2019-06-15, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Lättläst och välformulerad om man ser till språket.

Eländig och jättejobbig att läsa om man ser till innehållet.

Det är svårt att ta in att någon kan känna sig så förorättad över att bli lämnad utan att någon enda gång försöka se eller förstå att det naturligtvis berodde på henne själv.

Väldigt mycket upprepat tjat och elakheter om alla i hennes omgivning och en absolut oförmåga att se sin egen del i att UW ville skiljas.

Då tänker jag att hon blev nog inte plötsligt sådan efter skilsmässan utan finns i hennes personlighet, även tidigare.
De flesta människor blir ju ledsna och deprimerade medan andra blir hatiska och kan leda till hämndlystnad.
Men jag vill inte påstå att MH är GM. Om vi tänker att den legat ute på nätet, kan en av hennes läsare vara GM?
Skrev MH ut fullständiga namn någonstans? Eller kan man via pm skriva privata meddelanden till bloggaren?
Citera
2019-06-15, 10:41
Medlem
Citat:
Det har nyligen nämnts i tråden vem som la ut länken här men jag kommer inte ihåg.
Tydligen var det en användare som bara har ett eller två inlägg och sedan aldrig har skrivit mer.

Jaha ok va synd. Tack för svar.
Citera
2019-06-15, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Håller med i era reflektioner här. Om vi nu ska kika på alternativa GMs med möjligt motiv utöver SD, HD och JG så håller jag fast vid att MH bör granskas. Särskilt om man varit inne på kristen fanatiker så är ju detta spår åtminstone värt att åtminstone närma sig och undersöka.

Jag var en av dem som hann läsa stora delar av bloggen då den länkades till här i tråden och nog tänkt i liknande banor som er om den. Det jag reagerade mest på var just att MH själv hela tiden utgjorde offer i alla sina relationer med andra och att det inte fanns någon normal självrannsakelse utan bara en svartvit värld där allt bara var andras fel.

För att få fram detta så tvekade hon inte ens för att hänga ut tre nyligen moderlösa barn offentligt på det mest gräsliga sätt samtidigt som hon i samma anda skröt om att vara den enda kloka, vuxna i dessa barns liv. Detta blir ganska magstarkt då en människa, nämnda barns mamma, just mördats och andemeningen i bloggen ändå är att MH är offret i dramat. Hon satte sig liksom upphöjd moraliskt över alla andra med rätt att döma och agera även då det drabbade oskyldiga.

Att MH var bitter över skilsmässan från UW är väl naturligt, säg de skilsmässor som inte lämnar en fadd bitter eftersmak? Men i bloggen passerade hon gränsen för detta och som Hoppsan beskriver så säger detta mer om henne själv än de personer hon försöker hänga ut.

Jag tror inte heller att LW var en ängel. Jag tror inte att någon människa är det utan att vi alla har våra sämre sidor som kan komma fram i olika situationer gentemot olika människor. Men i MHs blogg är världen helt svart och vit. MH är den kloka, förståndiga, moraliskt riktiga och barnens enda trygga punkt. Det är svårt att inte känna att MH förskjuter sina känslor av svek från UW på barnen och gör sig själv till ej ombedd uttolkare av barnens situation för att kanalisera sin egen besvikelse. Deras pappa är feg, deras mamma är en dålig mamma och barnen själva behöver just henne snarare än sina egna föräldrar. Det finns de som är kritiska mot att LW varit en god pastor som levt på det sätt hon gjort. Vissa ifrågasätter hennes kristendom osv. Jag skulle snarare vilja ifrågasätta MHs lämplighet som pastor, och särskilt i relation till barn och unga, ifall hon har en sådan förståelse av relationer, familjeband och sorg att hon ser sig själv som förmer än barnens egna föräldrar i en sådan svår tid för dessa barn! Jag hoppas att inget av barnen läst hennes blogg.

Lite kort "fakta" som jag minns om omständigheterna kring MH och bloggen:

1. Det var användaren TimFa som tipsade oss om både den och den påstådda s k "UW-bloggen" (som Cocinella och jag m fl bedömde som troligtvis fejkad, skriven av någon annan pga språk och troligtvis bakdatering av inlägg). Användaren TimFa har i övrigt inte varit så aktiv i tråden och inte gett oss några anledningar till varför hen ville delge oss dessa bloggar. Under året som gått har jag och andra efterlyst hen men hen väljer att tiga som jag fattar det. MH själv skrev i ett senare inlägg, innan hon stängde ner bloggens offentliga tillträde, att hon visste vad som skrevs i vissa forum på nätet (läs, denna tråd).

Men över tid så har det spekulerats i att hon själv sett till att den läckt ut här via bekanta men då den inte mottogs som önskat, dvs att folk inte köpte smutskastningen av brottsoffret, utan började granska MH själv, så låstes den.

2. Användaren Schazz har bemött tidigare reflektioner om MH och menat, utifrån viss bekantskap som jag fattat det, att hon gått vidare och mår bättre även om det var olämpligt av henne att hänga ut barnen på det sätt som hon gjorde.

3. Användaren Smult0n uppmärksammade oss tidigt på en, i mina ögon, intressant aspekt kring MHs blogg och det är dess titel. Som jag minns det hade bloggen två namn eller adresser, varav den ena var på latin och den andra bestod av en biblisk intertext då den hette "Ruts bok". När vi diskuterade detta tidigare i tråden så påpekade användaren Lonnroth klokt att verkligheten inte är som ett Morse-avsnitt är mördaren går att få fast via att man kan översätta latin eller hitta referenser i bibeln, verkligheten är oftare enklare än så. Och jag håller med men har ändå haft svårt att släppa detta. MH var tidigare pastor i en frikyrka och tidigare även medlem i en kristen sekt, man kan anta att hon är väl förtrogen med bibeln och dess gestalter. Därav så menar jag att val av bloggnamn ändå kan sägas säga något om henne och bloggen. Och jag menar att detta verkligen stärker de reflektioner som du Hoppsan och Smartamarta666 är inne på, nämligen ett något osunt perspektiv med sig själv som enbart god.

Efter lite googlande och bläddrande i en bibel så framträder bilden av Rut som en stark kvinna som räddar sin familj och är den enda som står upp moraliskt då alla andra gör fel. Hon är det goda exemplet i berättelsen som det är meningen att vi ska dra lärdom av. Det är inte ofta kvinnor får en sådan framträdande roll i en bok som bibeln, men i Ruts bok så framträder två kvinnor, Rut och Orpa. Den ena, Orpa, gör fel och den andra, Rut, gör rätt, står upp för sin familj och räddar den samt blir på kuppen sedan anmoder till kung Davids släkt. Det är en ganska upphöjd självbild man har om man identifierar sig med Rut, kan jag tycka. Och vem är då Orpa?

Om det råkar finnas någon teolog eller exeget här mer välbevandrad i bibelns alla passager än undertecknad så får ni gärna bidra med en tolkning här.

4. Det går att läsa fragment ur bloggen fortfarande skulle jag tro ifall man matar in dess url i online-tjänster som waybackmachine t ex. Sådant som är cachat där borde finnas kvar.

Undrar annars, är det någon som läst boken MH skrivit om manipulation och mind control? Någon skrev i tråden att den handlar om hennes tid i sekten men det känns lite otäckt med en person i LWs krets som hade sådana kunskaper (även om man får anta att boken handlar om hur sådant använts mot henne själv?).

TACK, för ett intressant och reflekterande inlägg!
Citera
2019-06-15, 10:48
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmartaMarta666
Skrev MH ut fullständiga namn någonstans? Eller kan man via pm skriva privata meddelanden till bloggaren?
Hon skrev nog inte ut fullständiga namn någonstans om jag minns rätt.
Det innebar att ingen kunde hitta bloggen (den var inte sökbar) om inte hon talade om att den fanns, eller la ut en länk, som någon gjorde i Flashbacktråden.

Jag skulle tro att bloggen var avsedd för Flashbackläsare och att hon inte alls insåg vilken mästrande besserwisser hon är och hur tydligt det framgick av allt hon skrev.
Med sin bristande självkännedom trodde hon nog att bloggen skulle ge henne sympatier.

Jag kommer inte ihåg om det gick att skicka privata meddelanden.
Ingen skrev något om att de ville kommunicera med henne.
Citera
2019-06-15, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
Det var som tidigare skrivits TimFa som inte skrivit just mycket mer än att hen tipsar om UWs och MHs bloggar. Trådens gissning på varför bloggen stängdes var att den inte fick det mottagande som kanske väntats: istället för att ondgöra sig över LW eller UW, ifrågasatte tråden bloggerskan psykiska hälsa.

Ja varför skulle någon vilja ondgöra sig över LW och UW för vad hon skriver om dom? (Vad nu hennes syfte med en blogg som endast verkar ha handlat om familjen W, verkligen var?)

Om det var hennes syfte, så är hon dock sannerligen manilpulativ.
Så hur många galningar därute kan ha läst hennes blogg och listat ut vem LW var?
Tänker att någon läsare av bloggen möjligen kan vara GM, hur otroligt det än låter, så finns ändå möjligheten.
Citera
2019-06-15, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Nu är jag inte @Honan6, men skriver ett utdrag ur MH:s blogg
ändå, vet ej om det är detta/ denna biltur du avser:

"Han (UW) lade för många år sedan sin egen ångest för brottslig handling
på mig. Med hänvisning till att han ville "lätta sitt hjärta". Han hade råkat
köra på en människa. Han hade också råkat köra därifrån utan
att hjälpa den skadade. Han drabbades av denna olycka. Han mådde
dåligt över detta och han vill att jag skulle bära hans ångest. Jag bar givetvis
allt han bad mig bära. Under alla år. För så älskade jag honom, att även min
moraliska kompass sattes ur spel.

Men om man kör på en annan människa så den skadas men väljer att åka
därifrån...då går man till polisen så fort man återfått sans och vett. Det är
ett ansvar man måste ta. Idag förstår jag, genom terapi, att han är
i total okontakt med den moraliska kompassen gällande ansvar och
konsekvenser. Jag tar polisanmälan mot min vårdgivare med en klackspark -
för jag inser mer och mer hur skruvat det är i hans värld. Att han skulle ta
ansvar och konsekvenser för vad skilsmässan genererat är helt enkelt
otänkbart i hans värld. Han är ju stolt över sitt beslut.

Jag har tagit ännu ett steg i min egen process. Jag har lång väg kvar att
gå men numera kan jag skratta hjärtligt, jag kan prata om skilsmässan
utan att gråta hejdlöst och jag fortsätter - oförtrutet - att säga som det
är...och faktiskt var."

Kan du se när hon skrev om smitningen?
Kan du även se när hon började skriva Bloggen så vore det bra.
Senast redigerad av CarlJanne75 2019-06-15 kl. 11:04.
Citera
2019-06-15, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
En tanke gnager: var MH och MGM bekanta med varandra eller fanns det någon gemensam nämnare där?

Ja man undrar, eller inte alls utan en galning som tar MH ord på allvar och ska hämnas åt henne. Utan att hon ens vet om det?
Undrar om MH avslöjade så mycket personliga uppgifter om familjen W eller om det går att chatta eller skicka privata meddelanden till bloggaren?
Citera
2019-06-15, 10:57
Medlem
Citat:
Ja varför skulle någon vilja ondgöra sig över LW och UW för vad hon skriver om dom? (Vad nu hennes syfte med en blogg som endast verkar ha handlat om familjen W, verkligen var?)

Så hur många galningar därute kan ha läst hennes blogg och listat ut vem LW var?
Tänker att någon läsare av bloggen möjligen kan vara GM, hur otroligt det än låter, så finns ändå möjligheten.

Som jag kommer ihåg det så handlade den även till stor del om hennes cancer.
Citera
2019-06-15, 10:57
Medlem
Citat:
Det är naturligtvis förkastligt att smita om man har kört på någon.

Som du skriver så vet vi inte ens om några skador uppstod. Hade olyckan blivit polisanmäld (om skador uppstod) så hade det nog stått om det i tidningarna och folk i området skulle komma ihåg det.

Eftersom MH inte skriver om eventuella skador så är det sannolikt en historia som är ordentligt uppförstorad av MH. Det hindrar ju inte att UW hade ångest över vad han hade gjort.

Då försvarar vi UWs smitning med att det, blev nog inte så stora skador, tur för
den påkörda att det inte va SD som körde på honom, då hade han varit minst halvdöd

Hur vet du att det inte har stått något om smitningen i tidningar?
Citera
2019-06-15, 11:13
Medlem
Citat:
Och mitt i texten klämmer bloggaren in denna mening: Jag tar polisanmälan mot min vårdgivare med en klackspark

Det är så rörigt skrivet, visst kan hennes vårdgivare vara polisanmäld men av vem? Och varför skulle bloggaren ta det som en klackspark? Känns som att den egentligen anser att hen inte borde det.

Ni som läst den där bloggen och sparat hela, läs den igen och se om hela bloggen är rörig och osammanhängande?

Lite mer om polisanmälan.

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Citat:
Det var nog en slump ändå, för antagligen så ville inte UW ha betänketid om skilsmässan längre för att MH hade skickat flera fakturor till honom för någon form av vård. MH menade att hon gjorde detta för att UW hade lovat att ta alla konsekvenser som skilsmässan skulle innebära. UW svarade med en polisanmälan för bedrägeri och återtagande av betänketiden. Så råkade händelserna sammanfalla i tid. (källa: MH:s blogg Rutsbok om att bli lämnad
Citera
2019-06-15, 11:14
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:

Som jag fick intryck av verkar hon mer ha använt sig av bloggandet i syfte att bearbeta uppbrottet med UW. Den var nog i första hand tänkt som en slags dagbok för henne själv, för att gå vidare efter skilsmässan som kanske inte hade skötts helt schysst från UW.
Citera
2019-06-15, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Som jag kommer ihåg det så handlade den även till stor del om hennes cancer.

Se där ja, ja självklart måste hon ju få kraftiga sympatier och använder det som hjälp då tänker jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in