Citat:
Ursprungligen postat av
kiss74
Borde inte ett val innebära mer en ett alternativ?
Jag kan inte välja att tro på det jag inte har belägg för. Frågan är snarare varför/hur du kan det?
Att ena dagen tro på spöken, andra dagen inte tro på spöken, tredje dagen tro på spöken, o.s.v. är inte något jag kan göra.
Om jag saknar förstånd, är det då inte rimligt att jag inte tror? Eller är det vanligt att de utan förstånd är troende?
Varför det? Ta brexit som exempel. Om UK hade hållit ett andra referendum med fler än två alternativ, vi säger leave, remain eller Mays deal hade leave rösterna splittrats mellan leave (40%) och Mays deal (10%) och remain hade fått en majoritet med 50%. Därför har Gud bara lagt fram två alternativ, tro eller inte.
Varför fattar du inte att du bara kan göra ett val, tro eller inte tro? Nej, jag är fast i min tro, jag vacklar inte som en dåre.
Nej, Gud gör inte skillnad på person. Tvärtom så ger Gud oss möjligheten att förstå Guds rikes hemligheter. Det är omöjligt om du saknar förstånd. Så den som INTE tror saknar förstånd.
Luk 8:10
och han svarade: ”Ni har fått gåvan att lära känna Guds rikes hemligheter, men de andra får dem som liknelser, för att de inte skall se, fast de ser, och inte förstå, fast de hör.