2019-06-16, 11:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Nej, du har bara ett liv. Du kan enligt den kristna doktrinen antingen INTE dö (Joh 5:24, Luk 20:36) och få en uppståndelse till himlen, och då har du inte förbrukat något liv för du har ju inte dött, eller så kan du få en uppståndelse från de döda (Joh 11:25, återigen Luk 20:36). Uppståndelse är nämligen förvandling, från en jordisk kropp till en himmelsk andekropp. Läs 1Kor 15:35-56. Svaret om vilken slags kropp de får vid uppståndelsen bekräftar att en ande har en kropp. Även de som får en uppståndelse till dom (helvetet) får nytt liv för att få en rättvis rättegång och höra sin dom (Joh 5:29). De dör den andra döden (Upp 21:8).

Aight... när jehovas vittnen knackade på dörren en gång sa de att dem väntar in jesus, och att himlen kommer hit mer eller mindre och ett få antal regera med jesus typ 144 000 st.
Dem sa att det är just vad de gör att invänta Jesus inget mer än så.

Uppenbarelseboken talar väl också om att Jesus återvänder.
Men visst kropparna består inte av kött så de är väl fel term.

Dock har jag fått höra ifrån en präst att man skickas till Gehenna och inte helvetet, då handlar de mer om förintelse/ shift+delete.
Straffet sker på plats och inte något Dantes inferno.
Citera
2019-06-16, 12:01
Medlem
Citat:
Därför att du inte tror på Guds ord, vad Gud har sagt. Då gör du Gud till en lögnare.
Din gud vet allt och är omnipotent eller hur? Hur vet du att din gud har dikterat detta
ovetenskapliga, vidskepliga och osanna dravel?
Citera
2019-06-16, 12:34
Medlem
Citat:
Varför det? Ta brexit som exempel. Om UK hade hållit ett andra referendum med fler än två alternativ, vi säger leave, remain eller Mays deal hade leave rösterna splittrats mellan leave (40%) och Mays deal (10%) och remain hade fått en majoritet med 50%. Därför har Gud bara lagt fram två alternativ, tro eller inte.

Varför fattar du inte att du bara kan göra ett val, tro eller inte tro? Nej, jag är fast i min tro, jag vacklar inte som en dåre.

Nej, Gud gör inte skillnad på person. Tvärtom så ger Gud oss möjligheten att förstå Guds rikes hemligheter. Det är omöjligt om du saknar förstånd. Så den som INTE tror saknar förstånd.

Luk 8:10
och han svarade: ”Ni har fått gåvan att lära känna Guds rikes hemligheter, men de andra får dem som liknelser, för att de inte skall se, fast de ser, och inte förstå, fast de hör.
Du förstod alltså inte, så jag tar det en gång till:
För att det ska vara ett val så måste det finns MINST två alternativ. När det gäller tro finns bara ett alternativ, då jag inte kan välja att tro på det jag saknar belägg för. Alltså är det inget val.
Inte i bemärkelsen ”medvetet val”.
Jag kan alltså inte välja att tro på Oden helt plötsligt. Att du kan välja det tycker jag är märkligt. Men jag har hört andra säga liknande saker (ofta troende). Så det kanske är så att vissa kan välja att tro på saker utan övertygelse? Jag kan inte det.
Citera
2019-06-16, 12:35
Medlem
Citat:
Givetvis. Ingen tvingar dig att tro på någonting, inte ens Gud. Men det val du gör påverkar utgången, vilket Gud har varnat för.
Och andra gudar har varnat dig. Antar att du ligger sömnlös över det?
Citera
2019-06-16, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rusur
Aight... när jehovas vittnen knackade på dörren en gång sa de att dem väntar in jesus, och att himlen kommer hit mer eller mindre och ett få antal regera med jesus typ 144 000 st.
Dem sa att det är just vad de gör att invänta Jesus inget mer än så.

Uppenbarelseboken talar väl också om att Jesus återvänder.
Men visst kropparna består inte av kött så de är väl fel term.

Dock har jag fått höra ifrån en präst att man skickas till Gehenna och inte helvetet, då handlar de mer om förintelse/ shift+delete.
Straffet sker på plats och inte något Dantes inferno.
JV snackar skit.

Just det, vid uppståndelsen får vi en himmelsk kropp, vi blir som änglarna som Jesus säger. Och de har ingen fysisk kropp av kött och blod utan en andekropp som är som en vind enligt Jesus, dvs en osynlig gas. Det är alltså därför andar är osynliga, till följd av materian, inte för att de saknar kropp.

Det stämmer. Att kastas i helvetet kallas den andra döden och innebär att de är döda, inte att de plågas för evigt. Att alla som inte tror och alla som begått brott får en uppståndelse och då får se vad de går miste om borde vara nog så plågsamt.
Senast redigerad av DindooNuffin 2019-06-16 kl. 12:49.
Citera
2019-06-16, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EasyClaps
Yahusha hängdes i/på ett träd, inte på ett krucifix. Det korset är ett latinskt kors som snarare har sitt ursprung i ’Ankh’-symbolen vilket som alltid leder oss till Egypten. Det finns inte en möjlighet i världen att Yahusha avser ett materiellt hedniskt kors i den versen, det intressanta är mer vad ”cross”/”stauros” avsåg från början och om det går att backa upp med det originella hebreiska ordet. Vad vi vet när vi spårar skriften bakåt är att Jesus Kristus snarare betyder ’Hail Zeus Krishna’ och att det korrekta namnet är Yahusha. Han blev absolut inte uppspikad på ett krucifix, detta skulle dock aldrig en s.k. kristen acceptera, inte heller det faktum att mannen var svart.

Det är inte alls underligt att mannen symboliserar en människas perfektion, Gud finns inom dig och har speciellt ett organ där som du skyddar varje gång du håller på att slå dig. Jag vet inte hur många gånger media och makten ska teasa er med ’Horus Öga’ och pyramider innan ni orkar göra en googling på vad det faktiskt avser. Tatuera in den och tycka det är sjukt coolt gör alla, men.. hur många vet vad det faktiskt avser? Jag hoppas verkligen att internet uppfinns snart. En frisk människa har sex sinnen och använder framförallt intuition aktivt. Hitler förgiftade människorna med flourid av en anledning, en deduktiv befolkning är en våt dröm om du vill bevara makten samt förslava folket.

Självfallet att det är ett latinskt kors, han blev korsfäst av romarna som faktiskt använde latin. Det är inget konstigt.

Inte bara perfektion utan även vägen som måste vandras både internt och externt för att finna Gud. Det är inte bara en väg med njutning utan även lidande.
Helt korrekt att vägen till Gud finns inom oss men vi behöver inte hålla på och öppna något tredje öga utan bara stoppa vårat tänkande och varande och öppna vårat sinne för det som ligger bortom. Media och yttre makter saknar kontroll och det är egentligen ointressant i slutändan ty den kamp vi hava att utkämpa är en kamp icke mot kött och blod, utan mot furstar och väldigheter och världshärskare, som råda här i mörkret, mot ondskans andemakter i himlarymderna. (Efesierbrevet 6:12)
Citera
2019-06-16, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
Din gud vet allt och är omnipotent eller hur? Hur vet du att din gud har dikterat detta
ovetenskapliga, vidskepliga och osanna dravel?
Ja, men det innebär inte att han uppenbarar allt för dig, eller ingriper när du vill, vilket du tar som bevis på att Gud inte existerar. Lite förmätet, eller hur? Jag har lärt mig at trom på profeternas ord. Som sagt så uppenbaras Guds rikes hemligheter för de som tror.
Citera
2019-06-16, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Du förstod alltså inte, så jag tar det en gång till:
För att det ska vara ett val så måste det finns MINST två alternativ. När det gäller tro finns bara ett alternativ, då jag inte kan välja att tro på det jag saknar belägg för. Alltså är det inget val.
Inte i bemärkelsen ”medvetet val”.
Jag kan alltså inte välja att tro på Oden helt plötsligt. Att du kan välja det tycker jag är märkligt. Men jag har hört andra säga liknande saker (ofta troende). Så det kanske är så att vissa kan välja att tro på saker utan övertygelse? Jag kan inte det.
Du kan inte låta bli att göra ett val, därför räcker det med två alternativ, tro eller inte tro. Du ljuger bara för dig själv. Om du saknar belägg så beror det på din brist på tro, inte på brist på bevis. Så är det med evangeliet i alla fall. Även mänskliga domare felar när de inte tror på vad målsägande säger. Salig är den som inte ser men ändå tror, sa Jesus. Den som tror blir inte dömd för det val han träffar, men domaren som inte tror blir dömd.
Citera
2019-06-16, 12:48
Medlem
Citat:
Och andra gudar har varnat dig. Antar att du ligger sömnlös över det?
Vilka andra gudar?
Citera
2019-06-16, 12:49
Medlem
Citat:
Du kan inte låta bli att göra ett val, därför räcker det med två alternativ, tro eller inte tro. Du ljuger bara för dig själv. Om du saknar belägg så beror det på din brist på tro, inte på brist på bevis. Så är det med evangeliet i alla fall. Även mänskliga domare felar när de inte tror på vad målsägande säger. Salig är den som inte ser men ändå tror, sa Jesus. Den som tror blir inte dömd för det val han träffar, men domaren som inte tror blir dömd.
Det är ju idiotiskt sagt av Jesus. Att tro på saker utan vidare kan vara livsfarligt.
Citera
2019-06-16, 12:49
Medlem
Citat:
Vilka andra gudar?
De som du väljer att inte tro på.
Citera
2019-06-16, 13:02
Medlem
Citat:
Det är ju idiotiskt sagt av Jesus. Att tro på saker utan vidare kan vara livsfarligt.
Av den anledningen står det att både Jesus och vi leds som slaktfår till slakten. Därför sa Jesus också:

Matteusevangeliet 10:16 SFB98
Se, jag sänder ut er som får mitt ibland vargar. Var därför listiga som ormar och oskyldiga som duvor.

De flesta misslyckas med att vara oskyldiga när de utsätter andra för bedrägeri.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in