2015-09-08, 23:31
Medlem
libbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Nej jag behöver inte religion jag heller.
Intresserad av filosofi och vetenskap.
Och massor av annat i livet.
Gud är intresse som lockar mig.
Indoktrinering min vän är i stort sett allt du har runt om dig i livet. Kan jag tycka.

Varför är GUD intressant för dig? Eftersom du är intresserad av vetenskap och filosofi. Hur ställer du dig till: vem skapade gud?

Vetenskapen och forskningen är sjukt intressant så det förstår jag. Men vilken gud är du intresserad av? Det mänskliga släktet har ju bakat ihop ~2000+- deiteter. Vilken har du valt att utgå ifrån? Eller om flera, vilka? Och varför just dessa isf och inte någon av de andra tusentals.

Nej, allt är inte indoktrinering i dagens samhälle. Dagens PK klimat är däremot hjärntvätt, men den står jag aktivt utanför, eftersom jag är realist och kan/vågar tänka självständigt.

Radio/teve/reklam osv väljer jag själv hur jag tar till mig aktivt. Visst kan man kalla vissa delar av samhällsfundementala saker som indoktronering, men det känns som ett sätt att förminska ordets ursprungsbetydelse. Bara för att man kan slänga på en light version av koncptet på det mesta bör man inte göra det, för att förminska det i allvarliga sammanhang.
Senast redigerad av libben 2015-09-08 kl. 23:34.
Citera
2015-09-08, 23:40
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av libben
Varför är GUD intressant för dig? Eftersom du är intresserad av vetenskap och filosofi. Hur ställer du dig till: vem skapade gud?

Vetenskapen och forskningen är sjukt intressant så det förstår jag. Men vilken gud är du intresserad av? Det mänskliga släktet har ju bakat ihop ~2000+- deiteter. Vilken har du valt att utgå ifrån? Eller om flera, vilka? Och varför just dessa isf och inte någon av de andra tusentals.

Nej, allt är inte indoktrinering i dagens samhälle. Dagens PK klimat är däremot hjärntvätt, men den står jag aktivt utanför, eftersom jag är realist och kan/vågar tänka självständigt.

Radio/teve/reklam osv väljer jag själv hur jag tar till mig aktivt. Visst kan man kalla vissa delar av samhällsfundementala saker som indoktronering, men det känns som ett sätt att förminska ordets ursprungsbetydelse. Bara för att man kan slänga på en light version av koncptet på det mesta bör man inte göra det, för att förminska det i allvarliga sammanhang.
Gud för mig är ett enda begrepp, men religioner delar in detta begrepp i en massa delar.
Citera
2015-09-08, 23:45
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Gud för mig är ett enda begrepp, men religioner delar in detta begrepp i en massa delar.
Ja din Gud är när du beskriver hen för oss andra en sörja av motsägningar, bristande logik och konsensus så den rymmer under ett begrepp det är rätt, "TRAMS".
Citera
2015-09-08, 23:48
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Ja din Gud är när du beskriver hen för oss andra en sörja av motsägningar, bristande logik och konsensus så den rymmer under ett begrepp det är rätt, "TRAMS".
Bryr jag mig inte om vad du anser.
Jag diskuterar endast.
Eller tycker du att jag skall bli bokstavstroende fanatiker?
Citera
2015-09-08, 23:56
Medlem
libbens avatar
Citat:

Är du religös? Följer du en eller flera religioner? Eller är du bara påläst om just valfri religion?

Om du inte är religös så är det ju bara följa forskningen och vetenskapen om våran uppkomst i universum. Det är den enda riktningen som någonsin kommer uppdatera dig med ny och reviderad data som kan ge svar på dina filosofiska frågor om ordet GUD/vår uppkomst.

Eller börja forska själv om just GUD och se om du kan få svar baserad på det vi känner till idag och få det prövat i vetenskapliga sammanhang, det skulle vara häftigt att lyckas med.
Citera
2015-09-09, 00:11
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Är du religös? Följer du en eller flera religioner? Eller är du bara påläst om just valfri religion?

Om du inte är religös så är det ju bara följa forskningen och vetenskapen om våran uppkomst i universum. Det är den enda riktningen som någonsin kommer uppdatera dig med ny och reviderad data som kan ge svar på dina filosofiska frågor om ordet GUD/vår uppkomst.

Eller börja forska själv om just GUD och se om du kan få svar baserad på det vi känner till idag och få det prövat i vetenskapliga sammanhang, det skulle vara häftigt att lyckas med.
Är verkligen inte religiös enligt mig själv.
Vanlig människa med stort intresse runt ämnet Gud och livet.
Tror Ja men går ej i kyrkan, eller så läser bibeln varje dag med mera.
Tycker mest om att diskutera runt texter och hur du eller andra tolkar den.
Jag gillar vetenskap också.
För mig har det blivit mer att jag vill se en text ur alla sätt jag kan och då också hur andra ser på texten. Både troende och icke troende.
Men har märkt här inne att det hettar till både bland troende och icketroende om man ej har den rätta kostymen på sig så att säga.
Ja det skulle vara jäkligt intressant ur ett vetenskapligt något så när sant svar men då vill det sig till att man måste våga kasta sig ut i det okända och ifrågasätta allt.
En del troende klarar ej av att göra det så att säga.
En del ateister klarar inte heller av att göra det objektivt så att säga just för att de inte tror.
Jag tycker att man kan se på saken även om man ej tror
Kan vara bra.
Senast redigerad av goran744 2015-09-09 kl. 00:31.
Citera
2015-09-09, 00:56
Medlem
libbens avatar
Jag förstår hur du tänker.

Om vi diskuterar kristendomen, hur tolkar du dess ursprung ur ett kronologiskt perspektiv. Går du efter bibeln enbart då eller tittar du på datan över alla religioner som vi kartlagt och går efter hur forskare tydit dess bana genom utvecklingen?

Och vad är din åsikt:

Om dess ursprung?

När uppstod kristendomen?

Vad fanns innan den nya läran?
Citera
2015-09-09, 07:49
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Bryr jag mig inte om vad du anser.
Jag diskuterar endast.
Eller tycker du att jag skall bli bokstavstroende fanatiker?

Vad är det för kass diskussion om du inte bryr dig om vad andra tycker?
Citera
2015-09-09, 07:55
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Jag gillar vetenskap också.

Så länge den är kompatibel med dina inbillningar ja.

Citat:
För mig har det blivit mer att jag vill se en text ur alla sätt jag kan och då också hur andra ser på texten. Både troende och icke troende.

LOL du har ju ett otal gånger proklamerat att du inte bryr dig om vad andra tycker, i varje fall inte om du får den minsta lilla kritik.
Citera
2015-09-09, 12:18
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Vad är det för kass diskussion om du inte bryr dig om vad andra tycker?
Ärligt talat så bryr jag mig inte om det heller
Varför skall jag lida av vad andra tycker eller tänker om min debattstil?
Jag är den jag är.
Och sitter på en tråd som berör ämnet vill tro men kan inte och besvarar en annan användare på frågor till mig.
Då kan jag inte ta åt mig logik tugg så att säga.Kanske du är känslig och rättar dig fegt efter andra. Inte jag i alla fall.
Citera
2015-09-09, 12:23
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Jag förstår hur du tänker.

Om vi diskuterar kristendomen, hur tolkar du dess ursprung ur ett kronologiskt perspektiv. Går du efter bibeln enbart då eller tittar du på datan över alla religioner som vi kartlagt och går efter hur forskare tydit dess bana genom utvecklingen?

Och vad är din åsikt:

Om dess ursprung?

När uppstod kristendomen?

Vad fanns innan den nya läran?
Jag ser Kristendomen som en utbrytargrupp från Judendomen. Ungefär som Jehovas vittnen har skapat en egen nisch inom Kristendomen.
Tycker också att det ser ut som Jesus var ledaren samt rebellen som gick på prästerna rejält och alla skriftlärda.
Kan inte se att Jesus är Gud så att säga.
Judendomen kan jag se som grundreligionen inom Kristendomen, Islam och Kristendomen.
Kristendomen uppstod alltså rejält och då efter Jesus död, kan jag skönja.
Senast redigerad av goran744 2015-09-09 kl. 12:26.
Citera
2015-09-09, 13:04
Bannlyst
Du måste ju tro på att Jesus är Guds son och han återuppstod från dom döda, det kan ingen hjälpa dig med - Du måste TRO!! Men vill du finna Jesus måste du omvända dig också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in