Och jag menar att detta verkligen stärker de reflektioner som du Hoppsan och Smartamarta666 är inne på, nämligen ett något osunt perspektiv med sig själv som enbart god.

Efter lite googlande och bläddrande i en bibel så framträder bilden av Rut som en stark kvinna som räddar sin familj och är den enda som står upp moraliskt då alla andra gör fel. Hon är det goda exemplet i berättelsen som det är meningen att vi ska dra lärdom av. Det är inte ofta kvinnor får en sådan framträdande roll i en bok som bibeln, men i Ruts bok så framträder två kvinnor, Rut och Orpa. Den ena, Orpa, gör fel och den andra, Rut, gör rätt, står upp för sin familj och räddar den samt blir på kuppen sedan anmoder till kung Davids släkt. Det är en ganska upphöjd självbild man har om man identifierar sig med Rut, kan jag tycka. Och vem är då Orpa?

Om det råkar finnas någon teolog eller exeget här mer välbevandrad i bibelns alla passager än undertecknad så får ni gärna bidra med en tolkning här.

4. Det går att läsa fragment ur bloggen fortfarande skulle jag tro ifall man matar in dess url i online-tjänster som waybackmachine t ex. Sådant som är cachat där borde finnas kvar.

Undrar annars, är det någon som läst boken MH skrivit om manipulation och mind control? Någon skrev i tråden att den handlar om hennes tid i sekten men det känns lite otäckt med en person i LWs krets som hade sådana kunskaper (även om man får anta att boken handlar om hur sådant använts mot henne själv?).

Tack för bra analys. Jag läste också bloggen och fick samma intryck. Det verkade absolut finnas psykiska svårigheter hos MH och hon beskrev ju även förberedelser för suicid. Intressant med kopplingen till Ruts bok.
Citera
2019-06-15, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Vad man avser och vad man framstår som kan ju skilja sig markant. LW kanske avsåg att framstå som bestämd, och ta kommando, peka med hela handen med såväl situationerna som polisanmälningarna avsåg som anmälningarna i sig. Men resultatet av beteendet kanske framstår som labilt. Såväl av den som drabbas av hennes infall om att visa var skåpet ska stå som den som ska administrera och hantera hennes anmälan, exvis poliserna som förhörde henne när hon anmälde misshandel kanske lätt kunde läsas av att de hade en uppfattning om att hon skapat situationen, oavsett att hon var kvinna. Apropå att LW önskade sig ett kvinnligt målsägandebiträde.

Alldeles riktigt..allt är inte alltid som det verkar..eller som man tror...
Det är därför detaljer hon själv berättat är så viktigt, hon kan berättat a men inte b, för sina vänner...utan att de ens uppfattat det alls..
Vi får helt enkelt hoppas att någon av hennes nära och kära har bra minne av små detaljer...och som klarar att lägga det pussel för att hjälpa henne få rättvisa. För självklart letar de och grubblar på detta precis som vi gör här, fast mycket mer än oss. Skillnaden är bara att de är så känslomässigt involverande och jag tänker att könslor kan förvirra väldigt när det gäller mord. Usch jag kan nog aldrig föreställa mig hur pass svårt de måste ha det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in